Lijf & Lijn alle pijlers

Obesitas

03-04-2012 10:26 97 berichten
Vroeger was ik slank, in mijn puberteit was ik stevig maar had ik wel een redelijk normaal figuur voor iemand met mijn bouw en lengte (+ 1.80m). Nu ben ik al jaren te dik. En dan niet een beetje, nee ik heb obesitas. Ik geef niemand de schuld, enkel mezelf. Ik heb elke kilo er zelf aangegeten.

Dieten houd ik vaak niet vol maar toch, het gaat zo niet langer. Ik ben al gaan zwemmen en wandelen maar ik moet héél véél kilo's kwijt. Vorig jaar heb ik een tijdje Prodimed gedaan en dat ging goed, ik kan het echter simpelweg niet betalen (ruim 120 euro per week aan producten)

Ik heb niet de illusie dat ik binnen een jaar 50 of 60 kg kwijt ben maar ik wil er nu wel echt aan gaan werken. De knop is wel echt om. In mijn omgeving zijn een aantal mensen de afgelopen tijd echt tientallen kilo's afgevallen. Twee vrouwen 50kg via een maagband, een vriendin van me op eigen houtje 31 kg, een kennis van me op eigen houtje 52kg. Waarom heb ik de discipline niet?

Ik wilde dit even van me afschrijven en wie weet is er iemand die tips voor me heeft qua eetgedrag enz.

Kate.
Wat bij mij heel goed werkte was het volgende:

O: yoghurt met muesli of bh met mager beleg

T: stuk fruit + bh met mager beleg

L: 2 bh met mager belg

T: stuk fruit, soms 2 sultana koekjes

D: aardappels groente vlees

T: stuk fruit of yoghurt of niets

Als ik nog trek heb, heb ik altijd bog een extra boterham bij me en een zakje opkikker.

Waar je ook aan moet denken is dat iets lekkers op z'n tijd gewoon mag. Maar neem het dan alleen als he datgene echt lekker vind. Heb ergens een keer gelezen dat wanneer je een snaaibui hebt en je hebt bijvoorbeeld zin in vanillevla maar dat heb je niet in huis waardoor je iets anders gaat eten dat het niet helpt. Die snaaibui gaat pas over als je kotsmisselik bent van al het andere eten if wanneer je dat bakje vla op hebt
quote:Karan schreef op 03 april 2012 @ 11:28:

Ja, 2 sneetjes brood met beleg als ontbijt. Doe je de ene met kipfilet en de andere met kaas.

Margarine/halvarine erop (dun laagje) want daar zitten ook gezonde bouwstoffen in.

Ik heb 2 jaar terug van de diëtiste een aantal hele mooie lijsten gekregen. Eens kijken of ik die nog kan vinden.

Ik at ongeveer evenveel als jij, en viel dus niet af. Eerste wat ik van de diëtiste moest gaan doen is meer eten. Want doordat ik zo weinig at stond mijn lichaam in de spaarstand... Je wil juist dat je lichaam blijft verbranden, en aan de gang blijft. Dan daarbij nog eens bewegen en dan ga je echt als een trein.

Big NO!!

Halvarine is heel ongezond, neem roomboter!!

De supermarkten staan er vol mee: allerlei verschillende merken margarine en halvarine, en het word dan ook massaal aangekocht door de consument. Minimaal 1x per week vind je in een mandje aan de kassa wel een pakje margarine. Of, nog erger…halvarine! Het is ook zo gemakkelijk smeerbaar en…je word er ook minder snel dik van. Toch? NEE! Dat is niet zo. Lees snel verder…

Eigenlijk zou je het niet eens met elkaar mogen vergelijken want het zijn tegenpolen. Alles wat boter voor je kan doen doet margarine/halvarine niet. En het wordt nog erger want margarine en halvarine zijn gewoon ongezond voor je en kunnen schade toebrengen aan je gezondheid. Dus laat alsjeblieft dat pakje of kuipje staan en kies in het vervolg voor een ouderwets pakje roomboter. De calorieën blijven hetzelfde, ook al denken veel mensen dat niet én het is stukken gezonder.

In oorsprong is margarine helemaal niet eens ontwikkeld om bij ons in de supermarkt te staan. Het werd ontwikkeld om aan kalkoenen te voeren zodat deze sneller groeiden. ‘Vetmesten’ dus. Een flinke tegenvaller was het voor de investeerders van het product dat bij gebruik bleek dat de kalkoenen er aan dood gingen. Ondertussen was er natuurlijk heel veel geld geïnvesteerd in het product en moest er dus een andere doelgroep gezocht worden. En je raad het al natuurlijk, dat was de consument. Oorspronkelijk is margarine wit en zonder enige voedingswaarde dus werden er een aantal toevoegingen gedaan in de vorm van kleur en smaakstoffen. Later werd ook bij een aantal linolzuur en vitamine D toegevoegd. Daarbovenop een flinke dosis reclame en zet dan de kassa maar klaar want mensen zijn af en toe net kuddedieren: als er één over de dam is volgt de rest vanzelf.

Margarine/halvarine is slecht voor de gezondheid:

Het bestaat uit zeer grote hoeveelheden transvetzuren

Het ondermijnt het immuunsysteem

Het verhoogt tot 3x toe de kans op verstopte kransslagaders

Het verhoogt tot 5x toe de kans op kanker

Het verhoogt het gehalte aan lipoproteine-a en dus de kans op arteriosclerose

Het verlaagt de kwaliteit van moedermelk

Het verlaagt de insuline respons

En…het bevat 27 ingrediënten die ook in verf zitten!

Zelfs insecten of bacteriën moeten er niets van hebben. Zet maar eens een open kuipje margarine of halvarine ergens in een hoekje. Je hoeft niet bang te zijn dat het gaat schimmelen of rotten of stinken want er komt geen vlieg op af. Zelfs micro-organismen kunnen er niet op groeien. En dat smeren wij dan op onze boterham.

Mensen denken dat roomboter en dus ‘echte’ boter veel vetter is of slecht voor de gezondheid, maar dat is niet zo. Wat calorieën betreft zijn margarine en boter gelijk. Er is wel een klein verschil in de hoogte van verzadigd vet: margarine bevat 5 gram verzadigd vet en boter bevat 8 gram. Maar bij dat verschil blijft het dan ook gelijk. Bovendien:

Boter zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen uit voeding beter opgenomen kunnen worden in het lichaam.Boter smaakt veel beter en kan ook de smaak van andere producten verhogen.Boter is een natuurproduct gemaakt van melk en room van de koe.Nee toch zeker? Nadat je deze feiten gelezen kom je vanzelf tot de conclusie dat we er wéér zijn ‘ingestonken’. De investeerders hadden flink geld gestoken in een product dat niet bleek te werken (kalkoenen) en hebben dit na wat aanpassingen aan de consument voorgeschoteld met de belofte dat margarine en halvarine gezonder is dan boter en vooral ook minder vet is en dat horen wij graag want we doen er alles aan om maar niet dik te worden. Ze maken slim gebruik van onze zwakke plek. Maar dat laten we nu toch zeker niet meer gebeuren? Want je weet nu wel beter.

Pak dan wel volkorenbrood als je brood pakt en geen broodjes oid.

Je hebt kh's nodig maar die hoef je niet perse uit brood te halen.

Ook in havermout, lijnzaad, groenten en fruit zitten kh's en deze zijn gezond omdat het lang duurt voordat ze verteert worden.

Als je 's morgens geen brood wil kun je ook yoghurt met fruit en lijnzaad pakken bijvoorbeeld.

Goede vetten zijn belangrijk voor de verbranding, denk aan olijfolie, kokosolie en zelfs roomboter.( is beter dan halvarine.)

Pak in plaats van die beker tomaten soep, vaak erg zout en veel E nummers als het uit de automaat komt een handje noten, heel erg gezond en het stilt de stevige trek.

Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel, denk hierbij aan kwark, yoghurt, kipfilet, ei etc.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dit eet ik niet de rest van mijn leven. Maar als ik wat ben aangekomen na een vakantie of zo, is dit voor mij een manier om het weer kwijt te raken. Daarna ga ik langzaam weer meer khd toevoegen aan mijn eten. Maar ik voel me wel fitter als ik MINDER khd eet. Volkorenbrood en volkorenpasta ik wel en rijst alleen in het weekend. In groente en fruit zitten ook khd, en die verbruik je gewoon. Ik ben niet van de optimel, lightproducten en sultana's. En als ik een feestje heb, eet ik ook gewoon wat chips. Ik probeer er een beetje balans in te vinden.
quote:Kate1980 schreef op 03 april 2012 @ 11:13:

[...]

Een lijstje van mijn aangepaste eetpatroonIk vind dat je heel weinig eet. Gezond en vullend zijn: volkorenbrood, zuurdesembrood, zuivel (magere yoghurt, magere kwark, halfvolle melk), zilvervliesrijst, peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), eieren, volkorenpasta, fruit en groente, noten. Als je die producten eet en afwisselt, kun je gezond eten zonder snel honger te krijgen.
quote:Kate1980 schreef op 03 april 2012 @ 11:23:

[...]

Ik zou die boterhammen eventueel kunnen afwisselen.

Wat is nog meer gezond voor op brood?

Een tussendoortje in de ochtend is voor mij die beker tomatensoep.

Niet het fruit vervangen! Echt niet doen....

3/4 stuks fruit op ene dag is NIET veel.

Ik heb het diplan gedaan

Wat ik nu eet zal 3 vb geven

1:

O: 4vh bk, halvarine 2x kipfilet 2x leverpastei.

T: peer , kersen

L"heldere soep met vlees, groente en ballen (ZELF VERS MAKEN!!)

T; watermeloen (is er nu niet dus een peer of appel)

A: aardappelen, stukje vlees en groente of pasta of rijst met groenste en vis

t: appel

2:

o: holfvolle yoghert met muesli zonder suiker en een peer

T: banaan

l: 2 vk bh met halvarine 1 jam zonder suiker, 2 kipfilet, 1 leverspastei

t: 25 gram gemengde noten ongezouten

a: aardappelen, stukje vlees en groente of pasta of rijst met groenste en vis

T; appel

3:

O; 5 vezelrijke crackers (wasa) halvarine, 1 jam zonder suiker, 2 leverpastei, 2 kipfilet

T: vh bh met halvarine

l: 4 vk bh met halvarine 1 leverpastei, 1 jam zonder zuiker en 2 kipfilet.

T: banaan

A: aardappelen, stukje vlees en groente of pasta of rijst met groenste en vis

T wartermeloen

Het diplan is niet zo heel duur. toen dertijd 160 euro voor 10 weken (exc eten dat meot je zelf koken) erg gevarieerd en helemaal afgesgtemd op jou werk/leef.beweeg patroon. Ze kijken dus wat je nodig hebt om af te vallen. Dit eten is niet WEINIG en zit rond de 1700 kcal
quote:hannah1980 schreef op 03 april 2012 @ 12:01:

[...]

Ik vind dat je heel weinig eet. Gezond en vullend zijn: volkorenbrood, zuurdesembrood, zuivel (magere yoghurt, magere kwark, halfvolle melk), zilvervliesrijst, peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), eieren, volkorenpasta, fruit en groente, noten. Als je die producten eet en afwisselt, kun je gezond eten zonder snel honger te krijgen.

helemaal mee eens

En soep uit de automaar is echt slecht. je weet niet wat er allemaal inzit. daarnaast zit het bomvol zout. Dat eten mensen al veel te veel, zeker door zulke producten
Eerhhh

Ik hoor niemand hier over bewegen..

TO wat die je aan sport/beweging??
owh en met pasta en rijst bedoel ik uiteraard wel de volkorenpaste en zielvervliesrijst
quote:Anthonius schreef op 03 april 2012 @ 13:04:

Eerhhh

Ik hoor niemand hier over bewegen..

TO wat die je aan sport/beweging??

Ik zwem sinds een week of 3 twee keer per week een uurtje (baantjes) en verder doe ik 1 uur per week aan aquajoggen.

Daarnaast fiets ik 2 keer in de week een half uurtje.
Kate 1980:

De EGA is een soort weightwatchers maar dan zonder de punten. Eens per week kom je samen, wordt je gewogen en bespreek je je week. Elke maand krijg je een voorbeeld weekmenu en natuurlijk het boekje waar in staat wat je moet doen en wat en hoeveel je van alles mag eten.

Ik heb 't in het verleden ook gedaan en ben in 10 weken 12kg afgevallen.

Ik had een leuk groepje en werd flink gemotiveerd.

Hier is een linkje naar de site: http://www.eganederland.nl/index.php
ik ben 26 kilo afgevallen domweg door mijn eetpatroon aan te passen.. Ik ben begonne met shakes om de grootste klap eraf te krijgen maar dat ging al snel vervelen en het is niet goed.

Toen ben ik naar de HA gegaan en ben ik bij de dietiste terecht gekomen.. Ik eet nu:

2 boterhammen (bruin) met mager beleg naar keuze als ontbijt. Daarbij drink ik thee/melk/vruchtensap

2 boterhammen of salade of soepje tussen de middag

tussendoor fruit, of kopje bouillon of speculaasje..

s avonds een gewone maaltijd met niet al te veel aardappelen, heeeeeel veel groente (zonder sausjes) en een stukje vis of vlees (mager)..

Ik beweeg dagleijks genoeg (fiets, hond etc.) en zo ben ik 26 kilo afgevallen en hou ik het met gemak vol..

In het weekend drink ik wel eens een glas wijn of eet ik een snackje .. ik eet zelfs friet of pannenkoeken.. maar dan "balans" ik maandag wel weer.. En gaat het eens mis omdat je weet ik veel waarom iets vreet wat niet goed is. volgende dag gewoon weer terug naar het begin.. je bent slechts mensch..
o en ik eet/drink natuurlijk regelmatig zuivel (yoghurt, kwark etc.. maar dan de magere of halfvolle varianten).. eet ik bergen fruit (behalve banaan en druif.. die met mate), is mijn pasta en rijst volkoren/zilvervlies en drink ik geen frisdrank (maar dat deed ik al niet)..
Ik ben het met SeptemberGirl eens, van echte roomboter blijf je beter op gewicht én gezondheid dan met die troep uit het laboratorium.

Eet puur, vers, gezond en matig. Je gaat dat overgewicht echt niet snel kwijtraken, dat moet je ook helemaal niet willen want met crashen verkloot je je stofwisseling. Denk aan de lange termijn.
En koop een sapcentrifuge of nog beter een slowjuicer, groentesappen met een (beetje) fruit zijn supergezond, zitten vol vezels en vullen als een gek.
zelfgemaakte vruchten/groentensapjes is een goed idee. TO, ik vind dat je zeker goed en genoeg aan sportieve activiteiten doet, met zwemmen verbrand je veel kcal. Wel is het belangrijk om niet te weinig te eten, ik ben zelf ook bezig met afvallen en at op een gegeven moment te weinig om af te vallen. Ik vond het toen moeilijk om meer te gaan eten dan ik was gewend, omdat ik juist dacht dat ik ging aankomen, maar het tegenovergestelde gebeurde. Ik begrijp nu dat het van belang is dat je verbrandingsmotor aan blijft. Gezond en gevarieerd eten is heel belangrijk. En af en toe kun je best een ijsje of een koekje/chocolade eten of een patatje. En stel haalbare doelen voor jezelf, zowel qua kilo's maar ook op het gebied van conditie/fitheid. Zoals ik wil over zoveel weken zoveel baantjes kunnen zwemmen in zoveel tijd.
@septembergirl, dat wist ik ook niet van halvarine en margarine. Nou gebruik alleen boter om in te bakken, maar zal in het vervolg opletten welke boter ik koop.
Als je obesitas hebt en niet precies weet wat en hoeveel je moet eten om af te vallen, kan ik je maar 1 ding adviseren: ga naar de huisarts en ga niet zelf zomaar iets doen! Ook niet op basis van alle ongetwijfeld zeer goed bedoelde adviezen die je hier hebt gekregen (veel fuit of weinig fruit; halvarine of roomboter > iedereen zegt hier wat anders... naar wie moet je luisteren?) De huisarts zal je hopelijk doorverwijzen naar een dietist. En ja, dat kost geld nu het uit het basispakket is. Maar goed besteed geld lijkt mij, als je daarmee je overgewicht verliest en je gezondheid verbetert! Succes!
Ik ben ook flink te zwaar! Het laatste half jaar 15 kg afgevallen. Het enigste wat ik je kan mee geven is jezelf accepteren en blij zijn met jezelf!
Ik zou je echt willen aanraden om naar een dietiste te gaan. Ik heb het idee dat je zelf niet veel idee hebt van wat wel en niet goed is, en ik vind dat er hier ook tegenstrijdige adviezen worden gegeven. Ik ben zelf ook te zwaar en ben bij een dietiste gestart met repen en shakes om de eerste klapper te maken. Daarna onder haar begeleiding starten met een gezond voedingspatroon. Dat komt ongeveer neer op dit:

O: 2 volkoren boterhammen met margarine en mager beleg, daarbij halfvolle melk of thee oid.

T: fruit

L: 2 volkoren boterhammen met margarine en mager beleg, ook weer met thee of halfvolle melk, een opkikker erbij.

T: fruit en een plak ontbijtkoek

D: veel groente, stukje mager vlees, volkoren rijst of pasta of aardappels en geen sausjes, wel evt.rauwkost erbij

T: verschillend, soms niks, soms een stukje fruit, soms een handje chips of een koekje, maar wel met mate.

Ik vind dit heel goed te doen zo, heb geen honger en kan het goed volhouden. Ik viel (voordat ik zwanger werd) 15 kilo af hiermee in 3 maanden tijd. Daarbij natuurlijk veel bewegen. Zorg dat je elke dag een uur beweegt. Hieronder valt ook de hond uitlaten, achter je kind aanrennen, lopend boodschappen doen etc.
'Die eerste klappers' zijn nu net waar het al begint met fout gaan.

Repen en shakes zijn sowieso bagger. Ontbijtkoek zit vol suiker en andere onnodige bestanddelen. Een opkikker is een bak met zout.

(te) Weinig eten hou je sowieso niet lang vol.

Maar goed, ieder zijn meug. De dieetindustrie vaart er wel bij.

Uiteindelijk zal je zelf de knop om moeten zetten. En moeten accepteren dat zelfs consequent gezond leven niet automatisch heel erg slank zijn betekent.

Ik wens je veel succes, topicstarter, ik hoop dat je je snel weer lekker in je vel gaat voelen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 03 april 2012 @ 14:52:

'Die eerste klappers' zijn nu net waar het al begint met fout gaan.

Repen en shakes zijn sowieso bagger. Ontbijtkoek zit vol suiker en andere onnodige bestanddelen. Een opkikker is een bak met zout.

(te) Weinig eten hou je sowieso niet lang vol.

Maar goed, ieder zijn meug. De dieetindustrie vaart er wel bij.

Juistem!

En met alle respect, maar van die diëtisten heb ik ook geen hoge pet op. Zij schrijven die halvarine-zooi, optimel en ontbijtkoek voor, da's echt helemaal waardeloos.

En het is hartstikke duur bovendien, naar de diëtiste, ik schrok me wezenloos toen ik de rekening kreeg. Had beter hier een topic of 2 kunnen openen, had ik hetzelfde advies gehad, gratis.
quote:SeptemberGirl schreef op 03 april 2012 @ 11:40:

[...]

Big NO!!

Halvarine is heel ongezond, neem roomboter!!

In oorsprong is margarine helemaal niet eens ontwikkeld om bij ons in de supermarkt te staan. Het werd ontwikkeld om aan kalkoenen te voeren zodat deze sneller groeiden. ‘Vetmesten’ dus. [yadayada]

Margarine/halvarine is slecht voor de gezondheid:

Het bestaat uit zeer grote hoeveelheden transvetzuren

Het ondermijnt het immuunsysteem

Het verhoogt tot 3x toe de kans op verstopte kransslagaders

Het verhoogt tot 5x toe de kans op kanker

Het verhoogt het gehalte aan lipoproteine-a en dus de kans op arteriosclerose

Het verlaagt de kwaliteit van moedermelk

Het verlaagt de insuline respons

En…het bevat 27 ingrediënten die ook in verf zitten!

Mensen denken dat roomboter en dus ‘echte’ boter veel vetter is of slecht voor de gezondheid, maar dat is niet zo. Wat calorieën betreft zijn margarine en boter gelijk. Er is wel een klein verschil in de hoogte van verzadigd vet: margarine bevat 5 gram verzadigd vet en boter bevat 8 gram. Maar bij dat verschil blijft het dan ook gelijk.

Wat een afschuwelijke post. Klakkeloos een spam mail (de bekende 'Pass the Butter-mail') overnemen zonder zelf maar énig onderzoek te doen. Sensatiezoekerij en misselijkmakend. Lijkt een beetje op al die slechte sites die deze mail ook zomaar neerplempen. Ze hebben dan ook allemaal exact dezelfde bewoording.

Wat hiervan waar is, is dat transvetten niet goed voor je lichaam zijn. De meeste producenten hebben het aantal transvetten dan ook drastisch omlaag gehaald. In de beste margarines zit minder dan 1 gram transvet per 100 gram. Margarine is niet ontwikkeld om kalkoenen vet te mesten. Het is ontwikkeld door een scheikundige bij het onderzoeken hoe de melkproductie van een koe tot stand komt.

En dat roomboter bijna de dubbele hoeveelheid verzadigd vet bevat is ineens maar een klein verschil.

Doe ook vooral niet dagelijks roomboter op je brood, dat is namelijk ook heel erg slecht voor je. Neem het slechts af en toe voor de lekker. Bak gewoon je vis of vlees in wat vloeibare olie. En als je echt wat op je brood wilt, neem dan biologische margarine, wat olie of gewoon een notenpasta op brood.
Juist jij kletst slap uit je nek. Laat me raden, Unilever betaald je salaris? Pfffff......

Margarine en halvarine worden volledig kunstmatig gefabriceerd: emulgatoren, kleurstoffen, geurstoffen, met toegevoegde vitamines om het nog enige voedingswaarde te geven, conserveringsmiddelen, natrium en plantaardige vetten. Die plantaardige olie klinkt heel gezond, maar is altijd geraffineerd (chemisch gezuiverd, dus ontdaan van alle voedingsstoffen) en vaak gedeeltelijk gehard, het zogenaamde transvetzuur. In bijna alle margarines en halvarines zit transvetzuur, het meest ongezonde vet dat er bestaat. Het zogenaamd gezonde linolzuur en linoleenzuur in margarine heeft zijn functie, maar de meeste mensen krijgen al teveel van deze omega-6 vetzuren (maiskiem-, zonnebloemolie en margarines) binnen in vergelijking met omega-3 vetten (vis, lijnzaad, walnoten). Die verkeerde balans (ontstekingsbevorderend) kan juist een oorzaak zijn van o.a. hart-en vaatziekten.

Kortom, neem roomboter, dat is puur en onbewerkt, en daarom altijd het meeste gezonde.
En met alle respect, maar van die diëtisten heb ik ook geen hoge pet op. Zij schrijven die halvarine-zooi, optimel en ontbijtkoek voor, da's echt helemaal waardeloos.

En het is hartstikke duur bovendien, naar de diëtiste, ik schrok me wezenloos toen ik de rekening kreeg. Had beter hier een topic of 2 kunnen openen, had ik hetzelfde advies gehad, gratis."

Dan lag het waarschijnlijk aan hou dietiste. Ik ga ook naar de dietiste en ben € 7,50 per maand kwijt.

Mijn dietiste schrijft geen halvarine en ontbijtkoek zooi voor. Wel drink ik sinds ik bij de dietiste loop af en toe optimel maar dit is omdat ik anders niet aan mijn zuivel kom en gewone melk krijg ik echt niet weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven