Lijf & Lijn alle pijlers

Met cheaten win je niks

06-06-2017 09:51 125 berichten
Ik ben een boek aan het lezen over gezond eten en leven: Wired to eat van Robb Wolf. Hij zegt dat cheaten een raar idee is als je gezond wilt eten en leven omdat valsspelen of bedriegen iets oplevert (onterecht, dat wel). Van je gezonde levensstijl afwijken door chips, ijs, McDonald's te eten levert je juist niks positiefs op. Je eet iets wat niet goed is voor je gezondheid en je raakt verder verwijderd van je doel (afvallen, gezonder worden, je gewicht behouden).

Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.

Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2017 11:06
tja en dan trek je je schouders op.
Inderdaad.
Maar ik reageerde op iemand die aangaf dat zij nooit meemaakte dat er over gezeurd werd dat iemand niet iets lekkers nam. Ik heb dat juist wel heel vaak gezien en gehoord. Dat was alles.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
sssssst schreef:
06-06-2017 11:04
Eens! Ik heb zelden gezeur over mijn keuzes.

Vorig jaar hadden we op mijn werk patat besteld op de avond dat groep 8 musical had. Eén gezondheidsfreak heeft daar de hele middag over gemiept. En daarna had ze commentaar op de geur etc. Niemand zeurde dagelijks over de geuren van haar bakjes lunch. Daar kan ik dus heel slecht tegen.
Ik krijg wel eens 'gezeik' als ik iets af sla, met het bekende 'maar jij kan het hebben!' Ik zeg dan echt altijd 'als ik dat elke keer doe word ik van zelf dik' en dan krijg ik een 'oh...ja dat is waar.'

Zal wel verder, mij interesseert het niet zo, het is meestal dat anderen het onmiddellijk koppelen aan zich zelf als ik iets niet wil wegens slank willen blijven. Terwijl ik dat natuurlijk niet zo bedoel, want wat interesseert mij het nu dat iemand te dik is, zelf weten.
Als ik af wil vallen kan ik het beste geen dingen eten die sommige mensen onder "cheaten" zouden scharen. Dus dan zijn er geen chips, chocolaatjes, koekjes of ijsjes in huis. Ik kan namelijk maar slecht mate houden en dat combineert slecht met afvallen.

Overigens eet ik ook dan lekker en gevarieerd en heb ik niets te klagen. Fruit vind ik heerlijk en ik ga niet over op een eetpatroon van droge krackers en gekookte zilvervliesrijst. Ik heb gewoon altijd wel zin in een handje chips of stukje chocolade. En als ik een handje of stukje heb gehad lust ik daarna nog wel drie handjes of drie stukjes. En dan kan ik daarna nog wel even verder eten. Dus als ik aan de bovenkant van mijn marge (of er zelfs boven zit) kan ik het beter niet in huis halen. Sterker nog, dan kan mijn lief beter de boodschappen doen zodat ik het niet huis haal.

Als ik dat een paar dagen, dikke week heb volgehouden lukt het me daarna ook beter om in andere situaties mate te houden en kan ik op feestjes ook beter nee zeggen tegen de taart et cetera. Ik zou echt willen dat ik gezegend was met zoveel zelfdiscipline dat ik het bij een hapje van het een of ander zou kunnen houden.
sssssst schreef:
06-06-2017 10:51
Ervaar jij dat echt? Ik zie of hoor zelden dat mensen commentaar hebben op de keuzes van anderen. Eerder andersom, dat doorgeslagen gezondheidsfreaks commentaar hebben op mensen die eens iets lekkers nemen.
Ik ervaar dat soms bij mijn familie (ooms, tantes, niet bij mijn ouders gelukkig) en soms op mijn werk. Ik werk op een basisschool en wij zijn afgelopen jaar een gezonde school geworden met hardloopprogramma en verbod op sap en frisdrank voor de leerlingen. Voor de zomervakantie zijn 2 collega's en ik ook gezonder gaan leven (allemaal op onze eigen manier). We zijn samen meer dan 60 kilo afgevallen, meer gaan sporten en hebben meegelopen met het loopprogramma met de leerlingen. Nu krijgen we wel eens verwijten van 2 andere collega's bij tractaties en etentjes. Wij maken gewoon onze eigen keuzes en zullen nooit een collega aanspreken op diens eetgedrag of niet-bewegen.
elske1975 schreef:
06-06-2017 09:59
Een half gebakje is dan weer raar op een verjaardag. Dan denkt de gastheer of gastvrouw dat het bedorven is ofzo :)
Waarom zou een ander bepalen wat jij in je mond stopt?

Aanrader voor jou zijn de boeken van Mieke Kosters
Mensen die er naar uitkijken om in het weekend pizza ofzo te eten hebben volgens mij 'de klik' naar een gezonde kevensstijl nog steeds niet gemaakt.
Als je werkelijk gezond eet besef je eens zo goed dat je gewoon deeg, vet en zout aan het eten bent. Niets smakelijk aan...

Ik kijk er eerder naar uit om in het weekend uitgebreider te eten, gerechten die meer werk vragen. Maar wel gezond, omdat je jezelf dan heel voldaan en gevoed voelt.
En omdat het gewoon véél lekkerder is dan gefrituurde rommel met saus.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
07-06-2017 06:26
Waarom zou een ander bepalen wat jij in je mond stopt?

Aanrader voor jou zijn de boeken van Mieke Kosters
Die heb ik allemaal gelezen. Ik kies dus voor geen gebakje want een gebakje is voor mij geen 8 of hoger.
FarFarAway schreef:
07-06-2017 07:04
Mensen die er naar uitkijken om in het weekend pizza ofzo te eten hebben volgens mij 'de klik' naar een gezonde kevensstijl nog steeds niet gemaakt.
Als je werkelijk gezond eet besef je eens zo goed dat je gewoon deeg, vet en zout aan het eten bent. Niets smakelijk aan...

Ik kijk er eerder naar uit om in het weekend uitgebreider te eten, gerechten die meer werk vragen. Maar wel gezond, omdat je jezelf dan heel voldaan en gevoed voelt.
En omdat het gewoon véél lekkerder is dan gefrituurde rommel met saus.
oh nee, ik kan naar beiden uitkijken.
Ook naar een frikandel speciaal, gewoon omdat ik dat errug lekker vind
Ik lees / hoor heel vaak de zin 'je moet jezelf wel iets gunnen hoor'. En 'af en toe iets lekkers hoort in een gezond voedingspatroon'.
Dan vraag ik mijzelf altijd wel een paar dingen af:
Wat gun je jezelf dan als je een patatje eet? En wat misgun je jezelf wanneer je geen patat (of koek, snoep, ijs whatever) eet?
Hoe vaak is 'af en toe'? Wat is 'iets lekkers'?
En vooral: wat maakt ons allemaal expert op het gebied van andermans voedingskeuzes?
Joors troelie
Nou, AmyFarrahFowler, dat vroeg ik me ook af toen ik jouw eerdere post las "wat maakt jou een expert op het gebied van voedingskeuzes"? Want ik vind een pizza wél lekker. Het is niet zomaar een stuk deeg met zout en vet. Het is het deeg, de gesmolten kaas, gekruide tomatensaus en diverse groentes (in mijn geval) en de combinatie van die smaken, die ik lekker vind. En waarom zou een pizza ongezond zijn? Het is tenslotte deeg en groentes en kaas.

En zo denk ik ook over een gebakje. Niet gezond, wél lekker. En dat lekkers gun ik mij. Zoals ik me gisteren ook een salade gunde van avocado en rode paprika, wat ik een enorm lekkere combinatie vind. Of het wat duurdere fruit, wat nu langzamerhand weer goedkoper wordt.

Maar ik vind dat niet véél lekkerder dan 'gefrituurde rommel'. De ene keer heb ik zin in die salade, de andere keer in patat. En dan gun ik mezelf dus wat lekkers. En dat is 'gunnen', omdat ik weet dat het ongezonder is dan die salade. Maar ik vind het even lekker.

Fijn dat het voor jou anders werkt, maar voor mij werkt het zo. Dat jij vindt dat ik geen 'klik' heb naar een gezonde levensstijl, omdat ik enorm kan genieten van een stuk chocolade bij de thee, is ook maar jouw mening, nietwaar?
Later is nu
Dreamer schreef:
08-06-2017 08:56
Nou, AmyFarrahFowler, dat vroeg ik me ook af toen ik jouw eerdere post las "wat maakt jou een expert op het gebied van voedingskeuzes"? Want ik vind een pizza wél lekker. Het is niet zomaar een stuk deeg met zout en vet. Het is het deeg, de gesmolten kaas, gekruide tomatensaus en diverse groentes (in mijn geval) en de combinatie van die smaken, die ik lekker vind. En waarom zou een pizza ongezond zijn? Het is tenslotte deeg en groentes en kaas.

En zo denk ik ook over een gebakje. Niet gezond, wél lekker. En dat lekkers gun ik mij. Zoals ik me gisteren ook een salade gunde van avocado en rode paprika, wat ik een enorm lekkere combinatie vind. Of het wat duurdere fruit, wat nu langzamerhand weer goedkoper wordt.

Maar ik vind dat niet véél lekkerder dan 'gefrituurde rommel'. De ene keer heb ik zin in die salade, de andere keer in patat. En dan gun ik mezelf dus wat lekkers. En dat is 'gunnen', omdat ik weet dat het ongezonder is dan die salade. Maar ik vind het even lekker.

Fijn dat het voor jou anders werkt, maar voor mij werkt het zo. Dat jij vindt dat ik geen 'klik' heb naar een gezonde levensstijl, omdat ik enorm kan genieten van een stuk chocolade bij de thee, is ook maar jouw mening, nietwaar?
Helemaal mee eens.

Alleen was het volgens mij wel iemand anders die die opmerking maakte over die klik met een gezonde levensstijl.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
08-06-2017 09:16
Helemaal mee eens.

Alleen was het volgens mij wel iemand anders die die opmerking maakte over die klik met een gezonde levensstijl.
Neehoor.. ik zag het weer staan in de quote een aantal posts boven mij.
Later is nu
AmyFarrahFowler schreef:
07-06-2017 21:44
Ik lees / hoor heel vaak de zin 'je moet jezelf wel iets gunnen hoor'. En 'af en toe iets lekkers hoort in een gezond voedingspatroon'.
Dan vraag ik mijzelf altijd wel een paar dingen af:
Wat gun je jezelf dan als je een patatje eet? En wat misgun je jezelf wanneer je geen patat (of koek, snoep, ijs whatever) eet?
Hoe vaak is 'af en toe'? Wat is 'iets lekkers'?
En vooral: wat maakt ons allemaal expert op het gebied van andermans voedingskeuzes?
Ik ben geen expert, maar lees wel graag over voedingsleer. Maar dan (leesbare) wetenschappelijke artikelen, bijvoorbeeld van Martijn Katan.

Ik eet alleen dingen die ik lekker vind, dus geen andijviestampot, maar wel salades. En als ik er trek in heb.
En ik eet geregeld patat of chips (eigenlijk nooit ijs of taart oid), en dat kan ook prima. Daar kan ik echt even zin in hebben. Dat vind ik dan niet iets gunnen. Maar gewoon lekker.
Mijn man heeft problemen met op gewicht blijven, maar die doet (in mijn ogen) rare dingen als de pan (gewoon groentes, aardappelen, pasta oid) leeg eten, want ´weggooien is zonde´. Echt iets wat hij van vroeger uit meegekregen heeft
Jitsie schreef:
06-06-2017 09:59
Juist! Wat Marana zegt...

Ik snoep nog wel eens maar dat is dan heel beperkt. Ik ben ook sneller voldaan. Na een paar hapjes heb ik echt het idee: "deze smaak zijn de caloriën niet waard". Zo heb ik al heel veel snoep/chocolade/chips terug in de kast gezet na 2 hapjes.
Dat heb ik met cake! Meestal valt zo'n plakje heel erg tegen (droog of veel te klef), dan denk ik ook; 'dat is me de calorieën echt niet waard'. Vind het wel een goeie! Dan liever een stuk echt goede pure chocola :worship:

Maar een 'cheat day' vind ik onzin, alsof alle andere dagen afzien zijn en je die ene dag alleen maar geniet. Ik geniet meer van een lekker verse gezonde maaltijd dan van een goor nep karton Mac menu.
AmyFarrahFowler schreef:
07-06-2017 21:44
En 'af en toe iets lekkers hoort in een gezond voedingspatroon'.
Ik heb iets gepost over een gezond voedingspatroon, maar ik zal niet iets zeggen als 'iets lekkers'. Alsof nectarines en salades en havermout niet lekker zijn!
Ik schreef gisteren heel bewust: in een gezond voedingspatroon past af en toe een gebakje of iets van de Mac. Met de nadruk op af en toe. Ik kies voor dat gebakje, Lilalinda blijkbaar voor gefrituurde rommel, en Dreamer kan van allebei genieten. Prima toch, zolang je het met mate doet?
lilalinda schreef:
08-06-2017 09:29
Mijn man heeft problemen met op gewicht blijven, maar die doet (in mijn ogen) rare dingen als de pan (gewoon groentes, aardappelen, pasta oid) leeg eten, want ´weggooien is zonde´. Echt iets wat hij van vroeger uit meegekregen heeft
Dat had ik ook, het bord moest leeg en de pan eigenlijk ook. En mijn ex was ook zo. Wat we toen deden was bewust iets minder koken, zodat we niet teveel aten en we toch niets weg moesten gooien. Alleen jammer dat je af en toe meer trek hebt en dan is er niet meer eten en dan ga je dus snaaien.
Het was echt een eye-opener toen mijn huidige vriend zei 'het bord hoeft niet leeg he, ik weet dat je het lekker vindt, ik ben niet beledigd als je wat laat staan'.
_Marana_ schreef:
08-06-2017 09:44
Lilalinda blijkbaar voor gefrituurde rommel, en Dreamer kan van allebei genieten. Prima toch, zolang je het met mate doet?
en chips
en alcohol

er zijn veel dingen waar je lichaam niet veel mee opschiet, maar die ik wel eet(drink). Inderdaad gewoon met mate, opletten en keuzes maken
_Marana_ schreef:
08-06-2017 09:47
Dat had ik ook, het bord moest leeg en de pan eigenlijk ook. En mijn ex was ook zo. Wat we toen deden was bewust iets minder koken, zodat we niet teveel aten en we toch niets weg moesten gooien. Alleen jammer dat je af en toe meer trek hebt en dan is er niet meer eten en dan ga je dus snaaien.
Het was echt een eye-opener toen mijn huidige vriend zei 'het bord hoeft niet leeg he, ik weet dat je het lekker vindt, ik ben niet beledigd als je wat laat staan'.
zo voed ik mijn kinderen heel bewust zo op, dat het bord niet leeg hoeft. Ze krijgen ook geen beloning voor het leeg eten van hun bord (of voor nog een keer opscheppen). En ook geen ´straf´ (geen toetje...) als ze weinig eten

Ik schuif restjes in de koelkast, in de hoop dat ik er iets mee doe (in de praktijk gooi ik ook nog wel eea weg na een paar dagen).
Dreamer, welke eerdere post? Goed lezen voor je iemand woorden inde mond legt.
Joors troelie
Dreamer schreef:
08-06-2017 09:18
Neehoor.. ik zag het weer staan in de quote een aantal posts boven mij.
Far far away
Amy Farrah Fowler

Zie je het verschil?
Joors troelie
:$ :-$
dreamer wijzigde dit bericht op 08-06-2017 12:28
99.52% gewijzigd
Later is nu
AmyFarrahFowler schreef:
08-06-2017 12:11
Far far away
Amy Farrah Fowler

Zie je het verschil?
Oh.. K> sorry :-$
Later is nu
:)
Joors troelie
Die uitspraak was van mij ja... de schuldige staat recht :bye:

Ik bedoel het eigenlijk niet zo concreet als het er staat. Wat ik bedoel is dat mensen met overgewicht ondanks hun nieuwe levensstijl vaak nog een enorme hunkering hebben naar ongezond voedsel als beloning, gezond eten blijft voor hen vaak gekoppeld aan 'ik hou me in' en zaterdag ga ik loos op pizza en frieten. (Beetje overdreven)
Ze hebben de klik naar gezond én lekker in hun hoofd nog niet gemaakt. Althans, dat is wat ik bij verschillende mensen in mijn omgeving waarneem.
Bij gezellig hoort junkfood...

Sterker nog, als ze denken dat het er niet zal zijn op een feestje wordt er voorgesteld om gefrituurde hapjes mee te nemen! Echt waar gebeurd helaas.
FarFarAway schreef:
08-06-2017 13:36
Die uitspraak was van mij ja... de schuldige staat recht :bye:

Ik bedoel het eigenlijk niet zo concreet als het er staat. Wat ik bedoel is dat mensen met overgewicht ondanks hun nieuwe levensstijl vaak nog een enorme hunkering hebben naar ongezond voedsel als beloning, gezond eten blijft voor hen vaak gekoppeld aan 'ik hou me in' en zaterdag ga ik loos op pizza en frieten. (Beetje overdreven)
Ze hebben de klik naar gezond én lekker in hun hoofd nog niet gemaakt. Althans, dat is wat ik bij verschillende mensen in mijn omgeving waarneem.
Bij gezellig hoort junkfood...

Sterker nog, als ze denken dat het er niet zal zijn op een feestje wordt er voorgesteld om gefrituurde hapjes mee te nemen! Echt waar gebeurd helaas.
Mijn vriend doet in het weekend wat hij wil en door de weeks eet hij normaal. Dat is niet omdat hij de klik naar gezond en lekker niet heeft gemaakt, en ook niet omdat hij denkt dat junkfood bij gezellig hoort. Hij vindt het gewoon lekker en wil het niet laten staan. Dus nu eet hij door de weeks normaal en in het weekend waar hij maar zin in heeft. Soms betekent dat dat hij in het weekend 3 zakken borrelnootjes eet en 2 soorten ijs daarna als toetje en dat is dan op 1 dag. In zijn ogen heeft hij het beste van 2 werelden, een gezond lichaam en gewicht maar toch gewoon alles eten wat hij wil in de hoeveelheden die hij wil.

Wat is er trouwens mis met voorstellen hapjes mee te nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven