Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 11:42:

[...]

Tja, voor een 'normaal' mens (dit bedoel ik niet lullig), is dit een normaal eetpatroon, dus zou ik het geen dieet willen noemen.

Maar als dat jou helpt, lekker doen. (Het kan dan als je de achtergrond niet kent voor anderen wel verwarrend zijn).

Een "normaal" mens kan ook zonder de medicatie die ik slik slecht en traag verzadigd raken, waarbij precies datzelfde speelt wat ik beschrijf. In de praktijk zijn die normale mensen precies degenen die moeite hebben met op gewicht te blijven. Zeker als anderen dan verwijten gaan roepen dat wat zij als dieet voelen "toch gewoon een gezond eetpatroon is waar je niet van aankomt".

Dat het voor jou (ik neem aan dat jij zonder problemen dit gezonde eetpatroon volgt waarbij je op gewicht blijft) vanzelfsprekend en gemakkelijk is om zo te eten, maakt niet dat het voor iedereen zo werkt. Voor mij werkte het heel verhelderend om me te realiseren dat om een gezond eetpatroon te volgen waarbij ik niet aankom, ik in mijn hoofd de rest van mijn leven op dieet ben.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 11:39:

[...]

Sja, maar Valerievaldera zegt 'als ik slanke mensen om mij heen kijk' versus 'als ik dikke mensen om mij heen kijk'.

Van veel dikke mensen om mij heen weet ik zéker dat ze met een verjaardag 's avonds de héle dag aan het rekenen zijn wat ze eten en wat ze dan 's avonds nog mogen. Ik vind het nogal generaliserend om te stellen dat te dikke mensen altijd voor en/en gaan versus dunne mensen (onbewust) voor of/of. Het is zo niet wat ik om me heen zie bij mensen, die te dik zijn en vooral bewust bezig daar wat aan te veranderen.Klopt, die generalisatie ging inderdaad te ver
Mijn man komt net terug van de bakker en heeft iets lekkers meegenomen.

Twee heerlijke meergranenbroodjes.

Scheelt ook heel veel als je gezonde dingen als heel lekker kunt zien.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:43:

In kibbeling zitten in de korst geen complexe koolhydraten.Serieuze vraag: ik bak kibbeling bij voorkeur zelf. Als ik volkorenmeel gebruik in plaats van normale bloem voor het beslag, is het dan gezonder?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:49:

[...]

Serieuze vraag: ik bak kibbeling bij voorkeur zelf. Als ik volkorenmeel gebruik in plaats van normale bloem voor het beslag, is het dan gezonder?

Ja.

Al zal het door het frituren natuurlijk nooit een superfood worden.

[...]

Serieuze vraag: ik bak kibbeling bij voorkeur zelf. Als ik volkorenmeel gebruik in plaats van normale bloem voor het beslag, is het dan gezonder?

ja vast

en stomen ipv frituren is vast ook gezonder!
Ik heb denk ik 3-4 "snackmomenten" op een dag, naast drie maaltijden. Het kunnen ook gezonde snacks zijn, zoals een schaaltje walnoten of fruit. Ik maak ook geen onderscheid/houd niet bij of ik op een dag/in de week al veel of weinig heb gesnackt, ik pak waar ik zin in heb en voel me nooit ergens rot of schuldig over.

In de avond kan ik soms ook twee snackmomenten hebben na het eten (als yoghurt als toetje niet als snack telt, anders zelfs drie.)

Dan hebben we om 20:00 thee met koek, vlaai, spekjes of chocola en om 22:00 bier of wijn met chips, olijven of bitterballen.

Een snackloze dag komt nooit voor.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:52:

[...]

Ja.

Al zal het door het frituren natuurlijk nooit een superfood worden.

Ik ga gewoon eens testen of kibbeling te vreten is als je volkorenmeel gebruikt.

En het maakt natuurlijk ook wel flink uit in wat voor olie je frituurt. Mijn kibbeling is ook altijd veel droger dan gekochte..........
quote:Marana_ schreef op 28 oktober 2016 @ 11:46:

[...]

maar inderdaad, je hebt een goed punt, ik ga vandaag gewoon mijn maaltijden eten en verder niets extra's, als ik zin heb in tussendoortjes wordt het een beetje kwark of snoeptomaatjes of fruit Niet wachten tot je trek krijgt, gewoon die gezonde snacks alvast inplannen, dan is het minder moeilijk om niet door te slaan.

[...]

uiteraard.

Bloem is niets, leeg. Alleen maar koolhydraten (85% als ik me niet vergis) Lege calorieën dus.

Volkorenmeel heeft nog een soort van waarde.
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 11:46:

Mensen met overgewicht praten er vaak enorm veel over en zullen vast periodes goed bezig zijn, maar bij hen gaat bij hen vaak in golven. Dan weer een periode erg streng zijn en dan weer een periode terugvallen in het ongezonde gedrag en juist ontzettend veel eten. Vervolgens daar weer van balen en weer beginnen met lijnen en erg streng zijn, voor een paar weken, dan komt de kerst eraan en dan moet er natuurlijk veel gegeten worden, etc. In januari beginnen ze weer met lijnen en zo gaat dat het hele jaar door.

Bij slanke mensen is het meer een gedragspatroon, dat ze al jaren hebben en waaraan ze gewend zijn. Daar zie je vaak een balans het hele jaar door (ook met kerst!)

Zoals jij het schrijft lijkt het bijna een verdienste van slanke mensen. Maar de sleutel zit volgens mij (en als ik de informatie daarover uit serieuze tv-programma's e.d. mag geloven niet alleen volgens mij) in het snellere gevoel van verzadiging, versus het tragere gevoel van verzadiging waardoor je door blijft eten. De eerste groep hoeft niet na te denken over eten, omdat het lichaam zelf al prima aangeeft wanneer het genoeg heeft. De tweede groep heeft een lichaam dat dit niet goed aangeeft, dus die zullen bij elke hap moeten nadenken of het wel of niet voldoende zal zijn. Waarbij eten dus inderdaad een onderwerp wordt waar je over na moet denken, het over moet hebben en waar je jezelf met je hoofd grenzen in op moet leggen.

Dat slanke mensen die van nature een goed ontwikkeld systeem van behoefte en verzadiging hebben (zonder bijkomende emotionele dingen die ook invloed op eetlust kunnen hebben), is geen verdienste. Het is een geluk. En dat mensen die elke dag moeten nadenken over eten en moeten vechten tegen hun natuurlijke neigingen daar sterkere en zwakkere momenten in hebben, lijkt me niet meer dan natuurlijk. Zeker ook omdat het aanbod aan voeding gigantisch is. Normaal al en met dagen als de kerst en oud en nieuw is het ook nog eens sociaal wenselijk dat je je daar tegoed aan doet.
Onder snacken versta ik eigenlijk alle feel-good food die je extra eet naast je normale maaltijden.

Dus zodra het een standaard gewoonte wordt om elke dag altijd dat koekje te eten, dan is het gewoon onderdeel van je totale inname en moet je het ook zo meerekenen wanneer je bekijkt wat je dagelijkse / wekelijkse gebruikspatroon is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:46:

Dat het voor jou (ik neem aan dat jij zonder problemen dit gezonde eetpatroon volgt waarbij je op gewicht blijft) vanzelfsprekend en gemakkelijk is om zo te eten, maakt niet dat het voor iedereen zo werkt. Voor mij werkte het heel verhelderend om me te realiseren dat om een gezond eetpatroon te volgen waarbij ik niet aankom, ik in mijn hoofd de rest van mijn leven op dieet ben.

Helaas, was het maar zo'n feest. Nu zo'n 4 - 5 maanden bewust eten aan het plannen en daardoor ook (laaangzaam) aan het afvallen (nu 7 kilo, en gelukkig een BMI van 24-nog wat).

Bij mij werkt het juist andersom, door te denken dat ik op dieet of aan het lijnen ben, wordt het juist moeilijker. Door te denken dat dit mijn nieuwe manier van eten is voortaan en dat ik niks te kort kom of mezelf iets ontzeg, wordt de behoefte aan 'slecht' eten minder.
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:55:

[...]

Ik ga gewoon eens testen of kibbeling te vreten is als je volkorenmeel gebruikt.

En het maakt natuurlijk ook wel flink uit in wat voor olie je frituurt. Mijn kibbeling is ook altijd veel droger dan gekochte..........

De olie maakt qua soort calorieën niet uit. Hooguit verschilt het in meervoudig onverzadigde vetzuren, of in de temperatuur waarop door verhitting de olie verbrandt.

Het lijkt mij niet te nassen trouwens, kibbeling in volkorenmeel.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 11:53:

[...]

ja vast

en stomen ipv frituren is vast ook gezonder! Gatver. Gestoomde kibbeling van volkorenmeel.
Ik eet geen door de weeks. En wijn in het weekend
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:47:

Mijn man komt net terug van de bakker en heeft iets lekkers meegenomen.

Twee heerlijke meergranenbroodjes.

Scheelt ook heel veel als je gezonde dingen als heel lekker kunt zien. Inderdaad, cherry-coke Zero is voor mij iets extra's, maar toch calorietechnisch gezien verantwoord.
quote:Dragisa schreef op 28 oktober 2016 @ 11:57:

[...]

uiteraard.

Bloem is niets, leeg. Alleen maar koolhydraten (85% als ik me niet vergis) Lege calorieën dus.

Volkorenmeel heeft nog een soort van waarde.Qua gehalte aan koolhydraten ontloopt het elkaar niet zo veel. In de varianten die ik in mijn kast heb staan 72 g/100g (patentbloem) vs 69 g/100g (volkorenmeel) en 64 g/100g (spelt volkorenmeel). Het verschil zit 'm met name in de complexiteit van de koolhydraten (complexere worden langzamer opgenomen dan enkelvoudige) en in de vezels (4 g/100g vs 12 g/100g). Vezels geven een gevoel van verzadiging.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:59:

Zoals jij het schrijft lijkt het bijna een verdienste van slanke mensen. Maar de sleutel zit volgens mij (en als ik de informatie daarover uit serieuze tv-programma's e.d. mag geloven niet alleen volgens mij) in het snellere gevoel van verzadiging, versus het tragere gevoel van verzadiging waardoor je door blijft eten. De eerste groep hoeft niet na te denken over eten, omdat het lichaam zelf al prima aangeeft wanneer het genoeg heeft. De tweede groep heeft een lichaam dat dit niet goed aangeeft, dus die zullen bij elke hap moeten nadenken of het wel of niet voldoende zal zijn. Waarbij eten dus inderdaad een onderwerp wordt waar je over na moet denken, het over moet hebben en waar je jezelf met je hoofd grenzen in op moet leggen.

Dat slanke mensen die van nature een goed ontwikkeld systeem van behoefte en verzadiging hebben (zonder bijkomende emotionele dingen die ook invloed op eetlust kunnen hebben), is geen verdienste. Het is een geluk. En dat mensen die elke dag moeten nadenken over eten en moeten vechten tegen hun natuurlijke neigingen daar sterkere en zwakkere momenten in hebben, lijkt me niet meer dan natuurlijk. Zeker ook omdat het aanbod aan voeding gigantisch is. Normaal al en met dagen als de kerst en oud en nieuw is het ook nog eens sociaal wenselijk dat je je daar tegoed aan doet.Haal je nu niet oorzaak en gevolg door elkaar? Wanneer je een periode teveel eet, dan raakt je lichaam ontregeld en zal minder duidelijk aangeven dat het verzadigd is. Je lichaam zal zich aanpassen aan de omstandigheden. Meer eten = zorgen voor een grotere opslag, dus meer ruimte om nog meer te eten. Je bent jarenlang over die grenzen heen gegaan en daardoor is je lijf ontrgeld, niet andersom.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 12:01:

[...]

Helaas, was het maar zo'n feest. Nu zo'n 4 - 5 maanden bewust eten aan het plannen en daardoor ook (laaangzaam) aan het afvallen (nu 7 kilo, en gelukkig een BMI van 24-nog wat).

Bij mij werkt het juist andersom, door te denken dat ik op dieet of aan het lijnen ben, wordt het juist moeilijker. Door te denken dat dit mijn nieuwe manier van eten is voortaan en dat ik niks te kort kom of mezelf iets ontzeg, wordt de behoefte aan 'slecht' eten minder.

Complimenten!

En fijn dat het jou juist helpt om het andersom te zien. Zo zie je maar dat geen mens hetzelfde is.
quote:jaw schreef op 28 oktober 2016 @ 11:59:

Onder snacken versta ik eigenlijk alle feel-good food die je extra eet naast je normale maaltijden.

Dus zodra het een standaard gewoonte wordt om elke dag altijd dat koekje te eten, dan is het gewoon onderdeel van je totale inname en moet je het ook zo meerekenen wanneer je bekijkt wat je dagelijkse / wekelijkse gebruikspatroon is.In dat geval snack of snaai ik nooit.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 12:01:

Het lijkt mij niet te nassen trouwens, kibbeling in volkorenmeel.

Ik heb er ook een hard hoofd in, maar het is een poging waard.

Over de olie: voor hoe gezond het is, maakt het natuurlijk wel uit. Calorieën zijn niet het enige interessante.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 12:08:

[...]

Complimenten!

En fijn dat het jou juist helpt om het andersom te zien. Zo zie je maar dat geen mens hetzelfde is. Dank! En jij complimenten dat je ondanks dat hongergevoel op gewicht weet te blijven!
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 12:08:

[...]

Haal je nu niet oorzaak en gevolg door elkaar? Wanneer je een periode teveel eet, dan raakt je lichaam ontregeld en zal minder duidelijk aangeven dat het verzadigd is. Je lichaam zal zich aanpassen aan de omstandigheden. Meer eten = zorgen voor een grotere opslag, dus meer ruimte om nog meer te eten. Je bent jarenlang over die grenzen heen gegaan en daardoor is je lijf ontrgeld, niet andersom.

Je doet nogal een uitspraak over mij. Knap dat je dat van me weet zonder me te kennen.

(Het is onjuist trouwens.)

Maar los van dat: ik vond het programma de Monitor van afgelopen zondag wel verhelderend. De hoogleraar die daar aan het woord kwam, had het precies hierover, over het vertraagde gevoel van verzadiging waardoor je lichaam niet op tijd aangeeft dat je al voldoende gegeten hebt. Of dat oorzaak of gevolg is, lijkt me niet zo relevant trouwens. Het is een probleem. Een probleem dat mensen die een beter ontwikkeld systeem van behoefte en verzadiging niet hebben. Ik weet niet of dat probleem veroorzaakt kan worden door een ongezond eetpatroon. Het lijk me voor de hand liggender dat je zoiets in aanleg al hebt. Maar in beide gevallen lijkt me een waarde-oordeel zoals jij dat geeft niet op z'n plaats.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 10:59:

[...]

Ik heb laatst 3 maanden geen suiker (als koekjes en snoepjes en chips en dergelijke) gehad en ook geen wijn/alcohol. Ik had nog steeds trek in koekjes, chocolade en een wijntje aan het eind van die 3 maanden. Was het maar zo simpel.

Ik lees dit té vaak en heb het zelf nooit ervaren.

(en in die 3 maanden nam ik ook geen sausjes, dus geen ketchup)

Dat is wel erg jammer. Bij mij was 'de drang' na een week of 3 wel helemaal weg.

Maar sowieso had ik al gezonde eetgewoontes, op de avond na. Ik heb alleen de chips en koekjes bij de tv geschrapt, overdag raakte ik dat al met geen vinger aan. Misschien maakt dat het verschil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven