Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Als er ringen of iets dergelijks hangen kun je voor optrekken ook onder een hoek gaan staan. Je hangt in de ringen en trekt je dan op terwijl je voeten op de vloer steunen. Door verder van de ringen af te staan wordt de hoek anders en heb je minder kracht nodig.

Ook het staan op een verhoging bij het optrekken aan ringen scheelt omdat naarmate het zwaarder wordt op je armen, je kan gaan smokkelen vanuit je benen. Op die manier kun je wel de herhalingen afmaken ookal is de belasting lager.

Een andere oplossing is om elastiek te gebruiken als ze die hebben. Daar sta je dan met een voet in zodat het elastiek helpt met het recht omhoog komen bij optrekken.

Bij opdrukken kun je ook onder een hoek gaan staan zodat de belasting gedeeltelijk wordt afgevangen.

Qua dieet helpen eiwitten goed met herstel. Koolhydraten en de suikers daaruit spreek je voornamelijk aan tijdens het verbruik de rest van de tijd wordt het gewoon opgeslagen.

Een trainer kan inderdaad een aangepaste oefening aanraden die bij squats of deadlifts een bepaald punt in de gehele beweging accentueert.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Je zou ook een negativ kunnen proberen met optrekken (ik ben er ook slecht in) springen naar het bovenste punt en je dan langzaam laten zakken, probeer in 20 sec (15 is ook goed). Paar keer achter elkaar (3-5x) 2-3 setjes tot je sterk genoeg bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:12twister schreef op 30 april 2015 @ 12:13:

Leuk dat hier meer dames meeschrijven. Bij ons loopt het krachthonk juist weer een beetje leeg wat dames betreft.

Bo, heb je geen trainer die een nieuw schema voor je in elkaar kan draaien?

Voor krachtopbouw werkt minder reps met hoog gewicht beter, voor spieropbouw zijn 8 tot 12 herhalingen beter heb ik geleerd, en voor spierconditie nog meer reps op lager gewicht.

Ik heb een tijdje (op advies van trainer) een paused goblet squat toegevoegd aan mijn schema toegevoegd, waarbij je 3 seconden op je laagste punt blijft. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik onderin m'n squat sterker ben geworden en nu dus meer gewicht kan pakken. Dat kun je ook met andere oefeningen doen als je qua gewicht even niet vooruit komt: op je diepste punt even vasthouden en dan uitduwen / - trekken.

Hoe is je dieet verder? Ik merk dat als ik laag in calorieën zit dat ik ook meer moeite heb met mijn kracht. Is ook niet gek natuurlijk. Daarom eet ik op trainingsdagen altijd iets meer, met name koolhydraten.

Ik wil binnenkort ook weer eens een nieuw schema. Lijkt me een enorme kick om me te kunnen opdrukken en optrekken maar ik merk dat ik moeite heb om daarmee te beginnen. (Als vrouw al genoeg bekijks in het krachthonk plus met mijn kippenkracht kom ik nog niet een keer omhoog). Iemand tips?pushup en pullups gaan meer over techniek dan kracht. Vooral core. oefen met iemand die het kan
Dank voor de tips! Geen ringen, evt. een Smith die ik zou kunnen gebruiken? (Zijn loshangende ringen ook niet juist moeilijker dan een vaste stang vraag ik me af?) Meestal wordt het al zo populaire squat / powerrek gebruikt, al dan niet met elastieken, en dat ding staat midden in de zaal. Opspringen lukt me niet (best hoog), dus opklimmen en je voet in een elastiek wurmen. Dat weerhoudt me ook een beetje merk ik. Heb al meer voorgangers zien worstelen in een 'hang of shame', zich spartelend proberen te ontvlechten uit de elastieken. Mijn eigen handigheid inschattend voorzie ik dat ook voor mezelf.

Aan de andere kant, mijn rood aangelopen squat hoofd of hip thrusten is ook niet elegant, en dat doe ik ook gewoon. Dus... just do it?

Psst, Amber, zijn dat jouw armen?
Hebben jullie ook een tip voor de zijkant van je billen? Mijn billen worden steviger door allerlei oefeningen alleen schuin onder mijn heupen (zij/achterkant) heb je een soort deuk. Er zit daar dus weinig vet/spier. Bij mannen zie je dat vaak goed als ze gespierde billen hebben.

Wat voor oefening kan je daarvoor doen? Dat ze wat ronder worden en dus ook op die plekken wat voller?
quote:12twister schreef op 30 april 2015 @ 12:13:

Leuk dat hier meer dames meeschrijven. Bij ons loopt het krachthonk juist weer een beetje leeg wat dames betreft.

Bo, heb je geen trainer die een nieuw schema voor je in elkaar kan draaien?

Voor krachtopbouw werkt minder reps met hoog gewicht beter, voor spieropbouw zijn 8 tot 12 herhalingen beter heb ik geleerd, en voor spierconditie nog meer reps op lager gewicht.

Ik heb een tijdje (op advies van trainer) een paused goblet squat toegevoegd aan mijn schema toegevoegd, waarbij je 3 seconden op je laagste punt blijft. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik onderin m'n squat sterker ben geworden en nu dus meer gewicht kan pakken. Dat kun je ook met andere oefeningen doen als je qua gewicht even niet vooruit komt: op je diepste punt even vasthouden en dan uitduwen / - trekken.

Hoe is je dieet verder? Ik merk dat als ik laag in calorieën zit dat ik ook meer moeite heb met mijn kracht. Is ook niet gek natuurlijk. Daarom eet ik op trainingsdagen altijd iets meer, met name koolhydraten.

Ik wil binnenkort ook weer eens een nieuw schema. Lijkt me een enorme kick om me te kunnen opdrukken en optrekken maar ik merk dat ik moeite heb om daarmee te beginnen. (Als vrouw al genoeg bekijks in het krachthonk plus met mijn kippenkracht kom ik nog niet een keer omhoog). Iemand tips?

Er is wel een fitness instructeur maar die geeft je alleen een kant en klaar "apparaten schema" (goedkope sportschool, maar wel de eerste fijne waar ik me thuis voel)

Ik eet ong. 400-500 kcal onder mn onderhoud, en op sportdagen wat meer koolhydraten anders val ik om. Dan gaat de krachttraining niet zo lekker inderdaad.

Ik heb al eens rondgekeken voor een personal trainer maar dat is best duur. (logisch ook 1-op-1 etc.)

Ik ga die paused goblet eens bekijken.

Wat betreft het opdrukken,optrekken dat kan ik ook niet haha, zou ik ook wel willen proberen om dat te kunnen.
Ja dat zijn mijn armen. Ik was de laatste 3 maanden niet super fit, ik ben nu weer een week of 3 aan het opbouwen. Mijn armen zijn nog wel zo gespierd en benen ook, mijn buikje is een beetje fluffy geworden helaas en ik haat cardio, dus....

Ik heb zaterdag getraind, zondag veel gewandeld en vandaag getraind.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:roderoosje85 schreef op 04 mei 2015 @ 12:05:

Hebben jullie ook een tip voor de zijkant van je billen? Mijn billen worden steviger door allerlei oefeningen alleen schuin onder mijn heupen (zij/achterkant) heb je een soort deuk. Er zit daar dus weinig vet/spier. Bij mannen zie je dat vaak goed als ze gespierde billen hebben.

Wat voor oefening kan je daarvoor doen? Dat ze wat ronder worden en dus ook op die plekken wat voller?niet.
billen zijn rond door vet niet door spier. De gluteus is niet echt een ronde spier

Laat maar...
Ik doe ook aan krachttraining, train al langere tijd, maar sinds een paar weken het schema omgegooid en nu bezig om toch echt de spieren te laten komen. (Hopelijk) Zwaarder trainen en meer letten op voeding. Ik wil niet helemaal omslaan, want ik weet dat ik dat niet volhou, maar zoals het nu gaat gaat het lekker.

Het zwaarder trainen vind ik lekker, het voelt goed en ik merk ook dat het af en toe mentaal een enorme uitdaging is. Wat ook superlekker voelt als ik m'n grenzen verleg.

Wat ik wel lastig vind is het 'knopje' in mijn hoofd wat de weegschaal betreft, ik heb in mijn hoofd dat ik niet zwaarder mag worden (64 kilo/1.72). Wat natuurlijk wel de bedoeling is omdat ik spieren wil kweken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 mei 2015 @ 22:52:

[...]

niet.Boehoe:( Hoe kan het dan dat sowieso van al die "fitgirls" op instagram bijv. een ronde kont hebben? Iig in een (strakke sport)broek iig. Daar is verder vrij weinig vet te bekennen op hun lichamen maar hun billen zijn vaak wel rond.
quote:roderoosje85 schreef op 07 mei 2015 @ 19:29:

[...]

Boehoe:( Hoe kan het dan dat sowieso van al die "fitgirls" op instagram bijv. een ronde kont hebben? Iig in een (strakke sport)broek iig. Daar is verder vrij weinig vet te bekennen op hun lichamen maar hun billen zijn vaak wel rond.Aanleg, puur aanleg. Dat heb je of dat heb je niet. Die hadden waarschijnlijk al ronde billen.
Life is short. Eat dessert first.
Bil implantaten

Nieuw programmaatje gekregen. Mobility, strenght (compound) EMOM en een AMRAP. Strakker en sterker gaan we worden. M'n max deadlift is nu 120, daar gaan we wat aan doen lol
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ha ha, vrouwen raken bijna nooit zoveel vet kwijt. Door hipthruster en lunges wordt de bilspier sterker met het vet erom heb je dan ronde billen. Veel vet en slappe bilspieren is ook niet mooi.
Sommige mensen hebben van nature een deuk, ik vind het niet lelijk.

De twee dames meest rechts hebben ook een deuk.
Het volume van een kilo vet is ook veel groter dan het volume van een kilo biefstuk (spieren).

Dus, als je aan kracht training doet en je toch wil dat je spieren geaccentueerd zijn, verwacht dan niet meteen dat je gewicht zoveel lager wordt. Want hoewel het vet minder is waardoor je strakker in je vel zit, zijn de spieren wel iets gegroeid.

Dan is het gezonder, ook mentaal, om juist op centimeters te letten, kijk of je figuur naar wens is. En het schijnt te helpen om af en toe foto's te nemen ipv een spiegelbeeld. Hersenen doen rare dingen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Bedankt voor de reacties. Dan maar gewoon verder sporten en mijn "deukjes" omarmen :P
quote:viva-amber schreef op 07 mei 2015 @ 19:57:

Sommige mensen hebben van nature een deuk, ik vind het niet lelijk.

[afbeelding]

De twee dames meest rechts hebben ook een deuk.ik zou zeggen de rechtse dames zijn droger, die ronde billen hebben meer vet
quote:roderoosje85 schreef op 07 mei 2015 @ 19:29:

[...]

Boehoe:( Hoe kan het dan dat sowieso van al die "fitgirls" op instagram bijv. een ronde kont hebben? Iig in een (strakke sport)broek iig. Daar is verder vrij weinig vet te bekennen op hun lichamen maar hun billen zijn vaak wel rond.genetica
quote:leona20 schreef op 07 mei 2015 @ 12:47:

Ik doe ook aan krachttraining, train al langere tijd, maar sinds een paar weken het schema omgegooid en nu bezig om toch echt de spieren te laten komen. (Hopelijk) Zwaarder trainen en meer letten op voeding. Ik wil niet helemaal omslaan, want ik weet dat ik dat niet volhou, maar zoals het nu gaat gaat het lekker.

Het zwaarder trainen vind ik lekker, het voelt goed en ik merk ook dat het af en toe mentaal een enorme uitdaging is. Wat ook superlekker voelt als ik m'n grenzen verleg.

Wat ik wel lastig vind is het 'knopje' in mijn hoofd wat de weegschaal betreft, ik heb in mijn hoofd dat ik niet zwaarder mag worden (64 kilo/1.72). Wat natuurlijk wel de bedoeling is omdat ik spieren wil kweken.Loslaten. het zit maar tussen de oren. Wat je ziet in de spiegel telt
Die dame in het midden heeft wel vet op de billen maar niet op de rug, kijk maar naar de achterkant schouders.
Die dame in het midden heeft wel vet op de billen maar niet op de rug, kijk maar naar de achterkant schouders.
quote:viva-amber schreef op 08 mei 2015 @ 18:27:

Die dame in het midden heeft wel vet op de billen maar niet op de rug, kijk maar naar de achterkant schouders.maar het vet is niet overal gelijk verdeeld, je hebt appels en peren. Die rechtse dames hebben gewoon een droge kont. Een peerfiguur zal nooit een droge kont krijgen. Ik vind het mooi die deuken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven