Lijf & Lijn alle pijlers

Klaar mee!

13-05-2020 22:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er klaar mee! Vanavond - na al mijn moed bijeen te hebben geraapt, want wat vond ik het confronterend - op de weegschaal gestapt: 97,7 kg! O jee! Ik ben 181 cm lang dus mijn lengte zit wel mee, maar ik ben hier niet happy mee.

De afgelopen weken probeer ik steeds te beginnen met op mijn voeding letten, maar als ik dan iets te snaaien heb, begin ik er aan en denk ik: ik ben nu toch verkeerd bezig (heel fout, weet ik).

2 jaar geleden ben ik m.b.v. een personal trainer flink afgevallen. Ik had toen een mooi figuurtje, alleen vond ik het sporten vrij heftig. Toen ik met personal training was gestopt, ging ik iedere dag 1,5 uur wandelen. Ik weet zo niet meer hoe mijn voedingspatroon eruit zag, dus dat oppikken wordt lastig, maar alsjeblieft, tips zijn welkom.

Ik snap dat ik frisdranken moet laten staan. In het weekend ben ik gek op chips, een blokje kaas en een speciaalbiertje, dus het doet me ergens wel zeer dat dat helemaal is afgelopen, maar de maat is letterlijk en figuurlijk nu vol.

Wat eten jullie wel/niet om af te vallen? Sport je? Hoe vaak? Etc.
Nee, chippies en blokjes kaas zijn niet afgelopen.
Alleen ga je keuzes maken.
Niet meer chips en blokje kaas en speciaalbiertje.
Maar één van deze.

Advies: lees eens (op internet of in één van haar boeken) iets van Mieke Kosters.
https://www.margriet.nl/gezondheid/de-5 ... ke-mensen/

Je plaatselijke bieb heeft ook wel boeken van haar.

En als je echt geen idee hebt dat een croissantje meer kcal bevat dan een volkorenboterham, schakel dan een diëtiste in.
Bij de huisartsenpraktijk kan je vaak voordelig bij een diëtiste terecht.

Morgenochtend weer wegen, dan is er al een pond vanaf.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik drink sowieso alleen maar water en soms een beetje sap. Frisdranken zijn echt dikmakers. Verder zo min mogelijk voedsel met suikers eten. Ik heb ook het idee dat hoe minder suikers ik binnen krijg, des te minder ik ook ernaar verlang. Vetten eet ik wel heel veel, maar dan voornamelijk uit noten en kaas.

Sporten doe ik nu om de dag intensief en anders zorg ik ervoor dat ik gewoon genoeg beweeg (stukje lopen, flink bezig geweest in het huishouden etc.)
Frisdrank, alcohol en snoep drink/eet ik letterlijk nooit. Koekjes & chocola alleen met Kerst. Met Sinterklaas hooguit één zakje pepernoten. Gebak en ijs alleen als ik op een verjaardag van iemand ben. Op werk sla ik alle traktaties af. Chips en borrelnootjes een paar keer per jaar, als ik bijv. bij mensen op visite ben. Voor warm eten eet ik eigenlijk nooit pizza of snackbar-eten (alleen als ik met vrienden of collega's uit eten ga, of op vakantie).

Wat ik wel veel eet: volkoren brood, magere kwark, groente, kip, havermout, zilvervliesrijst.

De typisch lekkere dingen bewaar ik in principe dus echt voor speciale momenten (zoals de feestdagen of vakantie). Voor sommige mensen lijkt het misschien streng, maar wat voor mij helpt is mijn idee veranderen van wat 'normaal' is.
Alle reacties Link kopieren
Chocosushi schreef:
13-05-2020 22:56
Frisdrank, alcohol en snoep drink/eet ik letterlijk nooit. Koekjes & chocola alleen met Kerst. Met Sinterklaas hooguit één zakje pepernoten. Gebak en ijs alleen als ik op een verjaardag van iemand ben. Op werk sla ik alle traktaties af. Chips en borrelnootjes een paar keer per jaar, als ik bijv. bij mensen op visite ben. Voor warm eten eet ik eigenlijk nooit pizza of snackbar-eten (alleen als ik met vrienden of collega's uit eten ga, of op vakantie).

Wat ik wel veel eet: volkoren brood, magere kwark, groente, kip, havermout, zilvervliesrijst.

De typisch lekkere dingen bewaar ik in principe dus echt voor speciale momenten (zoals de feestdagen of vakantie). Voor sommige mensen lijkt het misschien streng, maar wat voor mij helpt is mijn idee veranderen van wat 'normaal' is.

Ik pas voor een leven waarin 1x per jaar koekjes ‘normaal’ is. Niets aan zo :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boek gekocht met weekmenu’s, want als ik alles zelf moet uitdokteren dan wordt het niks bij mij (al heel vaak geprobeerd). Wel gekozen voor een boek met veel variatie en waarin ook ruimte is voor een koekje/drankje/snack op zijn tijd, want als ik dat helemaal schrap dan ga ik er juist meer naar verlangen en hou ik het niet vol. Ik vind zo’n boek met weekmenu’s heel fijn, dan hoef ik er verder niet over na te denken en hoef ik geen keuzes te maken gedurende de dag. Daarnaast 2 keer per week gaan sporten (2 x uurtje bodypump). Ik moet nog 2 kg kwijt en dan ben ik op Mn streefgewicht. Menu’s volg ik nu niet meer, gebruik ik alleen nog als inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds januari aan het lijnen, ik sport er niet extra bij maar beweeg wel genoeg. Ik fiets erg veel en wandel ook veel.

Ik drink alleen koffie, veel thee en water. Ontbijt, lunch en avondeten en tussendoor fruit.
Soms iets lekkers blokje pure chocola. Soms suikervrij dropje
Bij een verjaardag klein stukje taart.

Ik probeer tussen de 1500 en 1600 calorieën per dag te zitten. En eet alleen volkoren producten. Weinig suiker en niet teveel vet.

Als ik soms ongezond eet in dec avond dan lunch ik erg licht, en verder ook geen extra's.

Chips en mayo heb ik al maanden niet meer gegeten.. Owww mijn favo daar moet ik gewoon niet aan beginnen.

Inmiddels al wel veel afgevallen, bij mij werkt dit goed maar elk lichaam is anders. Ik heb geen honger, veel energie en niet duizelig of zwak. Voel me zelfs fitter door al het gezonde eten. Eet veel meer groente in de avond, gezonde lunch geen suiker. Ik voel me goed.

Maar ga soms baal ik wel eens hoor.. maar als ik nu in de spiegel kijk ben ik zoveel gelukkiger

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Chocosushi schreef:
13-05-2020 22:56
Frisdrank, alcohol en snoep drink/eet ik letterlijk nooit. Koekjes & chocola alleen met Kerst. Met Sinterklaas hooguit één zakje pepernoten. Gebak en ijs alleen als ik op een verjaardag van iemand ben. Op werk sla ik alle traktaties af. Chips en borrelnootjes een paar keer per jaar, als ik bijv. bij mensen op visite ben. Voor warm eten eet ik eigenlijk nooit pizza of snackbar-eten (alleen als ik met vrienden of collega's uit eten ga, of op vakantie).

Wat ik wel veel eet: volkoren brood, magere kwark, groente, kip, havermout, zilvervliesrijst.

De typisch lekkere dingen bewaar ik in principe dus echt voor speciale momenten (zoals de feestdagen of vakantie). Voor sommige mensen lijkt het misschien streng, maar wat voor mij helpt is mijn idee veranderen van wat 'normaal' is.
Maar dan neem ik aan dat je er totaal niet om geeft? Anders vind ik dit echt heel extreem en eerlijk gezegd ook wel ongezond.
griebus67 wijzigde dit bericht op 14-05-2020 06:17
1.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is belangrijk om af te wegen wat jij makkelijk kunt laten staan. Ik vind frisdrank en sap totaal geen meerwaarde hebben, dus dat drink ik nooit. Een speciaalbiertje vind ik dan weer zo lekker dat ik dat wel neem. En dan gewoon eentje.
Griebus67 schreef:
14-05-2020 06:16
Het is belangrijk om af te wegen wat jij makkelijk kunt laten staan. Ik vind frisdrank en sap totaal geen meerwaarde hebben, dus dat drink ik nooit. Een speciaalbiertje vind ik dan weer zo lekker dat ik dat wel neem. En dan gewoon eentje.
Of juist 1 ding kiezen wat je niet kunt laten staan.
Wat is je grootste zwakte in het dagelijks leven?

Bij mij was dat brood. Ik ben er gek op en eet er dan ook met gemak veel te veel van.
Sinds een paar weken eet ik geen brood meer, maar ga ik voor gezonde lunch alternatieven (sla, omelet, humus met rauwkost, havermout muffins) en ontbijt ik iedere ochtend met amandelmelk met havermout en zaden. Ik eet het niet nooit meer, maar heb het uit mijn dagelijkse patroon gehaald. Om de voedingstoffen te compenseren eet ik meer vezelrijke groenten, noten, zaden en pitten, dus uiteindelijk vertaalt het zich door mijn hele eetpatroon.

Is jouw zwakte frisdrank? Stop daar dan mee, dan drink je vanzelf meer water en win je dus aan twee kanten.

Is je zwakte suikerrijke tussendoortjes? Zoek een alternatief in fruit en noten, ook weer twee plussen.
Ik ben 3 jaar terug 30 kilo afgevallen en er is nog 26 vanaf (ja daar baal ik van, had liever 30 maar goed, je lichaam moet ook een nieuwe balans vinden). Dat is me gelukt door een totale verandering van leefwijze. Je hebt nu dezelfde motivatie als ik toen had (na ook jarenlang de weegschaal mijden en na 1x wegen besluiten: tot hier en niet verder). Ik was 92,5 bij 1,73m, dus het was denk ik wel vergelijkbaar.

Geen frisdrank, geen sapjes, geen kant-en-klare maaltijden. Ik had een hekel aan koken, maar de zin kwam bij mij vanzelf nadat ik recepten was gaan verzamelen. Schep consequent kleinere porties op (een kleiner bord nemen kan helpen), ik mag van mezelf 1x per week iets lekkers (en dan natuurlijk geen pak koekjes maar één stroopwafel). Ik geef lekkere dingen ook rapportcijfers. Gebakje van de HEMA? Nee, da's een 6, die hoef ik niet.

Als je werkt, weiger gebak bij verjaardagen. Dat is een paar keer vervelend, maar daarna zijn ze het gewend en zijn ze jouw sociale controle.

Haal geen snoep of koekjes in huis bij het boodschappen doen; onverwachte visite heeft pech. Gooi wat over is na visite weg. Mijn probleem was dat ik van mijn hongerwinter-meegemaakte ouders mee had gekregen dat je nooit eten weg mag gooien. Nobel streven, maar het is niet de bedoeling dat je bij het lijnen dan ook maar het restje opeet want anders moet het in de kliko. Weg ermee dus, als je het niet in kunt vriezen.

Verder hanteer ik het principe dat ik geen calorieën uit drinken binnen wil krijgen. Ik drink geen alcohol, dus dat was al makkelijk, maar vergis je niet in sapjes bv. Light frisdrank: ook vermijden. Je suikerbehoefte wordt in stand gehouden.

Speaking of suiker: als je een week of drie geen koekjes en andere producten met veel suiker eet, is je suikerverslaving overwonnen en wordt de zin vanzelf minder.

Leg de lat niet te laag qua calorieën, een paar honderd minder per dag maximaal. Dan duurt het lang (bij mij heeft het een maand of 15 geduurd) maar is het wel blijvend.

Succes, je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee weken geleden ook besloten dat het genoeg is. 1.79 m en 82,5 kg in mijn geval, maar ook dat is ruim 5 kg meer dan ik graag wil (en ook eigenlijk altijd gewogen had). Ik heb m’n Sonja Bakker-boek er weer bij gepakt, heel fijn met die standaard weekmenu’s. Ik eet precies wat daar staat en als ik dat een week of 8 volhoud, zijn die kilo’s er weer af. Op gewicht blijven lukt me eigenlijk altijd goed (was hiervoor 6 jaar constant!).

Mij helpt het dus wel om echt alles te schrappen: geen alcohol, geen chips, geen chocola, geen snoep of drop. Voordeel van ‘Sonja’ is dat je wel af en toe een koekje bij de koffie mag, dat mis ik anders het meest.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook alleen maar gezonde kost eten en dan vooral de voedingsmiddelen die ook caloriearm zijn.

Als je nooit iets anders eet raken de dingen die je vroeger lekker vond uit je geheugen. Je gaat dan alleen nog kiezen uit de toegestane groep, bijvoorbeeld een tosti met appel, zoetstof en kaneel als lekkers bij de koffie (i.p.v. tompouce) gaat dan veel beter smaken want je weet niet anders. Neem je dan een keer een slagroompunt, dan word je 5 minuten heel gelukkig maar daarna de volgende dagen 24x 60 minuten per dag heel erg ongelukkig want je denkt aan niets anders meer.

Maar ik denk niet dat anderen bereid zijn zo ver te gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-05-2020 08:38
Je kan ook alleen maar gezonde kost eten en dan vooral de voedingsmiddelen die ook caloriearm zijn.

Als je nooit iets anders eet raken de dingen die je vroeger lekker vond uit je geheugen. Je gaat dan alleen nog kiezen uit de toegestane groep, bijvoorbeeld een tosti met appel, zoetstof en kaneel als lekkers bij de koffie (i.p.v. tompouce) gaat dan veel beter smaken want je weet niet anders. Neem je dan een keer een slagroompunt, dan word je 5 minuten heel gelukkig maar daarna de volgende dagen 24x 60 minuten per dag heel erg ongelukkig want je denkt aan niets anders meer.

Maar ik denk niet dat anderen bereid zijn zo ver te gaan.
Ik hoop daar een middenweg in te kunnen vinden en terug te gaan naar mijn jeugd: Door de week niet snoepen en in het weekend een bekertje fris (wat nu een wijntje is) en een koffiefilter met chips :lol:
Voor nu sta ik mezelf even niets toe, want ik wil me goed resetten en ik moet zeggen, het went vrij snel. Zit nu in week 2 van 3 en als ik snaaizin krijg ga ik automatisch op zoek naar appels en noten, dat was een paar weken geleden wel anders.
Het is dus wel te doen om jezelf te ontwennen, maar volgens mij is zoiets hetzelfde als stoppen met roken; je moet er zelf echt helemaal voor willen gaan.

Er zijn al vele onderzoeken geweest die laten zien hoe verslavend suiker is, dus je moet echt even afkicken en dat vergt wilskracht.
Grappige nick in dit verband TijdvoorTaart.
Izzy_ schreef:
14-05-2020 09:22
Grappige nick in dit verband TijdvoorTaart.
Ja, ik ben niet voor niets aan het afvallen :rofl:
Alle reacties Link kopieren
zin in chips, ga ik zo maar eens halen
Het begint ermee dat je er zelf helemaal klaar mee bent. Daar ben je nu. En het is dus tijd om er iets aan te gaan doen. Je bent 2 jaar geleden flink afgevallen met een personal trainer, schrijf je... Hoeveel zit er nu in die 2 jaar weer aan? Hoe komt dat? Hoeveel wil je nu kwijt? In principe weet je dus wat je moet doen want het is je eerder gelukt. En dat is naast meer sporten/bewegen vooral ook je eetpatroon aanpassen. Alleen nu dus hopelijk blijvend. Stop met denken dat alles voor niets is geweest als je 1x uit de band springt. Succesvol afvallen is jezelf je missers vergeven, dan de draad weer oppakken en niet opgeven.

Persoonlijk heb ik veel gehad aan het boek Eet als een expert. Jammer dat een van de eerste reageerders gelijk een bezoek aan de diëtist affakkelt, want ook dat kan nuttig zijn. Verder ben je welkom in het -20 in 2020-topic, als je wilt!
Nou, TO, kan je wat met de adviezen?
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel! Thanks! Vandaag via Lifesum mijn calorieën bijgehouden en ook het aantal verbrande calorieën middels mijn Fitbit. We gaan het zien. Ik heb wel een half glas cola gehad. Ik had er zoveel zin in. Ik moest en zou iets hebben, maar gelukkig is dit vrij beperkt.
Ik heb ook een Fitbit, maar ik koppel met Myfitnesspal en Withings. Dat is gratis met wat minder opties dan premium, maar ruim voldoende. Hoe is de NL database van Lifesum?
Goed bezig schatkaart. Ik ben vergelijkbaar met jouw gewicht/lengte en ben ook bezig met afvallen.
Wat mij juist erg helpt is dat alles mag, maar wel met mate. Ik hou de kcal bij en als ik weet dat ik s avonds een verjaardag heb dan hou ik soms ruimte over voor taart :-D
En ik kijk ook naar gezondere varianten:
Wil ik chips? Ik heb paprika chips gekocht met extra eiwitten die ik echt lekker vind.
Wil ik cola? Dan neem ik cola zero (cherry). Kleine aanpassingen, met groot voordeel.
iris1986p schreef:
13-05-2020 23:16
.

Chips en mayo heb ik al maanden niet meer gegeten.. Owww mijn favo daar moet ik gewoon niet aan beginnen.
Mayo bestaat voornamelijk uit ei en plantaardige olie. Valt wel mee hoe slecht het is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven