Lijf & Lijn alle pijlers

Met cheaten win je niks

06-06-2017 09:51 125 berichten
Ik ben een boek aan het lezen over gezond eten en leven: Wired to eat van Robb Wolf. Hij zegt dat cheaten een raar idee is als je gezond wilt eten en leven omdat valsspelen of bedriegen iets oplevert (onterecht, dat wel). Van je gezonde levensstijl afwijken door chips, ijs, McDonald's te eten levert je juist niks positiefs op. Je eet iets wat niet goed is voor je gezondheid en je raakt verder verwijderd van je doel (afvallen, gezonder worden, je gewicht behouden).

Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.

Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
TO trapt af: ik cheat bewust niet. Niet vanuit de gedachte hierboven maar omdat ik bang ben terug te vallen en kwijt te raken wat ik heb bereikt (14 kilo afgevallen, sportieve levensstijl, meer energie). Ik ken mezelf en weet ook dat ik het niet bij een cheatmomentje kan laten. Als ik niet cheat hoef ik geen afwegingen te maken van hoeveel, hoe ongezond, wanneer etc. Tegenover mijn omgeving moet ik niet niet cheaten soms verdedigen (ach, neem toch een stukje taart, je bent nu zoveel afgevallen, dat kan geen kwaad). Misschien zet ik de redenering van Robb Wolf volgende keer wel in :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat je het cheaten noemt, een keer iets eten wat misschien minder goed is.

Je eetpatroon is gezond of ongezond, en in een gezond eetpatroon past best af en toe een beetje ijs of een handje chips of iets van de Mac. Je moet alleen niet en en en doen, want dan wordt je eetpatroon ongezond.

Als ik echt zin heb in chocolade koop ik nu echt lekkere chocolade en geniet ik daar heel erg van. Zodat ik weer zonder problemen een poos zonder chocolade kan.
Ik cheat bewust als ik echt heel veel zin in iets heb. Anders ga ik helemaal los. :proud:

Maar dat gaat om een paar keer per week. Vooral in het weekend. Door de week lukt het mij heel goed gezond te eten omdat ik dan gewoon enkel fruit mee neem naar het werk. Ik ben iig al heel dicht bij mijn doel geraakt zonder mezelf alles te ontzeggen. Nog 1,5 kilo. :cheer:
Oh en ik heb geleerd dat je niet een compleet gebakje hoeft te eten, of een zak chips. Van de smaak kun je ook genieten als je maar de helft neemt, of een handje of zo.
Cheaten bestaat niet!
In een gezond voedingspatroon hoort alles bij elkaar. Vooral veel gezond en lekker, maar soms ook lekker en minder gezond.

Als ik eens een ijsje eet, geniet ik daar zo van. Dat soms genieten hoort er gewoon bij. Juist daardoor heeft de rest zin.
anoniem_304245 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 10:01
0.93% gewijzigd
Ik ga me niet van alles ontzeggen wat ik lekker vind. Daarom ga ik regelmatig op dieet als ik wat aangekomen ben. Zo blijf ik mooi op gewicht .
Juist! Wat Marana zegt...

Ik snoep nog wel eens maar dat is dan heel beperkt. Ik ben ook sneller voldaan. Na een paar hapjes heb ik echt het idee: "deze smaak zijn de caloriën niet waard". Zo heb ik al heel veel snoep/chocolade/chips terug in de kast gezet na 2 hapjes.
_Marana_ schreef:
06-06-2017 09:57
Oh en ik heb geleerd dat je niet een compleet gebakje hoeft te eten, of een zak chips. Van de smaak kun je ook genieten als je maar de helft neemt, of een handje of zo.
Een half gebakje is dan weer raar op een verjaardag. Dan denkt de gastheer of gastvrouw dat het bedorven is ofzo :)
Ik ben wel eens 6 kg kwijtgeraakt en dat voornamelijk door het eten van chips ipv iets anders (de kok was super super slecht). Calorieen tellen is het toch gewoon en als je dan je brrodje vis of ei, of kilo rauwe wortels vervangt door het equivalent in chips is er toch niks in de weg. En is het ook niet cheaten.

Het is een en/of verhaal, maar als je en/en gaat doen, ja dan schiet het niet op.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik noem het geen cheaten maar gewoon even eten waar ik zin in heb.
Cheaten impliceert dat het iets slechts is en dat vind ik niet kloppen, als je altijd gezond eet is er niks mis mee om een keer andere keuzes te maken.
elske1975 schreef:
06-06-2017 09:59
Een half gebakje is dan weer raar op een verjaardag. Dan denkt de gastheer of gastvrouw dat het bedorven is ofzo :)
Ik vraag rustig om een klein puntje (het is inderdaad handiger bij een taart dan bij losse gebakjes), en anders vraag ik of iemand wil delen.
Ik hanteer de methode van Cheryl Morero: bij een 8 of hoger neem ik het en geniet ik er extra van ;-D
Blondie456 schreef:
Ik ga me niet van alles ontzeggen wat ik lekker vind. Daarom ga ik regelmatig op dieet als ik wat aangekomen ben. Zo blijf ik mooi op gewicht .
Tja, ik compenseer dan direct een hoef nooit op dieet. Morgen krijg ik zeker weten gebak bij de koffie om tien uur, dat compenseer ik dan al bij de lunch. Of misschien wel al met het ontbijt als ik daar ook blijf lunchen.
Jitsie schreef:
Zo heb ik al heel veel snoep/chocolade/chips terug in de kast gezet na 2 hapjes.
Daar was ik dus nooit zo goed in. Als ik er eenmaal aan begon moest het ook op.

Het principe van een 8 of hoger ken ik ook. Tegenwoordig vind ik de meeste dingen die ik eet een 8 of meer waard, maar het zijn wel andere levensmiddelen dan vroeger.
nerdopviva schreef:
06-06-2017 10:01
Ik hanteer de methode van Cheryl Morero: bij een 8 of hoger neem ik het en geniet ik er extra van ;-D
Oh ja, dit ook. Ik kan prima iets afslaan. Tegen een plak droge fabriekscake zeg ik makkelijker nee dan tegen een gebakje van de plaatselijk banketbakker.
Ik draai het lekker om, ik snap diëten niet. Als mensen gewoon het meerendeel van de tijd gezond eten en genoeg zouden bewegen dan was die hele afvalindustrie niet nodig geweest. Vele mensen die diëten winnen uiteindelijk ook weer niks, als ze gestopt zijn en weer terugvallen in hun oude voedings- en bewegingspatroon komen weer aan.
violetskies wijzigde dit bericht op 06-06-2017 10:08
30.49% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik zie het niet als cheaten, maar als keuzes maken. Ik heb gekozen veel dingen gewoon niet te eten. Gebak bijvoorbeeld, dat eet ik niet. Als er een feestje is, zijn de calorien van de hapjes (en drankjes) al meer dan genoeg.
Ik drink geen frisdrank of sap. Alles wat ik drink is calorieloos. Op alcohol na, daar kies ik dan bewust voor.
En als ik ´s avonds friet eet, dan houd ik mijn lunch licht.
Ik ben dichter bij de 50 dan de 40, maar wel keurig strak en slank met een maatje 36 (en bovenal gezond).
Merk wel dat ik de laatste jaren lastiger is om op gewicht te blijven, ik heb mijn keuzes wat strakker moeten stellen. En de beweging op moeten voeren.
violetskies schreef:
06-06-2017 10:06
Ik draai het lekker om, ik snap diëten niet. Als mensen gewoon het meerendeel van de tijd gezond eten en genoeg zouden bewegen dan was die hele afvalindustrie niet nodig geweest.

Dat is natuurlijk waar. Maar het aanbod van ongezond en lekker smakend eten is zo groot dat veel mensen die verleidingen niet kunnen weerstaan.
Vele mensen die diëten winnen uiteindelijk ook weer niks, als ze gestopt zijn en weer terugvallen in hun oude voedings- en bewegingspatroon komen weer aan.
Dat is ook een van de redenen dat ik niet cheat. Als ik weer in mijn oude eetpatroon terugval kom ik weer aan. Sporten vind ik nu ook veel fijner omdat ik minder weeg.
Als mensen overgewicht hebben of een andere goede reden om een bepaald dieet te volgen is cheaten nogal dom ja.

Als je een perfect gewicht heb en helemaal gezond ben hoef je geen dieet te volgen is het geen cheaten.

Geen idee waarom dat ineens een briljante ingeving zou zijn of een discussie waard.
Fee-de-Goede schreef:
06-06-2017 10:18
Als mensen overgewicht hebben of een andere goede reden om een bepaald dieet te volgen is cheaten nogal dom ja.

Als je een perfect gewicht heb en helemaal gezond ben hoef je geen dieet te volgen is het geen cheaten.

Geen idee waarom dat ineens een briljante ingeving zou zijn of een discussie waard.
Ook dan zou je je zelf soms iets moeten gunnen. En hoef je niet te cheaten als je het gewoon in je programma laat passen dat je soms een mindere goede keuze maakt. Tenzij allergie, je wilt niet in shock raken om nog ooit een keer pinda's te proeven.
Ik heb net een jaar lijnen afgesloten. Mijn manier om het vol te houden, is om mezelf juist dingen te gunnen die wat minder gezond zijn. Bij het weekend horen friet en pizza bv., en dat ben ik blijven eten, maar dan gewoon de helft van voorheen. Anders wordt het een frustratie en obsessie en dan loop je het risico compleet uit de band te springen.
Ik geloof niet in cheaten, wel in alles met mate.

Mijn vriend is wel 30 kg afgevallen met cheaten. Door de weeks alles bijhouden en in het weekend nergens op letten. Dat werkt voor hem beter dan alles met mate.
anoniem_310897 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 10:30
62.31% gewijzigd
Izzy_ schreef:
06-06-2017 10:26
Ik heb net een jaar lijnen afgesloten. Mijn manier om het vol te houden, is om mezelf juist dingen te gunnen die wat minder gezond zijn. Bij het weekend horen friet en pizza bv., en dat ben ik blijven eten, maar dan gewoon de helft van voorheen. Anders wordt het een frustratie en obsessie en dan loop je het risico compleet uit de band te springen.

Dat ligt maar aan je kijk op lekker eten en het kunnen maken misschien ook wel En vooral ook waarom je dieet denk ik.

Ik heb diabetes. Ik spring nooit uit de band zoals jij beschrijft, dan ben ik meteen ziek en zolang ik eet zoals nu hoef ik geen medicatie.
Maar ik eet echt heel veel lekkere dingen. Ik 'gun' mijzelf zat lekkers. Ik eet alleen dingen die ik echt lekker vind trouwens.

Alleen niet de lekkers die de meeste mensen hier bedoelen.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 10:31
2.94% gewijzigd
sssssst schreef:
06-06-2017 10:22
Ook dan zou je je zelf soms iets moeten gunnen. En hoef je niet te cheaten als je het gewoon in je programma laat passen dat je soms een mindere goede keuze maakt. Tenzij allergie, je wilt niet in shock raken om nog ooit een keer pinda's te proeven.
Ik gun mijzelf elke dag heerlijk eten. Snap die rare kijk niet op eten en dieeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven