Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
In apeldoorn bedoel je Charlar? 12km/uur is zo ongeveer mijn marathon tempo. Dan kom je op 3hr31 uit. Maar door op 12km/uur weg te gaan ben ik al een paar keer op 3hr25 uitgekomen. Alleen voor a.s zondag ben ik al tevreden met een 3hr45. Ik heb twee weken terug mijn kruid al verschoten en moet snel weer hersteld zijn om verder te trainen voor texel.

Het eerste stuk is echter verhard en normaal gesproken kan ik het tempo van 12km/uur gemakkelijk te pakken krijgen dus ik ga daar wel op weg. Bezie ik in het bos wel hoe de omstandigheden zijn en in hoeverre ik het tempo terug moet schroeven.
Videle, welke wedstrijd ging je doen? Maar het is wel in de buurt dus, zodat je even kunt rond fietsen, haha. Vind ik ook fijn hoor om de route ong. te weten!

Baukje, ja een hardlooprugzakje zou niet verkeerd zijn. Bij mij hoeven er geen schoenen in. Dus zo groot hoeft het niet te zijn, wel grappig, maar ik ben zowel links als rechts. Ik kon redelijk goed afwisselen. Maar een strakkere rugzak zou wel fijner zijn. Charlar, spinning en pump achterelkaar klinkt ook al vrij zwaar moet ik zeggen. In apeldoorn is dus ook onverhard. Wel mooi dus.

Maar als ik het zo lees, ben ik toch niet zo goed bezig als ik dacht. Ik gebruik nl. wel de apparaten. Nu doe ik 3x 10 redelijk zwaar. Maar goed eerst deed ik alleen hardlopen, dus vind het toch al wel goed van mezelf.

Vanmorgen naar de hardloopwinkel in Mol geweest, daar heeft iemand mijn zooltje aangepast, hij vond mijn schoenen net geen 100% voor mij, ik zak iets te ver door naar zijn zin. (oftewel ik ben te zwaar voor deze schoenen.) Maar ik ga vanavond naar de training en dan ga ik even uitproberen hoe deze aanpassing is. Heb een beetje mijn twijfels, maar dan ga ik voor andere schoenen.

Heb op asics een nieuw schema aangemaakt voor een halve marathon. Binnen de club worden dus 2! wedstrijden georganiseerd en 1 is dus in september de nononsensloop, volgens mij een gewone stratenloop, zoals we eerst hadden en 1 in juni een halve marathon, die gaat de kempenrun heetten. Daar wil ik graag voor gaan trainen.
In juni wordt dit jaar ook de eerste brabantse wal marathon gehouden. Dan is er ook een halve marathon. En in juni ook de zomerklassieker in Roosendaal dus jullie krijgen behoorlijke concurentie voor halve marathon.

Toch weer een aanpassing aan je zooltjes dus lauwe.

Ja de midwintermarathon is bijna geheel door bos en heide. Daarom wil ik hem zo graag lopen.
Ik haalde Rotterdam en Apeldoorn even door elkaar. Sorry.

Heb toch "maar" 2 lessen gedaan. De Shape was toch iets zwaarder als ik dacht en aangezien man en kinderen weg zijn, wil ik ook een avondje thuis "bank hangen" en internetten.

Ik heb me vandaag opgegeven voor de halve marathon in Sint Anthonis (oost Brabant) gaat helemaal door het bos. Zelfs in de winter is het daar mooi!
Heb even gekeken , die ziet er inderdaad erg leuk uit charlar.Ik kende hem nog niet. Maar hij is een dag voor de drunense duinen halve marathon. Dus daar zou ik dan zelf eerder voor kiezen. Maar ik denk dat ik die datum mee loop met de road to rotterdam trainingsloop van 35km. (ja fiekes keuzes, keuzes zo zit ik dus ook- alles is zo leuk om te doen)
Charlar, leuk dat je al weer hebt ingeschreven voor een halve marathon. Drunense duinen ziet er ook leuk uit, maar dat is nog veel te vroeg voor mij.

Heb wel besloten dat ik of in eersel 10,5 km ga doen (19 febr.) of 10 km in moergestel week later geloof ik. Maar ben wel in redelijke juichstemming, want training ging erg lekker. Alles bijelkaar toch 12 km gelopen, op het laatst werd ik duidelijk wel moe, maar knie hield zich erg goed met aangepast zooltje!!!! De heuvel training heb ik maar overgeslaan. Heb 1x heel rustig gelopen, maar daarna vond ik het wel genoeg. Niet meteen de zaak over de kop lopen.
Vanmiddag na mijn werk nog héél even naar het bos voor een rondje 6km intervallen.

**nu weer snel werken**
@ Baukje.. ik had bedacht dat het wel leuk is om eens een 'sportvoedings deskundige' uit te nodigen bij ons op de club om een lezing te geven. Ik slik zelf geen extra vitamines, alleen af en toe een calcium bruistablet omdat ik niet zo veel zuivel binnen krijg.

Laatst hadden wij trouwens clubtraining terwijl er ook een road to rotterdam training bezig was. Ideaal! Want wij mochten ook best even van hun drankpost gebruik maken

ik heb het idee dat er in het zuiden meer halve marathons zijn dan hier in t noorden! Het ziet er trouwens naar uit dat twee wedstrijden aan jullie kant van het land ga doen. De NK's duathlon zijn allebei in brabant.

@ Lauwe.. mooi dat je weer aan t lopen bent! Die heuveltraining is misschien maar beter om even over te slaan. En wedstrijden in het vooruitzicht motiveert altijd flink! Goed dat je daardoor niet van de wijs laat brengen en als een malle gaat trainen.

Wat een weer vandaag! Door de stad fietsen is geen pretje! Gelukkig is vrijdag rustdag Straks wel krachttraining. Altijd gezellig met een groepje!
Bij de club waar mijn oudste zoon eerst getraind heeft kwam regelmatig een sportvoedingsdeskundige langs.

Wat wedstrijden betreft zitten we hier in brabant inderdaad goed. Als het een goede maand verder is heb je soms op dezelfde dag binnen een straal van 10km wel 3 wedstrijden. Het valt me dan wel steeds op dat het niveau van de kleine wedstrijden hier ook best hoog ligt.

Vorig jaar was het nk duathlon hier in het dorp. (zo'n beetje tegenover mijn huis). Dit jaar was het parcours overigens leuker. Ging het loopgedeelte ook helemaal door het bos ipv over de akker. En lag het wisselgedeelte (ben die mooie naam die jullie daavoor gebruiken kwijt) mooi in het zicht. wel leuk om dat zo aan te zien.

Maar je hebt het over twee NK's. Is dat dan een zwemloop en een fiets-loop variant? En waar worden ze gehouden. (kom ik je misschien wel supporteren)

Ja die wind, heb het viaduct al meerdere malen moeten troseren. En zo meteen nog een keer want om 5 uur ging ik mijn dochtertje op halen. Bleken de koekjes nog niet klaar die ze aan het bakken waren. Dus toen maar afgesproken dat ze daar bleef eten.

Had vanmorgen een beetje een koortsig idee toe ik op bed lag. En aan de ontbijttafel keerde mijn maag zich zowat om. Maar heb uiteindelijk toch gewoon twee boterhammen kunnen eten zonder dat ze terugkwamen. Rest van de dag ging het ook goed. Weer een normale gezonde eetlust. Hoop dus dat het hierbij blijft.

Zit ook te dubben wat aan te doen zondag. Het wordt erg winderig maar warm genoeg, dus niet te dik. Maar er wordt wel regen voorspeld. En 3 1/2 uur in de regen lopen , dan kun je aardig afkoelen. zonder de regen zou ik in een heel dun thermoshirtje gelopen hebben met een hempje erover heen. Maar zou dat met de regen wel een goed idee zijn. misschien gewoon alleen een loopshirt met lange mouwen. Dun thermo shirtje zit op zich lekkerder met het oog op doorlopen zeg maar. Maar een gewoon loopshirt heb ik meer het idee dat het water er van afloopt.

Tips, adviesen van harte welkome!
Pffff wat hebben jullie weer veel geschreven! Ik eis een samenvatting van alle deelnemers aan dit topic :PPPP ;)))

Even snel vermelden dat ik voorlopig rustig aan moet doen van de fysiotherapeut. Ben toch maar eens gegaan omdat ik sinds een week of twee flink last heb van lage rugpijn.

Bleek dat de onderste twee wervels in mijn onderrug dus helemaal vast zaten. Volgens hem geleidelijk gegaan en er is niet echt een aanwijsbare oorzaak. Maar hardlopen moet even op pauze, maar nu deed ik dat sowieso ook al haast niet.

De pijn was echt vervelend en de fysio heeft het gister goed losgewerkt, maar ik moet nog een paar keer terugkomen.

Het straalde echt helemaal door naar mijn bovenbenen en mijn kuiten deden ook wel eens mee. Nu heeft hij wel even gekeken naar mijn kuiten en ik blijk iets verkorte kuitspieren te hebben. Daar krijg ik volgende week oefeningen voor mee naar huis.

Ik ben trouwens ook net anderhalve week bezig met mijn nieuwe baan bij De Tuinen (heel leuk voor mij als assistent-drogist), dus daar ook erg druk mee en weinig tijd voor sport en/of andere beweging helaas.
Wat leuk dream een nieuwe baan. Maar lopen dus nu even op een laag pitje. Ik kwam nog een leuk loopje voor je tegen op 2 april (dus je hebt nog even). De oosterschelde loop van AV56. Er is een 10 en een 20km. Ik denk dat ik zelf daar met de 20 mee ga doen.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Dream!
Dream, vervelend dat je rug zo pijn deed en dat je nu even wat rustiger aan moet doen. Maar gefeliciteerd met je nieuwe baan!! Moet je nu iedere keer op de fiets? Zoals je toen ook kledingadvies voor vroeg? Want dan beweeg je alsnog genoeg! (zeker met deze wind)

Baukje, nu niet ziek worden he. Maar de rest van de dag is het wel weer goed gegaan dus.

Fiekes, waar worden ze gehouden, want fans heb je genoeg hier in brabant.

Vanmorgen eerst uitgeslapen, want ik was toch nog steeds een beetje moe van gisterenavond. Dus ga ik morgen nog even fitnessen. Nog een paar weken ook de crostrainer,step en fiets erin houden en dan bij mijn volgende serie, wil ik misschien iets minder conditie, want kan nu weer wat aan mijn conditie werken met het lopen. Misschien iets meer voor mijn buikspieren. Maar dat overleg ik wel weer!
Vanmorgen na een hele lange nacht (11 uur geslapen, volgens mij heb ik records gebroken) weer fris en fruitig uit bed gekomen. Vanmorgen 6km wedstrijd vorbereiding gedaan en dat ging ook wel prima. Dus ik ben er helemaal klaar voor. Heb zelfs mijn nummers al opgespeld (en dus mijn kledingkeuze ook al gemaakt).

Nu de dag nog door zien te komen.

Ja lauwe gaan we samen fiekes aanmoedigen.
Baukje, veel sucses morgen! Ik ben vanmorgen niet zo goed uit bed gekomen en ik blijk een blaasontsteking te hebben. HAP geweest en medicijnen opgehaald. Ben verder niet ziek, zou ik toch kunnen gaan trainen morgen?

Vanmorgen ook naar de fitnes gegaan. Alleen op de crosstrainer ging hartslag flink omhoog de rest viel wel mee. Moet alleen zo vaak naar de wc!! Als ik zweet hoef ik misschien niet zo vaak naar de wc, doet veel minder pijn, dat dan weer wel!
Hier op de atletiek vereniging is de stelregel dat je als je antibiotica neemt je niet mag trainen. Men gaat er dan van uit dat het lichaam alle energie beter kan inzetten om de infectie te overwinnen.

Beterschap, heel lastig zo'n blaasontsteking als is het bij mij al heel lang geleden.
Oei, blaasontsteking, goed uitzieken hoor lauwe. Je moet zuinig zijn op je lijf!

En baukje, welke kleding is het geworden?

Gisteren heb ik een nieuwe mp3-speler gekocht (mijn oude stuurde alleen nog muziek naar mijn rechteroordopje, heel irritant!), extra paar hardloopsokken en een extra hardloopshirt met lange mouwen (zeker na het opbiechten dat ik ook wel eens in een vies shirt ren hihi). Ik heb vandaag een rondje van krap 6 km gerend, en een beetje met de wind gespeeld. Zelfde tempo als normaal geprobeerd te houden bij wind tegen, en bij wind mee zelf ook een tandje harder gelopen. Al met al een kleine 35 minuten bezig geweest. Wel veel takken op de grond waar ik soms hink-stap-sprong doorheen moest.

Nog 5 weken tot mijn eerste loopwedstrijd (de City-Pier-City 10 km) en ik vind het eigenlijk doodeng! Heb de route nog eens bekeken en volgens mij is het een erg leuke route. Ik heb lang in Den Haag gewoond dus veel bekende plekjes en stukjes in de route, voor mij dus heel herkenbaar en met herinneringen. De CPC 10 km was jarenlang een soort 'streven' ('ik wou dat ik de CPC kon rennen) en dus ook logischerwijs mijn eerste loopprestatie.

Net ook wat foto's gekeken van de wedstrijden de afgelopen jaren maar man wat is het druk! ruim 25.000 renners, pfff. Ik word er claustrofobisch van als ik de foto's zie haha. En ik begin me zorgen te maken, ik dénk dat ik 10 km binnen het uur kan rennen, maar dat is uiteraard zonder opstopping van 24.999 andere lopers voor mij berekend! Aan de andere kant hoor ik ook vaak dat je door de wedstrijdspanning net een tandje harder rent dan in je trainingen. Wat zijn de ervaringen van de ervaren renners met (vertraging bij) eerste loopwedstrijden?

En nog tips wat betreft voeding in de week voorafgaand aan de wedstrijd? En wat eet ik op de dag zelf? Ik start om 13.00 uur, normaal gesproken lunch ik om ongeveer 12.30 uur maar dat gaat hem niet worden. Huuuuu kriebels!
Ik houd helemaal niet zo van die grote wedstrijden met vele deelnemers. Maar mijn ervaring is dat ondanks de ergenis van het feit dat het overgote deel van de mensen in eenverkeerd startvak gaan staan en de frustratie van het steevast moeten zigzaggen, inlhouden en dan toch weer net te snel inhalen; je uiteindelijk door de flow van de menigte toch juist goede tijden kunt lopen.

Tijdens de marathon van rotterdam afgelopen jaar ben ik werkelijk waar van de eerste stap tot de laatste stap om over de fnish te komen op zoek geweest naar een stukje asfalt. Toch is het uiteindelijk gemakkelijker lopen dan bij een rustige wedstrijd met nauwelijks deelnemers.

Zou er dus niet te bang voor zijn. Alleen voor mij is een gedeelte van de lol van wedstrijden de band die je opbouwt met je groepje waar je toevallig in verzeilt raakt. In zo'n massale wedstrijd is het ieder voor zich en moet je vooral niet op wat sympathie van medelopers rekenen.

Wat betreft eten hoef je de week er voorafgaande er geen rekening mee te houden. Ik zorg zelf altijd wel dat ik de laatste dagen geen koolsoorten of bonen eet. vor de wedstrijd zeker twee uur niet eten. In jou geval zou ik tussen 10 en 11 uur nog wat eten.

Ik zit morgen met hetzelfde probleem. Start om 12 hr en zal 3 1/2 -4 uur later over de finish komen. Mis dus gewoon een maaltijd. Ik eet dan om half 10 nog een paar boterhammen.

Wel nog een waarschuwing; ga niet als een gek weg. Door de adrenaline en de mensen om je heen zul je niet zo snel in de gaten hebben als je te snel gaat. Beter een te rustige start- dat maak je later dan wel goed danje de eerste km's al over kop te lopen.

Heb gekozen voor een heel dun thermoshirtje van odlo met mijn clubhempje erover.
Baukje, ja eigenlijk wel logisch, maar ja ik voel me verder niet ziek, en het ging eindelijk weer eens wat beter met lopoen, heb ik dit weer. Zeker als ik wel kan gaan werken, maar ik mag niet sporten, daar baal ik erg van. Ik ga altijd uit van: Kan ik werken, mag ik ook sporten, maar ik kijk nog af hoe ik me morgenvroeg voel!
Zo dacht ik eerst ook lauwe. Maar hier op de av zijn ze er echt heel strikt in en bij de loopgroep waar mijn oudste zoon getraind heeft ook. En ja ik ben eigenwijs, en niet zo'n beetje ook. Maar ben me steeds meer van bewust dat je soms met trainen meer kunt afbreken dan opbouwen. Snap je frustratie wel.
@ Lauwe.. balen! Jij hebt wel pech hoor.. Dat je hartslag flink omhoog ging op de crosstrainer (meer dan normaal?) is opzich wel een teken hoor. Eens met Baukje.. Inmiddels ben ik er wel achter dat je meer kapot kan maken met trainen dan je lief is. Onthou dat trainen afbraak en achteruit gang is he! Pas van het herstel daarna wordt je beter. En soms is je lichaam al druk genoeg met herstellen omdat je ziek bent. Als je dan nog extra meer kapot gaat maken door te trainen, pleeg je roofbouw op je lichaam. Zonde!

@ Baukje.. ik heb je zien staan in de ranglijst! Mooie plek hoor

Ik ben aan het duimen voor je vandaag! De temperatuur is lekker.. Ik hoop dat je niet te veel last hebt van de wind.

@ Videlle.. Komt goed met die CPC! Een grote groep vrienden van me gaat er ook heen. Ik ben dan zelf aan het bijkomen van de wintertriathlon ;)

Wat betreft die voorbereidingen.. Probeer gewoon eens wat je goed bevalt. Ik eet op een wedstrijddag gewoon wat ik normaal ook ontbijt. Boterhammen.. Misschien nu met wat zoeter beleg. Bij belangrijke wedstrijden krijg ik het minder makkelijk weg (zenuwen!) maar dwing jezelf toch te eten. Je hebt nog een paar weken. Probeer gewoon een rond de tijd van de start te trainen. Dan merk je snel genoeg of je lunch/ontbijt goed vallen.

Probeer ergens te starten wat je fijn vind. Ik ben iets te behouden. Stond vandaag tijdens een wedstrijdje stil :s Dat heeft me wel de 2e plek gekost. Ik erger me rot aan mensen die perse vooraan willen starten terwijl iedereen weet dat andere mensen sneller zijn. Zijn er startvakken op tijd?

Als je meer wedstrijden doet, ontwikkel je vanzelf een soort 'ritueel'. Bij triathlon's hebben mn vriend en ik vaak een suikerbrood in huis, leggen we de avond van te voren de bank vol met spullen die mee moeten.. enz

@ dream.. wat goed van die baan!

Ik heb de loop en fietstrainingen dit weekend omgedraaid. Na een dag werken (dus staan) had ik gister weinig zin in hardlopen. Daarom in de gang maar op de tacx gezeten (standaard waar je je racefiets in hangt en zo met weerstand kunt fietsen) Vanochtend naar een crossje geweest. Na wat oponthoud op de smalle bospaadjes liep ik 3e en dat is zo gebleven. Niemand voor of achter me dus lekker ontspannen gelopen. Die 8km waren prima te doen dus dat betekend dat die basis wel goed zit en dat ik straks met goede moed op snelheid kan gaan trainen. Nu een 8km cross met 14 km/u gelopen dus ik hoop dat die 10 km onder de 40 minuten (15 per uur) gaat lukken. Vanavond een uurtje uitlopen om aan de minuten te komen.

Mn vriend werd na veel blessureleed eerste. De stemming is goed in huize fiekes!

die duathlon zijn het NK powerman (15 lopen, 60 fietsen en 7.5 lopen) op 17 april in Horst. Weet nog niet zeker of ik daar mee ga doen. Het komt me eigenlijk iets te vroeg want het is een mega zware afstand omdat je 3 keer kapot gaat en het lang is.

Die andere is 18 september net als vorig jaar in Tilburg. Is dat bij jou om de hoek Baukje? (Ben je dan ook een buurvrouw van de beste duathleet van NL --> armand?)

Zo, genoeg gekletst.. studietijd! Morgen tentamen!
Vanmorgen lekker uitgeslapen, hoefde vannacht maar 2x uit bed om te plassen. Vanmorgen ging het al weer een stuk beter gelukkig. Heb gisterenavond nog een fles granberrysap leeg gedronken, maar of het daar aan ligt. Dinsdag ga ik weer voorzichtig een half uurtje lopen, voordat ik naar mijn werk ga.

Kreeg gisteren een mailtje dat we kunnen gaan lopen in het wheel of energy, dat voor de ingang van schiphol staat. Richard Botterham is lid van onze club en een clubgenote heeft haar zoon verloren aan kanker, dus zij organiseren dat. Lijkt me heel leuk om te doen, alleen de datum komt me nog niet goed uit hebben we familimiddag. Dus ik hoop dat er ook een ploeg s'morgens kan gaan.

Fiekes, 18 september in tilburg is wel te doen, als ik tijd heb kom ik even kijken. Sucses met je tentamen morgen.

Ga nu met oudste zoon naar het theaterstuk, groep achters huilen niet. Ben benieuwd hoe hij het vind.
quote:baukje schreef op 05 februari 2011 @ 20:21:

Ik zit morgen met hetzelfde probleem. Start om 12 hr en zal 3 1/2 -4 uur later over de finish komen. .

Haha, ik geloof dat iemand zich niet zo goed in heeft kunnen houden vandaag in Apeldoorn ;)

Mooie tijd! Tevreden?
Dreamlogic ik heb je topic gelezen op Werk&Studie, hoop dat je eruit komt met baas en bovenbaas.

Na 8 dagen rust vandaag weer erop uit geweest. 4 blokjes van 5R+2W.

Dat ging best goed. Af en toe wat gas teruggenomen omdat ik in mn linkerbeen hier en daar wat dingetjes voelde.

Uitgebreide stretchsessie naderhand, denk dat ik zo wel weer op de rails ben.

(Nu nog even goed onthouden dat binnen 1 week n 5 km op tijd lopen en n uur lange training met sprintjes trekken en vaak op n balance board staan

een beetje teveel van het goede is voor iemand die 10 kg te zwaar is en tot 4 maanden geleden kampioen bankhangen was...)
Lauwe ik gebruik sinds n jaar preventief D-Mannose, (van Herbapharm, in poedervorm, gekocht bij zo'n Erica kruidenwinkel) en heb geen blaasontsteking meer gehad (had er elk jaar wel n paar)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven