Lijf & Lijn alle pijlers

Hernia: lotgenoten gezocht

04-05-2015 12:32 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee ladies,

ik ben 22 en heb nu 2 jaar 2 hernia's in mijn onderrug. Soms heb ik pijn, maar altijd heb ik last en na twee jaar verschillende therapeuten maakt m'n beperkte bewegingsvrijheid me af en toe flink radeloos. Het lijkt me top als hier nog andere meiden zijn met soortgelijke ervaringen om gedachten uit te wisselen over operaties en tips tegen pijntjes aangezien hier bijvoorbeeld geen facebookgroep ofzo voor is.

Let me know als er iemand is die hier ook behoefte aan heeft!

(ik ben overigens nieuw en heb de regels gelezen, maar weet niet zeker of dit zo mag)
Hey allemaal,

heeft iemand van jullie ervaring met Nedspine of Klein Rozendaal (Dr.Daemen)?

Gr,

Ellis
Ik niet iig....

zegt mij zo niets....
Hoe vergaat het jullie nu ?

Ik heb mij pas sinds vandaag geregistreerd en zie dat dit een oud topic is.

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik op zoek ben naar ervaringen met een hernia en het herstel hiervan.

Ik heb al jaren last van mijn onderrug maar in jan 2017 kreeg ik pijn in mijn linkerbeen en bil erbij en de rugpijn was niet te harden.

Ik ging in de periode ervoor ook steeds doir mijn rug.

Op14 februari is er een hernia vastgesteld dmv een mri op de l4 en l5 en heb 21 februari een zenuw blokkade gekregen.

Dit heeft niets geholpen geen enkele verbetering.

Nu is het inmiddels 7 april, moet toegeven het is iets beter qua pijn maar kan eigenlijk niks .

Wasmand tillen ,stukje lopen lang staan allemaal dingen die meteen veroorzaken dat ik meteen weer bij af ben..

Kan nog steeds zo slecht zitten alsof ik op een tennisbal zit met uitstraling naar mijn been.wie herkent dit ?.

Ik las ergens dat dit ook kan komen Door problemen met het si gewricht ?.

Ik vroeg mij af hoelang het kan duren voordat je eindelijk weer eens pijn vrij bent en de normale dingen kan doen en of die zenuwpijn in bil herkenbaar is bij iemand ?
quote:Cindy1971 schreef op 07 april 2017 @ 08:55:

Hoe vergaat het jullie nu ?

Ik heb mij pas sinds vandaag geregistreerd en zie dat dit een oud topic is.

Ik vroeg mij af hoelang het kan duren voordat je eindelijk weer eens pijn vrij bent en de normale dingen kan doen en of die zenuwpijn in bil herkenbaar is bij iemand ?

Hi Cindy!

Grappig hoe je heel veel behoefte hebt aan aanspraak en discussie als je klachten hebt en ten einde raad, en hoe je als die problemen zijn opgelost geen behoefte hebt om terug te koppelen hoe het is opgelost ;) Maar met mij (topic starter)gaat het dus erg goed. Ik ben februari 2016 geopereerd. Ik had al een consult gehad met mijn eigen ziekenhuis' neurochirurg en die zei: als jij er van af wilt, halen we je hernia weg, maar ik moest dit zelf aangeven (geen acute klachten, gewoon tergend sluimerend psychisch ten onder gaan werd het meer ;)). Ik heb toen nog een andere vorm van rugtherapie geprobeerd als laatste redmiddel (een operatie had ik liever niet ivm leeftijd) bij het Rugcentrum. Erg aan te bevelen, omdat mijn conditie en rugstaat qua spieren zeer goed werd. Echte 'aanpakken' aanpak. Maar de hernia ging er (achteraf: duh) niet van weg. Dus uiteindelijk een second opinion bij Nedspine bij de neurochirurg (hoofd volgens mij) daar omdat hun methode mij beter leek en meer aansprak dan die bij mijn eigen ziekenhuis (konden ze daar ook wel doen maar minder ervaring, bij Nedspine doen ze niet anders). Ik had twee hernia's en hij gaf mij direct advies dat ik ze dan beide moest laten weghalen, omdat het erg kut zou zijn als je de operatie uitkomt, je best doet met herstel en dan blijkt dat die andere - ook al issie minder erg - ook uitstralingsklachten geeft. Hij kon dit en verzekerder mij (heel fijn: zelfverzekerd zonder arrogant te zijn, echt ervaring maakte ik uit zijn advies op) dat dit goed kon e.d. Ik kon er twee weken later al terecht en ik vond het allemaal erg goed gaan. Spannend natuurlijk maar ik keek er naar uit en ik kijk met een glimlach terug op mijn hersteltijd, lekker series kijken en de eerste weken op gezette tijden het bed uit en rondlopen ;) Verplicht wandelen heeft sowieso iets heel rustgevends, de hele dag is je aandacht gericht op je lichaam en je herstel - ook frustratie natuurlijk als je erg snel moe bent, maar dat is je grenzen leren kennen. Bij de fysio kon ik snel mijn spieren weer opbouwen omdat ik voor de operatie goed in shape was, ik vond het leuk en het voelde gewoon een beetje als personal training - maar dan vergoed! ;) Ik heb geen uitstraling meer, maar moet het sporten goed bijhouden, als ik veel stress heb (en ik waarschijnlijk meer zit en minder beweeg en minder sport en moeer ben) voel ik heel soms wat spanning (uitstraling?) in dat been, maar dan ga ik sporten en is het weer weg zegmaar. Dus ik ben erg tevreden over mijn resultaat en de behandeling. Het herstel voor ik weer fulltime aan de slag was duurde wel flink langer dan ik verwacht had, maar ik was ook bang om te enthousiast te zijn en erg terughoudend. Bovendien reisde ik 1.15 uur heen en 1.15 terug huis/werk, dus in het begin was ik dan daar al erg moe van, waardoor ik maar 2 uur op kantoor was. Dat voelde was inefficient, maar je bouwt wel je natuurlijke ritme weer op. Overigens had ik ook altijd zenuwpijn in mijn bil en daarvoor vond ik het fijn om die spieren op te rekken - weet je wat ik bedoel?
quote:Cindy1971 schreef op 07 april 2017 @ 08:55:

Ik las ergens dat dit ook kan komen Door problemen met het si gewricht ?.

Zenuwpijn in je bil kan veroorzaakt worden door de hernia zelf maar ook door verkramping, waardoor je last krijgt van de spieren (die dan weer zenuwen af kunnen knellen) of je SI die op slot slaat (wat ook zenuwen afknelt). Ik zou je willen adviseren om hiermee eens langs de fysiotherapeut te gaan. Die kunnen goed in kaart brengen waar het precies vandaan komt, en als het verkramping is, dan kunnen ze je helpen het los te wrikken en ook oefeningen mee geven om hopelijk nieuwe verkrampingen te voorkomen.

Hier helaas al 9 jaar patiënt, 2 operaties verder en een derde in het verschiet. Ik ga twee keer in de week naar de fysio om de bijkomende klachten aan te pakken en het allemaal iets mobieler te houden.
Wat kut zeg -NummerZoveel- . Ik knijp in mn handen!
Ik heb een basisverzekering waardoor ik niet naar de physio kan :-((...

Echt heel vervelend, wel doe ik oefeningen van internet geplukt voor ischias klachten en het piriformis syndroom want lijkt er sterk op.

Helaas werkt het niet echt.

Zou inderdaad verkrampng kunnen zijn maar denk door de hernia zelf heb het eigenlijk al vanaf het begin maar lijkt erger ?? te worden.

Been tintelt ook de hele dag met steken en zeuren pffff word er echt inmiddels behoorlijk sacho van!!

Ik heb 18 april weer een afspraak in het ziekenhuis maar dan bij de anethesist of hoe je dat schrijft haha.

Dat komt omdat ik mee doe aan een onderzoek vh ziekenhuis mbt pijnbestrijding.

De ene groep krijgt alleen medicatie en de andere dus een zenwublokkade.Bij mij heeft het echt niks geholpen en heb nu ook lyrica erbi maar daar word ik echt misselijk van en duizelig dus neem het liever niet.

Ik ga volgende week een nieuwe afspraak maken bij de neuroloog om te bespreken hoe nu verder.Super voor jou Safranfoer dat het zo goed met je gaat inmiddels !!

Daar hou ik mij aan vast.

Ik zelf ben niet zo een voorstander van een operatie en de arts zelf ook niet dus hoop een beetje dat het weer beter gaat maar vind het erg lang duren allemaal.

Klein beetje wat doen word meteen gestrafd met pijn.

Nummerzoveel , wat idd kut dat er geen verbetering bij je is.

En wel geopereerd , dus niet altijd de oplossing.

Tja, ik wil liever niet geopereerd worden maar dit wil ik ook niet , het is echt geen pretje.

Zit ook met mijn werk ,ze willen maar dat ik weer ga starten maar doe schoonmaakwerk op het moment dat gaat echt nu niet.

Ben al aan t kijken voor ander werk waar ik mijn rug niet teveel belast.

Dacht aan taxi werk oid .

Werk jij wel nummerzoveel of gaat het echt niet ?
Cindy dat piriformis en ischias heb ik ook heel lang gedacht. Maar toen het een hernia bleek... je kunt de bilstress wel wegmasseren of platspuiten maar daarmee pak je de bron niet aan. Ik wou ook alles proberen voor ik een operatie deed. Maar zenuwblokkades spraken me nooit aan... dan blijft de hernia toch nog steeds zitten?

Als je echt geen geld hebt is het erg kut wat betreft fysiotherapie. Ik heb het jaar voor mijn operatie (was zo door mn zorgbundel van 9x fysio heen met 2x per week ;)) denk ik zo'n 1000 euro naar de fysio gebracht - gelukkig kosten voor mijn ouders... Ben blij dat dat gewoon kon. 2016 helemaal geen kosten gehad doordat de operatie in februari was en ik daarna gratis mocht vanwege herstel.
Cindy, ik zou toch in elk geval een keer naar de fysio gaan. De oefeningen luisteren nogal nauw en als je ze verkeerd doet, neemt de pijn toe. De fysio kan je in 1 sessie goed uitleggen waar je op moet letten, zodat je het goed doet.

Ik heb jarenlang "gewoon" gewerkt, maar dan wel grotendeels vanuit huis zodat ik niet belast werd door het reizen en 8 uur per dag moeten zitten, en dat ging prima. Computerwerk deed ik liggend en wisselde ik af met telefoontjes en telefonische vergaderingen ed terwijl ik een rondje door de tuin liep. Helaas zit ik sinds januari dit jaar in de WW, dus ik ben weer op zoek. Dat wordt nog wel een uitdaging, maar als ik iets niet te ver uit de buurt vind en deels thuis mag werken dan zal dat wel gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven