Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe ga jij om met snoep, chips etc

17-10-2019 14:21 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die niet kan stoppen met het eten van snoep of chips als ik er eenmaal aan begonnen ben.
Ik wil een aantal kilo’s afvallen en heb besloten dit te doen door mijn eetpatroon om te gooien: minder eten (-> normale hoeveelheden), en betere keuzes maken.

Nu wil ik zo graag eens weten hoe anderen de ‘drang om door te eten/snoepen’ ervaren, en als je die drang hebt, ben je dan gewoon streng tegen jezelf en neem je niks? Sta je jezelf toe om een aantal dropjes te nemen en is het dan ook goed? Of zijn er ook mensen die hier oprecht geen moeite mee hebben (hoe dan?!?! 🤪)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Sommige soorten melkchocolade gaan er per hele reep/zak in bij mij.

Ook mijn "oplossing" is beperkt in huis halen.
Alle reacties Link kopieren
Aan mij heb je niets. Het boeit me totaal niet, 1 handje chips, dan ben ik t alweer zat. Een zak drop ligt hier al maanden in de kast.
En ik heb ondergewicht, dus zou t goed kunnen gebruiken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik daarmee om ga?
Al heel lang weet ik dat ik het figuur wil behouden dat ik heb. Te vaak te veel eten = dikker worden, vetrollen krijgen. Dat wil ik niet. Zo simpel is het eigenlijk.

Neemt niet weg dat ik soms ook een flinke vreetbui heb. Vooral als ik ongesteld ben. Daarna neem ik een balansdag.

Maar de voordelen van dat kortstondige genieten wegen voor mij niet op tegen de nadelen: een lichaam waar ik mij niet prettig bij voel.
Alle reacties Link kopieren
Om te voorkomen dat ik ineens zin krijg in eten en dan waarschijnlijk zeer calorierijke producten ga eten, eet ik gedurende de dag regelmatig eten dat goed 'vult'. Brood, fruit e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop waar ik zin in heb en neem daar elke dag een klein stukje van
Verstop het wel voor de mannen in het huis want die hebben ook bodemdrift

Ik kan ernaar uit kijken dat ik iets lekkers in huis heb waar ik na het eten een stukje van neem.

Bij mij werkt het denk ik goed dat ik weet dat het na dat eerste stukje echt niet perse lekkerder wordt.
Zeker het gevoel achteraf niet.

En wat helpt is jezelf afvragen; is het gevoel als ik dit nu op eet lekkerder dan het gevoel dan het gevoel dat ik krijg als ik het laat staan.....
Beschuitmetjam schreef:
17-10-2019 15:29
Om te voorkomen dat ik ineens zin krijg in eten en dan waarschijnlijk zeer calorierijke producten ga eten, eet ik gedurende de dag regelmatig eten dat goed 'vult'. Brood, fruit e.d.
Hier ook eigenlijk. Aan snoep heb ik niks, dus dat eet ik niet. Ik laat weinig tijd tussen mijn eetmomenten en hoef dus ook geen koek of chips te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer mij er vooral bewust van te zijn wat ik in mijn mond stop en waar het vandaan komt.
Heb ik er echt zin in? heb ik nu gewoon zin om te snaaien en maakt het niet uit wat het is?
En is het de moeite waard? Het moet minimaal een 8,5 zijn anders vind ik het zonde.
En heb geleerd om bewust te proeven. Smaakt de 5de hap nog net zo lekker als de eerste? Daardoor leer je dat je na een paar happen dus eigenlijk al genoeg hebt.

Ik ben gek op ijs bijvoorbeeld en eet het elke dag maar doordat het mega lekker is geniet ik er ook echt van maar smaakt het niet meer zo lekker als de eerste en dus ben ik er klaar mee.

De light varianten scheelt ook weer wat. Dan krijg je al minder binnen dan een hele zak reguliere chips/ drop.
Alle reacties Link kopieren
Light is bijna altijd nog ongezonder. Bewezen is ook dat van een flink aantal suikervervangers juist de honger toeneemt.

Snoep of chips in een schaaltje doen zorgt er vaak al voor dat je het bij een (of twee) schaaltjes laat en dat is minder dan een hele zak.

Wees niet bang voor gezonde vetten. Samen met proteïne zorgen zij voor een veel beter verzadigd gevoel waardoor je minder trek hebt. Zelf vind ik bijvoorbeeld peren en appels heel lekker, maar eet ik ze eigenlijk nooit omdat ik door de suikers die er in zitten een onweerstaanbare honger krijg.
Wennas schreef:
17-10-2019 15:48
Light is bijna altijd nog ongezonder. Bewezen is ook dat van een flink aantal suikervervangers juist de honger toeneemt.

Snoep of chips in een schaaltje doen zorgt er vaak al voor dat je het bij een (of twee) schaaltjes laat en dat is minder dan een hele zak.

Wees niet bang voor gezonde vetten. Samen met proteïne zorgen zij voor een veel beter verzadigd gevoel waardoor je minder trek hebt. Zelf vind ik bijvoorbeeld peren en appels heel lekker, maar eet ik ze eigenlijk nooit omdat ik door de suikers die er in zitten een onweerstaanbare honger krijg.

Ik eet het liefst gewone, volvette naturel ribbelchips van Lay's ;) . Zonnebloemolie, dus niet perse ongezond. Jammer van het zout en de hoeveelheid calorieen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
17-10-2019 14:35
Ik heb recent hier op Viva geleerd dat daar een woord voor is: bodemdrift. Ik heb dat ook heel erg, als ik begin moet het op. Daarom neem ik nu geen chocolade meer,want daar heb ik geen rem op. En ik oefen wel met andere dingen waar ik minder moeite mee heb, om er bewust maar 1 of 2 te nemen. Het gaat wel beter als ik erop let dat ik bewust eet ipv gedachteloos
Chocolade koop ik idd maar zelden meer. Want als het in huis is moet het op. Zoutjes kan ik beter laten staan als ik niet begonnen ben. Wat daarvoor bij mij goed werkt is alleen de portie pakken die ik van mezelf mag (dat is de portie die op de verpakking staat), de rest gaat weer in de kast. En ja, dan heb ik dus maar een paar zoutjes en dat vul ik dan aan met diverse soorten fruit en een paar plakjes komkommer.

Dus niet te veel in huis halen en hetgeen er is zoveel mogelijk uit zicht bewaren, zodat je veel moeite moet doen om het te pakken. En daarnaast afwegen en jezelf af en toe wel iets lekkers gunnen. En nu eet ik dus niet meer de grote zakken Lay's Cheese onion chips, maar neem ik dus iets wat ik echt lekker vind. Bijvoorbeeld kaas-bieslook soesjes van de lidl. En dan mag ik er 5 of 6 of zo en neem er bijvoorbeeld een peer, een mandarijn, een handje druiven en 10 plakjes komkommer bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dan weer de mazzel dat man een nog grotere snoeperd is. Dan breek ik 4 blokjes chocola af en geef de rest aan hem. Tegen de tijd dat ik die 4 op heb heeft hij de rest van de reep al achter de knopen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-10-2019 15:25
Aan mij heb je niets. Het boeit me totaal niet, 1 handje chips, dan ben ik t alweer zat. Een zak drop ligt hier al maanden in de kast.
En ik heb ondergewicht, dus zou t goed kunnen gebruiken.
Ja hier hetzelfde. Vooral de laatste tijd kan ik helemaal niet genieten van eten. Toevallig net weer chips geprobeerd. Ben&jerry’s ligt alweer een maand in de vriezer. Zo saai. Maar ook vervelend als je het tegenovergestelde hebt. Kan me heel goed voorstellen dat het super lastig is.
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
17-10-2019 15:48
Light is bijna altijd nog ongezonder. Bewezen is ook dat van een flink aantal suikervervangers juist de honger toeneemt.

Snoep of chips in een schaaltje doen zorgt er vaak al voor dat je het bij een (of twee) schaaltjes laat en dat is minder dan een hele zak.

Wees niet bang voor gezonde vetten. Samen met proteïne zorgen zij voor een veel beter verzadigd gevoel waardoor je minder trek hebt. Zelf vind ik bijvoorbeeld peren en appels heel lekker, maar eet ik ze eigenlijk nooit omdat ik door de suikers die er in zitten een onweerstaanbare honger krijg.

Ja, dat zeggen ze, maar bij mij stilt een blikje cola zero juist wél de honger of lekkere trek. En ook magere yoghurt vult net zo goed als volle.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
17-10-2019 15:15
Ik kan gewoon stoppen na twee stukjes chocola meestal eet ik een stukje na het eten.
Chips vind ik iets lastiger maar ik doe chips in een bakje en leg de zak weg. Snoep eet ik niet.
ik doe dat net zo als jij, ik doe dat ook met snoep, pak er drie ofzo en dan is het wel klaar.
Sjulia schreef:
17-10-2019 16:02
Ja hier hetzelfde. Vooral de laatste tijd kan ik helemaal niet genieten van eten. Toevallig net weer chips geprobeerd. Ben&jerry’s ligt alweer een maand in de vriezer. Zo saai. Maar ook vervelend als je het tegenovergestelde hebt. Kan me heel goed voorstellen dat het super lastig is.
Dat heb ik ook een lange tijd gehad, dat ik alles vreselijk saai vond en was naarstig op zoek naar nieuwe smaken. Zo heb ik een aantal nieuwe dingen leren kennen en sinds ik die ook eet, heb ik er weer plezier in. Als je alles dat je gewend bent te eten vaak genoeg hebt gehad, kan het je tegen gaan staan, komt op precies hetzelfde neer als een jaar lang meerdere malen per week een gevulde koek eten, die komt je dan ook eens de neus uit.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
17-10-2019 16:02
Ja hier hetzelfde. Vooral de laatste tijd kan ik helemaal niet genieten van eten. Toevallig net weer chips geprobeerd. Ben&jerry’s ligt alweer een maand in de vriezer. Zo saai. Maar ook vervelend als je het tegenovergestelde hebt. Kan me heel goed voorstellen dat het super lastig is.
Oh, heerlijk lijkt me dat. Ik moet echt mijn best doen om op gewicht te blijven. Ik doe wel aan balansdagen maar ik vind dat verschrikkelijk. Dan heb ik de hele dag trek en zit ik om 5 uur al aan mijn avondeten.
Alle reacties Link kopieren
koek, snoep, chocola vind ik weinig aan. Als ik er 1 of 2 eet dan is dat voor mij genoeg. En van chocola dan 1 blokje.
Hartig daarintegen… door de weeks hou ik het bij een blokje kaas, in het weekend snaai ik lekker een end heen. En ik heb er totaal geen behoefte aan, als die zak in de kast ligt, dat ie dan ook meteen dezelfde dag open en op moet. Ik zie het dan ook niet als zondigen maar als genieten. Ik heb maat 38 en dat vind ik prima, ik hoef niet in 36 te passen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2019 16:11
Dat heb ik ook een lange tijd gehad, dat ik alles vreselijk saai vond en was naarstig op zoek naar nieuwe smaken. Zo heb ik een aantal nieuwe dingen leren kennen en sinds ik die ook eet, heb ik er weer plezier in. Als je alles dat je gewend bent te eten vaak genoeg hebt gehad, kan het je tegen gaan staan, komt op precies hetzelfde neer als een jaar lang meerdere malen per week een gevulde koek eten, die komt je dan ook eens de neus uit.
Ik denk ook dat dat het is. Zin in iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-10-2019 16:15
Oh, heerlijk lijkt me dat. Ik moet echt mijn best doen om op gewicht te blijven. Ik doe wel aan balansdagen maar ik vind dat verschrikkelijk. Dan heb ik de hele dag trek en zit ik om 5 uur al aan mijn avondeten.
Nou dat lijkt me ook wel vreselijk. Mijn moeder doet dat ook altijd, balansdagen. Super chagrijnig is ze dan, ik blijf ver uit de buurt. 😅
VGM1980 schreef:
17-10-2019 16:15
koek, snoep, chocola vind ik weinig aan. Als ik er 1 of 2 eet dan is dat voor mij genoeg. En van chocola dan 1 blokje.
Hartig daarintegen… door de weeks hou ik het bij een blokje kaas, in het weekend snaai ik lekker een end heen. En ik heb er totaal geen behoefte aan, als die zak in de kast ligt, dat ie dan ook meteen dezelfde dag open en op moet. Ik zie het dan ook niet als zondigen maar als genieten. Ik heb maat 38 en dat vind ik prima, ik hoef niet in 36 te passen.

Ik heb ook maat 38 en daar ben ik blij mee maar wil het wel graag zo houden. Als ik me laat gaan kan mijn broek al snel niet meer dicht :biggrin:
En mijn cholesterol is te hoog dus oppassen geblazen.
Bij mij werkt eigenlijk alleen niet in huis halen, of zo streng op dieet zijn dat ik toch niets mag.

Als ik een reep Tony koop op maandag 'voor de hele week' heb ik op dinsdag geen chocola meer.

Als ik een beetje chips in een bakje doe en de zak weg leg....loop ik even later om dat bakje weer te vullen.

Het lijkt mij wel handig, dat als je met een ander samenwoont, dat je een soort sociale controle heb. Ik heb dat niet. Niemand die ziet wat ik eet (behalve aan mijn lijf dan haha). En dan heb je ook gelijk iemand om het eten mee te delen. Dan weet je dat als je een pak stroopwafels koopt, jij niet al die stroopwafels gaat opeten. Maar bij mij is dat wel zo.

Jammer, wel. Ik wou dat het anders was. Maar daardoor heb ik dus bijna nooit wat lekkers in huis. En als ik jarig ben geweest krijgt de visite alles mee.
Ik heb pas van die ministroopwafeltjes gekocht. En heel gek, maar die snoepen toch lekker. Ik heb daarna ook geen behoefte aan een tweede omdat ze klein zijn.
Dreamer schreef:
17-10-2019 16:02
Ja, dat zeggen ze, maar bij mij stilt een blikje cola zero juist wél de honger of lekkere trek. En ook magere yoghurt vult net zo goed als volle.
Bij mij ook. Ik zit ook niet langer vol na 2 volkoren boterhammen dan na 2 witte. Gewoon precies even lang.
Alle reacties Link kopieren
ik denk in de winkel altijd dat ik zin heb in dit, en in dat en dat en zus en zo is ook lekker, maar als het eenmaal in de (koel)kast ligt taal ik er niet meer naar en blijft het daar gerust weken/maanden liggen als zoon en vriend het niet opeten. zelf kan ik er prima vanaf blijven gek genoeg..
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je om met snoepdrang, dat is een goede vraag.

Ik heb een grote(re) drang om al mijn gezonde eten op te eten en dat lukt niet altijd. Dan vind ik dat ik eerst mijn gezonde maaltijd nog moet nemen en daarna heb ik dan geen trek meer.

Ik heb altijd een maaltijd klaarstaan en neem ook altijd overal mijn eigen eten mee naartoe (wegens voedselallergie) dus ik wacht tot ik trek krijg en dan eet ik een maaltijd. Soms moet ik dan nóg iets langer wachten omdat ik bezig ben maar ik ga dan niet snoepen. Dat kan namelijk ook niet als ik bezig ben!

In het weekend heb ik meer tijd en dan eet ik altijd popcorn of chips maar dat moet ik meestal delen met 4 à 6 personen. Ik bak dan ook koekjes en/of een taart waarvan ik zelf één stuk neem. De rest verdwijnt in andere buiken.

Oja en als ik ongesteld moet worden, word ik ‘s nachts wakker met trek en dan eet ik wat ik kan vinden. Meestal komt dat neer op 2 zachtgekookte eitjes met zout (mmmmm) en ga ik naar de buurtsupermarkt zodra die opent om chocola te kopen. Die reep gaat dezelfde dag helemaal op.

Ik heb meestal geen snoep in huis, want ik heb puberellas. Zij beschuldigen de muizen :mrgreen: . Het is zelfs zo dat als we een toetje willen, er een puber naar de buurtsuper moet. Dat hebben we al niet in huis. Ja, yoghurt, maar geen chocolademousse en ijs enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven