Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe doen jullie dat met de feestdagen?

29-12-2019 15:20 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Ik was door het overdreven eten met kerst 1 kilo aangekomen. Nu is daar inmiddels zo'n 600 gram van af, dat was waarschijnlijk vocht dat ik vasthield en maaginhoud.
Maar netto ben ik dus 400 gram aangekomen door kerst! >:-(

En dan moet de jaarswisseling nog komen. Ik drink geen alcohol, dat scheelt, maar wil wel graag wat lekkers eten op het feest waar ik naar toe ga. Echter is één appelbeignet al gauw 400 kcal.

Mijn kcal budget is 1800 per dag. Dat tikt dus behoorlijk snel aan. Ik verwacht met de jaarswisseling mijn kcal budget wéér te overschrijden, net zoals met kerst.

HOE doen jullie dit?!!! Ik wil niet 2 kilo zwaarder het nieuwe jaar ingaan :(
het is allemaal niet zo moeilijk hoor, eet met de feestdagen wat je lekker vindt en doe op 2 januari weer normaal.
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:10
Ik vind het behoorlijk snel gaan, zie bv het voorbeeld kerstontbijt.
Oudjaarsdag werken, oliebollen op werk. Eten bij familie, waar soep met stokbrood ineens een voorgerecht is terwijl dit regelmatig het volledige avondeten voor mij is. En daarna dus nog een feestje waar ik (minstens) 1 oliebol en 1 appelbeignet wil eten.
Maar je kan toch makkelijk de oliebol op je werk overslaan ? Het hoeft toch niet alles of niets te zijn?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-12-2019 18:12
nee met verse gist. Appelflappen bak je in bierbeslag
In het recept van mijn oma ging er ook altijd een flesje donker bier in. Maar zo veel mensen, zo veel recepten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-12-2019 18:13
Maar je kan toch makkelijk de oliebol op je werk overslaan ? Het hoeft toch niet alles of niets te zijn?
Inderdaad, ik snap dat ook niet. En dan doe je toch alleen soep als voorgerecht en geen brood? Dan heb je nog steeds prima lekker gegeten.
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:13
Ik kan behoorlijk veel eten. Ik heb me nu nog ingehouden met kerst tot op zekere hoogte en zal dat met de jaarswisseling ook doen.

De dagen tussen kerst en de jaarswisseling vrat ik normaal gesproken ook alles wat los en vast zat, want 'in januari weer op dieet'. Ik wil niet meer steeds de laatste 2 weken van het jaar volledig losgaan. En geloof me ik zou zo 2 a 3 KG kunnen aankomen tussen kerst en nieuwjaar.
En zodra ik meer dan 2000kcal heb gegeten is dat de volgende dag zichtbaar aan mijn bollere buik.
Dat is flauwekul. Voor een kilo vet moet je ongeveer 7000 tot 8000 calorieën meer eten. Dat is je daginname van vier dagen. Voor drie kilo moet je dus je daginname van 12 dagen EXTRA eten. Dat is onmogelijk.
pejeka schreef:
29-12-2019 18:14
In het recept van mijn oma ging er ook altijd een flesje donker bier in. Maar zo veel mensen, zo veel recepten.
Ik schrik ervan dat je denkt dat ouderwetse oliebollen in bierbeslag worden gemaakt. Ja er kan bier door, maar dat is eigenlijk smokkelen omdat je extra gist toevoegt.
Ik eet niet overdreven veel (overeten word ik misselijk van en kan ik ook echt niet meer zoals vroeger, dus porties zijn nooit groter dan normaal ook bij feestdagen), drink geen alcohol en/of frisdrank en mijn sporten/trainingen gaan gewoon door dus die oliebol of croissant oid hebben echt geen invloed.

Je komt vrij obsessief over. Met dit soort dagen houd je vaak meer vocht/zout vast als je terug naar je normale eetpatroon gaat, raak je die extra grammen/kilo's zo weer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-12-2019 18:00
Vier oliebollen = 1000 kcal. Bij het bereiden heb ik dat weleens uitgerekend; alle ingrediënten opgeteld en gedeeld door het aantal oliebollen. Het waren vrij kale bollen van melk, bloem, rozijnen, appelstukjes en er zate geen fancy dingen zoals boter of ei in. Wel een beetje poedersuiker erop. :proud:

Ik zou ze gewoon eten joh. En wat snackjes. En daarna heb je nog tijd genoeg voor spijt. Voor die ene keer in het jaar.

En de olie?
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:07
Van 80KG afgevallen naar 73KG.
Ochtend 1e kerstdag 72.9
Vanmorgen 73.4

Met mijn 1.70m heb ik nog een flinke pens :lol:
Gewoon een keer poepen. Dan ben je het kwijt.
.
pejeka schreef:
29-12-2019 18:14
In het recept van mijn oma ging er ook altijd een flesje donker bier in. Maar zo veel mensen, zo veel recepten.
De wannee zegt: met melk
winkelfanaat schreef:
29-12-2019 18:16
En de olie?
die laat je in de frituurpan
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:10
Ik vind het behoorlijk snel gaan, zie bv het voorbeeld kerstontbijt.
Oudjaarsdag werken, oliebollen op werk. Eten bij familie, waar soep met stokbrood ineens een voorgerecht is terwijl dit regelmatig het volledige avondeten voor mij is. En daarna dus nog een feestje waar ik (minstens) 1 oliebol en 1 appelbeignet wil eten.
Geen oliebol op het werk een optie?

Halve portie soep en geen stokbrood een optie?

Of je geeft jezelf 24 uur vrij van je dieet en eet daarna weer volgens je schema te eten.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:13
Ik kan behoorlijk veel eten. Ik heb me nu nog ingehouden met kerst tot op zekere hoogte en zal dat met de jaarswisseling ook doen.

De dagen tussen kerst en de jaarswisseling vrat ik normaal gesproken ook alles wat los en vast zat, want 'in januari weer op dieet'. Ik wil niet meer steeds de laatste 2 weken van het jaar volledig losgaan. En geloof me ik zou zo 2 a 3 KG kunnen aankomen tussen kerst en nieuwjaar.
En zodra ik meer dan 2000kcal heb gegeten is dat de volgende dag zichtbaar aan mijn bollere buik.
Meer eten betekent meestal meer koolhydraten en meer zout. En laten dan nu juist de factoren zijn die ervoor zorgen dat er meer vocht in je lichaam wordt vastgehouden. Dat is maar tijdelijk. Je zal heus wel wat aangekomen zijn qua lichaamsvet, maar niet zoveel als de weegschaal de dag erop aanwijst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-12-2019 18:00
Vier oliebollen = 1000 kcal. Bij het bereiden heb ik dat weleens uitgerekend; alle ingrediënten opgeteld en gedeeld door het aantal oliebollen. Het waren vrij kale bollen van melk, bloem, rozijnen, appelstukjes en er zate geen fancy dingen zoals boter of ei in. Wel een beetje poedersuiker erop. :proud:

Ik zou ze gewoon eten joh. En wat snackjes. En daarna heb je nog tijd genoeg voor spijt. Voor die ene keer in het jaar.
Volgens voedingscentrum heeft een oliebol 161 calorieën
lilalinda schreef:
29-12-2019 18:25
Volgens voedingscentrum heeft een oliebol 161 calorieën
oliebollen zijn heel gezond.
retrostar schreef:
29-12-2019 18:24
Meer eten betekent meestal meer koolhydraten en meer zout. En laten dan nu juist de factoren zijn die ervoor zorgen dat er meer vocht in je lichaam wordt vastgehouden. Dat is maar tijdelijk. Je zal heus wel wat aangekomen zijn qua lichaamsvet, maar niet zoveel als de weegschaal de dag erop aanwijst.
jij zal het wel zwaar hebben tijdens deze dagen
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:10
Ik vind het behoorlijk snel gaan, zie bv het voorbeeld kerstontbijt.
Oudjaarsdag werken, oliebollen op werk. Eten bij familie, waar soep met stokbrood ineens een voorgerecht is terwijl dit regelmatig het volledige avondeten voor mij is. En daarna dus nog een feestje waar ik (minstens) 1 oliebol en 1 appelbeignet wil eten.
ik zou dan geen oliebollen op het werk eten, het avondeten rustig aan doen. Kijk wat je echt echt echt lekker vind en laat de rest staan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
en verder, relax, 400g is geen aankomen, maar gewoon een schommeling
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
29-12-2019 17:45
Nou inderdaad. Ik heb al zelden dat ik 2 dagen achter elkaar exact hetzelfde weeg. Laat staan meerdere dagen.
Als ik twee keer direct achter elkaar op de weegschaal ga staan verschilt het zelfs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-12-2019 18:25
Volgens voedingscentrum heeft een oliebol 161 calorieën
Ja, je ziet verschillende getallen. Zal iets met het formaat te maken hebben (sommigen maken van die heel kleine dingetjes) en ook met de hoeveelheid olie die zo'n ding opneemt. Dat vet is een factor van belang.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-12-2019 18:25
oliebollen zijn heel gezond.
Vind ze vooral lekker 1 januari als ontbijt
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-12-2019 18:30
Als ik twee keer direct achter elkaar op de weegschaal ga staan verschilt het zelfs.
Da's waar, dat heb ik ook soms inderdaad
boterbloempje6 schreef:
29-12-2019 18:10
Ik vind het behoorlijk snel gaan, zie bv het voorbeeld kerstontbijt.
Oudjaarsdag werken, oliebollen op werk. Eten bij familie, waar soep met stokbrood ineens een voorgerecht is terwijl dit regelmatig het volledige avondeten voor mij is. En daarna dus nog een feestje waar ik (minstens) 1 oliebol en 1 appelbeignet wil eten.
Je kan alles eten en bang zijn dat je aankomt óf je eet de oliebollen op je werk niet en eet op het feestje een oliebol en appelbeignet, of andersom. Ik zie het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-12-2019 18:26
jij zal het wel zwaar hebben tijdens deze dagen
Nee, eigenlijk niet. :rofl: Ik zit onder mijn maximum gewicht dus ik bof dit jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-12-2019 18:16
Ik schrik ervan dat je denkt dat ouderwetse oliebollen in bierbeslag worden gemaakt. Ja er kan bier door, maar dat is eigenlijk smokkelen omdat je extra gist toevoegt.
De oliebollen worden er minder compact door, dus luchtiger, en het bier geeft ook nog wat extra smaak af. Ik denk dat dat het idee erachter was. Maar zoals gezegd, zo veel mensen, zo veel recepten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven