Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 21:21:

[...]

Oh das wel handig van die bakjes. Neem je dat dan als enige mee, of en en? Dus salade+omelet of is salade genoeg?

(ik zit meestal 3 uur lang te knorren aan het eind van de dag voor dat ik naar huis kan, vandaar)Ik maak ook mijn eigen chocolade, suikervrij, supergezond en het vult best goed. En het is nog best leuk om daar mee te experimenteren.
Heerlijk, Griekse yoghurt!! Inderdaad 10% vet. Ik hoef er dan geen stevia in, maar gooi er wat walnoten door en inderdaad fruit als bosbessen, aardbeien, bramen enz.

Zelf chocolade maken heb ik nog nooit geprobeerd. Is het een recept van internet?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:malibu82 schreef op 14 februari 2017 @ 18:58:

Verzadigd vet is niet slecht, is een ander fabeltje dat intussen allang achterhaald is.

Zie o.a.:

https://www.ncbi.nlm.nih. ... 0071648?dopt=AbstractPlus
quote:malibu82 schreef op 14 februari 2017 @ 21:56:

Heerlijk, Griekse yoghurt!! Inderdaad 10% vet. Ik hoef er dan geen stevia in, maar gooi er wat walnoten door en inderdaad fruit als bosbessen, aardbeien, bramen enz.

Zelf chocolade maken heb ik nog nooit geprobeerd. Is het een recept van internet?

Is niet zo moeilijk hoor. Cacaoboter kun je via internet bestellen. Dan cacao er in die jij lekker vind. Ik bv blooker wat bitter maar ieder zijn smaak. En een scheutje slagroom. Voor het romige én anders is het te hard.

Zoetstof als sacharine (vloeibaar van kruidvat bv)
quote:spell68 schreef op 14 februari 2017 @ 21:40:

[...]

Griekse yoghurt 10% vet met bosbessen en een paar druppeltjes stevia, dat is nu mijn dessert, heeeeeeerlijk. Het enige fruit dat ik eet, want de voedingsstoffen die daar in zitten zijn een goede trade off voor dat kleine beetje fructose.Alle rode fruit is goed hoor (behalve kersen) bramen, frambozen, rode en blauwe bessen, aardbeien.. mag allemaal. Hebben allemaal maar heel weinig suikers.
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 21:08:

Voor de koolhydraat beperkers: wat nemen jullie mee naar werk?

God dat is triviaal he maar ik vind brood zo vreselijk handig en snel (lui van nature).Ik bakte mini quiches, eggwrap (pannekoekenei opgerolt met bv zalm) zelfgebakken brood van kokos/amandel meel en eiwitpoeder. En ja salade...
quote:malibu82 schreef op 14 februari 2017 @ 20:29:

[...]

Dit verschilt ook per persoon, volgens mij kom je daar alleen achter door verschillende hoeveelheden te proberen. Het moet ook realiseerbaar zijn.

.Klopt. Daarom is atkins, niet die van nu maar de orginele, best goed. Je begint met 'niets' max 20 van een bepaalde groep en gaat dan langzaam iedere keer een productgroep toevoegen. Zo leer je waar je wel en niet tegen kan. Niet ieder lijf is hetzelfde.
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 21:21:

[...]

Oh das wel handig van die bakjes. Neem je dat dan als enige mee, of en en? Dus salade+omelet of is salade genoeg?

(ik zit meestal 3 uur lang te knorren aan het eind van de dag voor dat ik naar huis kan, vandaar)Honger is niet goed natuurlijk. Lekker gekookt eitje mee? Of wat stukjes vlees oid. Stuk komkommer knabbelt toch ook lekker weg eventueel met een likje kruidenkaas/filet americain of kipkerrie.
koolhydraatarm dieëten. Dit dieet is niet zonder risico’s. Naast het feit dat ieder dieet het gevaar met zich mee brengt dat je daarna weer in je oude patroon belandt en de kilo’s er weer aan komen is het dieet mogelijk schadelijk voor je nieren en mis je essentiële voedingsstoffen.

Naast het grote voordeel van koolhydraatarme diëten, je kunt er spectaculair veel door afvallen, kleven er ook een aantal grote nadelen aan koolhydraatarme dieten.

Een koolhydraatarm dieet, zoals het Atkins dieet, bevat meestal onbeperkte hoeveelheden vlees en kaas, gecombineerd met afgepaste porties groente, fruit en melkproducten, die nogal eens ver onder de aanbevolen hoeveelheden liggen. Brood, aardappelen rijst en pasta zijn vaak helemaal niet toegestaan.

Nadelen van een koolhydraatarm dieet: Rijk aan eiwit en verzadigd vet

Het grote nadeel van koolhydraatarme diëten is dat de recepten rijk zijn aan eiwit en vaak aan verzadigd vet. Een eiwitrijke voeding vormt een grote belasting voor de nieren. Dat is voornamelijk gevaarlijk voor mensen die lijden aan hoge bloeddruk en diabetes, en

op lange termijn voor iedereen. Een grote consumptie van verzadigd vet is namelijk schadelijk voor iedereen.

Te weinig essentiële voedingsstoffen

Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels.

Jojo-effect

Tenslotte zijn deskundigen niet enthousiast over dit type dieet, omdat je hierbij weer snel terugvalt naar je oude gewicht. Dat betekent dat iemand, na op zijn streefgewicht te zijn gekomen, weer in zijn oude voedingspatroon valt en binnen twee jaar op zijn oude gewicht terug is. Overgewicht is schadelijk voor de gezondheid, maar sterke schommelingen van het gewicht zijn dat nog meer.

Moeilijk vol te houden

De reden dat juist koolhydraatarme diëten zo moeilijk lang vol te houden zijn, ligt aan het feit dat ze ver af staan van het Nederlandse voedingspatroon. Zolang het mooi weer is, is een stuk vlees met een salade lekker, maar als het kouder wordt, eten mensen liever wat anders. Stamppotten en gerechten die wij graag eten als het buiten koud is, passen niet in dit dieet, bijvoorbeeld: pasta, pannenkoeken, pizza, nasi, patat. Snoepen is uit den boze, dus koek, gebak, ijs en chocolade mag je niet eten bij dit type dieet.

Het drinken van bier en suikerhoudende dranken is taboe, en in de beleving van velen is het dan ook afzien. Het is niet moeilijk voor te stellen dat mensen dit niet heel lang volhouden en weer overgaan op de voedingsgewoontes die ze altijd hadden, met alle gevolgen van dien. Je komt weer kilo’s aan en voordat je het weet zit je weer op je oude gewicht.

Afvallen met blijvend succes lukt alleen wanneer je bereid bent je voedings- en leefgewoontes kritisch onder de loep te nemen. Het veranderen van je levensstijl is essentieel om gewicht te verliezen. Tot een gezond gewicht komen en het voor lange tijd blijven vergt discipline en doorzettingsvermogen.
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 20:13:

[quote]martje55 schreef op 14 februari 2017 @ 20:07:

Geweldig, ik heb mij de hele dag met dit topic vermaakt. Ik ga ook nog mijn duit in het zakje doen.

Cateautje, soyayoghurt is lactosevrij, is dat een optie?

Nikkie, met twee boterhammen heb je al 32 gr kh te pakken, dan houdt je nog maar weinig speelruimte voor beleg en er kan geen melk oid bij.

Wat mij opvalt is dat niemand een grens noemt. Mijn diëtiste gaf aan dat ma,x 60 gr kh op een dag een koolhydraat beperkt dieet is. Eerlijk gezegd schrok ik mij daar rot van en het lukt ook lang niet elke dag om daar onder te blijven.[/quote

De soja in sojayoghurt is niet gefermenteerd en daardoor giftig voor de schildklier. Ik eet het wel af en toe, maar wil er geen regelmatige gewoonte van maken.

Echt, 60gr?!

Ik eet gemiddeld ongeveer 150 tot 200 gram kh per dag. Wel uit volkorenproducten, aardappelen, linzen, quinoa,... Nooit geen snelle koolhydraten.

Ik moet zelfs mijn best doen om genoeg te eten om niet te mager te worden. Vraag me oprecht af hoeveel je moet eten om toch aan je calorieën te komen als je de koolhydraten wegstreept?

Ben wel vegetariër, dus uit een stuk vlees of kip kan ik geen extra calorieën halen.
quote:nina1966 schreef op 14 februari 2017 @ 23:25:

[...]

Alle rode fruit is goed hoor (behalve kersen) bramen, frambozen, rode en blauwe bessen, aardbeien.. mag allemaal. Hebben allemaal maar heel weinig suikers.Klopt, alleen ik ben niet zo'n fruiteter, ik heb liever groenten, maar in de yoghurt vind ik ze wel lekker. Ik pak trouwens ook wel eens de bosbessen/ frambozen van de Appie. Die is ook lekker.
quote:Snoepeke schreef op 15 februari 2017 @ 06:56:

[...]

Echt, 60gr?!

Ik eet gemiddeld ongeveer 150 tot 200 gram kh per dag. Wel uit volkorenproducten, aardappelen, linzen, quinoa,... Nooit geen snelle koolhydraten.

Ik moet zelfs mijn best doen om genoeg te eten om niet te mager te worden. Vraag me oprecht af hoeveel je moet eten om toch aan je calorieën te komen als je de koolhydraten wegstreept?

Ben wel vegetariër, dus uit een stuk vlees of kip kan ik geen extra calorieën halen.

Da's niet zo moeilijk hoor... 300 gram slagroom is gewoon 1000 calorieën. 50 gram roomboter is 350 kcal. Eigen chocolade 740 kcal per 100 gram. 100 gr belegen geitenkaas is 375 kcal.

Ik zit al over mijn hoeveelheid voor ik het weet.
quote:Louise70 schreef op 15 februari 2017 @ 01:28:

Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels.

Dit kun je ondervangen door rundvlees (en andere roodvlees soorten) te eten, inclusief runderlever. Die bevatten ontzettend veel gezonde voedingstoffen.

quote:Het drinken van bier en suikerhoudende dranken is taboe, en in de beleving van velen is het dan ook afzien.Wat is afzien? Er zijn zoveel mensen, ook jonge, met obesitas en diabetes II. Die kunnen vaak weinig meer, zelfs spelen met de eigen kinderen is al vaak een opgave. Als ze ouder worden krijgen ze last van hun gewrichten en in het geval van diabetici die hun koolhydraatinname niet verminderen volgen vaak amputaties. Dat vind ik meer afzien dan gezond eten en je bedenken dat suiker en andere koolhydraten in grote hoeveelheden niet gezond zijn.
Ik eet merendeels onverzadigde vetten, dus voor hart- en vaatproblemen, hoef ik niet bang te zijn.

Ook eet ik veel vette vis en met de eiwitten valt het wel mee, zoveel eet ik niet dat mijn nieren daar overbelast van kunnen raken.

Wat ik wel te weinig doe is water drinken, daar kom ik niet aan toe, daar moet ik iets aan doen.

Voor mij is het geen probleem om dit dieet vol te houden, want ik kom niets tekort en moet mezelf er zelfs aan herinneren dat ik moet eten, dus ik maak me geen zorgen voor de toekomst.
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 20:13:

De soja in sojayoghurt is niet gefermenteerd en daardoor giftig voor de schildklier. Ik eet het wel af en toe, maar wil er geen regelmatige gewoonte van maken.De sojayoghurts die ik ken zijn wel allemaal gefermenteerd hoor, anders is het ook geen yoghurt. Al kan het zijn dat er ongefermenteerde producten te koop zijn hoor, dat weet ik niet. Je kunt het natuurlijk ook heel makkelijk zelf fermenteren, als je een yoghurt wil?
quote:Cateautje schreef op 15 februari 2017 @ 09:30:

en met de eiwitten valt het wel mee, zoveel eet ik niet dat mijn nieren daar overbelast van kunnen raken.

Wat ik wel te weinig doe is water drinken, daar kom ik niet aan toe, daar moet ik iets aan doen.

.Dat is ook iets wat ik mij nu moet aan gaan leren. Door mijn hogere eiwit inname zal mijn lichaam meer stikstof moeten afvoeren. Dus Ureum, oftewel, mijn nieren moeten ook aan de slag. En daar heb ik dus water voor nodig. Ik merk dat ik tegenwoordig te weinig water binnenkrijg. Zie we aan de wekelijkse metingen en ik merk het aan mijn huid.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ja Jaw, ik merk het ook aan mijn huid. Toch, om twee liter water per dag te gaan drinken staat me vreselijk tegen. Ik moet er ook aan geloven.
Ja, 's zomers gaat dat een stuk makkelijker. Ook doordat je dan toch meer vochthoudend voedsel tot je neemt omdat dat makkelijker voorhanden is. Wanneer je toch seizoensgebonden eet, dan krijg je toch minder vochtrijk voedsel binnen in de winter. En het is vooral nu met de vrieskou droog buiten qua luchtvochtigheid, dus adem je meer vocht uit.

Als ik gekookte pasta/rijst/aardappelen zou eten, zou ik zo ook vocht binnenkrijgen. Maar door weinig van dat soort koolhydraten te eten, loop ik dus ook het vocht dat daarbij meekomt mis.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ja, inderdaad. Klopt helemaal wat je zegt.

Ik zit er ineens aan te denken eens een grote pan verse groentesoep te maken, dat is ook een goede vochttoevoeger en lekker warm.
quote:Cateautje schreef op 15 februari 2017 @ 12:17:

Ja Jaw, ik merk het ook aan mijn huid. Toch, om twee liter water per dag te gaan drinken staat me vreselijk tegen. Ik moet er ook aan geloven.Volgens mij kan het ook wel wat minder. Als je thee en koffie drinkt krijg je ook al vocht binnen. Dan is een 1 liter water volgens mij wel genoeg. Te veel drinken is ook belastend voor je nieren.
quote:elske1975 schreef op 15 februari 2017 @ 13:25:

[...]

Volgens mij kan het ook wel wat minder. Als je thee en koffie drinkt krijg je ook al vocht binnen. Dan is een 1 liter water volgens mij wel genoeg. Te veel drinken is ook belastend voor je nieren.

Ik drink de hele dag zwarte koffie. Men zegt dat dat juist vocht afdrijft, dus ik vraag het me af.

Zoals geschreven, merk ik het aan mijn huid. Door het koolhydraatarme dieet trekt het wel strakker, maar de kwaliteit van de huid is om te huilen, dus een voordeel en een nadeel.

As we speak loop ik nu naar de keuken om water te gaan drinken.
quote:nina1966 schreef op 14 februari 2017 @ 20:12:

[...]

Dan koop je er toch een?

https://pluspunt.mediqmed ... LPNqbGlkNICFUG4GwodRdgAQg

zelfs wehkamp heeft ze

https://www.wehkamp.nl/Wi ... MfSl9GlkNICFR2LdwodmxAHJQ

Nina, als je meeleest even dit: Heb gister laat toch maar je advies gevolgd en een meter besteld. Heb hem net binnen en gelijk geprikt natuurlijk en de bloedsuikerwaarde is op dit moment 4.8, ondanks het feit dat ik gegeten en gedronken heb.

Is het niet fantastisch??!!!

Bedankt voor de tip!!!
quote:Cateautje schreef op 15 februari 2017 @ 14:27:

[...]

Nina, als je meeleest even dit: Heb gister laat toch maar je advies gevolgd en een meter besteld. Heb hem net binnen en gelijk geprikt natuurlijk en de bloedsuikerwaarde is op dit moment 4.8, ondanks het feit dat ik gegeten en gedronken heb.

Is het niet fantastisch??!!!

Dat is een mooie waarde! (En voor mij persoonlijk een bewijs dat low carb echt helpt bij (pre)diabetes.)
quote:elske1975 schreef op 15 februari 2017 @ 14:37:

[...]

Dat is een mooie waarde! (En voor mij persoonlijk een bewijs dat low carb echt helpt bij (pre)diabetes.)

Bij de eerste test bij de huisarts had ik 11.1, dus ik ben er met sprongen op vooruit gegaan dankzij dat dieet en in zo'n korte tijd. Ik heb even een rondedansje gedaan door de kamer.

Nu nog over twee maanden die andere bloedwaarde meten en dan denk ik dat ik er van af ben. Ik blijf er wel gevoelig voor, maar dit dieet bevalt meer dan prima, al 5 kilo kwijt, dus dat laat ik niet meer los.

Geweldig hè?

Ben zo blij!!!
Super goed, fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven