Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe ga jij om met snoep, chips etc

17-10-2019 14:21 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die niet kan stoppen met het eten van snoep of chips als ik er eenmaal aan begonnen ben.
Ik wil een aantal kilo’s afvallen en heb besloten dit te doen door mijn eetpatroon om te gooien: minder eten (-> normale hoeveelheden), en betere keuzes maken.

Nu wil ik zo graag eens weten hoe anderen de ‘drang om door te eten/snoepen’ ervaren, en als je die drang hebt, ben je dan gewoon streng tegen jezelf en neem je niks? Sta je jezelf toe om een aantal dropjes te nemen en is het dan ook goed? Of zijn er ook mensen die hier oprecht geen moeite mee hebben (hoe dan?!?! 🤪)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Toetjes koop ik ook nooit voor door de week. In het weekend wil ik er nog wel eens eentje halen, maar dan ook nog iets heel simpels als een pak vla ofzo.
Door de week eten we yoghurt met vers fruit toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik snoep elke dag wel, maar wel enigzins bewust, dus normale porties (een paar stukjes chocolade en nooit 't hele reep) en alleen als ik er echt behoefte aan heb en het iets is wat ik echt heel lekker vind (minstens een 8,5 op een schaal van 1 tot 10, haha). En snoepen doe ik puur voor 't lekkere, en niet omdat ik honger heb. Ik eet gezonde en vullende hoofdmaaltijden, dus m'n basis is verder ook gewoon goed. Bodemdrift heb ik niet, maar dat komt denk ik ook omdat ik van mezelf gewoon mag snoepen als ik daar zin in heb. Het hoeft niet op, en van een hele reep chocolade word ik niet gelukkiger dan van een paar blokjes. Het is immers de eerste hap die het lekkerste smaakt, toch? Overigens hoef ik zeker niet op m'n gewicht te letten, dus wat dat betreft heb ik makkelijk praten. Het lijkt me echt heel vervelend als je elke dag zo'n strijd moet voeren om niet teveel te snoepen.
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
17-10-2019 16:51
Ik snoep elke dag wel, maar wel enigzins bewust, dus normale porties (een paar stukjes chocolade en nooit 't hele reep) en alleen als ik er echt behoefte aan heb en het iets is wat ik echt heel lekker vind (minstens een 8,5 op een schaal van 1 tot 10, haha). En snoepen doe ik puur voor 't lekkere, en niet omdat ik honger heb. Ik eet gezonde en vullende hoofdmaaltijden, dus m'n basis is verder ook gewoon goed. Bodemdrift heb ik niet, maar dat komt denk ik ook omdat ik van mezelf gewoon mag snoepen als ik daar zin in heb. Het hoeft niet op, en van een hele reep chocolade word ik niet gelukkiger dan van een paar blokjes. Het is immers de eerste hap die het lekkerste smaakt, toch? Overigens hoef ik zeker niet op m'n gewicht te letten, dus wat dat betreft heb ik makkelijk praten. Het lijkt me echt heel vervelend als je elke dag zo'n strijd moet voeren om niet teveel te snoepen.

Ik had die bodemdrift juist/ook toen ik totaal niet dik was of dacht dat ik dikker zou kunnen worden. Het 'moest' niet op, het gíng op.

Ik heb trouwens net verteld dat ik mezelf 'getraind' heb om die bodemdrift te beteugelen, maar met bepaalde soorten chocolade of koekjes lukt dat dus echt niet. Dus heb ik pure chocolade, want daarvan kan ik het wel bij 1 stukje houden. En ik neem geen volkorenbiscuit meer, want hoe gezond ze ook lijken, een heel pak is gewoon niet handig.
Later is nu
Ik wilde nog even iets toevoegen waar ik wel heel enthousiast over ben. 3 maanden geleden las ik het boek afvallen met mindfulness, hier staan veel oefeningen in om bewuster met eten om te gaan. Bijvoorbeeld om regelmatig als je wat eet je af te vragen eet ik nu vanwege honger, of is het iets anders? Bijvoorbeeld omdat je eten ziet, ruikt, iemand anders hoort eten of over eten hoort praten... Dit heeft mij wel geholpen om mijn hongergevoelens te gaan herkennen.

Ook in de supermarkt maak ik er veel gebruik van.Ik was bijvoorbeeld verslaafd aan tony chocolony, als ik erlangs liep moest er eentje meenemen.Inmiddels weet ik dat ik vooral word getriggerd door die leuke verpakkingen en de enorme keuze waardoor ik altijd heel nieuwsgierig ben naar al die nieuwe smaakjes. Deze wetenschap helpt me wel om er minder snel aan toe te geven. Sterker nog; al ruim 2 maanden geen chocoladereep meer aangeraakt :biggrin:

En nu ik het eenmaal zo lang niet heb gegeten, vind ik het ook zonde om mijn record te verbreken.
Alle reacties Link kopieren
Hooguit 's avonds bij de koffie iets lekkers en dat kan van alles zijn; gisteren appeltaart, vandaag zelfgemaakte chocopudding met slagroom, en morgen misschien een appel en twee koekjes.

Tegen Sinterklaas wat stukken marsepein of banketstaaf en met kerst wat plakken stol.

En verder niet joh; daar kan je niet aan beginnen.

Met kerst overschrijdt ik het een beetje voor de gelegenheid omdat je 's morgens ook iets moet nemen als je ergens komt maar ik zal zeker geen kilo aankomen en zelfs nieteens een pond. Daarna een paar balansdagen en het is weer weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er zijn wel twee dingen waar ik straks met de feestdagen met een knoop in mijn maag langsloop en moet laten liggen en dat zijn banketstaaf en musketkransjes. Dat vind ik zo vreselijk lekker en daar kan ik me zo onmogelijk vraatzuchtig aan tegoed doen, da's niet gezond meer, maar helaas, ik mag het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er niet mee om, want ik heb simpelweg de drang niet. Ik houd niet van zoetigheid, zelfs niet van fruit. Maar ik eet genoeg groenten om dat te compenseren. Chips vind ik wel lekker maar eet ik eigenlijk alleen bij feestjes. Ik zou het zelf nooit kopen, niet omdat ik dat niet mag van mezelf, maar omdat het gewoon niet in me op komt. Na alles wat hier heb gelezen de afgelopen dagen voel ik me een gezegend mens, aangezien zoveel mensen last hebben van hun drang naar zoetigheid en snacks.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
En snoepen, wat houdt dat eigenlijk in? Het meeste snoep vind ik echt voor kinderen.

Koeken, ik zou niet eens weten wat te kopen. De frou frou van m’n oma vind ik wel lekker.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
17-10-2019 17:31
Ik ga er niet mee om, want ik heb simpelweg de drang niet. Ik houd niet van zoetigheid, zelfs niet van fruit. Maar ik eet genoeg groenten om dat te compenseren. Chips vind ik wel lekker maar eet ik eigenlijk alleen bij feestjes. Ik zou het zelf nooit kopen, niet omdat ik dat niet mag van mezelf, maar omdat het gewoon niet in me op komt. Na alles wat hier heb gelezen de afgelopen dagen voel ik me een gezegend mens, aangezien zoveel mensen last hebben van hun drang naar zoetigheid en snacks.
Ik eet nog elke morgen trouw mijn kom Bladorayoghurt. :-D
Zo lekker en zo lekker vullend, daar kan niets tegenop.

Op een KHA groep op FB zijn ze er ook aan verknocht. :D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2019 17:34
Ik eet nog elke morgen trouw mijn kom Bladorayoghurt. :-D
Zo lekker en zo lekker vullend, daar kan niets tegenop.

Op een KHA groep op FB zijn ze er ook aan verknocht. :D
Haha ik voel me ontzettend vereerd dat je het Bladorayoghurt noemt :). Leuk hoor!

En lekker he, ik kijk er elke ochtend weer naar uit.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik snoep alleen in het weekend en doordeweeks let ik op wat ik eet.
Ik heb ook weleens een vreetbui in de tijd van de maand en eet dan alles wat los en vast zit en dan 2 dagen lang. Chocolade, taart(cheesecake) eet zo een halve cheesecake op of red velvet.
Chocolade eet ik zo 400/500 gram van op, op een avond, en dan niet alleen chocolade.
Maar week erop paar balansdagen en ik zit weer op mijn gewicht

Nu eet ik even alleen gezond want ben in de vakantie een paar kilo aangekomen.
-Bladora- schreef:
17-10-2019 17:39
Haha ik voel me ontzettend vereerd dat je het Bladorayoghurt noemt :). Leuk hoor!

En lekker he, ik kijk er elke ochtend weer naar uit.
Ja joh, je wordt nog beroemd, want het recept en de naam verspreiden zich als een lopend vuurtje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2019 17:43
Ja joh, je wordt nog beroemd, want het recept en de naam verspreiden zich als een lopend vuurtje.
Wellicht moet ik patent aanvragen!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
17-10-2019 17:46
Wellicht moet ik patent aanvragen!
Dan loop je binnen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
17-10-2019 17:34
En snoepen, wat houdt dat eigenlijk in? Het meeste snoep vind ik echt voor kinderen.

Koeken, ik zou niet eens weten wat te kopen. De frou frou van m’n oma vind ik wel lekker.
Wij kopen echt het meest verschrikkelijke Red Band, Katja en Haribo gif.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:cry: :cry: :cry:
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-10-2019 18:03
Wij kopen echt het meest verschrikkelijke Red Band, Katja en Haribo gif.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:cry: :cry: :cry:
Voor jullie zelf, of voor kinderen en dan neem je er wat van? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dit zou willen eten. En dat bedoel ik niet lullig.
-bladora- wijzigde dit bericht op 17-10-2019 18:17
0.55% gewijzigd
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik snaai altijd en overal. Maar gelukkig heb ik een slank en gespierd lichaam. Kan nog steeds eten wat ik wil. Sta ook nooit op de weegschaal.
Heerlijk vind ik dat. En cheescake ook :lol:
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
17-10-2019 18:10
Voor jullie zelf, of voor kinderen en dan neem je er wat van? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zou willen eten. En dat bedoel ik niet lullig.
Wij hebben geen kinderen...

Ja, is echt idioot. En genant. Vooral omdat we met de rest van ons eten behoorlijk bewust bezig zijn (bijna geen vlees, veel groente, biologisch etc.).
ik eet nooit snoep maar wel taart en koek en ijs en chips.
Alle reacties Link kopieren
Taart, koek en ijs doen wij dan eigenlijk zo goed als niet aan. Chips af en toe. Niets ernstigs.
mindervanmij schreef:
17-10-2019 14:35
Ik heb recent hier op Viva geleerd dat daar een woord voor is: bodemdrift. Ik heb dat ook heel erg, als ik begin moet het op. Daarom neem ik nu geen chocolade meer,want daar heb ik geen rem op. En ik oefen wel met andere dingen waar ik minder moeite mee heb, om er bewust maar 1 of 2 te nemen. Het gaat wel beter als ik erop let dat ik bewust eet ipv gedachteloos
Haha, ja van mij! :mrgreen: mooi woord he
ik eet ook veel patat en frikadel
En als ik naar de bakker ga om mijn wekelijkse hoeveelheid brood heb ik wel grote moeite om geen ragoutbroodje ofzo mee te nemen.......maar meestal weersta ik de drang.
het liefst heb ik een frikadel met uitjes, curry en mayo
of een moorkop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven