Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Hey Baukje,

you go girl!!! Fantastisch!! En je kids ook...zo en nu lekker genieten van je overwinning!!

Na 2,5 uur continu proberen heb ik mijn inschrijving voor de 10 engelse mijl van de dam tot dam loop bemachtigd. Een kwartiertje later was het uitverkocht. Wat een drama was dat vanochtend zeg!! Zijn er meer van die lopen waar je echt op tijd bij moet zijn?

Net trouwens lekker 15km langs het Amsterdam Rijn kanaal gelopen. Zijn er andere dames die daar in de buurt wonen en dan boven Utrecht?
Vivamies.. Wat fijn dat de inschrijving gelukt is!

Baukje.. Dan heb je ontzettend goed gelopen & je kids op. Wat zul jij je trots hebben gevoeld vanmiddag.

Hier vanmiddag weer door mijn enkel gegaan, in de supermarkt terwijl ik weg wou lopen. Mijn voet bleef gewoon staan. Kan wel janken. Ben bang dat het een hele tijd gaat duren. Zal maar voorzichtig aan doen. :(
Goed gelopen Baukje!
@ baukje: geweldig! leuk hoor. knap van je! huh? het kan toch niet de hele tijd hoog water zijn? hoeveel kilometer loopt er langs het strand? je kunt zelf ook de getijde tabel even raadplegen. ik was afelopen dagen op terschelling en liep daar maandag 26 km, voor een groot deel over het strand. was erg lekker, ik bofte met de wind! wanneer is het ook alweer voor jou de ronde van texel?

@ juudje: sterkte met jouw enkel
Baukje en familie: van harte met jullie prestaties, top gedaan!!

Juudje, sterkte met je enkel, doe maar voorzichtig aan.

Vivamies, mazzel dat de inschrijving toch gelukt is!! Bij zulke evenementen gaan de startplaatsen razendsnel.

Gisteren na een dag in de studieboeken heerlijk de kop leeg kunnen lopen. Stond met de groep een duurloop van 75 min op het programma. Prachtige route langs de Uiterwaarden gelopen, ik woon hier nog niet zo heel lang in de regio en op deze manier kom ik nog eens ergens, omdat ik zelf dicht bij het bos woon en graag daarin duik voor mijn loopjes is dit een leuke afwisseling.

Veel collega lopers hadden flink last van de warmte. Zelf kan ik er goed tegen (koukleum eerste klas) en het lukte me dan ook om D3 lekker tempo te maken. Voor 23 april zit in ons schema een wedstrijdje van 10 km. Ben eigenlijk wel benieuwd welke tijd ik kan neerzetten. Heb het gevoel dat ik al weer redelijk richting mijn oude niveau ga .

Fijne zondag allemaal!
anoniem_86473 wijzigde dit bericht op 03-04-2011 08:35
Reden: typo
% gewijzigd
Baukje, heel goed gedaan. Ik hoorde vanmorgen heel veel mensen klagen dat het gisteren zo warm was. Maar zeeland waaide het natuurlijk en dat scheelde misschien weer 'n beetje in temperatuur. En de kinderen ook weer zo goed gepresteerd!!

Juudje, vervelend dat die enkel zo doorzakt steeds. Hopelijk helpen de oefeningen een beetje.

Vivamies, leuk dat het gelukt is om in te schrijven voor de damloop. Gelukkig hoef ik me daar niet druk om te maken. Wij gaan met de club weer met de albert heijn mee rennen. Dus kan me altijd aanmelden via de club.

Max, ik vind het knap zoveel als jij overal loopt, en de km die je maakt. Goed zeg!

Chiki, nou fijn dat je zo goed tegen warmte kunt, want tegen de tijd dat het juni is, loopt de temperatuur vast nog verder op en daar zie ik toch wel een beetje tegenop!

Ik zou gisteren eigenlijk ook een wedstrijdje lopen, maar een moeder van vriendjes van de kinderen wilde heel graag naar toverland. En omdat het zo'n mooi weer zou worden, leek het wel een goed plan om toch te gaan. Openingstijden waren van 10.00 tot 18.00 uur. Dus als we om 17.00 zouden vertrekken, zou ik het makkelijk kunnen halen. Maar het park bleek open tot 23.00 sávonds en de kinderen waren niet mee naar huis te slepen.

Dus vanmorgen gewoon gaan trainen en ook daar moesten we een 10 km proberen te lopen op wedstrijdtempo. Toch nog een tijd van 52.03 eruit kunnen persen, dus ik ben wel tevreden. Zeker omdat mijn evenwichtsorganen nog wel redelijk van slag zijn. Als stoere moeder vond ik dat ik toch overal mee in moest!

Maar de temperatuur was vanmorgen heerlijk om te lopen. Wel lange mouwen, maar wel in korte broek.

Fijne zondag allemaal!!
chiki inderdaad is het lopen de manier om de schoonheid van je eigen omgeving te ontdekken. En ik wissel ook graag af. Ik woon vlak bij de bossen dus duik meestal de bossen in. Maar soms is het juist leuk om helemaal de andere kant op te lopen en de polderlandschap in te gaan.

Max we lopen 18km over het stand.(30km onverhard totaal dus naast het strand zitten nog stukken los zand) Het stuk stand zit in de eerste helft. Dus ze kunnen het vrij nauwkeurig bepalen wanneer iedereen er langs komt. En het blijft natuurlijk wel een paar uur op bijna het hoogste stand. En die getijde tabel wilde ik juist niet raadplegen in overleg met mijn clubgenoot bang voor het ergste.(hoezo kop in het zand steken) Maar ja nu hebben we het ongevraagd voorgeschoteld gekregen. Texel is 25 april dus nog maar 22 dagen te gaan.

Heb vanmorgen een 1 1/2 uur utigelopen. Begon wat stram maar voel me nu helemaal soepel. Dus het uitlopen heeft me goed gedaan.

Oh juudje wat een pech. En nog wel zo'n onbenullig ongelukje. Hopelijk valt het mee.

Fijn vivamies dat de inschrijving gelukt is.
Zo, vanmorgen tentamens gemaakt en vanmiddag mijn individuele training afgewerkt. 3 x 20 min in de drie verschillende zones. Ik merk dat het me steeds makkelijker afgaat, ook het langzamer lopen en daar wordt ik stiekum dan toch wel vrolijk van. Had een hond mee en die ligt nu lekker voor pampus onder tafel.

Een andere viervoeter is op het moment met de andere baas mee lopen. Chikiman ziet mij fanatiek wezen en is nu ook maar begonnen om zijn conditie weer op te krikken. Proberen of we van het najaar weer samen een halve kunnen pakken.
Lauwe jammer dat de wedstrijd zaterdag niet meer gelukt was. Maar je hebt dan toch eenmooie testloop gedaan. En waarschijnlijk had je er in wedstrijd omstandigheden nog wel iets meer uit kunnen persen.

Leuk chiki om samen naar een halve marathon toe te werken. Mijn man wil eind van de maand weer gaan beginnen met hardlopen.

Het ontmoedigingsbeleid van texel blijft door gaan. Las nu een artikel op hun site dat de zestig van texel vergelijkbaar is met een vlakke 70km wedstrijd. Het parcours is opnieuw officieel gemeten en blijkt 200m langer te zijn. Maar dat laten ze nu zo. Bij een marathon tijd van 3hr30 rekenen ze een 60km tijd van 5hr30 voor een vlak parcours en 6hr voor Texel.

Maar ik heb het plan om helemaal niet naar tijd te kijken (alleen in het begin om niet te snel te starten) maar verder gewoon maar door te hobbelen en op het losse zand en tijdens het klimmen of met veel tegenwind alleen maar te zorgen dat ik in beweging blijf.
Zoooo, ik heb een hele poos zonder internet gezeten en flink aan de verbouwing geweest. Wel her en der een rondje hardlopen gedaan, maar veel meer dan 20 à 30 minuten zat er vaak niet in omdat er gewoon zoveel gebeuren moest. En allerlei apparaten, materialen en toestanden slepen, pfff. Ik had op een gegeven moment spierpijn in mijn voetzolen en mijn duimgewrichten. Van beiden wist ik niet dat het kon! Maar, het resultaat mag er zijn en de rust is weer redelijk in huize Videlle teruggekeerd.

Over 2 weken heb ik weer een wedstrijdje staan (10 km in Hilversum), dus daar ben ik voor aan het trainen. Nou ja, eigenlijk nog niet, daar ga ik weer voor trainen. Ik ga dan niet voor een tijd maar om een vriendin mentaal te steunen tijdens de wedstrijd. Voor haar zal het al heel bijzonder zijn als ze hem uit kan lopen, dus het wordt een rustiger tempo dan dat wat ik tijdens de CPC heb gepresteerd.

Ik weet niet of ik alles terug kan lezen van de afgelopen weken, dus mocht ik vragen stellen die eerder al beantwoord zijn, mijn excuus!
Baukje, je hebt toch al ingeschreven voor Texel? En nu proberen ze iedereen zo bang te maken, dat de helft alsnog denkt: ik ga maar niet...? Zoiets? Zijn ze bang dat er veel mensen gaan uitvallen, omdat ze niet genoeg getraind zijn.

Chiki, leuk dat je vriend ook weer is begonnen. De mijne houdt alleen van gemotoriseerde sporten, hoewel hij nu toch wel iets wil gaan doen.

Nou, ik weet niet of ik er met de wedstrijd iets meer had uit weten te persen, maar ik heb me nu ingeschreven voor de beekloop en daar ga ik 12 km doen en dan nog 2x 2km in en uitlopen. Dan zit ik voor de vakantie toch nog aan de 16 km.

De testloop op de training was om de anarobe drempel te bepalen en nu zie ik dat ik komende trainingen daar op door gaan. Dus daar moet ik mezelf nog even in verdiepen dat ik dat dan ook zelf kan doen.
Lauwe ik denk dat ze niet zo zeer de mensen willen afschrikken dan wel dat ze bang zijn dat er veel debutanten te hard van start zullen gaan en hun doelstellingen te scherp hebben gesteld. Voor de organisatie is het natuurlijk leuker als mensen de wedstrijd daadwerkelijk uit kunnen lopen dus die is niet gebaat bij mensen die te snel starten en daardoor zichzelt tegenkomen.

De inschrijving was geloof ik al half augustus en toen hebben ze wel met het maximaal aantal inschrijvingen rekening gehouden dat 1 op de 5 of zo (in ieder geval een best wel hoog percentage) niet aan de start zal verschijnen wegens blessures ed. Je kon ook voor een paar euro een heuze annulerings verzekering afsluiten. Ik geloof dat je zelfs toch nog een dag voor de wedstrijd je geld terug kunt krijgen.

Videlle erg druk geweest dus. Krachttraining genoeg gedaan dus.
Lees dat er een aantal meiden weer leuke lopen in het vooruitzicht hebben om naar toe te werken.

Ik zou 15 april a.s. de zorgloop lopen maar 1 collega is onlangs geopereerd en een andere collega vertelde gister dat ze zwanger is. Blijf dus alleen over :(

Videlle.. Fijn dat de verbouwing er op zit, hebben jullie veel gedaan?

Chiki.. Hoeveel honden hebben jullie? Een goed gevoel over je tentamen?

Baukje.. Lopen jij en je man ook samen?

@ atletiek vereniging.. Heb op de site van de vereniging hier in het dorp gekeken en zie dat er elke avond een looptraining is waar je aan mee kan doen. Ga er eens over denken.

Mijn voet voelt een stuk beter, kan zonder pijn lopen. Heb een ontstekingsremmende crème gehaald en dat lijkt zijn werk te doen. Natuurlijk ook gekoeld en rustig aan gedaan.

Net mijn hardloopschoenen aangetrokken en het voelt lekker.. Ga dus na het avondeten een rondje lopen.
Vanavond een etentje in het voorutizicht maar daarvoor wel de clubtraining af moeten zeggen. Maar ik heb vanmiddag zelf nog een rondje van 17,5km kunnen doen. Heb helemaal niet gekeken wat er eigenlijk op het schema staat. Van het weekend genoeg tempo gehad dus ik heb er gewoon een rustig duurloopje in het bos van gemaakt.

Juudje dus je gaat alleen naar de wedstrijd? Zo in het begin van de zwangerschap kun je overigens nog gewoon doortrainen hoor en een wedstrijd als je niet helemaal tot het uiterste gaat is ook geen probleem. Dus wie weet gaat ze toch wel mee.

Mijn man heeft zijn knie pees afgescheurd in september en is dus al vanaf die tijd uit de running. Maar voor die tijd liepen we ook niet zo vaak gezamelijk. Ik train meestal op de club om met mijn clubmaatjes en dan lopen we veel sneller dan mijn man. Bij de rustige duurlopen gaan we te ver weg. En die keren dat we samen liepen voelt mijn man zich door mijn opgejaagd en ergert hij er zich aan dat ik voortdurend aan het woord ben en hij geen puf heeft om antwoord te geven. Wat dat betreft kan ik beter met mijn zonen lopen.

Gelukkig gaat de voet weer wat beter.
Baukje.. Geniet van je etentje. HEb je het droog gehouden tijdens je loop vanmiddag? Hier was het echt miezerig.. Bah! Jij en je man lopen die niet echt lekker samen. Maar ieder zijn eigen ding is ook fijn toch? Je deeld al zoveel samen als man & vrouw. De planning is i.d. dat ik alleen de cityrun ga doen.

Na 5 minuten op rustig tempo hardlopen was het net of er een mes onder in mijn voet werd gestoken. Ben weer terug naar huis gestrompeld.. Ik kon wel janken, niet van pijn maar van frustratie! Ik wil zo graag hardlopen & actief bezig zijn, ik geniet er ontzettend van maar het wil niet..

Misschien ligt het i.d. aan mijn schoenen. Wil volgende week een loopanalyse laten maken bij runnersworld. Misschien adviseren ze mij wel een andere schoen.

Ik heb nu mizuno wave..
Ben gisteren weer naar de fysio geweest en hij adviseerde om 6 weken niet te lopen. Hij heeft netjes een cadio schema voor me gemaakt (4 trainingen in de week) om mijn conditie op pijl te houden. Met de sportschool heb ik kunnen regelen dat ik voor een kleine vergoeding 6 weken onbeperkt kan trainen ipv 1x per week.

Ik zal er eens proberen aan te wennen dat ik de marathon van Eindhoven niet ga halen. Mijn inschrijving laat ik nog maar voor wat het is, volgens mij kan ik nog tot september switchen naar de halve.

Juudje: waarom bel je morgen niet met de fysio? Zij kunnen je denk ik meer vertellen over je blessure dan bij Runnersworld, daar kun je nog heen wanneer de fysio naar je schoenen en voeten heeft gekeken.
Charlar.. Jammer dat je de marathon aan je neus voorbij moet laten gaan, maar beter dat dan je benen verpesten en nooit meer lekker kunnen lopen! Fijn dat je een " dealtje" met de sportschool hebt kunnen sluiten. Heb i.d. de fysio gebeld.

Vanmorgen voelen mijn voeten/enkels redelijk.. Merk dat de andere enkel nu ook pijnlijk is. Dus even met de fysio gebeld en kan morgenvroeg al komen. Wel fijn hoor. Hopenlijk komt er iets uit en kan ik snel weer pijnloos hardlopen.

Ga eens kijken voor een proefabonnement bij de sportschool hier in de buurt.
Charlar.. Jammer dat je de marathon aan je neus voorbij moet laten gaan, maar beter dat dan je benen verpesten en nooit meer lekker kunnen lopen! Fijn dat je een " dealtje" met de sportschool hebt kunnen sluiten. Heb i.d. de fysio gebeld.

Vanmorgen voelen mijn voeten/enkels redelijk.. Merk dat de andere enkel nu ook pijnlijk is. Dus even met de fysio gebeld en kan morgenvroeg al komen. Wel fijn hoor. Hopenlijk komt er iets uit en kan ik snel weer pijnloos hardlopen.

Ga eens kijken voor een proefabonnement bij de sportschool hier in de buurt.
Charlar kon de fysotherapeut je nu ook vertellen wat er precies aan de hand was. En 6 weken helemaal niet lopen. Bij voorbaat al? Dan werk je dus intussen helemaal niet aan je belastbaarheid. Mijn fysio pleit maar zelden voor absolute rust (wat lopen betreft). Volgens hem verdwijnen namelijk alle loopblessures met absolute rust maar loop je het risico dat ze als je weer begint ze net zo hard weer terugkomen. Dat was de reden dat ik destijds met mijn hielspoor maar 2 1/2 week echt niet gelopen heb. (waarvan ik de eerste week mijn voet nog niet eens kon belasten laat staan hardlopen). Wanneer moet je terug komen bij de fysio? En is er ook een behandelplan behalve het cardio schema.

Wel een mooie deal met de sportschool.

Ga zo mijn dochter naar de training brengen. Zaterdag heeft ze samen met mjijn jongste zoon een meerkamp. De week erop moet ik bij een competitie wedstrijd jureren en lopen 3 andere kinderen.

Juudje ben benieuwd wat de fysio jou te melden heeft. Hopelijk valt het mee.
Baukje.. Leuk te lezen dat iedereen in het gezin zo lekker sportief is! Wanneer is jou volgende loopuitje?

Vanmiddag even naar een speciaalzaak geweest een een voetscan laten maken ( wil ook nog naar runnersworld) en hierop kon hij zien dat ik licht proneer en een saucony schoen zou goed bij mijn " voettype" passen. Ik heb nu een neutrale schoen.

Ben benieuwd wat de fysio morgen zegt.

Denk dat ik zowiezo nieuwe schoenen moet kopen. Zonde van de schoenen die ik nu heb, nog geen 200 km mee gelopen.
Mijn volgend loopuitje wordt een echt uitje. In die zin dat ik daarvoor het hele paasweekend voor op texel bivakeer. Op paasmaandag is dan de 60km wedstrijd. Wordt mijn eerste ultra en ik heb er echt al heel lang naar toegewerkt. En ik ben er nu ook ieder moment van de dag mee bezig. In die zin van niet ziek morgen worden, niet alsnog een blessure oplopen.

200km is inderdaad weinig om de schoenen al af te moeten danken. Maar ja als het niet de goede schoenen zijn dan maar zo snel mogelijk andere. Anders moet je daar strakjes ook weer aan gaan wennen.
Dag loopdames,

ik lees dat jullie nog fanatiek aan het lopen zijn, ondanks hier en daar wat blessureleed. Allemaal beterschap en Baukje, spannend hoor, die Texelloop. Ben erg benieuwd hoe je na afloop zult voelen.

Ik ben afgelopen zondag toch nog 2 uur gaan lopen, ondanks dat ik dacht dat de vrijdag ervoor mijn laatste lange duurloop te hebben gehad. Kon het niet laten.

Verder heb ik me deze week rustig gehouden, vroeg naar bed om voldoende rust te hebben. Merk dat ik nog best moe ben.

Gisteren was het zo lekker weer dat ik een uurtje heb gelopen. De volgende lopen die ik nog in de planning heb staan zijn as vrijdag en zondag, beide een uurtje. Daarna neem ik echt een week rust.

Volgende week vrijdagochtend land ik om 10 uur in Londen Heathrow. Vervolgens heb ik 2 dagen de tijd om van de stad te genieten. Dit keer pak ik de metro wat vaker om mijn benen te ontzien. In NY heb ik eerst 3 dagen rondgeslenterd om vervolgens gebroken aan de start te verschijnen. Hier heb ik dus van geleerd.

Zondag 17 april worden we al vroeg opgehaald en rond 10 uur is de start. Ik hoop om 14.00 te finishen om daarna de sauna in te duiken. Daarna staat er nog een etentje gepland en een avond "clubbing" om de beentjes los te maken.

Ik hoop zo zeer dat ik me fit voel om met de anderen nog lekker na te kunnen genieten. Maandag heb ik nog een dag in Londen en s'avonds landen we weer in Amsterdam.

Ik beloof hierbij een sfeerverslag

Loop ze allemaal!
Driewieler.. Wat gaaf dat je in London gaat lopen! Ik wens je heel veel plezier, geniet van alles!!!

Baukje.. Texel is ontzettend mooi, jij ook heel veel plezier. En 60 km petje af zeg!

*****'

Vanmorgen bij de fysio geweest, de enkelband van mijn rechter enkel is opgerekt en mijn voet is erg flexibel.

Hij heeft mijn voet nu ingetaped en moet volgende week donderdag weer komen. Dan gaan we oefeningen doen en kijken hoe ik loop op de loopband. Hij gaat een opbouwschema voor me maken.

De schoenen die ik nu heb zijn voor mijn voet goed. Volgens de hardloopwinkel en de voetanalyse moet ik een schoen met antipronatie en de fysio zegt dat ik een neutrale schoen moet. Ben ik toch goed voorgelicht de eerste keer. Mocht mijn schoen niet goed zijn dan had ik na een week of 4 lopen al klachten moeten hebben gehad. Ik heb waarschijnlijk te snel opgebouwd * shame on me*

Hoop dus binnen 4 weken weer te kunnen lopen..
Volgens mij kun je soms al veel langer op verkeerde schoenen lopen voordat je klachten krijgt hoor. Zeker omdat je in het begin nog maar zulke kleine stukjes loopt. Ik ben zelf op mijn gewone ecco's begonnen. Nee, nee geen hardloop ecco's zoals ze tegenwoordig er ook zijn. Mijn gewone dagelijkse schoenen. Ik liep in 2 1/2 maand 10km aan een stuk. En met 3 maanden begonnen eigenlijk pas de problemen. Waarschijnlijk een combinatie van te snelle opbouw en verkeerde schoenen. Heb toen (na 3 maanden verplichte rust) een gewone neutrale asics gekocht. En pas toen een ruime half jaar later een goede analyse laten uitvoren waaruit bleek dat ik toch echt antiepronatie schoenen nodig had.

Maar er is nogal wat discussie over al dan niet een antipronatie schoen. Licht proneren is eigenlijk een natuurlijke manier van demping.

Driewieler jij gaat echt een hele week niet lopen? Bij mij pakt het altijd negatief uit als ik meer dan een dag oversla. Zo voor een marathon train ik altijd wel gewoon op mijn vaste dagen maar dan gewoon heel kort. En daags voor de wedstrijd altijd een half uurtje loslopen.

Ik vertrek zelf vrijdag morgen naar texel. Maar ik wilde zaterdags en zondags toch echt nog wel fietstochtjes gaan maken en gaan wandelen. Alleen week heel rustig aan. Maar als ik thuis ben fiets ik ook dagelijks minimaal 30km en ga ook met de hond wandelen. Dus ik zie daar verder geen problemen in. Maar ik ga natuurlijk geen fietstocht van 100km maken en dan lekker tegen de wind in.

Maar verder verwacht ik het weekend vooral veel te leren van ervaringen van anderen . Het hele eiland zit dat weekend vol met ultralopers. De avond er voor hebben we een gezamelijke pasta party en ik zit dat weekend in het stayokay die speciaal enekel voor lopers en aanhang dat weekend is vrijgehouden. (of te wel nu helemaal vol zit)
Oh, Driewieler en Baukje ik ben helemaal jaloers op jullie!

@Baukje: ik heb geen totaal "loopverbod" gekregen maar wel een hardloop verbod. De fysio (en twee andere met hem) zijn ervan overtuigd dat er toch een klein stress fractuurtje in het scheenbeen zit wat je op een gewone foto niet kan zien. Wanneer je een botscan van laat maken is er waarschijnlijk wel iets te zien maar dat doen ze (logisch) nog niet in dit stadium. De peut heeft mijn onderbeen nog even zachtjes losgemasseerd en volgende week moet ik weer terugkomen.

Ik moet naast mijn cardio minimaal 1x in de week een lange duurloop wandelen in een zeer hoog tempo, dus tussen de 6 en 7km en dat anderhalf uur lang. Het lijkt eenvoudig maar ik weet uit ervaring dat dit nog zwaarder is dan rustig joggen.

Ik heb voor mezelf een schema in elkaar gedraaid op welke dagen ik kan gaan sporten. Helaas ben ik de komende maand veel op pad zodat er niet zo heel veel mogelijkheden overblijven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven