Met cheaten win je niks

dinsdag 6 juni 2017 om 09:51
Ik ben een boek aan het lezen over gezond eten en leven: Wired to eat van Robb Wolf. Hij zegt dat cheaten een raar idee is als je gezond wilt eten en leven omdat valsspelen of bedriegen iets oplevert (onterecht, dat wel). Van je gezonde levensstijl afwijken door chips, ijs, McDonald's te eten levert je juist niks positiefs op. Je eet iets wat niet goed is voor je gezondheid en je raakt verder verwijderd van je doel (afvallen, gezonder worden, je gewicht behouden).
Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.
Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
Ik vind dat een interessant idee, dat in mijn hoofd blijft hangen.
Wie cheat er bewust niet en wie bewust wel (en wat voor voordelen heeft dat voor jou)?
donderdag 8 juni 2017 om 13:49
Een klik naar gezond eten heeft bij mij helaas nooit de trek naar 'ongezond' weggenomen. En ik heb vorig jaar 3 maanden lang geen suiker genomen (en geen alcohol) Jaaaaren terug viel ik heel goed af, totaal 20 kg in 2 jaar, en snoepte ik ook weinig. Meestal had ik er geen trek in, maar af en toe kon dat echt boven komen. Die trek. Zo.. ineens. En dan is het gezonder daarmee om te leren gaan, dan om het tegen wil en dank niet te nemen, want 'ongezond'
Als dat inhoudt dat ik de klik naar gezond eten nooit zal maken, in jouw ogen, dan zal dat zo zijn. Maar voor mij houdt dat dus in dat bij een gezonde levensstijl ongezonde dingen horen, omdat ik die óók lekker vind.
Als dat inhoudt dat ik de klik naar gezond eten nooit zal maken, in jouw ogen, dan zal dat zo zijn. Maar voor mij houdt dat dus in dat bij een gezonde levensstijl ongezonde dingen horen, omdat ik die óók lekker vind.
Later is nu
donderdag 8 juni 2017 om 14:21
Annelleke schreef: ↑08-06-2017 13:45Mijn vriend doet in het weekend wat hij wil en door de weeks eet hij normaal. Dat is niet omdat hij de klik naar gezond en lekker niet heeft gemaakt, en ook niet omdat hij denkt dat junkfood bij gezellig hoort. Hij vindt het gewoon lekker en wil het niet laten staan. Dus nu eet hij door de weeks normaal en in het weekend waar hij maar zin in heeft. Soms betekent dat dat hij in het weekend 3 zakken borrelnootjes eet en 2 soorten ijs daarna als toetje en dat is dan op 1 dag. In zijn ogen heeft hij het beste van 2 werelden, een gezond lichaam en gewicht maar toch gewoon alles eten wat hij wil in de hoeveelheden die hij wil.
Wat is er trouwens mis met voorstellen hapjes meet te nemen?
Niets, behalve als het met de reden is dat men bang is dat er geen vette hapjes op tafel komen.
donderdag 8 juni 2017 om 14:27
Wat is daar mis mee?FarFarAway schreef: ↑08-06-2017 14:21Niets, behalve als het met de reden is dat men bang is dat er geen vette hapjes op tafel komen.
donderdag 8 juni 2017 om 14:47
voedsel als beloning is iets wat je er als kind ingestampt krijgt.FarFarAway schreef: ↑08-06-2017 13:36
Wat ik bedoel is dat mensen met overgewicht ondanks hun nieuwe levensstijl vaak nog een enorme hunkering hebben naar ongezond voedsel als beloning, gezond eten blijft voor hen vaak gekoppeld aan 'ik hou me in' en zaterdag ga ik loos op pizza en frieten.
Rare regels als:
bord leeg, anders geen toetje
eerst een boterham met hartig dan met zoet
etc
Ideale methode om je kind een rare verhouding tot eten aan te leren
en toch iets wat nog veel ouders doen

donderdag 8 juni 2017 om 15:41
En als troost.lilalinda schreef: ↑08-06-2017 14:47voedsel als beloning is iets wat je er als kind ingestampt krijgt.
Rare regels als:
bord leeg, anders geen toetje
eerst een boterham met hartig dan met zoet
etc
Ideale methode om je kind een rare verhouding tot eten aan te leren
en toch iets wat nog veel ouders doen
Hier trouwens niet. En ook geen dingen als chips en cola alleen in het weekend.

donderdag 8 juni 2017 om 18:01
Ik heb een junkfoodverslaving. Heel naar. Ik was ooit door ziekte/ medicijnen 25 kg. aangekomen, een paar jaar geleden ben ik bijna 30 kg. afgevallen. Dat ging heel goed, maar nu ben ik aan het verhuizen (STRESSS) en zit er in no-time 5 kg. aan emotiejunkfood aan! Ik wil dat niet!!! Ik wil gewoon helemaal kappen met die zooi. Maar op een of andere manier ga ik toch steeds weer voor de bijl. Maakt niet uit hoeveel boeken ik lees, hoe veel kennis ik over gezond eten en kcal ik inmiddels ook heb.

donderdag 8 juni 2017 om 23:09
Jammer dat mensen met eten het gevoel hebben dat ze 'cheaten' als ze iets voor hun gevoel ongezonds eten. Ik geloof ook niet in 'cheaten'. Ik geloof in je eigen eetpatroon en eetfavorieten ontdekken, je bewust zijn van eventuele slechte gewoontes en die als het nodig is aanpassen naar neutrale of goede gewoontes.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je met goede gewoontes en eten dat bij je past, goed eten weinig moeite kost. Na verloop van tijd wordt het eten van heel zoet of heel vet eten een keuze, geen onbedwingbare drang waar je aan toe moet geven. Als je op dat punt bent, dan is het heerlijk om zo af en toe een gebakje, of zelfs een hele chocoladereep te eten, of een uitgebreide MacDonalds maaltijd, maar dan voel je minder de drang om het helemaal tegen heug en meug op te eten.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je met goede gewoontes en eten dat bij je past, goed eten weinig moeite kost. Na verloop van tijd wordt het eten van heel zoet of heel vet eten een keuze, geen onbedwingbare drang waar je aan toe moet geven. Als je op dat punt bent, dan is het heerlijk om zo af en toe een gebakje, of zelfs een hele chocoladereep te eten, of een uitgebreide MacDonalds maaltijd, maar dan voel je minder de drang om het helemaal tegen heug en meug op te eten.
vrijdag 9 juni 2017 om 09:35
Als je het concept cheaten snapt dan is er weinig mis mee.
Cheaten komt uit de krachtsport / bodybuilding wereld. Veel mensen (niet alleen de super afgetrainde wedstrijdatleten) eten daar doordeweeks volgens een min of meer strikt schema waarbij de verhouding van de voedingsstoffen belangrijk is. Je wil namelijk spiergroei en zo min mogelijk toename van je vetmassa. Dus veel proteïne, een goede dosis vetten en weinig koolhydraten. En laten die laatste nu vooral in pasta, snoep, pizza, chips etc zitten. Weinig mis mee om die dingen niet dagelijks te eten. en er is ook niet zo heel veel mis om zaterdag je cheatday te noemen als dat voor je werkt. Voor mij werkte het niet, ik kreeg juist enorme trek in rare dingen. Bij mijn vriendin werkt dat prima. Die eet de hele week strikt en op zondag cheat ze. Heeft een lijf, conditie en kracht om te zoenen. Ze heeft geen eetprobleem. Wie ben ik (of wie dan ook) om te zeggen dat dat 'jammer' is. Ik doe het weer anders, maar mijn persoonlijke manier is niet de beste voor iedereen.
Cheaten komt uit de krachtsport / bodybuilding wereld. Veel mensen (niet alleen de super afgetrainde wedstrijdatleten) eten daar doordeweeks volgens een min of meer strikt schema waarbij de verhouding van de voedingsstoffen belangrijk is. Je wil namelijk spiergroei en zo min mogelijk toename van je vetmassa. Dus veel proteïne, een goede dosis vetten en weinig koolhydraten. En laten die laatste nu vooral in pasta, snoep, pizza, chips etc zitten. Weinig mis mee om die dingen niet dagelijks te eten. en er is ook niet zo heel veel mis om zaterdag je cheatday te noemen als dat voor je werkt. Voor mij werkte het niet, ik kreeg juist enorme trek in rare dingen. Bij mijn vriendin werkt dat prima. Die eet de hele week strikt en op zondag cheat ze. Heeft een lijf, conditie en kracht om te zoenen. Ze heeft geen eetprobleem. Wie ben ik (of wie dan ook) om te zeggen dat dat 'jammer' is. Ik doe het weer anders, maar mijn persoonlijke manier is niet de beste voor iedereen.
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 09:43
Het woord 'cheaten' impliceert dat je iets fouts/stiekems aan het doen bent, dat je de boel belazert, en dat is onzin. Ook bij je vriendin. Zij heeft gewoon een schema waarbij ze zes dagen in de week volgens een bepaald dieet eet en één dag niet, en dat werkt blijkbaar. De term 'cheaten' is dan gewoon raar. Een dag in de week dingen eten die je op andere dagen niet eet heeft weinig met bedriegen te maken (ook als het niet zou werken trouwens, want het is háár lichaam en zij bepaalt wat ze eet, dus woorden als cheaten/bedriegen/valsspelen vind ik daar evengoed niet bij passen). Prima dat ze dat zo doet, prima dat mensen er een term voor bedenken, maar deze term vind ik gewoon stom.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 9 juni 2017 om 09:53
Ja en zij vindt dat niet stom. Niet zo heel belangrijk toch wat jij vindt van andermans manier van omgaan met eten?Susan schreef: ↑09-06-2017 09:43Het woord 'cheaten' impliceert dat je iets fouts/stiekems aan het doen bent, dat je de boel belazert, en dat is onzin. Ook bij je vriendin. Zij heeft gewoon een schema waarbij ze zes dagen in de week volgens een bepaald dieet eet en één dag niet, en dat werkt blijkbaar. De term 'cheaten' is dan gewoon raar. Een dag in de week dingen eten die je op andere dagen niet eet heeft weinig met bedriegen te maken (ook als het niet zou werken trouwens, want het is háár lichaam en zij bepaalt wat ze eet, dus woorden als cheaten/bedriegen/valsspelen vind ik daar evengoed niet bij passen). Prima dat ze dat zo doet, prima dat mensen er een term voor bedenken, maar deze term vind ik gewoon stom.
Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 09:55
Het gaat mij niet om de manier van omgaan met eten, het gaat mij puur om de term. Maar weet je: laat maar. Ik heb geen zin om dat eindeloos uit te leggen, en ik heb ook geen zin in dat soort dooddoeners.
susan wijzigde dit bericht op 09-06-2017 09:58
13.73% gewijzigd
vrijdag 9 juni 2017 om 09:59
vrijdag 9 juni 2017 om 10:51
Tuurijk mag iedereen overal praten. Wat mij alleen een beetje (boel) tegenstaat is dat er wel gezegd wordt dat iedereen het voor zichzelf moet weten terwijl ieders persoonlijke mening als feit wordt gebracht. Cheaten 'is' niet jammer of stiekem oid, jij vindt dat. (jij is algemeen) Cheaten is ook niet 'prima', mijn vriendin vindt het prima.
Iedereen moet een weg vinden die fysiek en mentaal bij je past. Met cheatdays, intermittent fasten, paleo, Sonja, mindfull afvallen, whatever. Er is geen methode die je 1 op 1 op iedereen kan leggen, Zelfs dat 'gezonde eetpatroon' met 'af en toe' wat 'lekkers' kan compleet verkeerd uitvallen met iemand die niet weet wat 'af en toe' betekent
En de manier die nu prima voor mij werkt, kan over een jaar weer helemaal drie keer niks meer voor mij zijn. Niets zo veranderlijk als je lijf en hoe dat reageert.
(ik las je aanvulling over dooddoeners pas later Susan. Wat er gezegd wordt over cheaten zijn natuurlijk ook doeddoeners. Mijn vriendin hoort niet anders
)
Iedereen moet een weg vinden die fysiek en mentaal bij je past. Met cheatdays, intermittent fasten, paleo, Sonja, mindfull afvallen, whatever. Er is geen methode die je 1 op 1 op iedereen kan leggen, Zelfs dat 'gezonde eetpatroon' met 'af en toe' wat 'lekkers' kan compleet verkeerd uitvallen met iemand die niet weet wat 'af en toe' betekent

En de manier die nu prima voor mij werkt, kan over een jaar weer helemaal drie keer niks meer voor mij zijn. Niets zo veranderlijk als je lijf en hoe dat reageert.
(ik las je aanvulling over dooddoeners pas later Susan. Wat er gezegd wordt over cheaten zijn natuurlijk ook doeddoeners. Mijn vriendin hoort niet anders

Joors troelie
vrijdag 9 juni 2017 om 11:01
Ik vind het gewoon erg jammer om iets dat lekker is en wat je doet om jezelf te 'verwennen', of om het vol te houden of wat dan ook, een negatieve lading te geven. En zondigen en cheaten zijn per definitie negatieve woorden, in mijn ogen. Een verwendagje of verwenmomentje zijn misschien jeukwoorden, maar geeft een positieve lading aan je eten. Dan krijg je misschien bij dat eten ook minder snel een schuldgevoel, omdat je 'zondigt' of 'cheat' en hoef je die emotie vervolgens alvast niet weg te eten
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)
Later is nu
vrijdag 9 juni 2017 om 11:02
Precies.Dreamer schreef: ↑09-06-2017 11:01Ik vind het gewoon erg jammer om iets dat lekker is en wat je doet om jezelf te 'verwennen', of om het vol te houden of wat dan ook, een negatieve lading te geven. En zondigen en cheaten zijn per definitie negatieve woorden, in mijn ogen. Een verwendagje of verwenmomentje zijn misschien jeukwoorden, maar geeft een positieve lading aan je eten. Dan krijg je misschien bij dat eten ook minder snel een schuldgevoel, omdat je 'zondigt' of 'cheat' en hoef je die emotie vervolgens alvast niet weg te eten![]()