Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik heb er weer een nachtje over geslapen en het rotgevoel is een beetje weg geëbd.
Ik ga echt proberen om het hun probleem te laten.
Gelukkig heb ik wel de volle steun van mijn man, alle ouders en vriendinnen, daar ga ik me op concentreren.
En ik ga me wapenen tegen dit soort reacties, gewoon alvast een standaard antwoord klaar voor als mensen er commentaar op hebben.

En het topic dat jij vannacht geupt hebt, is zooooo heerlijk om te lezen, Fiddly!
Hopelijk kunnen wij daar over 1 of 2 jaar ook wat posten aan toevoegen!

Solomio, bedankt voor je antwoord.
Dat gevoel dat je je weer vrij kunt bewegen wil ik ook weer ervaren.
Ik heb een fysiek zwaar beroep in de zin van veel lopen, veel lang staan en in spoedsituaties (wanneer we bijv met spoed naar ok of naar de SEH moeten rennen) merk ik dat ik me gewoon kapot schaam omdat ik zo hijg en gewoon niet meer kan. Dat wil ik echt echt echt niet meer!!
Alle reacties Link kopieren
@eenhoornn: ik kon vannacht niet slapen en kwam dat topic tegen. Heb hem helemaal uitgelezen. Kan inderdaad niet wachten tot wij er ook iets in kunnen posten!

Ik werk trouwens ook in de zorg en moet soms met spoed ergens naartoe rennen. Daarna heb ik bijna zelf een reanimatie nodig, heb de conditie van een astmatische walrus.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik wel benieuwd wat jij dan doet! Zou toch toevallig zijn als we ook nog in hetzelfde vakgebied werken.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha dat denk ik niet. Ik vermoed dat jij in een ziekenhuis werkt? Ik werk in de ouderenzorg als coördinerend verpleegkundige.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Het ge-upte topic triggert mij steeds maar weer om ook de nadelen van afvallen te benoemen.
Die liggen wat mij betreft vooral in hoe er nu naar me gekeken wordt en dat werkelijk iedereen het over mijn lijn heeft, maar ook fysiek is het niet alleen maar halleluja.
Ik had altijd een vrij lage bloeddruk, maar door mijn overgewicht was die bloeddruk omhoog. Niet heel ernstig, maar naar ik me nu realiseer net genoeg.
Want nu ik afgevallen ben is mijn bloeddruk weer laag en heb ik veel last van duizeligheid en hoofdpijn.

Verder ben ik fysiek actiever en heb daardoor meer (spier)pijn, maar dat is omdat ik een spierziekte heb, dus dat zal bij de meeste mensen geen punt zijn.

Die duizeligheid heb ik eigenlijk mijn hele leven gehad, maar was de laatste jaren weg. En ik miste het uiteraard niet, dus heb er verder ook niet over nagedacht. Nu sta ik weer regelmatig te tollen op mijn benen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
he bah eenhoorn, wat een rotreactie van je broer. Hij heeft echt geen idee waar hij het over heeft

Ik ken nu 7 mensen die de operatie hebben laten doen, bij 6 geen centje pijn en maar bij eentje die is toch niet zo heel veel afgevallen als standaard is. Maar die snoept ook nog veel

Mijn operatie is nu ruim 2 jaar geleden, dat was de beste beslissing die ik ooit heb genomen. Ik ben al heel lang mooi op gewicht, sport 2x per week intensief, alles goed. Nooit dumping, nooit spugen, nooit rare dingen.

Ik ben er ook niet veel meer mee bezig, het is alweer zolang zo, en ik hoor er ook niemand meer over in mijn omgeving, ze zijn me nu gewend zoals ik ben. ook wel zo rustig, want in het begin blijft iedereen vragen hoe het is enzo, heel lief, maar na 4x je verhaal vertellen wil je ook weer gewoon je ding doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd ook steeds last van duizelingen, hoor mijn hartslag in mijn rechteroor en word zwart voor de ogen.
Het gebeurd vooral als ik (te) snel ga staan en heeft (volgens de verpleegkundige) ook te maken met een wat lagere bloeddruk met een "dip" als ik ga staan.
Verder zijn haaruitval, sneller koud hebben en drogere huid mijn enige "kwalen" dus ik mag in mijn handjes knijpen en het weegt niet op tegen de voordelen.

Negatieve reacties heb ik tot op heden nog niet gehad maar begin nu wel de reacties te krijgen dat ik nu maar eens "op moet houden" met afvallen. Heb nu net een gezond bmi (24) dus ben heus niet te dun maar het gezicht word smal maar dat trekt wel weer wat bij na stabilisatie (hoop ik)
Alle reacties Link kopieren
Mijn haar was eerst ook erg dun, maar dat lijkt zich te herstellen.
Ik was altijd al een koukleum en dat lijkt nu idd iets erger, maar niet zo erg als ik gevreesd had.
Ik blijf hangen op een bmi van 27, maar omdat ik erg lang ben ziet het er wel slank uit.
Ik twijfel of ik het gewoon hierbij laat of toch nog eventjes de teugels nog strakker ga aantrekken, zodat ik op een gezond bmi uitkom.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
@solomio: natuurlijk brengt afvallen ook nadelen met zich mee. Vervelend om te lezen dat jij daar zo'n last van hebt! Wat weegt voor jou zwaarder dan, de voordelen of de nadelen? Ik kan daar natuurlijk nog niet over mee praten. Wat betreft je twijfels of je nog wat meer af zult vallen ja of nee, ik heb natuurlijk geen pasklaar antwoord op je vraag maar wat wil je zelf graag? En het is ook een beetje kijken wat je lichaam doet natuurlijk. Ik heb een oude bekende die een GBP heeft gehad twee jaar geleden en nog steeds beetjes afvalt, terwijl ze best wel flink eet. Zij heeft er weinig invloed op dat ze nog steeds beetjes afvalt.

@pearle: goed om te lezen dat jouw nieuwe leefstijl eigenlijk een gewoonte is geworden en je er niet meer zoveel bij stil staat. Ik hoop over een tijdje ook zo ver te zijn. Begrijpelijk dat je na een aantal keer je verhaal vertellen het wel een beetje beu bent... Had je het met veel mensen in je omgeving gedeeld dat je voor een operatie koos?

@rosepudding: ik krijg last van jeuk tussen mijn tenen, bij wijze van spreken, als ik lees dat mensen tegen je zeggen dat het nu maar eens klaar moet zijn met dat afvallen. Het lijkt wel alsof gewichtsproblemen mensen een vrijbrief geven om maar hun mening te spuien, wat heb jij er nou aan als mensen dat tegen je zeggen? Je zal zelf ook wel door hebben dat je gezicht aan de smalle kant wordt, net zoals dat je het wel doorhad dat je te zwaar was voor de operatie.

Ik hoor trouwens inderdaad van mensen in mijn omgeving dat ze last hebben van haaruitval t.g.v. snel en veel gewicht verliezen (niet m.b.v. een GBP). Koukleumen is inderdaad ook bekend, wel logisch ook. Ik zeg nu wel vaak grappend tegen familie en vrienden dat ik het nooit koud heb omdat ik zeer goed geïsoleerd ben. Zal dat iets zijn waar het lichaam nog aan went en dat je het later minder koud gaat hebben? Geen idee eigenlijk, weet iemand hier dat misschien? Anders stel ik vrijdag die vraag even bij de bijeenkomst op het ziekenhuis.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ja, iedereen wist het gewoon bij mij

Mijn BMI is ook 27, ik vind het prima :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang was het voor jou ook alweer geleden Solomio?
Bij mij nu bijna 10 maanden en heb wel het idee dat de ergste haaruitval nu voorbij is, alleen heb ik nu nog maar zo'n zielig pruikje haar over dat er ook niet meer veel uit te vallen valt.
Omdat ik lang haar had heb ik er na de operatie toen het net begon een heel groot stuk af laten knippen en afgelopen vrijdag weer een groot stuk.
Maar toen de kapper allemaal van die scheidingen maakte om het haar te verdelen zeg maar zag ze wel overal al weer kleine haartjes tussen.
Zie het zelf ook wel een beetje langs de haargrens, komen allemaal nieuwe sprietjes.
Dus het komt hopelijk weer een beetje terug.

De kapster raadde visolie aan, maar de vorige keer kreeg ik het advies om vitamine B voor huid, haar en nagels te nemen, maar toen bleek ik na bloedprikken dat vitamine B6 te hoog was, dus daar moest ik per direct me stoppen. Dus ik houd het nu eerst maar gewoon bij de multivitamine speciaal voor WLS.
Er is gewoon niets aan te doen.

Ik heb zelf nog niet het idee dat ik er al heel veel invloed op heb, ik houd me over het algemeen netjes aan de voorschriften maar eet af en toe heus ook wel eens iets "slechts"
Niet dagelijks natuurlijk maar heb afgelopen zaterdag bijvoorbeeld toen we sinterklaas vierden ook heus wel wat pepernoten en snoepgoed gehad.
Maar waar het afvallen de laatste 2 een stuk langzamer ging was er afgelopen week opeens weer een kilo af.
Nog een kilo of 3 en dan mag het wat mij betreft ook wel ophouden, wil graag nog iets van vorm behouden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn operatie is nu 13 maanden geleden en het afvallen staat nu al een maand of 3 stil.
Omdat ik zo lang ben zit ik nog steeds in de buurt van de 100 kilo en dat vind ik psychologisch nogal een belangrijke grens. Ik wil daar per se onder blijven, maar als ik wat meer speling heb vind ik dat prettig.
Nou ja, deze maand doe ik een beetje soepel en in januari kijk ik wel waar ik zin in heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf wel als doel gesteld dat ik een BMI onder de 25 zou willen halen.
Maar toen ik het er met vriendinnen/vrouwelijke familieleden (van ongeveer de zelfde leeftijd) over had bleken degenen met het (in mijn ogen) mooiste figuur allemaal zo rond een BMI van 26/27 te zitten.
Een vriendin van mij heeft een prachtig, vrouwelijk figuur. Niet dik maar wel flinke borsten en ronde heupen.
Zou er zo mee willen ruilen, maar ze heeft wel een BMI van 27.
Eigenlijk ietsje te zwaar maar ook mooi dus ja, waar leg je dan de nadruk.
En dat vind ik bij mezelf heel moeilijk om te zien. Ik heb in verhouding ook grote borsten en nu komt er opeens een smalle taille tevoorschijn (een kont heb ik nooit gehad dus die hoop heb ik laten varen) maar toch kijk ik eerder naar wat de weegschaal zegt (en daarbij het bmi) dan wat ik in de spiegel zie.

Maar ik wil idd ook een beetje speling omdat je na stabilisatie blijkbaar weer tussen de 5% en 10% in lichaamsgewicht bij komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik haak ook aan in dit topic. Ik hoop nog voor het einde van het jaar te horen te krijgen of ik in aanmerking kom voor het traject via de obesitaskliniek. Spannend!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
@pearle: fijn dat iedereen op de hoogte was, maar misschien werkt dat ook wel vragen in de hand. Alhoewel ik denk dat je sowieso wel vragen krijgt als mensen je een tijdje niet hebben gezien en je lichaam ineens gehalveerd is. Heb jij ook nare reacties gekregen of viel het mee?

@rosepudding: wat ik heb vernomen is de haaruitval echt hormoongerelateerd, dus supplementen gaan daarbij inderdaad niet helpen. Kwestie van uitzitten denk ik, maar wat ik zo lees gaat het bij jou weer de goede kant op met je kapsel :P
Snoepgoed is trouwens zo erg toch niet? Nu snoep je met mate, net zoals een 'normaal' iemand en dat is denk ik prima. Zo lang je die rem maar hebt, en die heb jij.

@solomio: de grens van 100 is inderdaad wel een bijzondere grens, dus ik snap dat je daarmee bezig bent in je hoofd. Je moet doen wat voor jou goed voelt, denk ik.

@IBI: welkom! Inderdaad erg spannend. Hoe ben je zo bij deze beslissing gekomen?
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Hé Iebs, jij ook? Spannend hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nooit nare reacties gehad FDD

Alhoewel ik wel vermoedde dat er wat gekletst werd, maar dat was achter mijn rug. Lekker laten doen..
Alle reacties Link kopieren
Achter je rug om kletsen doen ze toch wel. Of je nou dik, dun, blondine, brunette, lang of kort bent. Dat typ ik nu heel makkelijk, maar eigenlijk raakt me dat vaak wel hoor. Ik heb alleen een iets dikkere ( :P ) huid gekregen, maar als ik nare reacties krijg over mijn overgewicht doet dat toch wel wat met me hoor.

Ik ben op zich wel open over mijn voornemens, maar ik kies er wel voor om bij bepaalde personen niet direct de voortgang in het traject te delen. Ze horen het wel als ik geopereerd ben en ik kies er ook voor om geen discussies aan te gaan. Niet iedereen kan zich vinden in mijn keus en dat is prima, maar ik heb geen zin in de tegenargumenten want ik heb lang geleden al die argumenten al de revue laten passeren in mijn gedachten bij de besluitvorming over wel/geen operatie.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naaste collega's heb ik ingelicht toen ik de datum van de operatie doorkreeg. De rest van de collega's heb ik een mailtje gestuurd ( klein kantoor waar ik werk) op mijn laatste werkdag voor mijn ziekteverlof
Alle reacties Link kopieren
Prima, toch? Heb je nog reacties gekregen van je collega's? Ik zit een beetje te twijfelen hoe ik het ga brengen op het werk, omdat ik al een lange tijd bij huis heb gezeten (overspannen). Ik denk dat ze er niet heel positief op gaan reageren... Heb het wel al aan mijn toenmalige manager en een P&O functionaris verteld, maar dat zijn ze vast al weer vergeten :P
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt inderdaad Fiddly, ik werk in een ziekenhuis.
Net als jij ben ik best 'bang' voor de reacties van mijn collega's, aangezien ik vorig jaar een jaar thuis heb gezeten door mijn zwangerschap.
Ik denk nu dat als ik een datum heb, ik mijn teamleidster inlicht en dat ik met haar ga bespreken hoe ik het ga aanpakken.

Hoeveel weeg je eigenlijk en hoeveel zou je willen wegen?

Ik weeg nu 125 kg en ze zeiden in het ziekenhuis dat ze verwachten dat ik rond de 85 kg zal gaan wegen.
Nu heb ik net berekend dat ik voor een BMI van 25 69 kg moet wegen en voor een BMI van 27 75 kg.
Dus die 75 kg wordt denk ik toch wel mijn streven, maar 85 klinkt ook al als muziek in mijn oren.
Kan me niet heugen dat ik onder de 80 kg woog!

Voor degenen die al geopereerd zijn: zouden jullie willen delen wat jullie nu zoal op een dag eten? Als voorbeeld bijv wat jullie gister hebben gegeten?
Daar ben ik echt heel benieuwd naar nl, wat nog kan qua hoeveelheden.

Ibi, welkom! Ben je pas bij de huisarts geweest of ook al in het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna 10 maanden geleden geopereerd en kan naar mijn idee best veel eten.
Niet vergeleken met voor de operatie, maar wel meer dan ik van te voren verwachte.

Ik eet 6 keer per dag en drink tussendoor alleen maar thee of water (in het weekend af en toe fris zonder prik)
Dagmenu gister:
07:45 schaaltje magere yoghurt met 20 gram muesli (AH 4 granen muesli) en stuk of 6 aardbeien in vieren gesneden
10:45 wortelwrap (van het merk 'no fairytales' bestaat voor de helft uit wortel, je hebt ook een bieten en boerenkool variant)
met huttekase, kipfilet vleeswaren, reepjes rode paprika en komkommer
13:30 een appel
16:00 gekookt ei vieren gesneden zonder eigeel (vind ik niet zo lekker) met een klein beetje huttekase en een reepje paprika
in een half plakje kipfilet gerold (totaal 4 rolletjes)
18:30 3 plakjes varkenshaas met een eetlepel boontjes en eetlepel gebakken aardappeltjes
21:30 zelfde als 07:45

Bij eenpans gerechten zoals bijvoorbeeld nasi eet ik ongeveer 250 gram (dat weeg ik af)
Een los stukje vlees, zoals gister de varkenshaas, valt wat zwaarder dus kan ik minder van op.
Ik eet niet meer door tot ik bommetje vol zit zoals in het begin, maar dat is vooral omdat je dan nog niet weet hoeveel je op kunt.
Maar waar ik het eerste half jaar amper een hele volkoren boterham om kon, lukt dat nu makkelijk.

Ik was ruim 130 kilo toen ik aan het traject begon en ze gaven bij mij ook zo rond de 85 kilo aan als eindresultaat.
Maar ik heb het idee dat ze een beetje een slag om de arm willen houden, dat ze niet te hoog inzetten om teleurstelling te voorkomen.
Het gemiddelde is 70% van je overgewicht verliezen, dus ik denk dat ze dat aanhouden.
Maar ik zit nu binnen 10 maand al rond de 73 kilo dus meer dan 100%.
Je lichaam bepaalt denk ik zelf wanneer het genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben doorverwezen door de huisarts, een informatie avond gehad en de gehele screening. Vanuit die screening krijg ik bericht of de operatie doorgaat. Dat zou ik nog horen voor het einde van het jaar.
Ik heb altijd al overgewicht gehad ben al 2 maal 50 kilo afgevallen maar het zat er al vrij snel weer aan.

3 jaar geleden heb ik een dubbele longembolie gehad en daar ben ik nooit helemaal van hersteld. Toen ik afgelopen september op huwelijksreis was werd ik erg ziek. Er kwam een longarts bij en die constateerde zeer ernstige acute bronchitis.
Hij zei mij heel duidelijk: madame, als u niet snel flink gaat afvallen zult u niet oud worden met uw longen.
Dat was voor mij de druppel en ben ik het traject ingegaan. Via de obesitaskliniek omdat ik daar al veel goede verhalen over gehoord heb en ik echt graag begeleiding wil voor, tijdens en na de operatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
05-12-2017 11:34
Ik heb altijd al overgewicht gehad ben al 2 maal 50 kilo afgevallen maar het zat er al vrij snel weer aan.
Zo, wat een prestatie om zo veel af te vallen. En wat zonde dat het niet blijvend bleek.
Zijn er ingrepen om het op gewicht blijven makkelijker te maken? Dus niet een operatie voor het gewichtsverlies, maar er na? Want een operatie in een lichaam zonder overgewicht heeft minder risico's dan een operatie op een lichaam met morbide obesitas.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
05-12-2017 11:34
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben doorverwezen door de huisarts, een informatie avond gehad en de gehele screening. Vanuit die screening krijg ik bericht of de operatie doorgaat. Dat zou ik nog horen voor het einde van het jaar.
Ik heb altijd al overgewicht gehad ben al 2 maal 50 kilo afgevallen maar het zat er al vrij snel weer aan.

3 jaar geleden heb ik een dubbele longembolie gehad en daar ben ik nooit helemaal van hersteld. Toen ik afgelopen september op huwelijksreis was werd ik erg ziek. Er kwam een longarts bij en die constateerde zeer ernstige acute bronchitis.
Hij zei mij heel duidelijk: madame, als u niet snel flink gaat afvallen zult u niet oud worden met uw longen.
Dat was voor mij de druppel en ben ik het traject ingegaan. Via de obesitaskliniek omdat ik daar al veel goede verhalen over gehoord heb en ik echt graag begeleiding wil voor, tijdens en na de operatie.
Klinkt heel herkenbaar, was ook een ster in afvallen maar kwam steeds weer aan. Nu na de operatie en het traject (ook via NOK) dus 3,5 jaar geleden geopereerd en 60 kilo er af. En nu blijft het dus er af. Dat is met een operatie de beste kans.
Voel me ook zoveel beter, ben zelfs aan het trainen voor de halve marathon.
Succes IBI en de rest natuurlijk ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven