Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:Snoepeke schreef op 28 oktober 2016 @ 10:04:

[...]

En daarmee verpest je je gezonde eetlust.

Als je de dropjes niet eet krijg je een natuurlijk hongergevoel en ga je gewoon meer eten waardoor je niet gaat sukkelen richting ondergewicht.

En ik spreek uit ervaring en ondervinding.

en door jouw ervaring, spreek je meteen namens mij??

knap hoor!
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 11:25:

niemand kan ´ongestraft´ alles etenIk ken er meerdere........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:23:

[...]

Tja, ik ben zo'n slank persoon en niemand die ooit denkt dat ik denk over wat ik eet. Praat ik ook zelden over. Het compenseren is gewoon soort tweede natuur. Zo ben ik opgevoed, en doe ik mijn hele leven al. Ik lijk op feestjes echt het en én type, maar ben thuis heel erg het óf óf type.

Mijn moeder woog tot haar 61e jaar 55 kg en at echt gewoon door hoor. Die dacht bij een verjaardag 's avonds echt niet na over haar lunch diezelfde dag. En zo heb ik er meer in de familie.

En ja. ik ben dus ook opgevoed met vers en gezond en weet ik al niet wat, alles wat hier altijd genoemd wordt als dé sleutel, maar kennelijk ging het toch ergens mis he..

Daarna heb ik mijn kinderen weer met de gezonde regels opgevoed. Mijn dochter eet veel meer volgens die gezonde regels dan mijn zoon, die zich zonder nadenken volvreet. Mijn zoon is broodmager, mijn dochter let dus op omdat ze snel aankomt.
Later is nu
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:25:

Wat jij zegt dat ervaar ik echt precies hetzelfde. Maar ik heb ook het idee dat het in mijn hoofd zit. Want een patatje als lunch (bij een dagje shoppen bijv.) Is helemaal niet zo HEEL slecht, alleen ik ga zélf denken van nou dan kan ik ook nog wel lekkere chocolaatjes halen want ben toch al slecht bezig. Ik wordt er door dit topic wel bewuster doen en dit is dus ook echt wel een goede hulp voor mij! Om er even over te kunnen praten met mensen, met verschillende visies.

Wat mij (wel eens) helpt is niet denken dat het nu toch al verpest is en ik dus wel meer kan nemen, maar juist andersom, dat ik mezelf toesta om iets te nemen maar dat ik daar dan wel echt van moet genieten. Een patatje in de stad vind ik veel minder lekker dan goeie chocolaatjes bij mijn kopje thee, dus als ik dan in de stad ben neem ik liever lekkere chocolade mee naar huis, en kan ik de patat dus laten staan, want als ik al vol zit van de patat geniet ik minder van de chocolade.

Nu nog leren dat ik niet dagelijks van veel lekkers ga genieten...
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:24:

[...]

Alle suikers zijn wel koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers.

Maar koolhydraten zijn ook de brandstof van je lichaam hè..........Ja maar ik geloof niet dat er in kibbeling gezonde koolhydraten zit maar ik begrijp je punt!
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:31:

[...]

Ja maar ik geloof niet dat er in kibbeling gezonde koolhydraten zit maar ik begrijp je punt!Wat zijn wel gezonde koolhydraten dan?
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:29:

[...]

Ik ken er meerdere........

Mwah.

Dat je niet aankomt van ongezond eten wil niet zeggen dat je kransslagader niet volloopt met vet, je een hoge bloeddruk hebt of diabetes krijgt.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 11:29:

[...]

Mijn moeder woog tot haar 61e jaar 55 kg en at echt gewoon door hoor. Die dacht bij een verjaardag 's avonds echt niet na over haar lunch diezelfde dag. En zo heb ik er meer in de familie.

En ja. ik ben dus ook opgevoed met vers en gezond en weet ik al niet wat, alles wat hier altijd genoemd wordt als dé sleutel, maar kennelijk ging het toch ergens mis he..

Daarna heb ik mijn kinderen weer met de gezonde regels opgevoed. Mijn dochter eet veel meer volgens die gezonde regels dan mijn zoon, die zich zonder nadenken volvreet. Mijn zoon is broodmager, mijn dochter let dus op omdat ze snel aankomt.Gemiddeld genomen zie ik slanke mensen veel meer het gedrag vertonen wat valerievaldera beschrijft dan het gedrag van jouw moeder. Sommigen hebben niet eens door dat ze compenseren, ze hebben geen trek meer in eten na een patatje om 16 uur, en bij hun wordt zo'n extra patatje dus haast zonder moeite een vervangend avondeten. Anderen compenseren wel bewust, zoals ze hier ook schrijven.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 11:25:

[...]

nee hoor, slanke mensen (ik zeker) maken echt keuzes. Ik sla bijvoorbeeld altijd taart over op mijn werk. Niet lekker genoeg, dus dan neem ik liever ´s avonds een wijntje.

niemand kan ´ongestraft´ alles eten

Mijn moeder haalde op maandagmorgen een gebakje bij de koffie en gelijk een croissantje voor de lunch. Tijdens een vakantie at ze de héle dag door, stokbroodjes met vette vis uit blik, bijvoorbeed. Mijn vader en ik keken het met verbazing aan. Toen we terug kwamen zei m'n oma tegen haar dochter (ja, tegen mijn moeder dus) 'Kind, wat ben je mager, eet je wel genoeg?'.

Ze heeft ook een tijd éxtra moeten eten, omdat ze te mager werd.

Nu vindt ze zichzelf erg dik, maar ze is nog steeds 63 kg ofzo.
Later is nu
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:29:

[...]

Ik ken er meerdere........kan je de BBC-documentaire The truth about food aanraden (http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/ goed boek ook) daar worden mythes op wetenschappelijke manier benaderd. 1 van die mythes is, dat de een al dik wordt van lucht en de ander alles kan eten

Blijkt niet zo te zijn. De ´dikkers´ krijgen ongemerkt veel meer binnen dan ze denken. De ´dunnerds´ compenseren een flinke lunch ongemerkt door ´s avonds minder te nemen

Niet altijd bewuste keuzes trouwens, vaak gewoon een lichaam dat minder (of meer) vraagt
Bij mij zit het helaas ook in de familie, ik zal dan ook nooit een slanke den worden alleen al om hoe brede heupen ik van mezelf heb. En het feit dat ik dus heel snel aankom, wat gelukkig de laatste 3 jaar niet meer is gebeurd ondanks mijn slechte eetpatroon soms..

Ik ben zeker 20 kilo te zwaar, maar als er meer dan 10 afgaat dan wordt het waarschijnlijk zelfs lelijk omdat ik dan brede heupen heb en mn kont verlies. (Beetje rare gedachtengang, maar oké). Ik vind ook wel dat er een verschil zit tussen iemand die 83 kilo is en een hele dikke buik heeft (kan diegene natuurlijk ook niks aan doen, maar toch!) Of dat het allemaal een beetje verdeeld zit. Ook kwa gezondheidsrisico's en uiterlijke vertoning. Maar goed lichamen veranderen natuurlijk ook met de jaren! Maar ik zal altijd moeten blijven opletten...
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 11:14:

[...]

Dat is toch geen dieet, maar een gezond eetpatroon waarbij je niet aankomt?

Dat zei de diëtiste in eerste instantie ook. Maar die woorden trok ze terug met excuses toen ze zich realiseerde dat ik elke dag tegen de honger (met bijbehorende vreetbehoefte) moet vechten om die gezonde keuzes te maken. Als ik mijn eetlust volg, dan zitten die 15 kg er zo weer aan, en meer.

Voor ik met mijn hongeropwekkende medicatie begon (met toen een stabiel maatje 36), zou ik het met je eens geweest zijn. Toen volgde ik zonder problemen dat gezonde eetpatroon waarbij ik niet aankwam. Maar nu heb ik elke dag honger, waarbij ik om die trek te verzadigen liefst elke dag 2500 kcal of meer zou eten. Dan is 1500-1600 kcal geen gezond eetpatroon, maar gewoon een dieet.

Voor mij helpt het juist om het als dieet te zien, omdat ik me ervan bewust moet blijven dat mijn lichaam om andere dingen vraagt dan wat gezond is voor mij. Waar een ander misschien gewoon kan denken "há lekker, de zon schijnt, laten we een ijsje gaan eten", moet ik bij dat ijsje óók bedenken wat ik er voor ga laten staan, hoe ik het ga inpassen in mijn dag- en weekmenu en of ik het die dag de calorieën wel waard vind. Je kunt me veel wijsmaken, maar echt gezond vind ik dat niet klinken. Maar dat is wel noodzakelijk om het niet weer uit de hand te laten lopen.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:36:

Maar ik zal altijd moeten blijven opletten...Dat moet bijna iedereen. Helaas.
Uit onderzoek blijkt dat mensen die zeggen veel te eten en toch slank blijven, in de meeste gevallen erg beweeglijk zijn. Zonder dat ze het door hebben bewegen ze veel meer dan de doorsnee mens. Soms zijn het ook nerveuze types, die gewoon erg druk zijn in hun hoofd/lijf, nooit de rust kunnen vinden, van 's ochtends tot 's avonds in de weer zijn, of constant onder een soort spanning staan. Dat kost bakken energie en ja, dan verbrand je al die calorietjes wel weer.
quote:Marana_ schreef op 28 oktober 2016 @ 11:32:

[...]

Gemiddeld genomen zie ik slanke mensen veel meer het gedrag vertonen wat valerievaldera beschrijft dan het gedrag van jouw moeder. Sommigen hebben niet eens door dat ze compenseren, ze hebben geen trek meer in eten na een patatje om 16 uur, en bij hun wordt zo'n extra patatje dus haast zonder moeite een vervangend avondeten. Anderen compenseren wel bewust, zoals ze hier ook schrijven.

Sja, maar Valerievaldera zegt 'als ik slanke mensen om mij heen kijk' versus 'als ik dikke mensen om mij heen kijk'.

Van veel dikke mensen om mij heen weet ik zéker dat ze met een verjaardag 's avonds de héle dag aan het rekenen zijn wat ze eten en wat ze dan 's avonds nog mogen. Ik vind het nogal generaliserend om te stellen dat te dikke mensen altijd voor en/en gaan versus dunne mensen (onbewust) voor of/of. Het is zo niet wat ik om me heen zie bij mensen, die te dik zijn en vooral bewust bezig daar wat aan te veranderen.

het kan best zijn dat mijn slanke moeder de dagen na een feestje onbewust wat minder nam (behalve dan dat gebakje en croissantje op maandag) maar ze dacht op de dag zelf er totaal niet bij na.
Later is nu
quote:Marana_ schreef op 28 oktober 2016 @ 11:28:

[...]

Oeh dat ga ik ook eens proberen, vooraf compenseren!

Nja, vanaf volgende week dan, want om te compenseren voor komend weekend ben ik nu natuurlijk alweer te laat...Nee hoor. Je kunt vandaag nog beginnen.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 11:34:

Niet altijd bewuste keuzes trouwens, vaak gewoon een lichaam dat minder (of meer) vraagtDus zijn er mensen die ongestraft kunnen eten en drinken waar ze zin in hebben.
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 11:38:

Uit onderzoek blijkt dat mensen die zeggen veel te eten en toch slank blijven, in de meeste gevallen erg beweeglijk zijn. Zonder dat ze het door hebben bewegen ze veel meer dan de doorsnee mens. Soms zijn het ook nerveuze types, die gewoon erg druk zijn in hun hoofd/lijf, nooit de rust kunnen vinden, van 's ochtends tot 's avonds in de weer zijn, of constant onder een soort spanning staan. Dat kost bakken energie en ja, dan verbrand je al die calorietjes wel weer.Dat gaat / ging dan wel weer op voor m'n moeder. Ik werd als puber doodmoe van dat mens
Later is nu
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:40:

[...]

Dus zijn er mensen die ongestraft kunnen eten en drinken waar ze zin in hebben. *steekttonguit*
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:37:

[...]

Dat zei de diëtiste in eerste instantie ook. Maar die woorden trok ze terug met excuses toen ze zich realiseerde dat ik elke dag tegen de honger (met bijbehorende vreetbehoefte) moet vechten om die gezonde keuzes te maken. Als ik mijn eetlust volg, dan zitten die 15 kg er zo weer aan, en meer.

Voor ik met mijn hongeropwekkende medicatie begon (met toen een stabiel maatje 36), zou ik het met je eens geweest zijn. Toen volgde ik zonder problemen dat gezonde eetpatroon waarbij ik niet aankwam. Maar nu heb ik elke dag honger, waarbij ik om die trek te verzadigen liefst elke dag 2500 kcal of meer zou eten. Dan is 1500-1600 kcal geen gezond eetpatroon, maar gewoon een dieet.

Voor mij helpt het juist om het als dieet te zien, omdat ik me ervan bewust moet blijven dat mijn lichaam om andere dingen vraagt dan wat gezond is voor mij. Waar een ander misschien gewoon kan denken "há lekker, de zon schijnt, laten we een ijsje gaan eten", moet ik bij dat ijsje óók bedenken wat ik er voor ga laten staan, hoe ik het ga inpassen in mijn dag- en weekmenu en of ik het die dag de calorieën wel waard vind. Je kunt me veel wijsmaken, maar echt gezond vind ik dat niet klinken. Maar dat is wel noodzakelijk om het niet weer uit de hand te laten lopen.

Tja, voor een 'normaal' mens (dit bedoel ik niet lullig), is dit een normaal eetpatroon, dus zou ik het geen dieet willen noemen.

Maar als dat jou helpt, lekker doen. (Het kan dan als je de achtergrond niet kent voor anderen wel verwarrend zijn).
Bedoel je tussendoortjes of ongezonde etenswaren die je eventueel ook als deel van de maaltijd eet?

Hoe dan ook, het hangt er bij mij vanaf wat ik die dag doe. Heb ik het druk en ben ik veel op de been dan red ik het niet met drie maaltijden. Ik probeer mijn tussendoortjes wel gezond te houden: fruit, gewone yoghurt (geen fruityoghurt), handje ongezouten noten, zoiets.

Ongezonde dingen eet ik wanneer ik er zin in heb maar dan wel met mate. Dingen als een croissant eet ik als speciaal ontbijt in het weekend, niet tussendoor. Dito voor patat. En ik zal niet snel een croissant als ontbijt, patat als avondeten en een stuk taart tussendoor op dezelfde dag eten, puur omdat ik dat niet lekker vind.

Voor mij helpt het om niet te veel te denken in goed of slecht. Af en toe ga ik me te buiten aan iets lekkers en daar geniet ik dan ook van. Met een redelijk gezond basis eetpatroon en voldoende beweging kan dat ook niet veel kwaad.
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:32:

[...]

Wat zijn wel gezonde koolhydraten dan?

Daar is iedereen het inmiddels wel over eens: complexe koolhydraten geven een langer gevoel van verzadiging en houden je bloedsuiker stabieler, dus zijn gezonder dan enkelvoudige koolhydraten die een piek geven (met daarna een gezellige hongerklap).

In kibbeling zitten in de korst geen complexe koolhydraten.

Waar men het ook over eens is intussen, is dat de combinatie van enkelvoudige koolhydraten met vetten voor je lichaam het walhalla zijn, waarbij het gevaar is dat je lichaam alleen maar om méér, méér en méér vraagt. Terwijl je er in de praktijk qua gezond en op gewicht blijven juist bijzonder weinig aan hebt: je slibt dicht en je wordt er snel te dik van, omdat je er snel te veel van eet.
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:39:

[...]

Nee hoor. Je kunt vandaag nog beginnen.

maar inderdaad, je hebt een goed punt, ik ga vandaag gewoon mijn maaltijden eten en verder niets extra's, als ik zin heb in tussendoortjes wordt het een beetje kwark of snoeptomaatjes of fruit
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:39:

[...]

Nee hoor. Je kunt vandaag nog beginnen.

Nou inderdaad. Wat een vreemde gedachtegang zeg.

Ook zo typisch: mensen die op dinsdag besluiten om gezonder te gaan eten of meer te gaan sporten, maar wel pas vanaf maandag..

Zo van, nog ff mezelf helemaal volstouwen de komende week.
Mensen met overgewicht praten er vaak enorm veel over en zullen vast periodes goed bezig zijn, maar bij hen gaat bij hen vaak in golven. Dan weer een periode erg streng zijn en dan weer een periode terugvallen in het ongezonde gedrag en juist ontzettend veel eten. Vervolgens daar weer van balen en weer beginnen met lijnen en erg streng zijn, voor een paar weken, dan komt de kerst eraan en dan moet er natuurlijk veel gegeten worden, etc. In januari beginnen ze weer met lijnen en zo gaat dat het hele jaar door.

Bij slanke mensen is het meer een gedragspatroon, dat ze al jaren hebben en waaraan ze gewend zijn. Daar zie je vaak een balans het hele jaar door (ook met kerst!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven