Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
quote:Cateautje schreef op 15 februari 2017 @ 16:12:

[...]

Ja, Inderdaad, het lichaam heeft beide nodig, maar jezelf aan beide overeten is gewoon niet goed.En wanneer is er dan sprake van overeten, want het is gewoon energie wat je binnenkrijgt.
quote:spell68 schreef op 15 februari 2017 @ 18:34:

[...]

En wanneer is er dan sprake van overeten, want het is gewoon energie wat je binnenkrijgt.

Zodra je lichaam het allemaal niet meer kan verwerken.

Overigens, ik heb nu talloze 100 jarigen voorbij zien komen en dat zijn allemaal bescheiden eters.
quote:spell68 schreef op 15 februari 2017 @ 08:45:

[...]

Da's niet zo moeilijk hoor... 300 gram slagroom is gewoon 1000 calorieën. 50 gram roomboter is 350 kcal. Eigen chocolade 740 kcal per 100 gram. 100 gr belegen geitenkaas is 375 kcal.

Ik zit al over mijn hoeveelheid voor ik het weet.

En welke vitaminen haal ik uit slagroom en chocolade? Want als ik dit eet ipv linzen, quinoa en aardappelen loop ik weer belangrijke voedingsstoffen mis.

Ik eet om mijn lichaam te voeden, niet om gewoon aan mijn calorieën te zitten.
quote:nina1966 schreef op 14 februari 2017 @ 23:28:

[...]

Ik bakte mini quiches, eggwrap (pannekoekenei opgerolt met bv zalm) zelfgebakken brood van kokos/amandel meel en eiwitpoeder. En ja salade...

Ook lekker. Wel mij net te veel moeite.

Ik kan overigens geen goede omelet bakken. Ik vind het idee super, maar bij mij is het altijd zo fucking droog, ook al doe ik er wat melk bij (koffie melk, want beter te bewaren zo in aparte hoeveelheden). Iemand de tip voor een geweldige en sappige omelet die koud ook lekker weg te peuzelen is?
quote:strikjemetstippels schreef op 15 februari 2017 @ 19:20:

[...]

Ik kan overigens geen goede omelet bakken. Ik vind het idee super, maar bij mij is het altijd zo fucking droog, ook al doe ik er wat melk bij (koffie melk, want beter te bewaren zo in aparte hoeveelheden). Iemand de tip voor een geweldige en sappige omelet die koud ook lekker weg te peuzelen is?Echt een goede plons melk erbij. Je kan kleine pakjes houdbare melk kopen.
Als Je omelet te droog is bak je hem te lang. Probeer m uit de pan Te halen vlak voordat Je denkt dat hij klaar is.
quote:Snoepeke schreef op 15 februari 2017 @ 19:18:

[...]

En welke vitaminen haal ik uit slagroom en chocolade? Want als ik dit eet ipv linzen, quinoa en aardappelen loop ik weer belangrijke voedingsstoffen mis.

Ik eet om mijn lichaam te voeden, niet om gewoon aan mijn calorieën te zitten.

Geen idee, maar je vraag was toch echt wat je moest eten om aan je calorieën te komen en nu zeg je het tegenovergestelde. Wellicht had je verwacht dat er geen antwoord op zou komen, maar ik dwing je verder niet om het te eten.

Zolang jij me niet dwingt om quinoa en linzen te eten dan vind ik het best, want ik zou niet weten wat ik daar meer aan voedingstoffen zou halen dan uit broccoli. Winstpunt is ook nog eens dat ik de lectines vermijd. De aardappelen dat mag dan wel, want friet op zijn tijd moet natuurlijk (om te voorkomen dat ik als koolhydraatparia wordt gezien).
quote:Cateautje schreef op 15 februari 2017 @ 18:39:

[...]

Zodra je lichaam het allemaal niet meer kan verwerken.

Overigens, ik heb nu talloze 100 jarigen voorbij zien komen en dat zijn allemaal bescheiden eters.

Tja als mijn lichaam het niet kan verwerken dan kots ik het gewoon uit hoor, dat is een heel simpel mechanisme. En verder kan het het prima verwerken anders zouden mensen geen 400 kg kunnen wegen.

Dat is ook een van de redenen dat ik intermittent fasting doe. Daarnaast zit ik 3 maanden relatief laag in mijn calorieen (dan eet ik overigens wel koolhydraten) en een maand in een overschot en dat wissel ik constant af. Dat overschot is overigens ook maar 10% boven mijn onderhoud.

Het bevordert het autofagie proces en het vertraagt letterlijk je veroudering.

[...]

Ik kan overigens geen goede omelet bakken. Ik vind het idee super, maar bij mij is het altijd zo fucking droog, ook al doe ik er wat melk bij (koffie melk, want beter te bewaren zo in aparte hoeveelheden). Iemand de tip voor een geweldige en sappige omelet die koud ook lekker weg te peuzelen is?Ik doe het met vette kaas en spek of bacon. Dat houdt de omelet vettig.
quote:tiramisuusje schreef op 15 februari 2017 @ 20:23:

Als Je omelet te droog is bak je hem te lang. Probeer m uit de pan Te halen vlak voordat Je denkt dat hij klaar is.

Ja dat is misschien wel zo. Ik heb ooit eens salmonella vergiftiging op gelopen door omelet. Was niet leuk.

Dus dan bak ik misschien wel te lang uit angst.
quote:spell68 schreef op 15 februari 2017 @ 20:26:

[...]

Geen idee, maar je vraag was toch echt wat je moest eten om aan je calorieën te komen en nu zeg je het tegenovergestelde. Wellicht had je verwacht dat er geen antwoord op zou komen, maar ik dwing je verder niet om het te eten.

Zolang jij me niet dwingt om quinoa en linzen te eten dan vind ik het best, want ik zou niet weten wat ik daar meer aan voedingstoffen zou halen dan uit broccoli. Winstpunt is ook nog eens dat ik de lectines vermijd. De aardappelen dat mag dan wel, want friet op zijn tijd moet natuurlijk (om te voorkomen dat ik als koolhydraatparia wordt gezien).

Nee hoor, zo fanatiek ben ik niet. Het was een oprechte vraag.

Ik bedoelde dat ik niet zomaar dingen ga eten om aan mijn calorieën te komen, gewoon als extra vulling. Het moet ook iets toevoegen voor mijn lichaam.

Ik eet gewoon graag heel gevarieerd, en ik merk dat ik in combinatie met sport deze koolhydraten moeilijk kan schrappen.

Hier in België hebben we Pascale Naessens, die heeft kookboeken die volgens mij wel aansluiten bij jou manier van eten. Super lekkere gerechten en vaak zonder koolhydraten. Heb er een tijdje vaak uit gekookt maar dan viel ik af, en voelde ik me nooit echt voldaan.

Dus voeg ik er altijd wat koolhydraten aan toe, voor mij werkt dat perfect, liefst met veel afwisseling.
Dubbel...

[...]

Iemand de tip voor een geweldige en sappige omelet die koud ook lekker weg te peuzelen is?

Geen melk toevoegen! Het geheim is het ei even door de pan vegen, zie deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=OQyRuOEKfVk
quote:Snoepeke schreef op 16 februari 2017 @ 05:43:

[...]

Nee hoor, zo fanatiek ben ik niet. Het was een oprechte vraag.

Ik bedoelde dat ik niet zomaar dingen ga eten om aan mijn calorieën te komen, gewoon als extra vulling. Het moet ook iets toevoegen voor mijn lichaam.

Ik eet gewoon graag heel gevarieerd, en ik merk dat ik in combinatie met sport deze koolhydraten moeilijk kan schrappen.

Hier in België hebben we Pascale Naessens, die heeft kookboeken die volgens mij wel aansluiten bij jou manier van eten. Super lekkere gerechten en vaak zonder koolhydraten. Heb er een tijdje vaak uit gekookt maar dan viel ik af, en voelde ik me nooit echt voldaan.

Dus voeg ik er altijd wat koolhydraten aan toe, voor mij werkt dat perfect, liefst met veel afwisseling.

Ow ok, ik interpreteerde het anders, nadeel van geschreven tekst natuurlijk. Ik heb ook een paleo kookboek, maar ik ben veel te lui om te koken. Zo af en toe, maak ik eens Jambalaya, maar voor de rest moet het snel en praktisch. En slagroom eet ik, puur, omdat ik het lekker vind, het goed vult en veel brandstof en cholesterol levert. De microvoedingsstoffen haal ik uit eieren, kaas, kip, makreel en groenten.

Ik doe hele zware krachttraining, sprints en calisthenics en altijd op lege maag. Ik ondervind geen hinder van het niet eten van koolhydraten. Ik heb het ook wel eens getest met een 48 uur fast en dan trainen, dat ging ook prima.

Destijds heb ik mijn training daar wel op aangepast en ik train nog steeds zo, maar als ik 3 uur op de tennisbaan sta, heb ik er ook geen last meer van. Ik ben, denk ik, volledig geswitcht naar een vetverbranding. Het is wel een stuk handiger dan constant je suiker aan te moeten vullen, heb ik ervaren.
Ik denk dat zolang je actief blijft sporten, dus melkzuur aanmaakt in je spieren, maar niet zover doorgaat dat je er misselijk van wordt, dus je rustpauzes neemt, dan zal je lichaam dat melkzuur weer netjes omzetten in glucose om je glycogeen aan te vullen.

Iemand met een goede conditie, die is in staat om continue dit melkzuur in de spieren af te voeren en te verwerken zonder dat de spieren zo verzadigd raken of dat de glycogeen voorraad op is (man met hamer).
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:elske1975 schreef op 16 februari 2017 @ 06:26:

[...]

Geen melk toevoegen! Het geheim is het ei even door de pan vegen, zie deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=OQyRuOEKfVkBedankt! Ik ga oefenen met omelet van het weekend, als ik ziek word dan kan ik alles er uit kotsen voor ik weer naar werk moet
quote:spell68 schreef op 16 februari 2017 @ 08:46:

[...]

Ow ok, ik interpreteerde het anders, nadeel van geschreven tekst natuurlijk. Ik heb ook een paleo kookboek, maar ik ben veel te lui om te koken. Zo af en toe, maak ik eens Jambalaya, maar voor de rest moet het snel en praktisch. En slagroom eet ik, puur, omdat ik het lekker vind, het goed vult en veel brandstof en cholesterol levert. De microvoedingsstoffen haal ik uit eieren, kaas, kip, makreel en groenten.

Ik doe hele zware krachttraining, sprints en calisthenics en altijd op lege maag. Ik ondervind geen hinder van het niet eten van koolhydraten. Ik heb het ook wel eens getest met een 48 uur fast en dan trainen, dat ging ook prima.

Destijds heb ik mijn training daar wel op aangepast en ik train nog steeds zo, maar als ik 3 uur op de tennisbaan sta, heb ik er ook geen last meer van. Ik ben, denk ik, volledig geswitcht naar een vetverbranding. Het is wel een stuk handiger dan constant je suiker aan te moeten vullen, heb ik ervaren.

Geen probleem

Ik doe ook drie keer per week krachttraining en ga één keer per week hardlopen. Bovenop heb ik een fysiek intensief beroep. Heb jij misschien een zittend beroep? Daar zit mogelijk ook een verschil in, dat merk ik bijvoorbeeld in mijn vakantie, dan heb ik minder honger.

De krachttraining doe ik bewust om gespierder te worden, ben klein en tenger gebouwd en wil me behoeden om zo'n skeletterig mager oud vrouwtje te worden

Ik heb het gevoel dat als ik de koolhydraten zou vervangen door groenten ik non-stop groenten moet eten om geen sprietje te worden...
quote:Snoepeke schreef op 16 februari 2017 @ 13:23:

[...]

Geen probleem

Ik doe ook drie keer per week krachttraining en ga één keer per week hardlopen. Bovenop heb ik een fysiek intensief beroep. Heb jij misschien een zittend beroep? Daar zit mogelijk ook een verschil in, dat merk ik bijvoorbeeld in mijn vakantie, dan heb ik minder honger.

De krachttraining doe ik bewust om gespierder te worden, ben klein en tenger gebouwd en wil me behoeden om zo'n skeletterig mager oud vrouwtje te worden

Ik heb het gevoel dat als ik de koolhydraten zou vervangen door groenten ik non-stop groenten moet eten om geen sprietje te worden...

Nou niet misschien hoor, ambtenaar pur sang! Dus behalve het feit dat ik het ook doe omdat ik nu fysiek in topvorm wil zijn (en blijven als ik 80 ben), doe ik het ook, omdat ik weg van dat suffe kantoor even in een ander omgeving ben en wat actie kan krijgen dat geeft me energie.

Als je je koolhydraten vervangt door groenten word je ook een sprietje als je het door vet vervangt ook. Het zal altijd naar het settling point op zoek gaan in normale omstandigheden. Maar of je uiterlijk dik bent of niet, zegt totaal niets over hoe je werkelijke gezondheid is.

Uiteindelijk is het ook maar een subjectieve benadering wat dik is en niet (ik bedoel niet in extreme vormen, maar BMI en dat soort schaalmetingen). Als jouw bouw een grote ecotomorfe component heeft en een kleine endomorfe dan zul je echt je lichaam moeten vernaggelen om toch dik te worden, maar helaas zijn er mensen die dat prima voor elkaar krijgen.
Verhoudingen zoeken qua voedsel is ook altijd wel iets. Uit 200g gegrilde kipfilet haal je ongeveer 330 kCal, wil je dat in Broccoli naar binnen werken, dan moet je al snel 1.5 kg Broccoli naar binnen werken, dat is best wel veel.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik denk dat ik over twee maanden goed nieuws krijg van de huisarts. Ik heb drie keer geprikt. Gister twee uur na het eten van brood stond de meter op 7.7, voordat ik naar bed ging op 6.1 en nu vanmorgen op mijn nuchtere maag op 2.7, dus geen diabetesverschijnselen.

Ben ondertussen ook al zes kilo afgevallen. Dit dieet blijft.
Cateautje, een bloedsuikerwaarde van 2.7 vind ik veel te laag hoor! Dat is een regelrechte hypo en kan er toe leiden dat je lichaam gaat over corrigeren met verhoogde bloedsuikerwaardes tot gevolg. Zie de bijgevoegde link.

http://www.diep.info/Diab ... po-Verminderd-hypo-gevoel
Martje, je hebt gelijk, ik heb dan ook gelijk gegeten na het prikken. Ik had geen hypoverschijnselen, maar het wijst er misschien op dat ik wat meer koolhydraten tot me moet nemen in de avond en dat is een goed teken, want dat zou weleens kunnen betekenen dat ik volledig van de diabetes af ben.

Ik moet wachten tot ik word opgeroepen door de bloedbank en die meten dan ook mijn HbA1c en als dat goed is, wat ik verwacht, dan kan ik wat meer Kh toevoegen, maar tot die tijd blijf ik eten zoals ik nu doe, want ik wil er echt van af.

Ik begin me nu ook af te vragen of ik wel echt een diabeet ben. De afgelopen jaren heb ik, zonder dat ik er erg in had, ongelofelijk veel glucose binnen gekregen via koffie, door heel veel creamer te gebruiken, wel twee potten per week en dat is nu weggevallen, dus ik denk dat alles nu weer genormaliseerd is en ik eigenlijk weer gewoon zou kunnen gaan eten, met koolhydraten, maar ik wil eerst af blijven vallen zodat het risico van terugkeer vermeden wordt.

Ik zal van de week eens kijken wat er gebeurt als ik KH bij mijn avondeten eet. Het kan zijn dat het bloedsuiker de pan uitvliegt of dat het bij normale waarden blijft, als het laatste het geval is dan is dat een mooie boodschap.

Eerst even dat meten van de HbA1c afwachten en dat duurt nog twee maanden.

Dankje voor je zorg.
Voor Spell: Cholesterol dat je via het dieet binnenkrijgt komt niet in de hersenen terecht en zal daardoor ook geen effect op de aanmaak van het schadelijke amyloid hebben." Cholesterol komt de hersenen niet binnen omdat cholesterol de zogenaamde bloedhersenbarriere niet kan oversteken. Deze natuurlijke barriere zorgt er onder andere voor dat veel schadelijke stoffen de hersenen niet kunnen bereiken.
quote:Cateautje schreef op 17 februari 2017 @ 17:09:

Voor Spell: Cholesterol dat je via het dieet binnenkrijgt komt niet in de hersenen terecht en zal daardoor ook geen effect op de aanmaak van het schadelijke amyloid hebben." Cholesterol komt de hersenen niet binnen omdat cholesterol de zogenaamde bloedhersenbarriere niet kan oversteken. Deze natuurlijke barriere zorgt er onder andere voor dat veel schadelijke stoffen de hersenen niet kunnen bereiken.

Ow, dat wist ik niet, dus dank je. Ik ga me daar eens in verdiepen.

Wat ik wel weet is dat het lichaam zelf cholesterol kan aanmaken uit verzadigde vetzuren. Het zal wel complexer zijn, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verhoogde koolhydraatinname de afgelopen jaren en de verminderde verzadigde vetinname op de een of andere manier gelinkt zijn aan alzheimer en afgeleide afwijkingen.

Een defect de novo cholesterol metabolisme is voornamelijk de oorzaak van plakvorming in de hersenen en neuro degeneratieve ziekten.

Maar nogmaals, daar zou ik me eens in moeten gaan verdiepen. Bedankt voor je tip in ieder geval.

Enne gefeliciteerd met je bloedwaardes!
Hallo allemaal!

Ik zit met een dingetje. Normaal gesproken eet ik als tussendoortje twee plakken gerookte zalm, maar de zalm is me nu te duur geworden, dus mijn vraag: hebben jullie een idee wat ik dan tussendoor kan eten in de middag?

Ik heb al gedacht aan gekookte worst, maar dat vind ik zo ver smaken. Droge worst is niet echt mijn ding en ik heb ook eigenlijk geen trek om de hele dag vlees te eten, daar word ik lodderig van.

Wie het weet mag het zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven