Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe doen jullie dat met de feestdagen?

29-12-2019 15:20 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Ik was door het overdreven eten met kerst 1 kilo aangekomen. Nu is daar inmiddels zo'n 600 gram van af, dat was waarschijnlijk vocht dat ik vasthield en maaginhoud.
Maar netto ben ik dus 400 gram aangekomen door kerst! >:-(

En dan moet de jaarswisseling nog komen. Ik drink geen alcohol, dat scheelt, maar wil wel graag wat lekkers eten op het feest waar ik naar toe ga. Echter is één appelbeignet al gauw 400 kcal.

Mijn kcal budget is 1800 per dag. Dat tikt dus behoorlijk snel aan. Ik verwacht met de jaarswisseling mijn kcal budget wéér te overschrijden, net zoals met kerst.

HOE doen jullie dit?!!! Ik wil niet 2 kilo zwaarder het nieuwe jaar ingaan :(
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
29-12-2019 15:40
Ik snap niet waarom mensen zo los gaan met feestdagen of op vakantie dat ze aankomen. Gewoon normaal wat lekkers eten en je hebt dat hele probleem niet.
Ik vind het behoorlijk snel gaan.
Bv. 1 warm broodje bij kerstontbijt = 250 kcal. Dan nog beleg er op.
Dan wil ik ook wel een plakje kerststol. Een gekookt eitje. Een glas verse jus. Voor ik het wist zat ik op 1000kcal en had ik alleen nog maar ontbeten.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
Nog steeds obsessief. Niemand weegt elke dag exact hetzelfde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
.
Anders eten (zouter) en je houdt meer vocht vast dus ‘netto aangekomen’ kun je nog helemaal niet zo stellig zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-12-2019 15:49
Gewoon niet zoveel vreten. Ik heb met kerst echt niet meer dan normaal gegeten (lukt me trouwens ook niet eens), en 1 glas wijn is net zo lekker als 5 glazen.
Hoe pak jij dat aan dan?
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:56
Ik vind het behoorlijk snel gaan.
Bv. 1 warm broodje bij kerstontbijt = 250 kcal. Dan nog beleg er op.
Dan wil ik ook wel een plakje kerststol. Een gekookt eitje. Een glas verse jus. Voor ik het wist zat ik op 1000kcal en had ik alleen nog maar ontbeten.
Ach ja...wanneer je ook alles helemaal uittelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:56
Hoe pak jij dat aan dan?
Ik ben daar met kerst niet mee bezig.
Ik eet wat ik lekker vind maar niet te veel.

Ik ga iemand die zo bezig is als jij geen tips geven om nog minder te eten. De kerst is voorbij. Je kan het niet meer terug draaien.
Waar maak je je nog druk om?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-12-2019 15:58

Waar maak je je nog druk om?
De jaarswisseling :-D
Dat ik 's avonds samen met mijn familie lekker wil eten, maar vervolgens ook nog een oliebol en een appelbeignet wil eten.
Maar dat ik daarvan aan ga komen. Wat mijn afvallen van de afgelopen maanden te niet zal doen.
Alle reacties Link kopieren
Je denkt dat 2 oliebollen maanden dieet te niet doen?

Dat is gewoon echt niet waar. Je kunt het voor 80% goed doen dat is genoeg en dan kun je best af en toe een feestje aan. Je bent doorgeslagen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 29-12-2019 16:10
4.71% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-12-2019 15:49
Gewoon niet zoveel vreten. Ik heb met kerst echt niet meer dan normaal gegeten (lukt me trouwens ook niet eens), en 1 glas wijn is net zo lekker als 5 glazen.
Precies.
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
Dan nog betekent 0,4 verschil niet opeens dat je bent aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een gezond eetpatroon hoort ook af en toe een feestje en wat extra's eten. 2 januari gewoon weer je dieet oppakken, dan heb je dat beetje extra er zo vanaf. Je slaat een beetje door nu TO, nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Meid, lees je wat je schrijft? Het klinkt namelijk nogal obsessief...

Mijn advies: eet vandaag en morgen je normale porties. Oudjaarsdag ontbijt en lunch je normaal, en daarna laat je het even 24 uur los. 1 januari doe je na lunchtijd weer normaal, en 2 januari bel je de huisarts voor (psychische) begeleiding bij het afvallen.
TO, net als dat je niet meteen binnen een dag afvalt, kom je ook niet meteem aan. Ik denk echt dat je hulp moet zoeken als je hiervan al zo in paniek raakt.
Tja, het is toch echt heel simpel. Wil je niet aankomen, dan houd je je aan je dieet.
Of je gaat nog een dagje lekker eten en gaat ietwat zwaarder het nieuwe jaar.
Nou en? Even een weekje opletten en wat minder van alles, en je bent weer gelijk aan je eerdere gewicht.
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 16:03
maar vervolgens ook nog een oliebol en een appelbeignet wil eten.
Maar dat ik daarvan aan ga komen. Wat mijn afvallen van de afgelopen maanden te niet zal doen.
Je zal je daar een paar dagen van te voren al druk over moeten maken :nut:
Dat je je daar überhaupt druk over maakt snap ik niet maar oke.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ik weeg elke ochtend hetzelfde

Dat is echt onmogelijk. Je gewicht schommelt altijd. Je eet eens wat zouter waardoor je meer vocht vasthoudt, je darmen zitten de ene keer voller dan de andere keer, en als je bijna ongesteld moet worden kan dat ook zomaar een paar kilo schelen. Die vierhonderd gram is dus echt verwaarloosbaar. Als je je daar druk over maakt heb je psychisch een groter probleem dan lichamelijk.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-12-2019 15:23
Echt wat een onzin. Dit zijn volkomen normale gewichtsschommelingen.
Obsessief.
Inderdaad, wat een drama om niets
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
Als je elke ochtend exact hetzelfde weegt is je weegschaal stuk :hihi:
Hoe ik het doe?

Gewoon besparen op wat ik de rest van de dag eet.

Als ik weet dat er 's avonds een feestje is dat een vreet-festijn is, eet ik dus de rest van de dag niets / nauwelijks.

Als het niet ingecalculeerd was, is het de volgende dag "rantsoenering".



Ik ben ook het type dat op feestjes wel gezellig wil kunnen meedoen en alles wil kunnen eten :-).
Maar dan heb ik dus meestal wel genoeg binnen voor minstens 2 dagen.
Thuis wil en kan ik best streng zijn, op een feestje met allemaal lekkers niet.

(Ik tel overigens echt niet elke calorie. En ga ook niet elke dag op de weegschaal staan.)
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 16:03
De jaarswisseling :-D
Dat ik 's avonds samen met mijn familie lekker wil eten, maar vervolgens ook nog een oliebol en een appelbeignet wil eten.
Maar dat ik daarvan aan ga komen. Wat mijn afvallen van de afgelopen maanden te niet zal doen.
Lekker eten wil toch niet zeggen dat je veel moet eten? Maanden afvallen teniet doen is zwaar overdreven, maar wil je maat houden, eet dan gewoon niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
je kan bij wijze van spreken 10 oliebollen eten, de eerste twee weken van januari weer gewoon normaal doen en blijven sporten, en daarna weer op hetzelfde gewicht zijn. Trouwens, je kan niet elke ochtend precies hetzelfde wegen. Ik sta ook elke dag op de weegschaal. Voorbeeld; Voor de kerst woog ik 68.5, vlak na kerst 72, vandaag weer 69.8 enz enz.

Mijn advies; vreet gewoon lekker die oliebol op en ga je niet schuldig voelen, in januari gewoon weer op 'strak regime'' en er is niks aan de hand. En TO: ook je vetpercentage zal niet veranderen van die oliebollen.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
Dát is pas raar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
wat een onzin
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 15:53
Ja klopt maar dit is wat ik netto ben aangekomen
Ik weeg elke ochtend hetzelfde
Elke dag wegen wordt toch afgeraden!? Je krijgt er namelijk geen goed beeld bij. Er zijn meerdere zaken die namelijk invloed hebben op je gewicht, zoals wat en hoeveel je gegeten hebt, wat je gedronken hebt, het vasthouden van vocht, je hormaal/cyclus enz. Dit verschilt van dag tot dag. Door eens in de week te wegen, krijg je een beter beeld, doordat bepaalde variaties er dan uitgefilterd worden.

Ik heb wel eens dagelijks 's morgens op de weegschaal gestaan omdat ik nieuwsgierig was naar deze variaties. Er kan dus rustig 1 kg tussen mijn hoogste en laagste gewicht zitten!

Over het algemeen middelt zich een dagje méér eten en drinken dan normaal zich vanzelf wel weer uit. Want wat is nu 2-3 dagen als je vervolgens weer 300 dagen normaal gaat eten? Dat zijn geen blijvende kilo's.

Ik eet met de feestdagen niet extreem meer dan normaal. Want op een gegeven moment is mijn maag echt wel vol en ik ga mij niet overeten. Daarnaast drink ik geen alcohol en zit meestal dan aan de thee.

Wat je kunt doen bij Oud&Nieuw is overdag normaal eten en het 's avonds bij een oliebol en een paar hapjes houden en de alcohol bewaren voor dat glas champagne om 12 uur.

Maar nogmaals, als je je buiten deze dagen weer aan je normale eetpatroon houdt, dan smelt die 400 gram vanzelf weer weg. Dat is je voorheen ook gelukt!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik weet wat ik lekker vind deze dagen. Ik eet niet wat ik niet bijzonder lekker vind. En vol is vol, en daardoor gaat het prima.

Ik neem dus geen viennetta al heeft mijn moeder er vier gekocht. Er is zoveel ander lekkers dat ik dat prima kan laten staan. Mijn doos luxe bonbons kan ik niet weerstaan, daar nemen we elke dag eentje uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven