Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 3

20-04-2013 22:10 2709 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Ik ben er ook nog steeds!

Terwijl ik dagelijks lees over jullie lange afstanden en goede tijden, ploeter ik me naar de 'snelle' 10km toe.

Het lijkt er op dat ik mentaal en fysiek wel weer ben bijgekomen van de marathon, maar ik zal wellicht onder ogen moeten zien dat het niet geheel haalbaar is om binnen 2 maanden na de 42km 10km in 52 minuten te lopen. Zie ik dat de menstruatie ook rond Groet van Schoorl begint... Dus doel is bijgesteld naar 55 minuten.

Met de BELOFTE aan mezelf dat ik dan echt even mag bijkomen!
Baukje, voor mij ben je wel sportvrouw van het jaar hoor! Wat een inspiratie en veel goede tips heb je ons en mij gegeven!

Hoe ben jij ooit zo snel geworden? Is dat een kwestie van de juiste trainer / training? Want toen jij op latere leeftijd begon, liep je vast niet meteen 12 km/h?
Twijfelkont: Prachtig dat je bent begonnen met Evy. De allerzwaarste training van je leven heb je er op zitten, want beginnen is het moeilijkste.

Ik heb geen ervaring met strakke tights of ondergoed, want ik kan daar helemaal niet fijn in lopen.
Anke mooi gesproken over baukje!

Succes dames die vandaag een wedstrijd hebben! Het weer is in ieder geval prachtig.

Baukje, geweldig zo'n lange trail. Na Rotterdam wordt dat mijn volgende doel. in september is de N70 trail in berg en dal over 42 km wie weet...........

De koning van spanje lijkt erg mooi te zien

Mijn nummer heb ik gister binnengekregen.

Gister een training gehad van 22 km, precies binnen de 1:59. Ga Apeldoorn lopen op 11km p.u. samen met nog 2 dames van mijn club die ook naar rotterdam gaan.

bibianne, ik ken looptijden.nl niet maar zal eens een kijkje nemen.

klinkt leuk, lopen door een koeienstal!

Fijne zondag dames!
Baukje; ik zal dan eens opzoek gaan naar een echte hardloop winkel hier ergens in de buurt. Thnxz voor de tip!

Anke 1211: Ik denk dat voor mij niet het begin het moeilijkste is, maar het volhouden. Ik vind sporten gewoon niet leuk, ook nooit gevonden. Het gevoel na het sporten is wel goed en fijn, maar toch.. Was eerder begonnen met wat thuis oefeningen van youtube en dat was best leuk! Maar dan toch kap ik er na een week of 3 weer mee Maar nu met hardlopen heb ik wel de drive dat de hond van mn moeder een paar kg af moet vallen (die sleep ik dan mee met hardlopen), en ik moet werken aan mn conditie

Kan me overigens ook nog echt niet voorstellen dat ik ooit 5 km zal hardlopen. Hoop dat ik snel vooruitgang zie en voel, ben zo ongeduldig..
Anke het is natuurlijk goed om indien nodig weloverwogen je doelstellingen aan te passen. Kort na een marathon zijn echte snelheidstrainingen nu eenmaal heel blessure gevoelig. Je moet gewoon nog even bijkomen. Bovendien is er niets op tegen je doel staps gewijs te bereiken. Beter zelfs want dan train je veel gerichter. En uiteindelijk dus veel effectiever.

De eerste dag van de menstruatie pakt bij mij altijd wel gunstig uit in het resultaat. Maar juist de tweede t/m vierde dag heb ik vaak last van een 'zwaar bekkenbodem gevoel' of te wel dan voet het alsof mijn schaambeen tussen mijn knieen hangt. Gepaard gaande met venijnige steken in het schaambot. De ene maand is het wel veel erger dan de andere maand. Maar ik ben blij dat mijn marathon volgende week wat betreft cyclus in ieder geval goed uitkomt.

Anke ik heb de eerste twee jaar gewoon zelf maar wat gedaan. Achteraf verdiende het niet de schoonheidsprijs want elke training was voor mij een wedstrijd. Maar daarmee heb ik me wel van begin af aan behoorlijk gehard. En liep in trainingen 2 1/2 maand nadat ik begonnen was de 10km binnen de 50min. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik na 3 maanden al mijn eerste overbelastingblessure te pakken had. Dus deze aanpak verdient geen navolging.

Toch ben ik wel zo de eerste twee jaar zo blijven trainen met als resultaat na twee jaar de halve marathon in 1h34. Toen heb ik me laten overhalen me aan te sluiten bij de atletiek vereniging.

Ben toen achteraf gezien met veel te veel rustige duurlopen naar marathons en ultra's toe gaan trainen. De interval trainingen en tempo trainingen waren ook vrij soft. Op zich niet erg als ze me zouden brengen waar ik komen wilde maar ik in vier jaar tijd wel mijn afstanden toen uitgebreid maar wat betreft snelheid stond ik terug. Of eigenlijk niet eens op het niveau van waar ik na twee jaar stond.

Heb toen wat trainers benadert voor adviezen en een 2 1/2 jaar terug bood mijn huidige trainer me aan om me een jaar te begeleiden. De trainingen waren vanaf het begin veel intensiever, ook veel gevarieerder en ik ben toen echt met sprongen vooruit gegaan. Liep mijn tijden weer van toen inmiddels ruim 4 jaar terug en verbeterde ze zelfs behoorlijk. Het heeft dus denk ik veel met goede begeleiding te maken maar vooral ook het vermogen/ de bereidheid diep te kunnen gaan. Zeker in wedstrijden maar soms ook in trainingen.

Heb geleerd dat ik lang niet altijd voluit hoef te trainen maar soms wel heel gedoseerd het uiterste uit mezelf moet halen. velen denken dat de grens van het kunnen daar ligt waar het pijn gaat doen. Maar in feite kun je leren de pijn te negeren of in ieder geval te incasseren en blijk je wel degelijke of sneller te kunnen of veel langer door te kunnen gaan op dat tempo.

Compressie kleding heeft overigens juist het doel om de circulatie (en dus het herstel) te bevorderen. Door de compressie zou het bloed gemakkelijker terug naar het hart stromen. Maar daarvoor moet de compressie natuurlijk wel op de goede plaatsen plaats vinden. Heb je het weleens geprobeerd anke echt compressie kleding want het loopt heel comfortabel. Het is soms alleen een geworstel om het aan het uit te krijgen. En dan met name een nat compressie shirt uit krijgen is soms een waar gevecht.
Ik was te laat terug van mijn eigen training om nog naar lauwe te gaan kijken. Ben benieuwd hoe het haar vergaat.

De training van vanmorgen ging heel lekker in die zin dat het me gemakkelijk afging 4 keer 4km met oplopende snelheid te lopen. Alleen het doseren was wel een probleem dus ik heb op de pauze blokken na alles sneller gelopen dan de richttijden. Volgens de trainer waarschijnlijk op deze manier een waardeloze training want die heeft die richttijden natuurlijk niet voor niets neergezet. Die fout moet ik dus echt volgende week niet maken om te snel te gaan.

Zat op de halve marathon afstand inclusief de 2 km in lopen en de 3 pauze blokken op 1hr37, daarna nog een km uitgelopen. De rest van de week is het niet veel meer dan een beetje in beweging blijven. Morgen in ieder geval weer een rustdag.
Oei dat zal heel pittig gaan worden een trail van 42km in dat gebied. Een echte uitdaging!

Bibianne denk je dat het een probleem gaat worden je startnummer te krijgen?

Ik doe verder niets met looptijden.nl. Ik houd gewoon alles voor mezelf bij en ben zelf mijn grootste concurrent.

Onderling op de club hebben we ook een lopers competitie. Maar ik doe daar nooit aan mee. NIet omdat ik niet mee wil doen maar omdat de wedstrijden die ik dan moet lopen helemaal niet in mijn programma passen. Dat vind ik ook het nadeel van wegwedstrijden circuits of cross circuits. Ik pik er gewoon de wedstrijden uit die me passen maar ik wil geen slaaf worden van zo'n circuit in die zin dat ik wedstrijden die ik zou willenlopen moet laten schieten voor zo'n loopcircuit.

Twijfelkont blijf gewoon hier posten dan geven wij je indien nodig wel een schop onder de kont. Stel je zelf een termijn dat je in ieder geval vol moet maken, zin of geen zin. Want de euforie die je aan het lopen kunt overhouden komt inderdaad niet gelijk bij de allereerste opbouw. Het zou zo zonde zijn als je dan voortijdig gestopt bent (of te wel gestopt bent voordat de verslaving toeslaat).

En die 5km gaat er zeker van komen. maar zoals gezegd de opbouw van nul naar 5km is gewoon de allergrootste stap. Zowel in fysieke zin als in mentale zin.
Twijfelkont, is een loopgroep (beginnerscursus) of Start to run niks voor je? Lekker in een groep trainen en geen excuus hebben om niks te doen. Ik ben ook met een beginnersgroep begonnen (van de voetbalvereniging) en toen overgestapt naar een loopgroep. Ik dacht ook altijd dat sporten en hardlopen niks voor mij was maar inmiddels ben ik besmet met het hardloopvirus.

Ik ga zo met de auto hardlopen Ik rijd even naar het bos omdat het hier overal spekglad is. Kreeg een appje van iemand van de loopgroep dat het in het bos goed te doen is.
Misschien wel een goed idee om hier mee te gaan schrijven! Een hardloop groep lijkt me niks, het lijkt me juist zo fijn echt even alleen te zijn en je hoofd leeg te lopen.

Morgen weer lopen, als de spierpijn niet erger wordt tenminste. Ik voel nu mijn spieren wel, maar het is nog geen pijn maar soms komt spierpijn bij mij pas na 2 dagen. Dan moet je niet gaan lopen toch, als je echte spierpijn hebt (anders herstellen je spieren niet)?
quote:meis1980 schreef op 26 januari 2014 @ 11:59:

Anke mooi gesproken over baukje!

Baukje, geweldig zo'n lange trail. Na Rotterdam wordt dat mijn volgende doel. in september is de N70 trail in berg en dal over 42 km wie weet...........

Fijne zondag dames!Zo, laat ook weer eens iets van me horen. Vorig jaar heb ik de 28km gelopen van de N70, was echte een heel leuk, kleinschalig evenement. Dit jaar ben ik (hopelijk) ook weer van de partij. Is wel echt een loeizwaar parcours....
Charlar leuk dat je er weer bent. Hoe gaat het met het lopen momenteel?

Twijfelkont ik had hetzelfde en heb daarom ook echt twee jaar in mijn eentje gelopen. En mensen hebben me echt over moeten halen om bij de groep te komen. Maar het beviel gelijk heel goed. En het is niet zo dat als je bij een groep traint je nooit meer alleen loopt of zo. Maar wat Hannah zegt het is echt een hele geode stimulans.

Hannah bij jullie spekglad? Hier was het vanmorgen zelfs nog redelijk zacht weer en nog een paar uur een stralend zonnetje gehad. Nu wordt het wat grijzer en wat kouder. Maar op een of andere manier kom ik niet van de computer los dus echt last heb ik er niet van.

Heb zojuist een weekendje geboekt voor in september. Had dan in het noorden van het land een wedstrijd in gedachte. Inschrijven is nog niet mogelijk maar ik heb al vast wel een weekend geboekt in de buurt. Kan altijd nog annuleren.
Twijfelkont spierpijn is vak de tweede 24 uur erger dan de eerste 24 hr. dat komt omdat in die fase heb belangrijkste herstelwerk plaats vind. bij echte spierpijn in de opbouw zou ik inderdaad een dagje overslaan. Wel bewegen op die dag (wandelen /fietsen) is overigens wel goed. Want van stilzitten word je alleen maar stijver.
Heerlijk gelopen in het bos. Drie keer de paaltjesroute van 4 kilometer gedaan in verschillende tempo's.
Zo weer gedoucht en gegeten en nu voel ik pas hoe moe ik ben... Het eerste rondje van 6 km hardlopen ging niet echt heel slecht op een gegeven moment liep ik volgens garmin gemiddeld 5.19 per km en dat is niet zo slecht voor mij en ik kon ook wat mensen al inhalen, maar het was dezelfde ronde als die we moesten fietsen ook, en ik zag het al aankomen, het fietsen zou heel zwaar worden!! Drassige weilanden, smalle fietsstroken, en veel modder. En het fietsen werd dus inderdaad een zware bedoeling, ook nog 2 keer mijn ketting eraf en 1x bijna in het prikkeldraad!! De koeiestal was erg grappig om door te lopen en te fietsen, 3 rondes van 6,5 km geloof ik. Daarna het lopen was er weer even inkomen en toen ging het wel weer redelijk, waren nog 3 rondjes van 1 km, maar ook weer blubber en bergjes. Ben volgens mij geen laatste geworden, maar daar is ook alles mee gezegd. Fietsen moet ik toch weer iets beter op pakken als ik dit vaker wil gaan doen, maar had natuurlijk eerst de training voor egmond in de benen, en was het fietsen er weer beetje bij in geschoten! Baukje jammer dat je geen tijd meer had, en dat je geen sportvrouw bent geworden, de dame die het wel geworden is, stond aan de start ! Charlar, leuk dat je toch nog steeds loopt, je hebt ook tijdje met een blessure gezeten toch? Twijfelkont, gewoon blijven volhouden, dan gaan die zadeltassen er vanzelf ook af!! Hannah, lekker in het bos rennen, lag er bij jouw sneeuw? Dan is het in het bos bijna altijd nog redelijk te doen en het is ook erg mooi dan! Meis, jij hebt ook leuke doelen om naar uit te kijken en zeker met een mooi aantal km's, hoop dat ik blessure vrij blijf en langzaam aan ook eens aan een hele marathon kom. Anke, gewoon door trainen, en dan komt die snelle 10 km vast nog wel, heb je de runnersworld? daar stond een tijdje terug een mooi schema voor een snellere 10 km, of heb je daar uit je inspiratie vandaan.
sorry voor het onoverzichtelijk verhaal, mijn entertoets doet nog steeds moeilijk!!
Ach, ik loop altijd van de ene blessure in de andere :-)

In het najaar heb ik 3 maanden niet kunnen lopen door pijn in mijn rug en heup. De fysio (mijn redder in nood) heeft me weer opgelapt en sinds ruim een maand loop ik weer.

Ik heb me ingeschreven voor een aantal obstacle runs en trail runs (ook voor de N70) meestal loop ik nog 3x in de week en regelmatig een HIIT training wanneer ik weinig tijd heb.

Ik zal eens proberen om wat vaker langs te komen. Het is wel leuk om weer met "lotgenoten" te kletsen :-)
Even een snelle reactie van mij. Vandaag op de mtb het parcours van de marathon van apeldoorn gefietst. Poeh, redelijk wat hoogtemeters.. Geen makkie! Deze week een beetje rustig aan. Vriend is nog steeds heel verkouden en ik ben vooral moe. Deze week 45 uur werken en geen vrije middag meer maar gelukkig wel alle 2 avonden vrij. Nu nog een kopje thee en dan naar bed. Reageer later o iedereen maar dat gaat met mn telefoon niet zo handig..
Lauwe ik vind het sowieso heel knap dat je hebt meegedaan. Een paar jaar terug met de parcours verkenning meegedaan. Welleswaar niet op een echte mountainbike, maar toen ik dus bij dat schuine stuk in het prikkeldraad belande had ik het ook gelijk gehad en heb geenmoeite meer gedaan om aan een goede mountainbike te komen voor de wedstrijd.

Charlar wat frustrerend dat je steeds weer met blessures zit. Kan me voorstellen dat je op zulke momenten geen zin hebt om hier mee te schrijven. En te lezen van anderen wat jij ook allemaal zou kunnen doen als je geen blessure had.

Fiekes valt toch wel mee het parcours. Het is natuurlijk geen Rotterdam maar verder toch niet een zwaar parcours. Er zit wel gemeen veel valst plat in. Maar de eerste grote ronde dus die ronde die jij gaat lopen heel gunstig verdeeld. Het stijgen komt al in de eerste helft (dan heb je er nog nauwelijks erg in) en bij de grote ronde loop je terug over de weg en die gaat helemaal vals plat naar beneden Apeldoorn in (heerlijk!) het venijn zit dus eigenlijk echt pas in de tweede ronde waar je na 30km hetzelfde stuk moet stijgen maar dan met al 30km in de benen en al je loopmaatjes die inmiddels zijn afgeslagen richting Loolaan dus het risico inmiddels helemaal alleen te lopen waarbij je dan ook te maken krijgt met de wind. En bij de tweede ronde volg je bij terugweg niet de weg maar het fietspad en die heeft natuurlijk dezelfde tendens als de weg naar beneden toe alleen dan met steeds venijnige korte klimmetjes in het fietspad. Maar de eerste ronde loop je daar dus helemaal niet. Verder overal perfecte ondergrond. En nu ga ik er vanuit dat het niet glad is door de weersomstandigheden.
Duurloop van gisteren inderdaad maar uitgesteld. Het was min 9... Ik had de hoop dat het vandaag beter zou zijn. Nou, dat is het. Min 6 en een laagje sneeuw. Ga het nu toch maar proberen... Wish me luck! ;)
Vergeet vandaag niet te lachen!
Zo, net terug van een lange duurloop van ruim 28 km. Op een paar druppels na gelukkig droog gebleven, zelfs nog een tijd in de zon gelopen, heerlijk eigenlijk. Streeftempo (6:00 / km) en hartslag (140) gehaald, dus helemaal tevreden!
Net les 2 er op zitten en het ging wel redelijk! Alleen spierpijn in mijn rechter kuit.

En morgen opzoek naar een hardloop winkel want dat stuk corrigerende ondergoed wat ik droeg zat niet fijn. Het hield mijn dijen wel in bedwang, maar zweten onder dat ding!

Hopelijk hebben ze ook niet al te duur spul, wat toch fijn zit.

Heb de app runkeeper op mijn mobiel gezet en het is leuk om te zien hoe, en hoe hard en hoeveel km je gelopen hebt. En dat je dat allemaal op kan slaan en kan vergelijken. Maar het werkt niet fijn samen met mijn mp3 speler, en de app onderbreekt Evy ook om de zoveel minuten om me te vertellen wat mijn gemiddelde is.
Zo, het lopen ging vanochtend lekker. Het was ontzettend mooi in de sneeuw en de kou viel me heel erg mee. Heb i.p.v. een lange duurloop wel maar een rondje van 8,5 km gedaan in een rustig tempo (was ruim een uur onderweg). Voelde me erna in ieder geval super goed! Volgende week zou het weer net boven het vriespunt moeten zijn, dus dan waag ik me weer aan een wat langere duurloop.

Wauw, wat goed, Emagix!

En Twijfelkont, ik sla bij hardloopkleding (met uitzondering van de schoenen) altijd toe in de uitverkoop. Zo kun je toch een beetje besparen op kwaliteit. Heb je al in goede schoenen geinvesteerd?
Vergeet vandaag niet te lachen!
@ twijfelkont: Goed zeg, les 2! Je kunt in runkeeper volgens mij ook uitzetten dat je elke km bericht krijgt. Ik heb zo Evy wel een keer gemist en bleef maar doorrennen terwijl ik al mocht lopen...

@Emagix: Goed dat je ook je hartslag laag hebt kunnen houden! Lekker begin van de week, al 28 km op de teller.

@RietjeRanja: Ook weer een goed begin van de week. Lekker achteraf he, als je toch weer bent gegaan

@ Lauwe: Goed gelopen weer. Volgende keer weer net zo lekker fietsen: ik doe je het niet na!

Ik heb gisteren 6 km binnen 33 minuten gelopen, dus ik word steeds sneller! Mijn zoontje kon me op zijn fiets niet bijhouden... Van de week kijken of het nog een minuut sneller kan.
Rietjeranja: Dat lijkt me ook mooi, in de sneeuw lopen! Ik heb vorige week bij de intersport ofzo een paar nikes in de uitverkoop gekocht. Mocht het hardlopen echt bevallen dat wil ik evt wel meer dan die 40 euro die ik nu kwijt was aan schoenen uitgeven. Had op internet al wel gekeken naar broeken, maar ik stond er nog versteld van dat die zo duur zijn! Hopelijk hebben ze morgen ook nog ergens sale

Anke; ik zal eens kijken of me dat lukt want het is zwaar vervelend! 6 km binnen 33 minuten klinkt mij als heel erg snel! Haha, ik heb net 3 km in 20-30 minuten gedaan (niet exact de goede tijd bijgehouden want de hond deed moeilijk)

Wat is eigenlijk het nut precies van je hartslag bij houden? Had ergens ook wel iets gelezen over een aantal % van je rust hartslag en blablabla. Snap er niks van, klinkt alleen maar ingewikkeld..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven