Lijf & Lijn alle pijlers

Opeens moeite met ouder worden.

27-06-2018 08:19 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens is het daar, het VERVAL. Mijn leven lang ben ik slank en strak geweest en het belangrijkste, gezond. Maar de laatste maanden weet ik lichamelijk geen raad meer met mezelf. Ik ga nu richting de 49 en opeens voel ik me ook zo terwijl eerder leeftijd maar een getal was. Opeens kan ik echt niet meer zonder leesbril, krijg steeds meer gebitsproblemen. Mijn gezellige ronde wangen gaan hangen.

Maar het ergste vind ik mijn lichaam, als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet meer, daar staat opeens m’n moeder. Ik heb cellulite op mijn armen en benen. Mijn taille is aan het uitdijen. Slappe bovenbenen en dikkere enkels. Slippers dragen vind ik niet mooi meer vanwege adertjes en droge kuiten. Eerder kon je me uittekenen in spijkerbroeken met leuke shirtjes en sneakers maar ook dat vind ik niet meer bij mezelf staan. Maar wat ik dan aan moet trekken, geen idee. Nu wil ik opeens ook bevestiging van mijn man of hij me nog aantrekkelijk vind, had ik eerder nooit. Mijn gewicht verandert niet zoveel, ik weeg altijd rond de 62 kilo maar toch voel ik me gigantisch dik. Op mijn werk ben ik verreweg de oudste, de rest is allemaal rond de 30, dat helpt ook niet echt. Ook is mijn energie totaal weg. Als ik uit mijn werk kom kan ik geen pap meer zeggen. Dan wil ik ook alleen maar op de bank zitten totdat ik naar bed kan. Dat had ik eerder ook nooit.

Ik weet dat het erbij hoort maar ik weet me even geen raad met mezelf. Hoe ik deze fase in moet gaan ofzo, dus ik hoopte hier op een beetje feedback of herkenning. :$
mentosje wijzigde dit bericht op 28-12-2019 20:21
9.10% gewijzigd
Ik herken het helemaal ! Echt verdrietig was ik er soms van. ik heb daar wel een paar jaar last van gehad. Niet continu natuurlijk maar met periodes. Maarrr ... ik wijt het inmiddels aan de overgang en de onbalans in de hormonen. Ik ben er nu zo goed als doorheen en mijn huid wordt weer voller. Ik ben een kilo of 4 aangekomen maar het misstaat me niet. Mijn ogen, in plaats van moe en uitgeblust, zijn weer helder en vrolijk. Mijn haar zit beter dan ooit. Mijn energie komt langzaam terug. Sporten gaat stukken beter. Allemaal niet zoals toen ik 20 was maar dat verwacht ik ook niet. Ik heb ook iets gekregen : Veel meer rust in mezelf en (ik eis) meer tijd op voor mezelf. Er is dus hoop TO !

Oh ja : ik ben eind 40 en rond mijn 40ste aan de overgang begonnen.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 10:17
8.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-06-2018 10:04
je bent ook oud maar geniet ervan het wordt alleen maar slechter
Heerlijke bemoedigende woorden! :-)
:HA:
Jillian69 schreef:
27-06-2018 10:09
Heerlijke bemoedigende woorden! :-)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-06-2018 09:54
Maar daar komt zelfvertrouwen voor terug. Ik was objectief gezien op mijn 20e mooier & strakker dan nu. Maar heb nu veel meer uitstraling.
Omdat je meer meegemaakt hebt ben je idd boeiender voor sommigen. Onzekerheid zie je vaak in iemands gezicht maar dat kan ook een vorm van charme hebben. Je kapitaal verandert telkens. Maar het is niet altijd te compenseren; het wordt geleidelijk minder en op den duur zal je alles verliezen. En zo hoort het ook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
27-06-2018 10:25
Omdat je meer meegemaakt hebt ben je idd boeiender voor sommigen. Onzekerheid zie je vaak in iemands gezicht maar dat kan ook een vorm van charme hebben. Je kapitaal verandert telkens. Maar het is niet altijd te compenseren; het wordt geleidelijk minder en op den duur zal je alles verliezen. En zo hoort het ook.
Yep, er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Straks hebben we een leeftijd dat we door iedereen over het hoofd gezien worden. Wat een rust ! Heerlijk lijkt me dat. :cheer: Je niet meer druk hoeven maken over of je wel representatief genoeg bent want, ook al heb je je mooiste jurk aan, ze zien je toch als een oud lijk. Hooguit wordt je nog opgemerkt in de rij bij de kassa als iedereen achter je zich dood ergert aan je “snelheid”. :-D

Maar zo ver is het nog niet :)
lilalinda schreef:
27-06-2018 09:54
Maar daar komt zelfvertrouwen voor terug. Ik was objectief gezien op mijn 20e mooier & strakker dan nu. Maar heb nu veel meer uitstraling.
nou eerlijk gezegd als ik om me heen kijk zie ik de meeste 50 plus vrouwen nogal verbleken. En dat ze zekerder worden is ook zeker geen algemeenheid.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-06-2018 10:25
Omdat je meer meegemaakt hebt ben je idd boeiender voor sommigen. Onzekerheid zie je vaak in iemands gezicht maar dat kan ook een vorm van charme hebben. Je kapitaal verandert telkens. Maar het is niet altijd te compenseren; het wordt geleidelijk minder en op den duur zal je alles verliezen. En zo hoort het ook.
Dat van dat veranderende kapitaal herken ik. Ik zit nu in een transformatiefase en vind dat best ingewikkeld.
hazewind schreef:
27-06-2018 09:59
Verval kan je aardig vertragen/stoppen ALS je de discipline kan opbrengen voor een goed dieet en sport
Degenen die ik ken die er stukken jonger uitzien op hogere leeftijd zijn allemaal al vanaf ze kind zijn aan het sporten. Ik denk dat op je 50e ineens beginnen dat niet meer inhaalt.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
27-06-2018 11:32
Degenen die ik ken die er stukken jonger uitzien op hogere leeftijd zijn allemaal al vanaf ze kind zijn aan het sporten. Ik denk dat op je 50e ineens beginnen dat niet meer inhaalt.
Maar het kan ook geen kwaad
Hoeft niet meteen full-on sport te zijn, maar elke dag een uur wandelen helpt al. Goed voor lichaam en geest
Rust straal je ook uit. Van gejaagdheid wordt niemand mooier
Alle reacties Link kopieren
Tot op zekere hoogte kun je best wel wat doen om er beter uit te zien . Kleding e.d., vooral heel regelmatig sporten - zeker ook krachtsport - , gezonde voeding, goed slapen, voldoende rust en zo min mogelijk stress.

Sport geeft ook energie en beter uithoudingsvermogen waardoor je ook op andere vlakken veel actiever kunt zijn.

En natuurlijk ook geluk hebben met genen, mankementen etc..
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
27-06-2018 11:32
Degenen die ik ken die er stukken jonger uitzien op hogere leeftijd zijn allemaal al vanaf ze kind zijn aan het sporten. Ik denk dat op je 50e ineens beginnen dat niet meer inhaalt.
Inhalen niet. Maar je kunt er nog steeds heel erg van opknappen. Been there.. (ok ik ben begonnen rond 45, toen t bij mij ook verkeerde kant op ging)
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook veel gaan sporten toen ik merkte dat mijn lichaam wat slapper werd. Ook goed op mijn eten gelet, veel groente, vis etc. Gevolg was dat ik best een mooi strak lichaam kreeg, maar twee hangzakjes ipv borsten en een ingevallen gezicht waardoor ik er veel ouder uitzag.
Nu weer wat kilo's erbij, een iets voller gezicht maar daar voel ik me wel beter bij. Een strak lichaam gaat niet meer lukken, hoef ik ook niet meer. Draag leuke kleren, soms een zonnebankje om niet te bleek te zijn, regelmatig naar de kapper. Zo nu en dan een botoxje in mijn frons. Gewoon goed voor jezelf zorgen. Ouder worden gebeurt toch.
...
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat je deze leeftijd haalt. Iedere leeftijd heeft zo zijn charme.
Ben bij dat je gezond bent . En de binnenkant is veel belangrijker dan de buitenkant
Erizon schreef:
27-06-2018 08:32
.
Mwah, doe mij die pil van Drion maar zo rond mijn 70e.

Je bent zeker nog heel jong en 70 lijkt nog heel ver?
Hopelijk denk je er, als je tegen de 70 loopt, anders over.
S-Meds schreef:
27-06-2018 11:21
nou eerlijk gezegd als ik om me heen kijk zie ik de meeste 50 plus vrouwen nogal verbleken. En dat ze zekerder worden is ook zeker geen algemeenheid.
Ik zie anders vaak genoeg aantrekkelijke 50 plus vrouwen hoor!
Ook veel mutsen wel, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd te maken, dat waren ze waarschijnlijk altijd al.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-06-2018 09:50
Het stralende van je jeugd verdwijnt absoluut en is niet te vervangen.
En natuurlijk waardeer je iets pas écht als je het niet meer hebt. Maar toen je de schoonheid van je jeugd nog wel had, had je andere problemen die je nu niet meer hebt. Zo gaat dat. Je roeit met de riemen die je hebt.
Ohh hier word ik echt oprecht depri van.... :nooo:
Ik verrek het om me ouder te voelen dan 34 terwijl ik 40 ben. gewoon blijven uitgaan, plezier maken en genieten van alles wat het leven te bieden heeft. Dood ga je uiteindelijk toch dus maak er wat moois van in de tussentijd en doe gewoon alle spiegels weg.
Maar ik weet dat ik makkelijk praten heb want ik heb een zorgeloos leven. Denk zelf dat dat je spiegelbeeld verklaard, een gelukkig leven en weinig zorgen in combinatie met een gezonde leefstijl.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
27-06-2018 12:20
Ik zie anders vaak genoeg aantrekkelijke 50 plus vrouwen hoor!
Ook veel mutsen wel, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd te maken, dat waren ze waarschijnlijk altijd al.
Moet wel zeggen dat ik inderdaad vind dat er veel onderling verschil in zit. Sommige vrouwen van 50 of ouder lijken in mijn ogen bijna bejaard door kleding, figuur, kapsel en bijbehorend gedrag, terwijl andere vrouwen van die leeftijd nog steeds vlot zijn en een jonge uitstraling hebben. Bij mannen zie ik hetzelfde. Ik sta er soms echt versteld van hoe groot dat verschil kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-06-2018 08:46
Stijlvol oud worden, dat is mijn doel: Joanna Lumley is in de 70 en een tof wijf.
Daar kijk ik ook naar, naar mooie oudere "wijze" vrouwen.
En dan kan ik bijna niet wachten.... :biggrin:
Denk dat iedereen wel zo'n periode van acceptatie doormaakt. Ik doe ook meer aan mijn uiterlijk dan 20 jaar geleden maar dat is ook logisch vind ik, het moet toch ergens vandaan komen.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Jillian69 schreef:
27-06-2018 12:28
Bij mannen zie ik hetzelfde. Ik sta er soms echt versteld van hoe groot dat verschil kan zijn.
Inderdaad, zie ik een oude kalende man met dikke buik, is hij nog jonger dan ik :-o
Hatsjikideee...
Jillian69 schreef:
27-06-2018 12:28
Moet wel zeggen dat ik inderdaad vind dat er veel onderling verschil in zit. Sommige vrouwen van 50 of ouder lijken in mijn ogen bijna bejaard door kleding, figuur, kapsel en bijbehorend gedrag, terwijl andere vrouwen van die leeftijd nog steeds vlot zijn en een jonge uitstraling hebben. Bij mannen zie ik hetzelfde. Ik sta er soms echt versteld van hoe groot dat verschil kan zijn.
Het valt me op dat vrouwen van 50 jaar en ouder die meer aan hun uiterlijk doen qua verzorging en make-up juist het omgekeerde effect bewerkstelligen. Het lijkt ook al snel ordinair.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-06-2018 11:21
nou eerlijk gezegd als ik om me heen kijk zie ik de meeste 50 plus vrouwen nogal verbleken. En dat ze zekerder worden is ook zeker geen algemeenheid.
karin12345 schreef:
27-06-2018 12:20
Ik zie anders vaak genoeg aantrekkelijke 50 plus vrouwen hoor!
Ook veel mutsen wel, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd te maken, dat waren ze waarschijnlijk altijd al.
Ik denk dat het in die leeftijd gewoon meer gaat opvallen. Als je jong bent, heb je vaak gewoon minder nodig om leuk en fris eruit te zien. Als je ouder wordt, is er meer hulp nodig en dan krijg je de scheiding tussen zij die het wel doen en zij die het niet doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
snoopylynn schreef:
27-06-2018 12:24
Ohh hier word ik echt oprecht depri van.... :nooo:
Ik verrek het om me ouder te voelen dan 34 terwijl ik 40 ben. gewoon blijven uitgaan, plezier maken en genieten van alles wat het leven te bieden heeft. Dood ga je uiteindelijk toch dus maak er wat moois van in de tussentijd en doe gewoon alle spiegels weg.
Maar ik weet dat ik makkelijk praten heb want ik heb een zorgeloos leven. Denk zelf dat dat je spiegelbeeld verklaard, een gelukkig leven en weinig zorgen in combinatie met een gezonde leefstijl.
Zo’n instelling heb ik ook. Echter hoe hard ik het ook verrek om een oude taart te gaan zitten zijn, mijn lichaam is het dan toch vaak niet met me eens. Natuurlijk kan ik prima naar de kroeg, festival, feest, concert, nachtje doorhalen als ik zou willen. En dat doe ik ook zo nu en dan nog steeds. Maar ik heb nu een week (of langer, afhankelijk van de activiteit) nodig om me weer fit en uitgerust te voelen. Met andere woorden : je kunt het wel ontkennen en je kunt wel jong willen blijven maar je lichaam kan gewoon echt niet meer zoveel aan als vroeger. Met als gevolg dat je toch steeds minder vaak dat nachtje doorhaalt want het komt je duur te staan. Helaas een feit. Dat had ik 10 jaar geleden nooit gedacht, ook niet dat het zo snel zou gaan. Je gaat het boven de 45 echt merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo`n moeite met het lichamelijk ouder worden (word 50 dit jaar) wel met mensen verliezen om je heen .
Alls je jong bent gebeurt dat ook wel maar dan valt het je nog niet zo op . Maar nu hoor ik het om mij heen mensen die wegvallen en maak het mee in de familie. En misschien komt het ook omdat er het afgelopen jaar er ook een paar mensen om mij heen zijn weg gevallen van mijn leeftijd en zelfs een van 42 dat je dan denkt oef ik ben ook al zo oud
cavialover schreef:
27-06-2018 16:06
Ik heb niet zo`n moeite met het lichamelijk ouder worden (word 50 dit jaar) wel met mensen verliezen om je heen .
Alls je jong bent gebeurt dat ook wel maar dan valt het je nog niet zo op . Maar nu hoor ik het om mij heen mensen die wegvallen en maak het mee in de familie. En misschien komt het ook omdat er het afgelopen jaar er ook een paar mensen om mij heen zijn weg gevallen van mijn leeftijd en zelfs een van 42 dat je dan denkt oef ik ben ook al zo oud
Je schuift ook een generatie op. Ik heb tot mijn veertigste grootouders gehad en ben nu gewoon de tweede in de lijn. Waarschijnlijk over de helft, misschien al op tweederde. En ja, een oude kop, maar dat is dan nog de minste zorg.
Alle reacties Link kopieren
Ik had met 27 al geen grootouders meer, al voor ik zelf kinderen kreeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven