Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
Ik snack eigenlijk niet zo heel veel op een dagelijkse basis. Maar ik beweeg echt te weinig en kan soms 'losgaan' op eten, dat zijn mijn valkuilen. Meer bewegen ben ik nu mee bezig, maar het af en toe losgaan op eten, tja, ik zie er niet zo heel veel gevaar in. Want dat is misschien 1 keer per maand, en niet in dusdanige hoeveelheid dat ik er weer streng voor op de lijn moet. Dan balans ik een paar dagen en zit het weer goed.

Er mag wel een paar kilo van af hoor, heb ook overgewicht, maar ik probeer nu gewoon een gezonde balans te vinden in eten. Dus geen extreme diëten meer, geen voedingsgroepen uitsluiten, voldoende bewegen en de balans in gezond eten en af en toe wat ongezonds hebben.
quote:MaryCrawley schreef op 28 oktober 2016 @ 09:56:

Voor mij ongeveer 1x per 2 dagen een snackmoment (dingen als chips, chocola, koekjes, een stukje taart op visite, etc). En dagelijks wel een ongezond drankje, bijvoorbeeld een latte machiatto, smoothie of wijntje.

En dan ongeveer 1x per week een ongezonde avond maaltijd, dus pizza of friet oid. Dat is niet snacken maar je doet het toch liever niet elke dag.

Verder eet ik vrij gezond en heb ik hiermee een normaal gewicht (maat 38).

Een latte of smoothie 'ongezond drankje'?

Ik eet tussen de maaltijden door vooral fruit en groente (en een gekookt ei) Dat noem ik geen snacken, dat hoort bij m'n eetpatroon. 1x per week eet ik patat als avondeten. 2x per 3 weken een (zelfgemaakte) pizza. Maar dat zie ik niet als snacken, gewoon als maaltijd. Soms eet ik kibbeling tussen de middag. Dat is geen snack, dat is lunch.

Als je nou eens voor jezelf gaat scheiden wat snacken en een maaltijd precies voor je inhoudt, ipv kwaad op jezelf te worden voor al dat ongezonde 'snacken', wat eigenlijk gewoon maaltijden zijn die met wat aanvulling niet eens zo ongezond hoeven te zijn.

De afgelopen weken hadden we ineens veel chocolade in huis, dus nam ik dagelijks een paar stukjes. (die zeevruchten en nog iets) maar normaliter probeer ik dat niet in de buurt te hebben, blijf ik er ook mooi af
Later is nu
Als je je tussendoortjes nou bijvoorbeeld eens vervangt met iets waar je lichaam daadwerkelijk ook iets aan heeft?

Fruit - ongezouten noten - groente etc. Als je zorgt dat elke maaltijd plus 2 keer een tussendoortje iets nuttigs is. Heb je daarnaast nog trek dan neem je dan een stukje chocola oid.

En nee dit gaat echt niet altijd perfect en dat geeft niks.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 09:42:

Ja daarom vond ik ook dat ik die pol weg moest halen, nogal onduidelijk.

Ik vind het moeilijk om de balans te vinden omdat als ik bijv. Patat eet ik ook helemaal los ga. Ik zie het dan als snacken omdat als ik een patatje haal, ik er ook gelijk een kroket (of whatever) bij moet halen. En een grote klodder mayo. Ik ben verslaafd aan eten... nu draag ik maat 42 dus zo erg is het allemaal niet, maar TOCH! Ik kan het nooit bij een koekje houden, een snoepje, een bakje chips... ik ben echt hard bezig om dit te veranderen. Waar ligt de grens?

Pas bij een of ander tv-programma zei een superslanke personal trainer: 'ik moet ook geen pindakaas in huis halen, want dan gaat het mis'.

Dat was voor mij wel even een helder-licht momentje. Slank en afgetraind zijn betekent niet persé perfect maat kunnen houden, maar verstandige keuzes maken.

Ik kan ook moeilijk 5 pepernoten eten, 1 koekje, klein beetje chips of ijs. Dus komt het er niet meer in. Dat soort dingen eet ik dan wel incidenteel buiten de deur, in gezelschap, zodat er sociale controle is.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 10:03:

[...]

Moet je nagaan hoe erg het soms is. Vreetbuien......

Maar voor de duidelijkheid: Ik heb mijn voeding wel aangepast sinds kort dus het gaat me meer om de balans zoeken. Ik sport nu ook 4 keer in de week een klein uur. Dus een stap in de goede richting. Ook zit ik nu gemiddeld rond de 1500 kcal per dag (behalve gisteren dan natuurlijk...) en probeer ik vooral meer eiwitten en gezonde vetten tot me te nemen.Eet je niet gewoon te weinig als je 4x per week een klein uurtje sport, waardoor je trek krijgt, wat je in gaat vullen met ongezond eten?
Later is nu
quote:Fleet schreef op 28 oktober 2016 @ 10:29:

Ik snack eigenlijk niet zo heel veel op een dagelijkse basis. Maar ik beweeg echt te weinig en kan soms 'losgaan' op eten, dat zijn mijn valkuilen. Meer bewegen ben ik nu mee bezig, maar het af en toe losgaan op eten, tja, ik zie er niet zo heel veel gevaar in. Want dat is misschien 1 keer per maand, en niet in dusdanige hoeveelheid dat ik er weer streng voor op de lijn moet. Dan balans ik een paar dagen en zit het weer goed.

Er mag wel een paar kilo van af hoor, heb ook overgewicht, maar ik probeer nu gewoon een gezonde balans te vinden in eten. Dus geen extreme diëten meer, geen voedingsgroepen uitsluiten, voldoende bewegen en de balans in gezond eten en af en toe wat ongezonds hebben.Zo probeer ik het ook te doen! Maar wel de veslaving een beetje in te perken door zoveel mogelijk (zoveel als ik dat kan) de suikers te laten staan. Ik drink ook mn koffie en thee gewoon zwart en zonder suiker. En geen frisdrank met suiker. Soms savonds een glas cola zero en in het weekend een paar wijntjes.... en iets lekker dan nu. Mijn sportschool zit ook echt tegenover de macdonalds. Dus als ik op de loopstand sta kijk ik uit op de mac en als ik de deur uit stap ruik ik de frituurlucht. Ben nog geen een keer gezwicht
Sorry TO je bent echt te zwaar.

Zoveel snacken is niet normaal, tip: haal geen snacks in huis en snack bv om de dag

een beetje.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 10:32:

[...]

Pas bij een of ander tv-programma zei een superslanke personal trainer: 'ik moet ook geen pindakaas in huis halen, want dan gaat het mis'.

Dat was voor mij wel even een helder-licht momentje. Slank en afgetraind zijn betekent niet persé perfect maat kunnen houden, maar verstandige keuzes maken.

Ik kan ook moeilijk 5 pepernoten eten, 1 koekje, klein beetje chips of ijs. Dus komt het er niet meer in. Dat soort dingen eet ik dan wel incidenteel buiten de deur, in gezelschap, zodat er sociale controle is.dat is toch raar dat zo'n personal trainer dat zegt, pindakaas is hartstikke gezond wat is er mis mee. Als je niet kan beheersen bij de pindakaas dan is er iets verkeerds in de relatie met voedsel
quote:Viva95 schreef op 28 oktober 2016 @ 10:05:

Ik snack wel veel, maar eigenlijk nooit ongezond. Ik eet een stuk fruit, een Nakd-bar, een schaaltje soja-yoghurt, een zelfgebakken havermout koekje etc.

Ik doe dit denk ik zo'n vier/vijf keer per dag.

Ik denk dat het allemaal prima is, als je maar niet over je dagelijkse voedingsbehoefte heengaat.

Er wordt hier soms gezegd dat de snacks die TO noemt gewoon eten zijn, maar een croissantje is super vet en levert nauwelijks voedingsstoffen. Ik reken dat zelf niet als 'normaal' eten.Maar als ik in het weekend ontbijt met een croissantje ipv een gewone bruine boterham, is het ook geen snack. Snacken is iets tussendoor. Een croissant als ontbijt is gewoon een wat vetter ontbijt.
Later is nu
Ik eet suikervrij. Probeer zoveel mogelijk aan drie maaltijden per dag te houden. Als tussendoortje eet ik alleen groente en een zelfgebakken boterham. Geen snoep, frituur etc. Zo blijf ik (in combi met sporten) zonder moeite op gewicht en gezond.
quote:Monatala schreef op 28 oktober 2016 @ 10:10:

[...]

Voor mij in ieder geval niet!

Ik ben wel benieuwd naar je eetpatroon dan. Eet je bijvoorbeeld om 7 uur, half 1 en 6 uur? En dat is het dan? Eet je dan heel veel op die momenten? En heb je dan niet na 3 of 4 uur dat je je concentratievermogen minder wordt?ik eet 5 tot 6 keer per dag, kleine porties, en daar zit geen snack bij. ach, eens of 2 keer per week eens iets lekkers tussendoor mag best hoor, maar elke dag hoeft voor mij niet
quote:Jane-Ice schreef op 28 oktober 2016 @ 10:34:

Sorry TO je bent echt te zwaar.

Zoveel snacken is niet normaal, tip: haal geen snacks in huis en snack bv om de dag

een beetje.Edit, je bent al goed op weg lees ik.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 10:33:

[...]

Eet je niet gewoon te weinig als je 4x per week een klein uurtje sport, waardoor je trek krijgt, wat je in gaat vullen met ongezond eten?Ik heb met de verandering van mijn voedingspatroon gelijk besloten om meer te sporten dus dat staat gelijk aan elkaar nu.
quote:Jane-Ice schreef op 28 oktober 2016 @ 10:36:

[...]

Edit, je bent al goed op weg lees ik.Ik woon nog thuis dus wordt steeds geconfronteerd met alle lekkere dingen in huis. Maar ik kan niet van mn moeder verwachten dat ze niks meer in huis haalt om mij haha.. maar het maakt het er niet makkelijker op als ze naast me gevulde speculaas zitten te eten. Maar dan ga ik meestal weg uit de situatie. Even naar buiten of naar boven.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 10:22:

Dit is een voorbeeld van een dag voordat ik mijn voeding had aangepast, wat voor mij normaal was:

O: 2 boterhammen met dikke laag pure chocopasta, glas melk

T: 2 koekjes of snoepjes

M: 2 pistoletjes met 2 gekookte eieren + mayo, glas melk.

T: 4 tucs

A: gebakken aardappelen, vlees, groenten

T: 3 koekjes

Dit is mijn eetpatroon nu voor vandaag toevallig:

O: halve bak optimel griekse stijl yoghurt

T: halve proteïne bar van body en fit.

M: 1 kleine eiwit-tortilla (carbzone) met rucola, 50 gram kipkerrie salade van johma, komkommer. 1 tortilla met 50 gram pompoen-hummus, komkommer, paprika, eitje. En nog een opkikker soepje tuinkruiden.

T: 50 gram brie of cheesepops (gepofte kaas)

A: halve gerookte kipfilet, salade, walnoten, groenten, yoghurt-mayonaise saus.

T: -

Vergis ik me of eet je nog steeds veel calorieën? Die proteïnereep zou voor mij een halve lunch zijn (lees: ik eet op drukke dagen een reep als lunch), de kipkerriesalade bevat volgens mij ook nog best veel calorieën, het eitje ook. De kaas tussendoor snap ik niet, kaas is erg vet. En yoghurt-mayonaise saus klinkt ook niet echt alsof je er van af gaat vallen.

Het leest alsof je koolhydraten laat staan. Ik ben daar niet zo'n fan van om ze allemaal te laten staan, het is ook gewoon je brandstof uiteindelijk. Maar los van dat: ik zou veel meer groente en fruit eten, zodat je de kaas en eiwitreep als tussendoortje kunt laten schieten. En ik zou ook zorgen voor een voedingspatroon dat je vol kunt houden. Zo koolhydraatbeperkt is in mijn ervaring verschrikkelijk moeilijk vol te houden. Ik ben met een vergelijkbare lengte en gewicht 15 kg afgevallen door simpelweg minder calorieën te eten, waarbij ik mijn koolhydraten wel verminderde, maar niet schrapte.

Wel kies ik in mijn basis voor complexere koolhydraten en voor meer eiwitten. Dus roggebrood in plaats van brood, of een linzensalade of linzensoep als lunch. En geen vette kaas als beleg, maar huttenkase of kipfilet. Of wel vette kaas, maar dan de helft minder dan voor ik af ging vallen en dan wat plakken komkommer of tomaat erbij voor de smaak. En op z'n tijd dus best een koekje of een ijsje, maar dan wel een ijsje met maar één bolletje en uit een bakje.

Qua drinken water, thee of zwarte koffie als basis, met af en toe een cappuccino of light frisdrank.

Om af te vallen is mijn BMR berekend, dat was mijn maximum aantal calorieën per dag. Bij mij was dat 1500 kcal, best weinig dus. Ook verhelderend, is om uit te rekenen wat je eigenlijk op basis van je lengte en gewicht zou kunnen eten per dag om op gewicht te blijven. Bij mij was dat 1600-1700 kcal per dag. Niet die 2000 die vaak genoemd wordt voor vrouwen als gemiddelde dagelijkse intake dus!
quote:S-Meds schreef op 28 oktober 2016 @ 10:34:

[...]

dat is toch raar dat zo'n personal trainer dat zegt, pindakaas is hartstikke gezond wat is er mis mee. Als je niet kan beheersen bij de pindakaas dan is er iets verkeerds in de relatie met voedselVind ik juist menselijk. Pindakaas op zich is inderdaad niet zoveel mis mee als je het normaal gebruikt. Als je er zo gek op bent dat je er veel te veel van gaat eten niet meer. En dan is die relatie misschien maar niet goed, lekker belangrijk. Als je het oplost door niet meer in huis te halen, wat is dan het probleem?
Ik snack 1 of 2 keer per dag, af en toe helemaal niet. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je snackt. Een paar keer per week een bakje chips of 1keer twee zakken tegelijk is natuurlijk niet te vergelijken.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 10:37:

[...]

Ik heb met de verandering van mijn voedingspatroon gelijk besloten om meer te sporten dus dat staat gelijk aan elkaar nu.

Ik heb zelfde lengte+gewicht als jij, ben alleen veeeeeeel ouder, en ga van m'n stokje bij gemiddeld 1500 kcal per dag. Ik val af bij gemiddeld 1700-1800 kcal, als ik tenminste aan m'n 10.000 stappen per dag kom. Ik sport 2x per week.

Het is volgens mij bekend dat je sneller gaat snacken of ongezonde keuzes maakt, wanneer je te weinig eet. Een bezoekje aan een dietiste, die alles met je doorneemt, ook je keuzes met betrekking tot maaltijden en tussendoortjes, kan hier helderheid in brengen.
Later is nu
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 10:39:

[...]

Ik woon nog thuis dus wordt steeds geconfronteerd met alle lekkere dingen in huis. Maar ik kan niet van mn moeder verwachten dat ze niks meer in huis haalt om mij haha.. maar het maakt het er niet makkelijker op als ze naast me gevulde speculaas zitten te eten. Maar dan ga ik meestal weg uit de situatie. Even naar buiten of naar boven.Probeer er toch eens naast te blijven zitten. Je kunt niet je hele leven weglopen voor voeding, dus beter train je jezelf erin dat gevulde speculaas gewoon bij het leven hoort, maar dat JIJ het niet elke keer mee hoeft te eten. En als je neemt, neem dan een half stukje of een kwart stukje. Dat smaakt even lekker als een heel stuk en er zit de helft of 75% minder calorieën in.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 09:48:

[...]

nee juist niet

een snack is een ´ongezond´ tussendoortje. Maar TO ziet allerlei normale etenswaren (croissantjes etc) als snacks.

Ik ontbijt om zeven uur en om tien uur weer

en dan ´snack´ ik wat dropjes tussendoor tot aan de lunchIk vind croissants ook geen normale etenswaren dus geef TO daar gelijk in.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 10:41:

[...]

Ik heb zelfde lengte+gewicht als jij, ben alleen veeeeeeel ouder, en ga van m'n stokje bij gemiddeld 1500 kcal per dag. Ik val af bij gemiddeld 1700-1800 kcal, als ik tenminste aan m'n 10.000 stappen per dag kom. Ik sport 2x per week.

Het is volgens mij bekend dat je sneller gaat snacken of ongezonde keuzes maakt, wanneer je te weinig eet. Een bezoekje aan een dietiste, die alles met je doorneemt, ook je keuzes met betrekking tot maaltijden en tussendoortjes, kan hier helderheid in brengen.Grappig dat dat zo kan verschillen. Ik red het prima op die 1500 kcal per dag en bij 1700-1800 kcal per dag kom ik aan.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 10:39:

[...]

Vergis ik me of eet je nog steeds veel calorieën? Die proteïnereep zou voor mij een halve lunch zijn (lees: ik eet op drukke dagen een reep als lunch), de kipkerriesalade bevat volgens mij ook nog best veel calorieën, het eitje ook. De kaas tussendoor snap ik niet, kaas is erg vet. En yoghurt-mayonaise saus klinkt ook niet echt alsof je er van af gaat vallen.

Het leest alsof je koolhydraten laat staan. Ik ben daar niet zo'n fan van om ze allemaal te laten staan, het is ook gewoon je brandstof uiteindelijk. Maar los van dat: ik zou veel meer groente en fruit eten, zodat je de kaas en eiwitreep als tussendoortje kunt laten schieten. En ik zou ook zorgen voor een voedingspatroon dat je vol kunt houden. Zo koolhydraatbeperkt is in mijn ervaring verschrikkelijk moeilijk vol te houden. Ik ben met een vergelijkbare lengte en gewicht 15 kg afgevallen door simpelweg minder calorieën te eten, waarbij ik mijn koolhydraten wel verminderde, maar niet schrapte.

Wel kies ik in mijn basis voor complexere koolhydraten en voor meer eiwitten. Dus roggebrood in plaats van brood, of een linzensalade of linzensoep als lunch. En geen vette kaas als beleg, maar huttenkase of kipfilet. Of wel vette kaas, maar dan de helft minder dan voor ik af ging vallen en dan wat plakken komkommer of tomaat erbij voor de smaak. En op z'n tijd dus best een koekje of een ijsje, maar dan wel een ijsje met maar één bolletje en uit een bakje.

Qua drinken water, thee of zwarte koffie als basis, met af en toe een cappuccino of light frisdrank.

Om af te vallen is mijn BMR berekend, dat was mijn maximum aantal calorieën per dag. Bij mij was dat 1500 kcal, best weinig dus. Ook verhelderend, is om uit te rekenen wat je eigenlijk op basis van je lengte en gewicht zou kunnen eten per dag om op gewicht te blijven. Bij mij was dat 1600-1700 kcal per dag. Niet die 2000 die vaak genoemd wordt voor vrouwen als gemiddelde dagelijkse intake dus!Ik reken het uit op myfitnesspall, ik zit vandaag op 1500/1600 kcal! Half proteïne barretje is 100 kcal maar erg verzadigend. Het lijkt idd op koolhydraatbeperkt! Maar ik doe dat niet elke dag, ik vul mijn dag vooral in met wat ik binnen handbereik heb dus de ene dag is het weer meer koolhydraten en de andere dag weer wat minder. Dus kwa kcal valt het echt reuze mee!
quote:YouWish schreef op 28 oktober 2016 @ 10:43:

[...]

Ik vind croissants ook geen normale etenswaren dus geef TO daar gelijk in.Nee, maar ik lees "snack" als iets wat je naast je hoofdmaaltijden eet. Terwijl áls ik een croissant eet, ik die als ontbijt of lunch eet. Niet als tussendoortje.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 10:42:

[...]

Probeer er toch eens naast te blijven zitten. Je kunt niet je hele leven weglopen voor voeding, dus beter train je jezelf erin dat gevulde speculaas gewoon bij het leven hoort, maar dat JIJ het niet elke keer mee hoeft te eten. En als je neemt, neem dan een half stukje of een kwart stukje. Dat smaakt even lekker als een heel stuk en er zit de helft of 75% minder calorieën in. En zoek ondertussen rond diezelfde tijd dat iemand naast je zit te snoepen, een gezonde variant voor jezelf. Als mijn gezinsleden aan de chips gaan, snijd ik plakjes komkommer en wortel en gebruik hummus als dip of ketchup. Erg lekker
Later is nu
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 10:45:

[...]

Grappig dat dat zo kan verschillen. Ik red het prima op die 1500 kcal per dag en bij 1700-1800 kcal per dag kom ik aan.

misschien beweeg ik meer? Geen idee. Ik ontbijt om half 7 en mijn lunch is (op werkdagen) om half 1. Tussendoor eet ik dan 2-3 stuks fruit en vaak nog een gekookt ei en wortel of komkommer, anders houd ik het echt niet vol.

Ik kan op sommige dagen bést op 1500 kcal rondkomen, maar als ik dat een week doe, krijg ik enorme vreetbuien. Dan wil ik chips en een zak noten ipv een handje en vooral veel en vet.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven