Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga duimen 🙂
Dames, Ik heb een vraag.

Ik wil in aanmerking komen voor een Gastric Bypass, maar hoe strikt zijn de klinieken met de eis dat je recent nog naar een dietist geweest moet zijn geweest? Misschien dat iemand het specifiek weet voor de kliniek in Hengelo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zijn volgens mij landelijke regels, dus naar welk ziekenhuis je gaat zou dan niet moeten uitmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
noaber schreef:
11-09-2019 12:09
Dames, Ik heb een vraag.

Ik wil in aanmerking komen voor een Gastric Bypass, maar hoe strikt zijn de klinieken met de eis dat je recent nog naar een dietist geweest moet zijn geweest? Misschien dat iemand het specifiek weet voor de kliniek in Hengelo?
In 'mijn' ziekenhuis waren ze daar helemaal niet zo strikt in.
Veel ziekenhuizen werken samen met de NOK en hanteren dan de NOK-regels, maar er zijn ook ziekenhuizen die zelf hun regels stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
11-09-2019 12:47
Dat zijn volgens mij landelijke regels, dus naar welk ziekenhuis je gaat zou dan niet moeten uitmaken.
Nee, in principe mogen ziekenhuizen hun regels zelf bepalen. Deels althans.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-09-2019 12:56
Nee, in principe mogen ziekenhuizen hun regels zelf bepalen. Deels althans.

Maar zorgverzekeraars hebben richtlijnen wanneer ze een operatie wel of niet vergoeden, dus daar zullen de ziekenhuizen zich toch aan moeten conformeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
11-09-2019 13:00
Maar zorgverzekeraars hebben richtlijnen wanneer ze een operatie wel of niet vergoeden, dus daar zullen de ziekenhuizen zich toch aan moeten conformeren.
Ja, maar dat betreft bijv BMI, en dat je ooit succesvol moet zijn afgevallen.
Bij ons hoefde dat niet eens via een diëtiste te zijn, liefst wel, maar was bij mij al jaren geleden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
noaber schreef:
11-09-2019 12:09
Ik wil in aanmerking komen voor een Gastric Bypass, maar hoe strikt zijn de klinieken met de eis dat je recent nog naar een dietist geweest moet zijn geweest?

Wat is trouwens het probleem, dan ga je toch eerst een half jaar naar een diëtist? Dat kan nooit kwaad, lijkt me. En je bent tenslotte ook niet in een paar maanden tijd dik geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
11-09-2019 13:02
Wat is trouwens het probleem, dan ga je toch eerst een half jaar naar een diëtist? Dat kan nooit kwaad, lijkt me. En je bent tenslotte ook niet in een paar maanden tijd dik geworden.
Toen ik besloot dat het tijd werd voor een GBP had ik er toch niet aan moeten denken om dan eerst weer een traject met een diëtiste in te gaan.
Zeker niet als je dat al eerder gedaan hebt en inmiddels wel weet dat ook de statistieken niet rooskleurig zijn.

Daarbij: dan val je in dat half jaar af, weegt te weinig voor een GBP, probeert het gewicht nog verder omlaag te krijgen, wat helaas natuurlijk niet lukt, langzaam gaat het gewicht weer omhoog en dan ben je zo 2 jaar verder voordat je alsnog het GBP-traject in kan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Trotter schreef:
11-09-2019 13:02
Wat is trouwens het probleem, dan ga je toch eerst een half jaar naar een diëtist? Dat kan nooit kwaad, lijkt me. En je bent tenslotte ook niet in een paar maanden tijd dik geworden.
Dat ben ik met je eens Trotter, maar ik heb al zoveel dieten geprobeerd en ben ook ooit bij een dietsite geweest, al is dat al heel lang geleden. Zoals waarschijnlijk vele van jullie heb ik heel veel dieten gedaan en ben daar zwaar teleurgesteld in geraakt. Ik zie het ook in mijn omgeving, op dieet, heel mooi afgevallen en daarna nog dikker dan eerst. dat traject heb ik al zo vaak gelopen dat ik nu graag deze operatie wil.

Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen die niet al van alles geprobeerd zijn voor deze operatie kiezen, volgens mij ben je er dan echt klaar mee.
anoniem_64f48f0a7eb44 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 13:09
Reden: taalfout
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
In 'mijn' ziekenhuis moest ik eerst wel een traject in met een diëtist, maar niet perse om af te vallen.
Dit was meer om alvast de nieuwe eetgewoontes aan te wennen, 6 keer per dag eten, niet eten en drinken tegelijk, eiwitten, gezonde keuzes maken ed.

Ik baalde hier eerst ook vreselijk van, toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt wilde ik het liefst de volgende dag nog geopereerd worden, maar het traject duurde 4 maanden en die waren zo voorbij en is achteraf wel goed geweest.

Maar volgens mij zijn er sowieso wachttijden overal omdat de operatie steeds 'populairder' wordt, dus als je in die tijd alvast je nieuwe levensstijl kunt aanwennen is alleen maar mooi meegenomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn NOK moest je een traject van 4 maanden met de dietiste in. Dan was dan ook een aangepast programma. 1 x per maand een bijeenkomst. Allemaal mensen die door wilde naar het NOK. Vooral uitleg over eten, etiketten, hoe eten na de operatie. Op zich best zinvol als je daar nog niet in verdiept had. En 4 maanden was ook wel te doen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-09-2019 13:06
Daarbij: dan val je in dat half jaar af, weegt te weinig voor een GBP

Nee, in 'mijn' ziekenhuis houden ze dan het gewicht aan dat je tijdens je intake had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat was bij mij ook zo. Al ben ik in het voortraject eigenlijk niets afgevallen 🙂
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik viel eerst een paar kilo af maar kwam dit ook net zo snel weer aan terwijl ik mij die 4 maanden heel strikt aan het 'dieet' heb gehouden (ik was veel te bang om afgewezen te worden)

Dit was voor mij en de diëtist/ziekenhuis wel de bevestiging dat de operatie voor mij nodig was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
11-09-2019 16:14
Nee, in 'mijn' ziekenhuis houden ze dan het gewicht aan dat je tijdens je intake had.
Maar dan gaat het dus niet in eerste instantie om afvallen, maar om het aanleren van andere eetgewoontes?

In 'mijn' ziekenhuis werd er denk ik veel meer vertrouwd op de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Vanaf de intake moest je al gaan eten en drinken zoals na de operatie. Hier kon je begeleiding bij krijgen, maar als je dat niet nodig had deed je het gewoon zelf.
Wel moest je minstens 6 kilo afvallen, maar ook dat mocht op eigen houtje als je dat wilde.

Het was voor mij één van de redenen om te kiezen voor een ziekenhuis dat niet samenwerkte met de NOK, de individuele benadering.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-09-2019 20:31
Maar dan gaat het dus niet in eerste instantie om afvallen, maar om het aanleren van andere eetgewoontes?

Ik weet het niet, ik was eerder al bij een diëtist geweest omdat ik diabetes had, dus ik voldeed aan die voorwaarde.
Wel moest je minstens 6 kilo afvallen, maar ook dat mocht op eigen houtje als je dat wilde.
Dat hoefde ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij (NOK Velp) moest je wel bewijzen dat je de afgelopen 5 jaar minimaal 6 maanden begeleid bent geweest door een diëtiste.
Je hoefde meen ik niet te zijn afgevallen (was ik wel ruim 50 kilo ze dachten dat het een foutje was, uh nee) maar wel begeleid te zijn.

In het voortraject was ik 7 kilo afgevallen maar dat was helemaal niet verplicht maar dat kwam door eten en drinken te scheiden, meerdere keren per dag kleine porties en veel eiwitten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben afgelopen februari geopereerd aan een Gastric Sleeve. Dit is perfect gegaan. Ik ben in 7 maanden 42 kg afgevallen en zit nu op een BMI van 29. Mooi resultaat. Verder voel ik me ook veel energieker en heb veel minder pijntjes. De hoge bloeddruk is ook verleden tijd.
Het is helaas niet alleen positief. Vanaf het begin heb ik last dat ik veel minder kan eten en drinken dan anderen. Het is een hele klus om 1 liter drinken per dag binnen te krijgen. Als ik ga slapen ( eigenlijk als ik net in slaap ben gevallen) heb ik veel last van reflux waardoor mijn slokdarm een uur lang enorm brand staat.
Ik heb vanalles geprobeerd maar niets helpt. Nu ga ik begin oktober weer onder het mes om van de sleeve een gastric bypass te maken.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Of dat iemand ervaring heeft met deze omzetting. Hoe dit gegaan is etc.
Ik vind het best wel weer spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo even bijgelezen vanaf mijn laatste bericht 1 jaar PO op 01-08-2019.

Welkom nieuwe schrijvers :cheer:

Niets meer afgevallen, maar dat is goed zo.
Ik schommel tussen de 58,0 en 59,5.
En ik eet wat ik wil.
Ik kijk niet naar calorieën, vetten ed.
Ik kan gelukkig gewoon brood, wrap en rijst eten.
Iets waarvan ik veel lees dat vele dit niet meer kunnen.

Wel kijk ik naar het drinken, de hele dag Ice-tea-green is aankomen,
de hele dag water en thee met zoetjes is iets afvallen.
Maar nog steeds geen bruis. :cheer2: :cheer2: :cheer2:

Ik krijg wel steeds meer grotere honger.
Daar waar ik eerst 1 boterham per keer op kon, kan ik er nu 2 op.
Doe ik alleen met een tosti.

Ik ben wel teruggevallen op mijn oude verslaving: drop, en eet de suikervrije variant van de Tuinen, daar ga niet van aan de diarree zoals bij merken als Klene.
Overigens eet ik die drop al vanaf december 2018.


Iemand vroeg ben even kwijt wie: de terugreis vanuit België naar Nederland.

Ik ben na 1 nacht teruggegaan.
Het is dat ik echt niet had geslapen, en 30 minuten had gelopen met de kinesist, en het lang duurde voor ik mocht gaan, en dat resulteerde is gigantische hoofdpijn.
Maar de terugreis vanuit Antwerpen naar 50 km over de grens, een reis van ongeveer 1,5 uur, ging eigenlijk best goed. Ik was blij dat ik naar mijn eigen bed kon. Naar de rust. Mijn ZH was erg druk.

@ Milotic, WU doe ik niet meer, vond het te veel werk om beide spellen goed te doen.

@Sneep, ik ben ineens gek op Linzensoep, Roggebrood met kaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elles, en een maagbeschermer een uur voor je gaat slapen ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijdje geleden hadden we het over het aankomen als je gewicht stabiliseert. Ziekenhuizen geven aan dat je moet rekenen op zo'n tien procent voor je je definitieve gewicht bereikt. Maar tien procent waarvan was niet duidelijk (van je oorspronkelijke gewicht? Van je gewicht op dat moment? Van wat je bent afgevallen?). Ik heb het daarom laatst nagevraagd. Het gaat om tien procent van het gewicht dat bij een bmi van 25 hoort. Met daarbij de kanttekening dat dit een algemene 'regel' is, die natuurlijk niet voor iedereen op hoeft te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
@SweetChilliSauce Ik vroeg naar de terugreis vanuit België.

Gelukkig bleken mijn zorgen nog nodig, want ik ben uiteindelijk toch goedgekeurd in Nederland. Over 2 weken is het als zo ver. Spannend, maar ook echt heel blij mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
beste allemaal,

Wat fijn dat hier over maagverkleining en voorwaarden gepraat. Ik wil graag ook mijn verhaal delen hoop dat iemand hierover iets van herkent/ voorgekomen.

Ik ben namelijk twee maanden geleden door verwezen naar bariatrische kliniek in Almere wacht nog op een afspraak.

Ik worstel all 10 jaar met mijn gewicht veel dieëten gedaan zekker veel mee afgevallen maar zonder blijvend resultaat, tot vandaag loop ik bij een diëtist.
In afgelopen tien jaar ben ik 3 keer doorverwezen maar niet geweest uit angst dat het misgaat, nu toch heb besloten om wel voor te gaan omdat ik bijn twee jaar met pijn leef dat hou ik niet meer vol omdat ik alleen zorg voor mijn kinderen.

Natuurlijk weten we allemaal of de meeste dat bij een dieët hoort te Sporten om sneller afvallen naar mijn menning. Dat is helaas bij mij niet haalbaar omdat ik buikwand breuk en buikspier breuk heb, kan geen zwaar sporten en tillen alles wat met kracht heeft te maken is verschikelijk pijn.

Hiervoor moet ik geopereerd worden maar moet eerst flink afvallen.

Mijn vraag is zou deze klacht een een voldoende zijn om in aanmerking te komen voor maagvekleining.

Groetjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was redelijk onverklaarbaar 3 kilo aangekomen en korte tijd en krijg die er niet meer af. Vanmorgen weer eens op de weegschaal gaan staan en er was 2,2 kilo weer af gelukkig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven