Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Baukje.. Ik vertrouw op het advies van mijn fysio.. Hij is zelf een fanatiek hardloper en behandeld sportblessures. En blijken mijn schoenen toch niet goed te zijn, dit zal blijken tijdens het lopen op de band dan zijn nieuwe schoenen zo gekocht.

Charlar.. Jij bent dus mooi zoet de komende weken.. Succes!!

Vanmiddag zo'n 10 km met 17 kg wegende peuter achterop gefietst! :D
Charlar ik had wel begrepen dat je wel mocht lopen hoor. Maar dus toch een stress fractuurje. Stevig wandelen over langere afstanden is inderdaad best wel pittig.

Misschien ook wel fijn dat je de komende weken zoveel op pad bent, dan vliegen ze voorbij.

Juudje natuurlijk moet je vertrouwen op het advies van je fysio. Alleen de stelling dat bij verkeerde schoenen dan al binnen 4 weken klachten krijg terwijl je nog maar net aan het opbouwen bent gaat volgens mij vaak niet op.

Ga zo weer met mijn clubje trainen. Ben afgelopen dinsdag niet geweest en afgelopen zaterdag niet met groep meegelopen dus ik heb mijn loopmaatjes al een hele week niet gezien.Ben nog even in twijfel wat aan te doen. Ging ik nu voor mezelf een rondje doen dan was het gewoon korte broek en t shirt. Maar nu staan we strakjes nog stil voor oefeningen ed. Zo eens even op de termometer kijken wat de daadwerkelijke temperatuur is.
Nou de daadwerkelijke temperatuur was nog 16,8 dus de keuze was snel gemaakt. En maar goed ook want zelfs in korte broek en shirt met daarover dan toch nog verplicht het reflecterende hesje was al behoorlijk zweten. Heb heerlijk gelopen. Flinke tempo blokjes gedaan. Maar op de heen en de terugweg heb ik een lekker rustig tempo aangehouden.
Ai, nogal wat blessureleed hier en daar op het forum lees ik wel... allemaal heel veel beterschap .

Baukje en Driewieler, jullie staat iets fantastisch te wachten komend weekend!! Heel, heel veel succes en ik kijk uit naar de sfeerverslagen!

Gisteren met de club een stevige training gehad met, na wat inlopen en loopscholing, fartlek: 10 in zone 2, 10 in 3, 10 in 2, 10 in 3 en 10 in wedstrijdtempo. We trainen nu het weer zomerseizoen is in het bos dus het ging allemaal via een prachtige route. Ik had er ook al 20 km fietsen en een drukke werkdag opzitten dus mijn benen wisten het wel gisterenavond .

Ik sta op dit moment nog in dubio... volgende week zaterdag is er hier in de buurt een nieuwe (leuke) loop van 10 EM. Ik twijfel of ik die mee zal doen ipv mijn duurtraining met de groep (gepland 1,5 uur duurloop). Een aantal clubgenoten doen deze wedstrijd en om eerlijk te zijn lokt het me ook wel, aan de andere kant vraag ik me af of het wel wijs is...

Geniet van het mooie (loop)weer!!
@ Juudje..

Wat voor een 'voetscan' hebben ze gemaakt? Want van een statische scan kan niemand (nee, ook de fysio niet!) zien hoe je afwikkeld.. En geloof me.. menig fysio weet hier heel weinig van (maar als het zelf een loper is, zal dat wel goed zitten)

Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar het nut van anti pronatie schoenen. Een goede conclusie is er nog niet maar een goed onderzoek in mijn ogen ook niet. Ik ben zelf wetenschappelijk onderzoeker en student fysiotherapie en kies voor deze combinatie omdat de praktijk en de wetenschap mijlen ver uit elkaar ligt. Vandaar dat ik vind dat er geen goede onderzoeken naar gedaan zijn.

Ik vind het trouwens zo raar dat ze je dan een merk geven wat goed bij je past! je komt na een analyse op een bepaald type schoen uit.. AP of neutraal en een gewichtsklasse.. ik zou nooit iemand een merk aanbevelen want die pasvorm kun je wel heel vervelend vinden.. Je kunt natuurlijk wel rekening houden met wat steviger of soepeler maar ik vind dat ze je 1 merk aanbevelen Geen goede analyse. (ja, met hoofdletter G :D )

Dat blijkt ook wel weer in de fysiotherapie.. daar doet iedereen maar wat en is maar weinig gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zo heeft het tapen van een enkel eigenlijk weinig zin. Maar het ´voelt´ wel stevig dus daarom wordt het vaak gedaan. Maar je gaat nu niet minder snel door je enkel.

@ Charlar.. jij ook succes met je blessureleed!

@ Baukje.. Texel is al bijna! Zo gaaf! Ben je er al een beetje klaar voor?

@ Driewieler.. jij bent ook al bijna aan de beurt! Haha, heel herkenbaar wat je zegt over moe aan de start staan van het geslenter. Heb hetzelfde eens meegemaakt bij een hardloopwedstrijd in Londen. Alleen was dat het weekend waar de vonk tussen mijn vriend en mij over sprong dus liep ik op 'vlinders' nog redelijk gemakkelijk :D

Ik heb afgelopen tijd lekker getraind. Op dit moment is het accent verlegd van lopen in de winter naar wat meer fietsen. Ik loop nu nog 3 keer waarvan 1 x lang en lanzaam, een keer een intensieve fartlek van ruim een uur met vooraf veel loopscholing en techniek, en een tempotrianing op de baan. Ik schrijf hier niet meer al mijn trainingen op want ik vind het al best veel werk om mn logboek bij te houden

Het lopen gaat de laatste tijd megazwaar. Maar volgens mn trainer gaat deze fase vast snel weer voorbij. Ik hoop het!

Morgen heb ik mijn eerste echte wedstrijd van het seizoen. Een duathlon. Ben heel benieuwd!
Fiekes veel succes morgen. En ik ben erg blij met je duidelijke uitleg steeds over het een en het ander.

Bij deze dus nog een vraagje aan jou. Ik heb zelf een lichte antipronatie schoen (asics gt 1350). Nu heb ik een aanbieding gevonden voor een trailschoen van asics maar dat is een neutrale schoen. (ben overigens nog geen antipronerende trailschoenen tegengekomen),. Denk je dat het een probleem zal zijn? Mijn huidige trailschoenen zijn van new balance maar ik zoek nu toch een beetje een steviger trailschoen.

Chiki driewieler hoeft volgende week volgens mij pas aan de bak en ikzelf over twee weken pas.

Heb net een beetje geschoven met trainingen. Mijn man stapte hier kwart over een al binnen. Mooi van de gelegenheid gebruik gemaakt om er tussen uit te piepen. Heb het rondje van morgenochtend al gedaan. Maar nu in een heerlijk rustig bos en in een lekker zonnetje. 23,5km gelopen. Kan ik morgen uitslapen want de kinderen hoeven pas om 10 hr op de wedstrijd te zijn en die is hier maar 20min rijden vandaan. Sla ik morgen over en ga ik zondag weer een rondje van een twee uur doen.
@ Baukje.. ik ken trail schoenen van Asics, Mizuno en Saucony en ben ook nog nooit AP trailschoenen tegen gekomen. Maar op 'trailondergrond' loop je met meer voetspanning dan op de weg. Anders zou je immers veel te snel door je enkel gaan. Daarom is de noodzaak ook minder groot op die ondergrond. Daarom kunnen de meeste mensen prima met een neutrale schoen uit de voeten. Ook omdat ie vaak wat steviger is dan een neutrale schoen.

Je zou het dus prima kunne proberen. Wees in het begin scherp op bijvoorbeeld knie of scheenblessures. Je kunt er altijd nog een corrigerend standaard zooltje in leggen. Dat is een relatief goedkope oplossing.
loopt er iemand tijdens de marathon aanstaande zondag?
Vanochtend in een stevig tempo 12km gewandeld met 7,5km/uur. Het was erg mooi weer en ikl heb genoten van de bloesem en lammetjes. Ook heb ik nog een goede daad verricht: ik heb een boer geholpen met het vangen van twee kalfjes die waren losgebroken. Die hadden ook de lente in de bol :-)

Gelukkig geen last gehad van mijn scheen, de fysio zei me vorige week erg benieuwd te zijn of ik pijn had ja of nee. Dit geeft me weer wat goede hoop!

Komend weekend niet veel sporten aangezien ik 2 dagen met de kinderen op pad ben. Man heeft volgende week examen en moet studeren. Met 3 kleintjes in huis schiet dat natuurlijk niet op. Gelukkig wordt het mooi weer en gaan we morgen naar de speeltuin.

@Fiekes: mocht je dit nog lezen: veel succes morgen!

Voor de rest allemaal veel loopplezier en voor Juudje: Beterschap!
Amai charlar 12 km wandelen op 7,5km/hr. Dat is wel heel stevig doorstappen. Heb weleens gekeken als ik met de hond ging wandelen en flink doorstapte en dan voelde 7km/hr toch al heel stevig aan. En dat was dan voor een snel kort rondje. Dus echt maar maximaal een 5km. Geloof niet dat ik het 12km op dat tempo vol zou houden zonder dat gericht op te bouwen. Wandel jij vaak op zo'n stevig tempo. Vraag me wel af of de belasing voor je schenen dan niet groter is dan tijdens een rusitg dribbeltje. Natuurlijk maak je bij joggen grotere klappen maar volgens mij zijn de spieren wel veel ontspannender dan tijdens stevig doorstappen.

Fiekes ik neb nu trail schoenen van new balance. Ook gewoon een neutrale schoen. Wat betreft schoen meer een spike idee alleen dan met trail zool. Voor crossen perfect en een 1 1/2 uurtje bos ook prima. Maar heb het nog niet bij een lange trail aangedurfd. Met name ook omdat het pacours van te voren nog altijd een verrassing is.
Max volgens mij loopt hier niemand de marathon van rotterdam. Heb hem vorig jaar gelopen, maar voor mij was dat eens maar nooit meer. Heb toen een goede tijd gelopen maar alleen maar met reden om daar zo snel mogelijk weer weg te zijn.
@ baukje: o jee. veel te druk zeker? eerlijk gezegd zat ik te kijken naar een wandeltocht volgende week die ik wel hardlopend zou willen doen... de bloesemtocht en dan de 25 km. lekker geen hardlopers en als ik om 7 uur vertrek ben ik snel voor de mensen uit (denk ik). zou dat leuk zijn? lekker op mijn gemakje?
quote:[message=8837592,noline]

Chiki driewieler hoeft volgende week volgens mij pas aan de bak en ikzelf over twee weken pas.

.Oops, ik loop wat voor geloof ik....
Max zolang je de wandelaars echt voor bent is het misschien geen probleem. Alhoewel ik niet weer of er voorwaardes aan de wandeltochten zijn. Kan me voorstellen dat het niet de bedoeling is dat je hem gaat rennen.

Hier is in mei de kennedymars en de baroniemars (80 en 40km). Is hier elk jaar en dan komen ze over mijn route. Ik weet dat toen ik vorig jaar gewoon met mijn rondje bezig was en al die wandelaars passeerde over de weg ik niet al te vrolijk teruggegroet werd. Terwijl ik helemaal niets met die wandeltocht te maken had. En ik woon op de route dus ik kon niet anders dan een gedeelte van hun parcours mee te nemen (die overigens ook gewoon open staat voor alle andere verkeersdeelnemers).

Rotterdam was voor mij sowieso veel te druk. Maar wat me vooral tegenviel was dat door die enorme drukte de sfeer tussen de lopers onderling volledig afwezig was. Tijdens kleinere evenementen vorm je vaak onderweg groepjes en worden er soms vriendschappen voor het leven gemaakt. Bij deze enorme drukte was je eenling in de massa en was het van begin tot het end oppassen een ander niet op de hielen te trappen en uitkijken dat je zelf niet op je hakken getrapt werd. En al die mensen die zomaar eineens accuut op de weg stil blijven staan. Nee,mij ding is het niet.
@ baukje: jakkes dat klinkt niet echt leuk. nou ja, ik ga het zien. maak ik het toch eens mee. rotterdam is hier om de hoek natuurlijk.

er is op de betuweloop ook een nordic walking route. misschien eens een mailtje sturen aan de organisatie. 7 uur starten en dan hardlopen moet toch betekenen dat ik de mensen vóór blijf zou je denken. zal er eens over denken
Hier geen blessures maar nu al n week last van mn lijf, het voelt alsof ik n lichte griep heb maar dan zonder koorts: slap gevoel, zeurende gewrichten (met name rug, knieen en enkels/voeten) en een continu gevoel van spierpijnrestanten in nek/schouders, rug, billen en benen.

Voel me ook erg gespannen met op stapel staande verhuizing.

Ben enerzijds blij met het vooruitzicht, maar met alles wat er bij n verhuizing komt kijken ben ik erg gespannen onder de situatie.

Heb nu 1 week niet gelopen, en de 17e is die 5 km loop...

Fijn weekend allemaal!
@ baukje: zie in het reglement staan dat je niet mág hardlopen. wat raar zeg. nou ja, dan vervalt dat dus.
Fiekes.. Ik heb op een glasplaat gestaan en hij kon ( de verkoper) door de drukpunten op de afdruk zien wat voor soort schoen bij mij past. Mijn fysio is i.d. zelf een fanatiek hardloper en zei dat ik licht proneer maar dat dat een natuurlijke demping is en dat anti-pronatie dan niet direct nodig is. Ik vertrouw dan maar op de beste man! In iedergeval bedankt voor je mening hierover! Betreft intapen? Dit deed hij om mijn enkelband te ontlasten, dit leek me wel een logische uitleg.

Ben jaloers op de meiden die lekker kunnen lopen met dit heerlijke weer..
Max jij gaat dus wel morgen in rotterdam lopen? Heel veel succes dan.

En wat betreft het niet hardlopen tijdens wandeltochten begrijp ik wel. Voor sommige is het ook een soort van wedstrijd om die afstand zo snel mogelijk te overbruggen dmv snelwandelen. Hardlopers zou dan een oneerlijke concurentie zijn. Bij nortic walking is eigenlijk bijna altijd wel een tijdsregistratie dus zullen hardlopers helemaal niet gewenst zijn.

Ik denk dat dat ook de reden was dat de mensen onderweg zo bot tegen mij deden. Wat op zich nergens op sloeg want ik liep hun route helemaal niet. Liep gewoon mijn route en ja toevallig bleek dat een heel stuk samen met de wandelroute te vallen.

Verhuisstress moet je niet onderschatten tijgermeisje. En mogelijk is door die stress je weerstand ook wat gezakt. Maar het komt nu wel heel ongelukkig uit zo kort voor je wedstrijd.

De hele dag op de atletiekbaan doorgebracht. Maar dat was goed vol te houden in het zonnetje. En mijn jongste dochter van 7 kon met twee zilveren medailles naar huis. Tweede geworden bij de meerkamp en tweede bij de 600m.
Baukje.. Gefeliciteerd met het behaalde resultaat van dochterlief.

Tijgermeisje.. Vervelend dat je je niet lekker voelt. Lekker warm douchen en je verwennen met een fijne massage, veel fruit en geperst citrusfruit tot je nemen. Hopenlijk kun je de 17e dan een mooie tijd neerzetten!

Charlar.. Je hebt een flink stuk gewandeld, klinkt erg pittig, Er naderhand geen last van gekregen?

Hier bezig in een ruk van 5 dagen werken, werk dus voor de komende 2 weken mijn uren.. Merk wel dat het vele lopen op mijn werk niet heel prettig is voor mijn enkel. Regelmatig kuitkramp etc.. Kan mijn voet niet even lekker rekken etc. Voelt erg onnatuurlijk. Maar wat moet dat moet.
Wat een heerlijk loopweer... en daar zit ik dan tot over mijn oren in de studieboeken. Enfin, de laatste loodjes zal ik maar denken.

Gisteren een heerlijke duurloop gehad met de groep. Weer een prachtige route die tot mijn verassing vlak voor mijn huis langsliep. In het D3 tempo lekker vaart kunnen maken. De trainer adviseerde me om over te stappen naar een snellere groep (halve marathontijd in circa 1.45 uur) maar ik twijfel een beetje om verschillende redenen. Slaap er dus nog maar een nachtje over...
@ baukje: nou je hebt gelijk hoor. niks voor mij. wat een enorme drukte. Wat een fanatisme en massa mensen. Niks gezelligheid (vond ik). Geduw en gedoe bij de start en onderweg op de smallere stukken en aan het eind. Niet leuk. Ook vrij warm, ik hoop van harte dat er geen problemen ontstaan bij de marathon. Heb nergens meer versneld, ik heb geen ervaring met loopjes en wist gewoon niet wat ik moest doen. Zag bij de 5km doorkomst dat ik rond de 29 minuten bruto tijd zat en dat vind ik voor mijn doen al best goed en ben ook onder het uur over de finish gekomen. Helemaal niet slecht als dieseltje. Ik denk niet dat ik het nog eens zou doen eerlijk gezegd. Ik geniet meer van lopen door de natuur, langer en gewoon lekker. Nu weet ik ook niet eens hoe ik dat moet doen, een wedstrijd lopen dus start ik rustig en blijf ik op mijn eigen tempo verder dieselen. Nou ja. Leuk om mee te maken
Even kort: heb weer gelopen en het ging goed! Gisteren n goed gesprek gehad met mn vriend, o.a. over mijn neiging tot zelfsabotage. Alsof ik bang ben dat iets WEL lukt, geen faalangst maar succesangst ofzo? Naja zo blijkt maar weer dat je jezelf flink dwars kan zitten met dat soort vreemde gedachtenkronkels...!

Denk trouwens dat ik n koel weer loper ben, vond het erg warm op de bol, pet op of pet af, het was allebei puffen. En dorst! Heb in 5 km n halve liter water gedronken, terwijl ik toch echt al ruim gedronken had voor ik van huis vertrok.

Zo'n massaal evenement zou nix voor mij zijn, zou me net n mier in n mierenhoop voelen.
@ tijgermeisje: hum.. ik schreef om 15.23 dus dat het niks voor mij is. maar langzaam zinkt het toch bij me in wat ik heb gedaan. met mijn lijf dit presteren. da's toch niet slecht. ben eigenlijk best trots en blij. en stiekum vraag ik me af of ik het volgend jaar nog kan en of het dan beter zou gaan etc....
Ah beter dat je nu blij bent ipv dat je nu bijv. zou balen dat het zo druk was ofzo, ja toch

Je mag zeker trots zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven