Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!

Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!

Nee, het hoeft inderdaad niet leuk te zijn. Soms is het ook gewoon nodig / belangrijk. Goed dat je wel gaat, dan kun je straks extra trots op jezelf zijn!

Als ik geen zin heb om te sporten kijk ik op Pinterest naar fitness motivation. Dat helpt vaak wel. En ik merk ook dat ik tijdens de les dan vaak bepaalde teksten opeens weer voor me zie, waardoor ik ook minder snel opgeef tijdens de les. Gewoon even doorbijten als ik het gevoel heb dat ik wil stoppen, want het is je geest die niet wil, je lichaam kan meestal nog wel 5 keer extra opdrukken oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat wel, dat dilemma van wel of niet leuk.

Bij wandelen is het wisselend of je een leuke groep hebt. Op een gegeven moment had ik daarom ook niet zoveel zin meer, omdat je een enkele keer pech hebt met je groep en dan loop je er toch de hele dag mee.

Heb me voorgenomen om me daar niet meer zoveel van aan te trekken. Dan maar een dagje wat minder gezellig soms, als ik maar beweeg. En soms is het ook wel supergezellig.
Je kunt méér.
Hoppa ik ga donderdag ook lopen. Idd niet steeds denken of ik wel of geen zin heb... gewoon doen.
Je kunt méér.
Wat bij mij heel erg werkt is toch een stukje regelmaat. Vaste sportmomenten waar niet van af wordt geweken. Juist door elke week op dezelfde tijden te gaan sporten wordt het steeds minder een optie om niet te gaan...
Dat scheelt dan gelukkig wel Kaatje. Al moet je zelf dan ook vroeg opstaan om dan nog een beetje me-time te hebben. Van het sporten snap ik wel, al gaat het beter als ik eenmaal begonnen ben. Maar goed, ik ken helaas de effecten van slechte slaap, snap heel goed dat het beginnen dan moeilijk is.

Bumba, wat goed! En een eiwitshake na het sporten? Mijn man drinkt ze en neemt veel van het hongergevoel weg. Volgens mij zijn het ook niet veel kcal, zeker als je ze met water aanmaakt in plaats van melk (of half/half). Kruidvat heeft ze ook tegenwoordig, mocht je het eens goedkoop willen proberen. Whey Protein Shakes is een gangbare naam voor dit soort shakes, kun je er makkelijk op zoeken.

Valeriaan, zo denk ik ook vaak. Dat het mijn lijf wel goed doet dus daarom doe ik het. Zeker als het een yoga sessie van maar een half uur is. Peanuts!

Moon, doe je mee met van die grote wandeltochten? Hier was er afgelopen weekend eentje in ons dorp, hele dorp stond vol met auto's! Veel animo voor blijkbaar. Wat goed dat je er voor gaat, ondanks dat het niet altijd leuk is.

MP aankopen is wel een goede motivatie voor een fietstochtje!

Het avondmenu was eigenlijk ook echt heerlijk, Moon! Ik probeerde het voor het eerst uit en bleek echt smakelijk. De kip heerlijk mals en de abrikozen vielen helemaal uiteen.

Hier is het recept. Kcal proof, maar 540 kcal!

https://www.ah.nl/allerha ... ine-van-kip-met-abrikozen

Ik kook over het algemeen graag, ja. Maar ik kook doordeweeks en man in het weekend, dus ik ga vaak voor de gemakkelijke gerechten die snel klaar zijn. De laatste paar maanden maakte ik veel van hetzelfde en daar was ik nu wel klaar mee, wist geeneens wat ik nog moest koken. Door de tajine er wel weer plezier in gekregen, volgende week weer eens een nieuw recept proberen.
Ziet er idd heel lekker uit! Lijkt een beetje Marokkaans/Noord-Afrikaans. Ik heb geen tajine maar t is wel leuk om er één te hebben.

Die grote tochten heb ik ook wel gedaan. Vind dat ook een uitdaging, het kan ook een race tegen de klok worden om nog op tijd te finishen. Ben niet zo iemand die om 8.00 aan de start staat... en als je dan bijv 30 km loopt moet je je pauzes wel strak houden.

Maar nu is via weekendhike, dan zetten mensen er een wandeling op en kun je je aansluiten. Zijn echt tochten door de natuur.
Je kunt méér.
Leuk, ik wil ook wel meeschrijven

Ik heb niet zo heel veel met de afval topics, na enige jaren terug heel wat afgevallen te zijn ben ik alweer jaren stabiel qua gewicht, toch ben ik niet tevreden want echt energiek en fit ben ik niet. Daar wil ik echt wel verbetering inbrengen dit jaar.

Ik was begin dit jaar een paar keer gaan zwemmen en dat vond ik heerlijk, mijn 'incentive' was dat ik daarna dan 10min als beloning in de sauna mocht dus goede motivatie. Alleen het rare was dat ik alle 3 keren na het zwemmen giga keelpijn had?

Ik had ongeveer anderhalf week tot 2wk daarvoor wel keelontsteking gehad dus ik weet niet of dat nog de nasleep was maar was er iig een beetje getraumatiseerd door

Ik ga vanavond weer en ik hoop dat het toeval was en geen keelpijn erna want ik vond het zo fijn om te zwemmen
Hi Dwynwen, heerlijk he, zwemmen. Denk dat het idd de nasleep van de keelontsteking was, heb zelf iig nooit keelpijn na het zwemmen.

Is het bad zo laat nog open dan, bij jullie?
Je kunt méér.
Fleet, ik heb spontaan zin in abrikozen

Kip lust ik eigenlijk alleen als het van die reepjes zijn zoals uit een vriesmaaltijd. Van Aviko bijvoorbeeld. Dan is de kip bijna niet meer herkenbaar (dus geen rafelige witte kip zeg maar, maar héél zacht).

Ik had inderdaad totaal geen zin toen ik nog zat te wachten omdat de vorige les uitliep. M'n hoofd leek wel een kapotte plaat van "Kan ik niet gewoon nu al naar huis gaan?", "pfff ik heb echt geen zin" etc etc

Maar eenmaal tijdens de les bleek de instructeur een hele energieke man te zijn

Daardoor had ik zoiets van: oké, nu naar de 3 1/2 kilo bij de squats en vanaf daar kon ik nauwelijks nog nadenken, zo zwaar was het.

Ik blijf nog steeds slecht met lunges als m'n linkerbeen voor staat. Dan houd ik het echt niet vol en trilt m'n hele been halverwege het lied al. Terwijl het met m'n rechterbeen voor goed te doen is
Ik ga waarschijnlijk komende woensdag alweer bodypump doen. Ik zit een beetje te twijfelen eigenlijk. Ik doe nu maandagavond combat en donderdagochtend BBB en dan op zaterdag zou daar dan bodypump bijkomen. Maar ik vind de instructrice die op woensdag bodypump geeft veel fijner, die is wat geduldiger en legt dingen goed uit (weet ik omdat zij ook maandagavond ook de combatles geeft). Maar dan zou ik wel de donderdagochtend les BBB moeten laten schieten en dat vind ik dan ook weer een heel leuke les... Lastig, lastig
Dwynwen en bumba welkom hier.

Hier even niet geschreven. Ik werd een beetje afgeleid door andere topics en issues.

Ben vorige week bij de bedrijfsarts geweest en volledig ziek gemeld. Ik heb officieel een burn out en ben nu voorlopig thuis. Mijn energiebalans is dus ook helemaal mis. Ik ben ontzettend moe, verdrietig en gespannen.

Ik probeer nog steeds gezond te eten. Maar buiten wandelen kom ik niet aan sporten toe en dat gaat er voorlopig ook niet van komen.

Mijn gewicht is echt hoog voor mijn doen 68,8.

Fleet wat ben je goed bezig met de yoga, echt heel goed dat je het zo vol houdt.

Ik lees en schrijf wel gezellig mee. Want ik kan de positieve vibe wel gebruiken.
quote:Moon-Alisa schreef op 06 februari 2017 @ 22:11:

Hi Dwynwen, heerlijk he, zwemmen. Denk dat het idd de nasleep van de keelontsteking was, heb zelf iig nooit keelpijn na het zwemmen.

Is het bad zo laat nog open dan, bij jullie?

Ik woon in de usa dus het is hier momenteel 8uur vroeger dan in NL

Afgezien daarvan is deze sportschool 24/7 open.

Maar idd, ik vind zwemmen wel erg fijn. Ik heb vaak last van rug/schouders (en ik weet dat dit zeker te verhelpen valt door meer te bewegen) ook vind ik het veel ontspannender dan me rot te zweten op machines waar ik de helft niet van snap haha.

Alhoewel, ik ben erachter gekomen dat ik ook niet zo'n goede zwemmer ben. De schoolslag lukt maar ik kan niet eens de borstcrawl of vlinderslag of hoe die dingen ook heten haha
@MevrouwStippel: wat rot, een burn out. Veel sterkte met het herstel.

@Dwynwen: misschien leuk om toch te gaan leren dan, die borstcrawl? Zal vast wel iemand zijn die het uit kan leggen? Overigens kan ik ook niet goed zwemmen. Ik kan overleven als ik te water raak, maar meer ook niet.
quote:Bumba1985 schreef op 07 februari 2017 @ 16:47:

@MevrouwStippel: wat rot, een burn out. Veel sterkte met het herstel.

@Dwynwen: misschien leuk om toch te gaan leren dan, die borstcrawl? Zal vast wel iemand zijn die het uit kan leggen? Overigens kan ik ook niet goed zwemmen. Ik kan overleven als ik te water raak, maar meer ook niet.

Precies, ik heb al een paar keer youtube filmpjes gekeken, tot grote hilariteit van mijn vriend aangezien ik naast hem op de bank de armbewegingen na doe hahaha.

Ook was er de laatste keer een vrouw waar ik mee aan de praat raakte die zei best wat tips te willen geven vorige keer.

Ik ben zo jaloers als ik mensen zo professioneel door het water heen zie glijden haha.
Bumba wat een gepuzzel he Maar je wilt je toch ook niet overbelasten.

MevrouwStippel wat vervelend... maar voor je herstel misschien wel beter dat je je energie nu even niet in werk hoeft te steken

Dwynwen: Haha buitenland had ik niet aan gedacht. Ik kan ook alleen schoolslag. Misschien wil ik borstcrawl nog wel eens gaan leren, bij ons zijn er wel lessen voor volwassenen.

Ik heb net gezwommen! Op zich kan ik op werkdagen gewoon mijn zwemspullen meenemen. Ben ik na t werken en reizen te moe dan kan ik altijd nog besluiten niet te gaan. Het was best goed te doen. Lijkt wel of ik na t werk makkelijker in één keer door ga dan dat ik op mijn vrije dag er naartoe moet. Kan me er dan moeilijker toe zetten.
Je kunt méér.
Ooh heerlijk.

Je geeft me motivatie om ook vanavond heen te gaan. Mijn vriend moet vanaf vanaaf een paar dagen weg voor z'n werk en als hij er niet is ben ik altijd veel gemotiveerder om gezond te eten en te sporten haha.

Lullig maar waar.

Lessen voor volwassenen is wel een goed idee qua borstcrawl enzo, oooit in een grijs verleden wel geleerd natuurlijk maar bak er weinig van. Heb wel vant weekend een neusklem of hoe zo'n ding ook heet gekocht want ik kan echt niet tegen water in m'n neus.

Verder, helemaal eens, na het werk door vind ik ook veel makkelijker. Ik ga dan wel eerst even naar huis (sportschool is ong 3 a 5 min fietsen vanaf huis) maar ga dan expres niet zitten en in 1x door zeg maar.
Ik kan in principe met de trein. Daar zit ik dan al in, als ik één station verder reis sta ik bijna voor de deur van t zwembad. Heb toch na een dag werken behoefte om mijn hoofd leeg te maken en dat kan ook prima tijdens het baantjes trekken.

Succes als je vanavond weer gaat
Je kunt méér.
Ik voel me deze week helemaal niet energiek en fit. Ben werkloos en stond eerst wel netjes om 8:00 uur op, maar dat ritme ben ik nu helemaal kwijt. Het is zó gemakkelijk om m'n wekker een uur later te zetten, ondanks dat ik 'm de avond van te voren op 7:00 of 8:00 uur heb gezet.

Daarom staat 'ie wat verder van m'n bed af, eens kijken of ik wakker genoeg word om me te herinneren dat ik vroeg op wilde staan, als ik ook echt op moet staan om de wekker uit te zetten.

Want ik ben echt in staat om om half 5 half-slapend m'n wekkertijd te verzetten, zonder weerstand zeg maar.

Ik denk dat ik misschien te diep slaap, omdat ik het gevoel heb dat m'n dromen nog blijven hangen als ik wakker ben. Ik weet niet precies hoe ik dat gevoel moet omschrijven, maar iemand herkent het vast wel.
Ik voel me ook niet echt energiek, hoor... Volgens mij ligt het ook aan het sombere weer, daar worden veel mensen ook heel erg moe en passief van. Ik in elk geval wel, merk ik... Heb nergens zin in. Het liefst zou ik de hele dag in bed blijven liggen.
@Valeriaansnoepje, werkloos zijn helpt gewoon heel erg niet om je energiek en vrolijk te voelen. Ik vind het ook maar lastig. Ik heb deze week een paar goede netwerkgesprekken gevoerd en dat geeft echt wel weer energie, maar het is gewoon lastig.

Ik ben trots op mezelf. Dinsdagavond ben ik gaan spinnen, ook al had ik helemaal geen zin. En ik kom nu net van een les pilates weg, Nu gelijk weer inschrijven voor de volgende les. Ben doorgefiets naar mijn werkgever (diegene die me dus vrijgesteld heeft van werk) om bezig te gaan met solliciteren. Dat lukt hier beter dan thuis.
Ach, Stippel... Wat zwaar. Wel goed dat je thuis kan blijven en niet therapeutisch een paar uur hoeft te komen. Gaat het je wel goed af, thuis zijn? Want je had toch een kind dat nog niet naar de basisschool gaat, toch? Nogmaals een dikke omdat je die vast kunt gebruiken. Het komt uiteindelijk helemaal goed! Pas goed op jezelf.

Dwynwen, welkom! Moest wel lachen om je zwemverhaal. Maar alleen omdat ik het net zo slecht kan hoor. Al weet ik wel nog dat je voor de borstcrawl met je hoofd in het water ligt, misschien is dan zo'n duikbrilletje ook wat gemakkelijker?

Valeriaan, ik kan me voorstellen dat een ritme dan heel moeilijk is om aan te houden. Wat goed dat je toch al bezig bent aan een oplossing!

Kaatje, succes met solliciteren!

Bumba, herkenbaar. Toen de zon nog wat scheen had ik tenminste nog wat energie. Maar goed, ik ben ook niet zo 'goed' met februari. Ik houd enorm van de herfst, januari gaat ook nog wel, maar dan is de zin bij mij zelfs op. Dan wil ik toch weer zon, zonder jas naar buiten, zachte bries langs je gezicht... *zucht* Ik wil lente!!

Bij ons thuis is nu de oudste telg eens ziek. Al handel ik dat een stuk beter, die kan tenminste al - al dan gebrekkig - zeggen wat haar mankeert. En die krijg je nog eens onder een dekentje met de TV aan. Nu hebben we twee goede nachten gehad maar begin ik zelf ook wat te hoesten. Niet een full-on verkoudheid en heb er weinig last van, alleen ben ik zo moe. Hoop dat het snel weer beter wordt. In ieder geval iedere avond lekker op tijd bed in de komende dagen.

Van gezond eten is het dan ook niet zo gekomen deze week. Komt wel weer goed.
Ach Fleet wat sneu dat zij nu ziek is.

Ik heb vandaag 12 km gelopen. Voordeel is dat het niet alleen beweging is, maar ook een flinke portie daglicht die je dan krijgt. Maar nu thuis eigenlijk nergens meer zin in, 12 km was echt genoeg.

Gisteren moest ik op de foto voor de website van het werk. Aan het einde van de dag moest het ineens (voor mij onverwacht ook) en ik kan mezelf dan opeens zo stom vinden. Het had ineens haast en hij wordt ook helemaal bewerkt enzo, ik kan niet volgende week zelf met wat anders komen zegmaar.

Maar op zo'n moment zou ik echt willen dat ik er wat energieker uit zag. Niet eens per se slanker, gewoon wat frisser.
Je kunt méér.
quote:Fleet schreef op 09 februari 2017 @ 11:52:

Valeriaan, ik kan me voorstellen dat een ritme dan heel moeilijk is om aan te houden. Wat goed dat je toch al bezig bent aan een oplossing!

Bedankt voor de knuffel

Het werkte wel in de zin van dat ik iets wakkerder werd dan normaal, maar ik wilde nog steeds m'n bodypump les afzeggen

Gelukkig had de site net problemen en kon ik niet inloggen, dus ik moest wel gaan

Bij mijn sportschool moet je je namelijk opgeven voor een les, en je minimaal een half uur van te voren afmelden als je toch niet komt.

@Kaatje, ik heb hulp van de gemeente en heb laatst een sollicitatie gehad met een jobcoach erbij, maar ze hebben toch voor iemand anders gekozen. Ze gaan me wel nog eens uitnodigen als ze nieuwe vacatures hebben.

Maar ja, de termijn waarop dat gaat gebeuren is niet bekend. Als ik nou net een maandje werkloos was zou ik nog rustig kunnen "wachten", maar ik zit al bijna een halfjaar thuis.

Ik ben bang dat een werkgever dan aanneemt dat ik me te goed voelde voor callcenter werk of lopende band werk en daarom maar thuis zit te wachten tot de ideale baan in m'n schoot geworpen word. Terwijl m'n begeleiding juist zoiets heeft van: doe maar rustig aan, zodat je jezelf niet wéér in een baan dwingt die niet bij de past, onder de gedachte "werk is werk en ik moet gewoon alles aanpakken. Ik kan gewoon niet kieskeurig zijn nu."

Terwijl er toch een stemmetje begint te fluisteren "zet mij maar aan de lopende band, dan doe ik tenminste iets."

Terwijl ik waarschijnlijk hartstikke gestresst raak van dat werk, afgaande op wat "ervaringsdeskundigen" me daarover vertellen
Valeriaan, ik snap ergens wel dat ze liever willen dat je meteen op de goede plek zit, in plaats van eerst bijv lopende band werk en dat je daar dan net gewend bent en dan komt er iets anders voorbij. Want een nieuwe baan kost toch altijd energie.

Maar snap ook dat het voor jou nu te lang duurt... Zeker zo in de winter is er niet zo veel aan. Goed dat je iig toch gesport hebt!
Je kunt méér.
Aii hier gaat het niet zo goed.

2 weken geleden paar dagen griep gehad en daarna alles laten varen.

Ben elke dag zo moe :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven