Met cheaten win je niks

dinsdag 6 juni 2017 om 09:51
Ik ben een boek aan het lezen over gezond eten en leven: Wired to eat van Robb Wolf. Hij zegt dat cheaten een raar idee is als je gezond wilt eten en leven omdat valsspelen of bedriegen iets oplevert (onterecht, dat wel). Van je gezonde levensstijl afwijken door chips, ijs, McDonald's te eten levert je juist niks positiefs op. Je eet iets wat niet goed is voor je gezondheid en je raakt verder verwijderd van je doel (afvallen, gezonder worden, je gewicht behouden).
Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.
Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.
Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
vrijdag 9 juni 2017 om 11:27
Jullie geven het een negatieve lading. De mensen voor wie dat cheaten wel werkt zien dat anders. Denk jij dat iemand die echt cheat daar een schuldgevoel over krijgt? Integendeel juist. Moeilijk te begrijpen misschien maar dat is dan weer jouw perceptie. Noem jij het een verwendag, whatever. En mijn vriendin die cheat lekker verder. Iedereen blij.
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 11:32

vrijdag 9 juni 2017 om 11:48
Hoezo? Je moet toch leren om ook met minder gezonde etenswaren om te gaan?Fee-de-Goede schreef: ↑06-06-2017 10:18Als mensen overgewicht hebben of een andere goede reden om een bepaald dieet te volgen is cheaten nogal dom ja.
Als je een perfect gewicht heb en helemaal gezond ben hoef je geen dieet te volgen is het geen cheaten.
Geen idee waarom dat ineens een briljante ingeving zou zijn of een discussie waard.
Mensen met een eetstoornis (eetbuien) moeten ook gewoon ongezonde dingen blijven eten.
vrijdag 9 juni 2017 om 11:49

vrijdag 9 juni 2017 om 11:49
Dan gaat het meer om het metabolisme toch? Ik ken wel mensen die een dag in de week helemaal losgaan om de rest van de week keurig hun gemealprepte bakjes rijst met kip en groente te eten.AmyFarrahFowler schreef: ↑09-06-2017 11:43Cheaten heeft in de wereld van krachttraining en bodybuilding een heel andere lading.
vrijdag 9 juni 2017 om 11:51
Als je dat hele wereldje niet kent en/of snapt, waarom blijf je dan zo pushen om je gelijk te behalen?
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 11:57
AmyFarrahFowler schreef: ↑09-06-2017 11:51Als je dat hele wereldje / concept niet kent en/of snapt, waarom blijf je dan zo pushen om je gelijk te behalen?
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 12:00
Ik zit niet te pushen. Ik geef mijn mening. Sorry hoor ...AmyFarrahFowler schreef: ↑09-06-2017 11:51Als je dat hele wereldje niet kent en/of snapt, waarom blijf je dan zo pushen om je gelijk te behalen?
Het is gewoon bekend dat een bepaalde lading aan een woord zit, of kan zitten, die in je achterhoofd iets triggert. Maar dat is niet zo in de bodybuildingwereld. Nou, best.
Later is nu
vrijdag 9 juni 2017 om 12:15
En het is je niet bekend dat sommige woorden niet letterlijk bedoelt worden? Mierenneuken is daar een mooi voorbeeld van.
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 13:12
Jemig wat een gezeur. Zoek gewoon een voedingspatroon wat bij je past, bij je wensen past. Wil je afvallen dan neem je wat minder suikers/vetten/koolhydraten en beweeg je wat meer. Wil je op gewicht blijven dan let je gewoon wat op en beweeg je normaal. Zo moeilijk is het toch allemaal niet. Bewegen is m.i. de beste manier om fit en gezond te blijven of om het te worden. Daarnaast uiteraard de voeding. Ik ben ondertussen 52 kilo afgevallen en ik eet gewoon zo nu en dan een frietje of een zelfgemaakte pizza. Niets mis mee. Dus zelfs als je wil afvallen kan het en het is echt geen cheaten.
vrijdag 9 juni 2017 om 14:23
Dat 'cheaten' door een bepaalde groep mensen wordt gebruikt om iets aan te duiden, betekent niet dat de rest van de wereld de algemeen geldende definitie van dat woord ineens los moet laten. Het is duidelijk dat jíj er een andere betekenis op nahoudt dan algemeen gangbaar, en dat is best, maar het is zinloos om boos te worden op de meerderheid die de gangbare betekenis hanteert.
vrijdag 9 juni 2017 om 14:43
Je bent te grappigroodmiertje schreef: ↑09-06-2017 14:23Dat 'cheaten' door een bepaalde groep mensen wordt gebruikt om iets aan te duiden, betekent niet dat de rest van de wereld de algemeen geldende definitie van dat woord ineens los moet laten. Het is duidelijk dat jíj er een andere betekenis op nahoudt dan algemeen gangbaar, en dat is best, maar het is zinloos om boos te worden op de meerderheid die de gangbare betekenis hanteert.

Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 16:50
Ik hou ook niet zo van het woord cheaten, heb mezelf voorgenomen om voortaan gezond te eten, na lang jojo=en. Bij dieeten hou ik me er een tijd streng aan, val ik veel af, val ik in een stressvolle situatie van mn dieet af en kom ik weer flink aan, omdat ik denk, laat ook maar ik heb het nou toch al verpest.
Wat ik nu doe is 3 gezonde maaltijden per dag, zo gezond mogelijke tussendoortjes, niet eten uit verveling, genoeg water drinken, bewegen etc. Als ik zin heb in iets lekkers mag dat, mits ik eerst op de verpakking kijk wat erin zit en mijn best doe zo min mogelijk te eten.
Misschien val ik zo minder snel af dan echte diëters, maar het is wel veel makkelijker een hele lange tijd vol te houden.
Wat ik nu doe is 3 gezonde maaltijden per dag, zo gezond mogelijke tussendoortjes, niet eten uit verveling, genoeg water drinken, bewegen etc. Als ik zin heb in iets lekkers mag dat, mits ik eerst op de verpakking kijk wat erin zit en mijn best doe zo min mogelijk te eten.
Misschien val ik zo minder snel af dan echte diëters, maar het is wel veel makkelijker een hele lange tijd vol te houden.
vrijdag 9 juni 2017 om 16:59
Ja en nee. Je hebt re-feed days, dan vul je echt heel bewust je Kh aan, meestal doen ze dat zo clean mogelijk. Je hebt cheatdays of cheatmeals, ook om je Kh aan te vullen maar er zit ook een mentaal aspect aan; zo houd je het de andere dagen beter vol, je hebt iets om naar uit te kijken.lunaleeflang schreef: ↑09-06-2017 11:49Dan gaat het meer om het metabolisme toch? Ik ken wel mensen die een dag in de week helemaal losgaan om de rest van de week keurig hun gemealprepte bakjes rijst met kip en groente te eten.
(en veel kerels scheppen er dan ook heerlijk over op X-D 'Ik heb drie magnums op en een pak oreo's én nog een pizza X-D. Is meestal gigantisch overdreven maar dat mag de pret niet drukken )
Dat niet schuldig voelen zal wel deels te maken hebben met dat je er naar uitkijkt, het in je macro's 'verdisconteert' zit. En misschien ook omdat het uit een echte mannenwereld komt. Mannen hebben over het algemeen niet zoveel last van schuldgevoelens, dat is meer wijvengezeik X-D
En cheaten kan clean (dus met alleen gezonde voedingsmiddelen) maar ook dirty (chips, ijs, pizza, dat werk) Dat is maar helemaal afhankelijk van welk principe je aanhangt. Eet je paleo dan cheat je niet snoep of ijs bijvoorbeeld.
En het is afhankelijk van je doel

Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 17:00
Iedereen kan natuurlijk voor zichzelf bepalen wat diëten is.
Maar ik verwees naar proberen af te vallen door je voedingspatroon te verbinden aan vrij strikte regels, zoals een maximum aan caloriën, of het verwijderen van een bepaalde voedingsgroep of proberen dingen als koolhydraten te tellen.
In dat geval kan je de regel breken, en dus ook 'cheaten', besluiten de regel te breken.
Ik heb dit lange tijd zo gedaan, schommelde erg en ontwikkelde een ongezonde relatie met eten (iets dat ik graag wilde hebben maar niet mocht, eten als beloning, en als ik het bijvoorbeeld erg druk had vond ik dat ik niet dat ook nog mezelf hoefde te onthouden, dat het best "mocht"). Voor mij in ieder geval werkte het misleidend om dingen te tellen omdat je toch gaat proberen dingen te "omzeilen", terwijl je lichaam niet gek is; die telt altijd caloriën.
Dus nu werk ik meer met... tja, principes? Ik doe mijn best, kijk totaal anders naar eten, besef me ontzettend goed dat dit lichaam nog decennia mee moet en dat als ik nu een zak doritos leeg eet ik het extra gewicht altijd met me meedraag. Gek genoeg val ik nu veel consistenter af dan eerst. Kost me nog steeds discipline, maar als ik nu eten laat staan is het om mezelf op lange termijn een plezier te doen, en niet om mezelf iets te onthouden.
En in het idee van "cheaten" zit een klein beetje die ongezonde houding mbt eten die ik eerst had verpakt, maar dat kan ook projectie zijn natuurlijk.
vrijdag 9 juni 2017 om 17:05
vrijdag 9 juni 2017 om 17:21
Dat snap ik heel goed, dat het idee van cheatdays niet werkt als een ongezonde houding mbt eten je valkuil is. Dan is het heel slim om een andere strategie te vinden die dat niet triggert.
Voor mij werkt het woord dieet ook niet, dat is me te tijdelijk. Maar een zinnetje als 'we hebben nu eenmaal levenslang' (met bijbehorend zielig gezicht X-D ) daar word ik ook kriegel van. Voor mij is het een proces dat regelmatig aangepast moet worden aan de nieuwe omstandigheden. Ik hou van processen en ik hou van verandering, dus dat komt mooi uit. en ik hou ervan om af en toe buiten het proces om te gaan als dat de tevredenheid verhoogt. Dus heb ik af en toe een 'fuck it' moment. Die plan ik niet, daar kijk ik niet naar uit, dat is iets spontaans.
En nee hoor, teruglezen is niet verplicht
Voor mij werkt het woord dieet ook niet, dat is me te tijdelijk. Maar een zinnetje als 'we hebben nu eenmaal levenslang' (met bijbehorend zielig gezicht X-D ) daar word ik ook kriegel van. Voor mij is het een proces dat regelmatig aangepast moet worden aan de nieuwe omstandigheden. Ik hou van processen en ik hou van verandering, dus dat komt mooi uit. en ik hou ervan om af en toe buiten het proces om te gaan als dat de tevredenheid verhoogt. Dus heb ik af en toe een 'fuck it' moment. Die plan ik niet, daar kijk ik niet naar uit, dat is iets spontaans.
En nee hoor, teruglezen is niet verplicht

Joors troelie

vrijdag 9 juni 2017 om 17:58
Zo werkt het voor mij. Ik zou het niet bij een cheatmaal of een cheatdag kunnen houden maar doorslaan.AmyFarrahFowler schreef: ↑09-06-2017 17:21Dat snap ik heel goed, dat het idee van cheatdays niet werkt als een ongezonde houding mbt eten je valkuil is. Dan is het heel slim om een andere strategie te vinden die dat niet triggert.

vrijdag 9 juni 2017 om 23:45
En ik, de queen of junkfood, heb deze avond braaf een maaltijdsalade naar binnen geschoven (en verder nietsss en ik ga nu naar bed)!AmyFarrahFowler schreef: ↑09-06-2017 20:19En door al dat gepraat over cheaten zit ik nu op n portie babi pangang te wachten. Met n gebakken banaan als toetje.