Lijf & Lijn alle pijlers

Met cheaten win je niks

06-06-2017 09:51 125 berichten
Ik ben een boek aan het lezen over gezond eten en leven: Wired to eat van Robb Wolf. Hij zegt dat cheaten een raar idee is als je gezond wilt eten en leven omdat valsspelen of bedriegen iets oplevert (onterecht, dat wel). Van je gezonde levensstijl afwijken door chips, ijs, McDonald's te eten levert je juist niks positiefs op. Je eet iets wat niet goed is voor je gezondheid en je raakt verder verwijderd van je doel (afvallen, gezonder worden, je gewicht behouden).

Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.

Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
Alle reacties Link kopieren
vind het nogal een rigide kijk, je bent niet getrouwd met je dieet. Een keertje patat eten is bedrog? kom nou.
Ik 'cheat' wel, maar het is meer een keuze. Dan eet ik van de rest wat minder. Ik snap de gedachte er achter wel. Het ligt er maar net aan wat je doel is en wat voor persoon je bent. Ik ben ook van het type 'de zak MOET op', dus meestal heb ik niets ongezonds in huis. Anderen nemen een klein bakje chips en doen de hele week met een zak.
florence13 schreef:
06-06-2017 10:34
vind het nogal een rigide kijk, je bent niet getrouwd met je dieet. Een keertje patat eten is bedrog? kom nou.
Dat vind ik ook wel.
Ook al vind ik het niet zo slim als je echt anders wil leren eten, het helpt namelijk vaak gewoon niet ( er even vanuit gaan dat je je etenstijl aanpast met een goede reden) maar zoiets bedrog noemen maakt het zwaar en negatief. Ook iets wat je niet wil.
Is ook een rare kijk op eten.
Welles. Een goed humeur! :rolling:
Member?
Voor je het weet, eet je alleen nog maar vogelzaad he. Ik weet niet of je gevoelig daarvoor bent maar denk niet dat alles wat je eet puur moet zijn en vrij van troep. We zijn alleseters, gemaakt om troep te eten. ;)
Member?
Fee-de-Goede schreef:
06-06-2017 10:30
Ik gun mijzelf elke dag heerlijk eten. Snap die rare kijk niet op eten en dieeten.
Ik gun iedereen elke dag heerlijk eten. Mezelf voorop. Maar binnen dat heerlijk heb je gezonde heerlijke dingen en minder gezonde heerlijke dingen. In mijn ogen hoef je patat dus echt niet voor eeuwig uit te sluiten. Patat, past met mate in een gezond voedingspatroon.
Vind ik geen rare kijk op eten. Ik vind het eerder raar als mensen echt alleen maar hyper gezond gaan eten.
Fee-de-Goede schreef:
06-06-2017 10:29
Alleen niet de lekkers die de meeste mensen hier bedoelen.
Dat heb ik dus inmiddels ook. Maar dat wordt sociaal maar moeilijk geaccepteerd, merk ik.
Pieuw schreef:
06-06-2017 10:39
Voor je het weet, eet je alleen nog maar vogelzaad he.
Maar dat eet ik dus niet :-D Ik eet o.a. kaas, volle yoghurt, (biologisch) vlees, vis, groenten, eieren, fruit, noten, olijfolie, roomboter, ghee en peulvruchten.
sssssst schreef:
06-06-2017 10:41
Ik gun iedereen elke dag heerlijk eten. Mezelf voorop. Maar binnen dat heerlijk heb je gezonde heerlijke dingen en minder gezonde heerlijke dingen. In mijn ogen hoef je patat dus echt niet voor eeuwig uit te sluiten. Patat, past met mate in een gezond voedingspatroon.
Vind ik geen rare kijk op eten. Ik vind het eerder raar als mensen echt alleen maar hyper gezond gaan eten.

Volgens mij is er geen vast gezond eetpatroon die gezond is voor elk persoon.

Mensen hebben namelijk niet allemaal precies dezelfde metabool en lichamelijke gezondheid.

Voor jou kan patat prima ertussen passen en wil je dat ook graag eten en voor de ander is de frituurvet niet zo gezond. Of het zout op de frieten of de koolhydraten van de aardappel die niet gezond zijn.

Of de combinatie van alle drie waar mensen beter vandaan kunnen blijven.

De reden van het dieet is dus belangrijk, dat maakt of het een keuze is die past binnen een redelijke gezond leefpatroon voor jou.

Of dat het niet zo is en dan dus cheaten word. In die gevallen is het dus beter om niet te doen en jezelf wat anders lekker te gunnen.

In het geval dat een keertje patat kan en past binnen een gezond eetpatroon van die persoon is het dus ook niet cheaten.

Dat was mijn punt.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 11:45
2.12% gewijzigd
elske1975 schreef:
06-06-2017 10:45
Dat heb ik dus inmiddels ook. Maar dat wordt sociaal maar moeilijk geaccepteerd, merk ik.
Ervaar jij dat echt? Ik zie of hoor zelden dat mensen commentaar hebben op de keuzes van anderen. Eerder andersom, dat doorgeslagen gezondheidsfreaks commentaar hebben op mensen die eens iets lekkers nemen.
elske1975 schreef:
06-06-2017 10:45
Eens. Er word meteen in uitersten gedacht en het lijkt som of je ze persoonlijk aanvalt op hun eetkeuzes.
Ik heb altijd redelijk gezond gegeten dat was al vaak een persoonlijke aanval terwijl ik nooit verwacht dat anderen ook zo gaan eten.

En nu door de diabetes heb ik een nog striktere eetwijze. Waar ik zelf prima mee kan leven en heerlijke dingen eet en maak maar bijna niemand die dat accepteert want je gunt jezelf dan iets niet ofzo.

Het is wel iets makkelijker nu ik het gewoon vaak maar gooi op diabetes al hoor ik de laatste tijd wel vaak dat ik anders maar gewoon medicatie moet gaan slikken. Bizar want wat maakt het anderen uit als ik dat ijsje vriendelijk afsla.
Of zelf gemaakt ijs eet ipv die Ola heeft gemaakt.
sssssst schreef:
06-06-2017 10:51
Ervaar jij dat echt? Ik zie of hoor zelden dat mensen commentaar hebben op de keuzes van anderen. Eerder andersom, dat doorgeslagen gezondheidsfreaks commentaar hebben op mensen die eens iets lekkers nemen.
het ligt er een beetje aan, ik had een collega die te pas en te onpas vertelde wat ze allemaal niet at. Tja, die kreeg dus commentaar zodra ze eens wel iets at.
En als je in een groep uiteten gaat, heeft niemand door dat je bijvoorbeeld de vegetarische optie besteld (behalve als je eerst uitgebreid vertelt, dat je geen vlees eet).

Hoe minder je zelf vertelt, hoe minder vragen je krijgt.
Als je schoonmoeder je een gebakje aanbiedt is "oh nee dank je wel" echt voldoende.
Zodra je uitleg gaat geven, komt het gezeur los. "jij hoeft toch niet af te vallen?" etc
lilalinda wijzigde dit bericht op 06-06-2017 10:57
0.12% gewijzigd
Fee-de-Goede schreef:
06-06-2017 10:49
Volgens mij is er geen vast gezond eetpatroon die gezond is voor elk persoon.

Mensen hebben namelijk niet allemaal precies dezelfde metabool en lichamelijke gezondheid.

Voor jou kan patat prima ertussen passen en wil je dat ook graag eten en voor de ander is de frituurvet niet zo gezond. Of het zout op de frieten of de koolhydraten van de aardappel die niet gezond zijn.

Of de combinatie van alle drie waar mensen beter vandaan kunnen blijven.

De reden van het dieet is dus belangrijk, dat maakt of het een redelijke gezonde keuze is.

Of dat het niet zo is en dan dus cheaten word. In die gevallen is het dus beter om niet te doen en jezelf wat anders lekker te gunnen.

In het geval dat een keertje patat kan en past binnen een gezond eetpatroon van die persoon is het dus ook niet cheaten.

Dat was mijn punt.
Frituurvet is voor niemand een gezonde keus. Te veel zout ook niet. Verder snap ik geen bal van je betoog, klinkt een beetje doorgeslagen.
sssssst schreef:
Ik wel. En precies het tegenovergestelde van wat jij nu aangeeft. Ik lees dat hier vaak maar bijna al dit topics staan vol met het afzeiken van mensen die dus geen snacks en pizza en patat willen eten maar zichzelf andere lekkere dingen gunnen.

Ik hoor bijna elke sociale gelegenheid wel commentaar. Ongevraagd.
sssssst schreef:
06-06-2017 10:57
Frituurvet is voor niemand een gezonde keus. Te veel zout ook niet. Verder snap ik geen bal van je betoog, klinkt een beetje doorgeslagen.
Goh. ;)

Jij hebt het over een gezondsvoedingspatroon.
Ik zeg alleen dat jouw gezonde voedingspatroon waarin jij een keer een patatje vind passen niet voor iedereen een gezond veoedingpatroon hoeft te zijn.

Dat dat dus ligt aan wat de reden is van het dieet.

Je kan wel zo bijdehand gaan zitten doen maar wat is nu precies je punt anders dan lelijk doen?
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 11:45
44.99% gewijzigd
Ik eet grotendeels gezond en af en toe iets tussendoor wat minder gezond is. Niet in grote hoeveelheden, ik zou nooit een hele zak chips of een heel pak koekjes opeten, altijd een kleine portie. Ik heb geen dagen waarop ik alles eet wat los en vast zit, als ik iets snoep of snack dan maak ik op andere momenten gezonde keuzes, of ik laat iets anders staan. Helemaal niet snoepen en snacken vind ik erg rigide, tenzij je zwaar overgewicht hebt en van jezelf weet dat je, als je een paar chipjes eet, meteen losgaat op de hele zak. Termen als cheaten, zondigen, et cetera, vind ik sowieso stom, net als 'smoesjes' en 'excuses' als het om snacken gaat. Je bent niemand anders verantwoording schuldig, je hebt dus ook geen excuus nodig. Je maakt zelf de keuze.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
sssssst schreef:
Ik heb heel vaak gehoord dat tegen mensen die een gebakje afsloegen werd gezegd 'Och, doe toch gewoon gezellig mee'. Alsof je een enorme zuurpruim bent als je om wat voor reden dan ook op dat moment geen taartje eet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
lilalinda schreef:
het ligt er een beetje aan, ik had een collega die te pas en te onpas vertelde wat ze allemaal niet at. Tja, die kreeg dus commentaar zodra ze eens wel iets at.
En als je in een groep uiteten gaat, heeft niemand door dat je bijvoorbeeld de vegetarische optie besteld (behalve als je eerst uitgebreid vertelt, dat je geen vlees eet).

Als je schoonmoeder je een gebakje aanbiedt is "oh nee dank je wel" echt voldoende.
Zodra je uitleg gaat geven, komt het gezeur los. "jij hoeft toch niet af te vallen?" etc
En dat ook. Laat iedereen lekker eten zoals zij willen. Hou je commentaar lekker voor je.
En als je om commentaar vraagt kan je soms verwachten dat mensen dat ook gaan doen en er dus anders over denken.
Een keer was genoeg.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
lilalinda schreef:

Eens! Ik heb zelden gezeur over mijn keuzes.

Vorig jaar hadden we op mijn werk patat besteld op de avond dat groep 8 musical had. Eén gezondheidsfreak heeft daar de hele middag over gemiept. En daarna had ze commentaar op de geur etc. Niemand zeurde dagelijks over de geuren van haar bakjes lunch. Daar kan ik dus heel slecht tegen.
DG2015 schreef:
06-06-2017 11:02
Ik heb heel vaak gehoord dat tegen mensen die een gebakje afsloegen werd gezegd 'Och, doe toch gewoon gezellig mee'. Alsof je een enorme zuurpruim bent als je om wat voor reden dan ook op dat moment geen taartje eet.
tja en dan trek je je schouders op.
lilalinda schreef:
06-06-2017 11:06
tja en dan trek je je schouders op.
Precies... wat dus andersom ook werkt. Gaat iemand huilen over je patatje dan trek je je schouders op en eet lekker verder.
Je mag jezelf best wel een keer wat gunnen. Ik eet ook zo gezond mogelijk en doordeweeks gaat dat allemaal goed maar in het weekend niet.
Ik krijg zelf ook weleens commentaar als ik geen zin heb ik mac of pizza,maar ik vind dat helemaal niet zo lekker. Ik raak niet vol van een pizza of een mac menu dus dan eet ik liever wat anders.
Cheaten is het nieuwe zondigen?

Ik vond 'zondigen' al gek, als het om eten ging. Ik vind cheaten net zo gek klinken.
Ik eet lekker en gezond. Inderdaad is het raar dat mensen het hebben over gezond+diëten en 'ook eens wat lekkers'. Alsof het gezonde eten níet lekker kan zijn. En alsof een ijsje niet in je gezonde levensstijl zou passen. Dat is volgens mij wat er mis is in dergelijke betogen.

Verder zie je ook mensen, die zichzelf voor de gek houden (zal ik ook wel eens doen) Die zeggen 'ik eet af en toe wat ongezonds of met teveel kcal', maar uiteindelijk dit veel vaker doen dan past binnen een gezond patroon. Dat is dan jezelf voor de gek houden en ook een vorm van 'cheaten', denk ik. Maar goed, er moest een Engelse term gevonden worden voor het aloude 'zondigen', ipv dat er gewoon gekeken wordt wat gezond én lekker is en wat je af en toe erbij kunt nemen dat minder gezond maar ook ooh zo lekker is.
Later is nu
Dreamer schreef:
06-06-2017 11:10
Cheaten is het nieuwe zondigen?

Ik vond 'zondigen' al gek, als het om eten ging. Ik vind cheaten net zo gek klinken.
Ik eet lekker en gezond. Inderdaad is het raar dat mensen het hebben over gezond+diëten en 'ook eens wat lekkers'. Alsof het gezonde eten níet lekker kan zijn. En alsof een ijsje niet in je gezonde levensstijl zou passen. Dat is volgens mij wat er mis is in dergelijke betogen.

Verder zie je ook mensen, die zichzelf voor de gek houden (zal ik ook wel eens doen) Die zeggen 'ik eet af en toe wat ongezonds of met teveel kcal', maar uiteindelijk dit veel vaker doen dan past binnen een gezond patroon. Dat is dan jezelf voor de gek houden en ook een vorm van 'cheaten', denk ik. Maar goed, er moest een Engelse term gevonden worden voor het aloude 'zondigen', ipv dat er gewoon gekeken wordt wat gezond én lekker is en wat je af en toe erbij kunt nemen dat minder gezond maar ook ooh zo lekker is.

Eens.

Het is ook zo erg denken in uitersten. Zo dom vind ik dat.

Gezond is vies en ongezond lekker....

Kan net zo goed andersom zijn of iets in het midden.

En voor ieder persoon kan het gezond en ongezond eten iets totaal anders zijn dan voor een ander.
Laat iedereen lekker eten wat ze kunnen eten en willen eten en noem elkaar geen freaks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven