Lijf & Lijn alle pijlers

Hernia: lotgenoten gezocht

04-05-2015 12:32 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee ladies,

ik ben 22 en heb nu 2 jaar 2 hernia's in mijn onderrug. Soms heb ik pijn, maar altijd heb ik last en na twee jaar verschillende therapeuten maakt m'n beperkte bewegingsvrijheid me af en toe flink radeloos. Het lijkt me top als hier nog andere meiden zijn met soortgelijke ervaringen om gedachten uit te wisselen over operaties en tips tegen pijntjes aangezien hier bijvoorbeeld geen facebookgroep ofzo voor is.

Let me know als er iemand is die hier ook behoefte aan heeft!

(ik ben overigens nieuw en heb de regels gelezen, maar weet niet zeker of dit zo mag)
toedoelatoe; nee dat idee heb ik ook. Als je niet voor een operatie kiest, zijn ze na oefentherapie wel 'uitgeadviseerd'.

Mayou, heb je de klassieke hernia operatie gehad? Hoe is je de operatie zelf bevallen?
quote:toedoedelatoe schreef op 21 mei 2015 @ 16:21:

[...]

Maar die beknelde zenuw komt toch juist van een hernia? Het is niet de hernia die je voelt maar de zenuw, omdat de hernia de zenuw afknelt. Zo heb ik het begrepen. Of had je geen hernia maar iets anders?

Maakt verder ook niet uit fijn dat je van die vervelende pijn af bent! Raakt de ruggenprik niet uitgewerkt? Want als je een ruggenprik voor een operatie krijgt dan werkt die toch maar tijdelijk?

Ik had begrepen dat je van een hernia niet altijd pijn hoeft te hebben. Alleen als er een zenuw bekneld zit, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

De ruggenprik kan uitgewerkt raken ja, daarom moet ik binnenkort voor controle. Bij sommige mensen werkt hij een jaar, bij sommigen korter, we gaan het zien!
quote:mayou schreef op 21 mei 2015 @ 16:42:

Ik moet die brace 2 maanden dragen (nu nog 6 weken, joepie!). Is inderdaad om mijn rug recht te houden zodat de spieren goed kunnen helen en de schroeven op hun plek blijven, nu de wond nog vers is. Dat ding moet zo strak mogelijk. Is wel goed voor de lijn want er kan bijna geen eten meer bij

Ja moeilijk he pijnstillers, maar een paracetamol kan toch geen kwaad (tenzij je een pakje per dag wegwerkt)Jeej, aftellen tot de 6 weken om zijn dus!
quote:mayou schreef op 21 mei 2015 @ 16:42:

Ik moet die brace 2 maanden dragen (nu nog 6 weken, joepie!). Is inderdaad om mijn rug recht te houden zodat de spieren goed kunnen helen en de schroeven op hun plek blijven, nu de wond nog vers is. Dat ding moet zo strak mogelijk. Is wel goed voor de lijn want er kan bijna geen eten meer bij

Ja moeilijk he pijnstillers, maar een paracetamol kan toch geen kwaad (tenzij je een pakje per dag wegwerkt)

Gewone paracetamol doet bij mij niks bij zenuwpijn, heb wel paracetamol met codeïne (net als in hoestdrank) voorgeschreven gekregen maar dit kan alleen op doktersrecept en wordt niet meer vergoed. Ik probeer het daarom niet teveel te slikken ook omdat ik er een beetje slaperig van word.

Poeh, balen van die brace, zeker als het straks (hopelijk) zomers weer wordt. Maar het is voor een goed doel moet je dan maar denken.
Ik woon in de tropen, dus die brace is niet te harden wanneer ik buiten loop. Dat probeer ik dus voorlopig maar zo veel mogelijk te vermijden! Ik probeerde in het ziekenhuis codeïne te krijgen, omdat ik me een paar keer verslikt had en kriebelhoest kreeg (en hoesten doet pijn!), nou mooi niet. Kon een hoestsiroopje krijgen en een strepsil. Tja dat werkt dus niet tegen kriebelhoest.
Hoe is het met iedereen?

Ik heb nog wel last van mijn been, maar wel wat minder dan een aantal weken geleden gelukkig. En ik ben gisteren voor het eerst naar de chiropractor geweest. Eerst een uitgebreide vragenlijst doorgenomen, toen een onderzoek. Zij denkt ook aan een hernia (net als de huisarts en de fysio, was voor mij dus niet echt een verrassende diagnose ).

Daarna een behandeling, wat ze precies gedaan heeft weet ik eigenlijk niet, vooral op spieren in mijn rug en buik geduwd en aan mijn armen en benen getrokken. Nu voel ik me hier en daar een beetje beurs.

De komende weken krijg ik 2 keer per week een behandeling, helaas moet ik er wel af en toe onder werktijd naar toe maar dat kon niet anders. Gelukkig wordt het wel vergoed door mijn verzekering. En ik krijg ook oefeningen mee voor thuis. Ben benieuwd of het gaat helpen maar goed, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Wat ze ook nog vertelde, dat vond ik wel interessant, is dat bij een chronische hernia je hersenen anders gaan reageren op pijn. Ze reageren bij de minste pijnprikkel dan al heel heftig. Daar hebben ze ook een behandeling voor. Gelukkig dacht ze dat dit bij mij niet het geval was omdat mijn klachten al geleidelijk minder worden.

Fijn weekend!
Hier ook een lotgenoot. Ik word as donderdag geopereerd, na een jaar lang ellende. Het herstel duurt lang, maar ik kijk er zo naar uit om straks zónder die vervelende zeurende pijn te kunen leven!
Ben nu bijna een maand verder en moet zeggen dat het herstel erg meevalt. Denk dat ik over een maand weer alles kan. 2 maanden herstel...stuk korter dan al die maanden.jaren pijn!
Fijn om te lezen mayou, ik kijk er naar uit. Hoe lang heb je in het ziekenhuis gelegen aan?
Wo erin, do geopereerd, di eruit. 6 dagen dus.
Mayou; is dat lang of normaal? Klassieke hernia-operatie neem ik aan?

Ik moet volgende week weer naar de neuroloog - controle-afspraak na 6 maanden. Heb een briefje mee van de fysio; hij kan me in ieder geval niet verder helpen (wat hij logisch vindt; fysio heeft aangetoond weinig effect bij hernia's).

Ga nu denk ik wel doorvragen naar een gesprek met de neurochirurg, alleen al om te weten 'wat het is' dat ik precies zou kunnen overwegen.

Heeft iemand ervaring met bv de Nedspine-kliniek of een kliniek waar PTED operatie wordt uitgevoerd?
Volgens mij is dat normaal,althans waar ik woon. Ik zou eerst een dag eerder naar huis gaan maar ik bleef enorm duizelig de hele dag, toen dus maar een dagje gewacht. Ik heb geen idee of het een klassieke hernia operatie was. Bij mij puilde er namelijk geen tussenwervelschijf uit, ik had er gewoon helemaal geen één meer (L5S1) en zat er een zenuw klem tussen m'n wervels. Vandaar dat ik een kooitje en een fusion heb gekregen. Ik had ook kanaalstenose (L4L5) en dat is ook verholpen.

Ik heb goede verhalen gehoord over de Iprenburg Herniakliniek in Hoogeveen en die doen PTED
Hey ladies.

Ik kom even mijn ei lozen.

A.s. vrijdag heb ik mijn derde 'om het half jaar' controle afspraak met mijn neuroloog.

Kijken of het erger is geworden enzo. Mijn moeder luidt alle alarmbellen en is in paniek omdat het nog steeds niet beter gaat (zelf heeft ze vroeger veel rugoperaties gehad, dus wellicht doet ze zo paniekerig omdat ze zelf weet dat ze er destijds te lang 'mee door heeft gelopen'. Zij wil het liefst dat ik me laat opereren.

Ik ben misschien toe aan een operatie, maar heb het nog nooit serieus besproken met mijn neuroloog. Tot nu toe was de houding van hem en mij 'conservatief'; aanzien. Ik had en heb namelijk niet genoeg continue uitstraling in mijn been om schade aan te richten en slik nooit pijnstillers (alleen paracetamol voor de pijn in mijn rug en dat helpt een beetje). Maar inmiddels duurt het wel al 2 jaar en is mijn rug steeds sneller moe (misschien doe ik niet genoeg aan die spieren?). Ik heb doorgaans meer last van mijn rug dan van mijn been, al hangt het wel samen. Maar ik weet dat opereren niet helpt voor je rug, alleen voor je been. Ik heb opereren altijd als last resort gezien, maar het idee dat mijn klachten wellicht niet eens te verhelpen zijn met een operatie vind ik heel erg! Hopelijk vrijdag verheldering hierover.

Ik vind het heel vervelend dat er binnen de 'niet opereren' behandeling eigenlijk maar één echt plan is vanuit de experts: oefentherapie. En dat heb ik al gehad. Een vriendin heeft een hele goede ervaring bij het Rugcentrum ofzo waarbij je 2 keer in de week je spieren gaat trainen. Als ik vrijdag met hem uitkom op (nog) niet opereren, dan doe ik dat misschien wel...
Safran, ik ben benieuwd wat de neuroloog zegt. Ik heb begrepen dat ze bij een hernia niet meer zo snel opereren omdat gebleken is dat mensen die geopereerd zijn na een jaar weer net zo ver zijn als mensen die niet geopereerd zijn. En een operatie is toch een belasting voor je lichaam.

Bij een acute hernia waarbij je echt doodgaat van de pijn, je urine laat lopen etc. zullen ze wel opereren mag ik hopen. Dit heb ik niet en jij ook niet begrijp ik uit je bericht? Maar eerst maar eens de neuroloog afwachten.

Ik loop nu bij een chiropractor en heb daar echt wel baat bij. Ik heb nu 4 behandelingen gehad en de pijn is nog niet helemaal weg, zo'n wondermiddel is het ook weer niet (dat pretenderen ze ook niet) maar wel minder. Mijn spieren voelen meer ontspannen, door de pijn bleek ik die teveel aan te spannen.

De behandeling is niet of nauwelijks pijnlijk, ik vond de fysio pijnlijker.

Ik heb nog wel een verdoofd gevoel en minder kracht in mijn been, hier wil de chiropractor nog aan werken maar ik ben met deze resultaten al erg blij. Heb je hier al eens aan gedacht?
Hoi Toedoedelatoe!

Nee inderdaad ik heb geen acute hernia, maar 'niet meer zo snel opereren' is al geen sprake meer als ik daar nu wel voor kies. Ik heb het al 2 jaar. Chiropractor vind ik moeilijk om te bedenken wat ik daarvan vindt, wie weet helpt het inderdaad.

Er is zo veel keus uit behandelmethoden; fysio, chiro, osteodinges, oefentherapie, etc. en het duurt altijd zeker een aantal behandelingen voor je resultaat ziet. Vervelend omdat je zo al door je fysio-pakket heen bent voor je de gouden graal hebt gevonden.

Wie weet zegt de neuroloog vrijdag; probeer nog één iets en dan geef het op / operatie, en dan probeer ik misschien wel een chiropractor. Voor welke specifieke klachten helpt het bij jou? (Uitstraling in je been? Kramp in je bil? Pijn in je onderrug?)

Ik ga binnenkort fulltime aan het werk (kantoorbaan) en ben een beetje bang/benieuwd hoe mijn rug daarop reageert.

Groetjes!
Hey Dames,

Hier mijn verhaal, vanaf mei 2014 kreeg ik last van mijn rug. Zeurende pijn en een moe gevoel na een dag werken. Na 6 weken naar de fysio gegaan. Na 2 testjes was hij er al uit. Hij dacht aan een hernia en adviseerde me om een afspraak bij de huisarts te maken om eventueel doorgestuurd te worden naar de neuroloog.

De huisarts dacht niet aan een Hernia i.v.m. mijn leeftijd. Hij stuurde me door naar een manueel therapeut om te laten kraken. De manueel therapeut dacht aan het SI gewricht. Na 8 weken was er geen verbetering en ben ik terug gegaan naar de huisarts.

Dit keer dacht de huisarts aan een spierenkwestie en stuurde me door naar de oefentherapeut. Na 8 weken gaf ook dat geen verbetering en kon ik weer naar de huisarts.

Ditmaal werd ik doorgestuurd maar het rugcentrum. Daar dachten ze dat mijn wervelkolom instabiel was en gingen we aan de slag met krachttraining. Na 8 weken weer geen verbetering.

Onderhand was normaal leven niet meer mogelijk. Onwijs veel pijn en de dozen tramadol, diclofenac, diazepam, paracetamol waren niet aan te slepen.

Eind januari weer naar de huisarts. Ik was er klaar mee. Mijn lijf was moe, deed altijd pijn en onderhand 8 kilo lichter (dat was wel fijn hah). De huisarts vondt het eindelijk tijd om me door te sturen naar de neuroloog.

Eind februari naar de neuroloog en na 2 testjes kwam hij op dezelfde diagnose als mijn fysio: een hernia. Ik werd doorgestuurd voor een MRI. Uitslag van de MRI: hernia (L5S1). De neuroloog stuurde me Door naar de neurochirurg.

De neurochirurg schrok van de MRI en mijn lichamelijke gesteldheid. Hij stelde een spoedoperatie voor aangezien hij bang was voor incontinentie of volledige uitval van mijn linkerbeen.

De operatie is onderhand 7 weken geleden en het is de beste beslissing ooit geweest. Ik werd wakker uit de narcose en ik was gelijk pijnvrij! Ik ging letterlijk huilend het ziekenhuis in (mocht geen pijnstillers voor de ok) en er lachend uit. Ik ben nu weer aan het werk en ik moet de aankomende 6 weken flink aan mijn conditie gaan werken zodat ik straks weer alles kan.

Heel veel succes Allemaal!
Wauw pigstails, wat een heftig verhaal zeg! Vreselijk als je steeds van het kastje naar de muur gestuurd wordt zonder te weten wat je hebt. Fijn dat je nu eindelijk van de pijn af bent!!
Met mij gaat het qua pijn nog steeds goed. Vorige week voor de laatste controle in het ziekenhuis geweest en in principe mag ik alles weer doen. Ben mijn werk nog aan het opbouwen. Heb soms, als ik teveel heb lopen tillen en sjouwen, wel last van spierpijn, maar dat is logisch.

Het enige is dat ik zo vreselijk moe ben

Kan de hele dag wel slapen voor mijn gevoel. Er is het afgelopen half jaar zoveel gebeurd, denk dat het er nu ineens allemaal uitkomt ofzo. Ben nu onderweg naar mijn werk, maar de tranen zitten erg hoog en het liefste draai ik weer om.....

Sorry, moest het eventjes kwijt.

Fijne dag allemaal
Bloempje herkenbaar! Precies de dag die ik gisteren had. Net de tranen weggestopt voor ik kantoor binnenging, maar toen in de lift toen een collega 'hoe is het' vroeg toch gekrakt haha. Even potje staan janken en praten op de gang toen. Heb spit-achtige rugpijn vandaag en gister.

Mooi dat het zo goed gaat, alleen maar hoop vanaf nu! Herstel is ren fijn iets om je op te concentreren lijkt me. Lief voor jezelf zijn en lekker rustig aan doen, hebben ze Ben en Jerry's waar jij woont? ;)
Lief berichtje SafranFoer!

Vandaag moet inderdaad even niemand vragen hoe het gaat....

Iedereen zegt dat ik moet "luisteren naar mijn lichaam" , klinkt makkelijk, maar dat vindt ik niet. Waar ligt de grens tussen 'kom op, nog even doorzetten' en 'nu moet je echt even rustig aandoen'.

Over twee weken ga ik trouwen en ook daaromheen gebeurd er momenteel erg veel. Geen Ben en Jerry's dus, anders pas ik niet meer in mijn jurk
Wow belangrijk! In dat geval zou ik nergens de komende twee weken voor de 'doorzet' optie gaan. Bruiloft stress lijkt me al heftig genoeg ;) Naast werk niets extra's plannen maar rust nemen. Verjaardagen etc. eisen ongemerkt zo veel energie op! Op je bruiloft wil je shinen dus ik zou gewoon nu alvast energie en kracht opsparen. Mag je daarna weer 'stoer' doorzetten haha.
Nu heb je me aan het huilen gemaakt

Alles kost inderdaad heel veel energie, ondanks dat het allemaal leuke dingen zijn.

Mijn vriend zei net ook al dat ik kalm aan moet doen. Wil zoveel doen, maar het gaat even niet.

Voel jij je wel wat beter inmiddels?

Pfoe het duurde wel een paar dagen voordat het echt hele erge voorbij was (werkte voor het eerste een aantal dagen achter elkaar fulltime en dan zulke rugpijn - timing!). Nu is het nog steeds bovengemiddeld maar minder paniek en huilerigheid :P

Ik ben afgelopen vrijdag bij de neuroloog geweest en toen we terugliepen van de behandeltafel naar zn computer vroeg hij of ik het nog vol hield aangezien het nu toch al 2 jaar duurde. Toen zei ik dat ik wel redelijk ten einde raad was en hebben we het over operaties gehad.

Nu moet ik de 29e ofzo naar de neurochirurg. De neuroloog gaf al aan dat één van mijn hernia's (die waarschijnlijk geen symptomen geeft) niet te verwijderen is met MTD operatie, maar de andere wel (omdat die erger is, dit is ook de hernia die de uitstraling enzo geeft). Dus beetje kwestie van normale operatie en dan 1 of 2, of MTD en dan 1. Ik ga denk ik een second opinion halen bij de PTED kliniek in Rotterdam, daarvoor heb ik wel een nieuwe MRI nodig - maar ik zou het raar vinden als ze me straks opereren (weet ik veel, augustus, september ofzo) terwijl mijn laatste MRI in september was.

Er is echt een knop om in mijn hoofd en ben ineens heel erg toe aan de operatie. Mentaal én fysiek.

Kijk wel 'uit' naar het gesprek binnenkort
Dat is op zich goed nieuws van die operatie Safran. Ik hoop dat het gesprek met de neurochirurg wat oplevert!

Je bent nu 22 toch? Dat vind ik echt wel jong voor hernia's en dan loop je er al zolang mee (ik ben al bijna 20 jaar ouder).

Wat is MTD precies?

Tja een kantoorbaan is in combinatie met een hernia niet heel handig. Ik heb ook een kantoorbaan.

De enige tip die ik kan geven is toch zo vaak mogelijk opstaan. Dus voor elk printje apart naar de printer lopen, koffie halen etc.

En in plaats van te bellen of mailen ook eens naar collega's toelopen. En in de lunchpauze een rondje gaan wandelen.

Voor mij is er nu wel na lang zeuren en aandringen een bureau besteld dat je kan verstellen zodat je ook staand kan werken. Je kan dan staan en zitten afwisselen (want te lang staan is ook weer niet goed). Is er zoiets bij jullie op kantoor wellicht ook mogelijk?
Goed advies toedelatoe! Nu weet nog niet iedereen op mijn werk dat ik zo'n last heb van mijn rug dus het voelt nog 'raar' om plots te gaan wandelen, maar straks schroom ik niet om dat te doen, dan weet iedereen het toch en kijkt niemand meer raar als ik inderdaad even ergens staand aan het werk ben of iets dergelijks. Zo'n tafel lijkt me echt het einde, verschillende collega's willen het ook. Als er straks fulltime werk zal ik daar eens werk van proberen te maken ;)

MTD is een methode waarbij ze een buisje (tube) met door je spier heen doen om zo bij de hernia te komen. alle dingen die ze nodig hebben (microschoop en mes enzo) kunnen ook door dat buisje. Voordeel is dat je minder lange hersteltijd hebt, maar uit studies komt nog niet dat deze methode op langere termijn zorgt dat je bv niet weer een hernia krijgt. Bij de normale operatie snijden ze je rug open en leggen dan de spieren en huid enzo opzij, dus dat is voornamelijk het verschil in de techniek.

PTED is dat ze de discus bereiken via de zijkant (gaatje wordt dan gemaakt 10cm ofzo naast je ruggewervel ipv er direct bij, zoals met normaal en MTD en MED.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven