Lijf & Lijn alle pijlers

Opeens moeite met ouder worden.

27-06-2018 08:19 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens is het daar, het VERVAL. Mijn leven lang ben ik slank en strak geweest en het belangrijkste, gezond. Maar de laatste maanden weet ik lichamelijk geen raad meer met mezelf. Ik ga nu richting de 49 en opeens voel ik me ook zo terwijl eerder leeftijd maar een getal was. Opeens kan ik echt niet meer zonder leesbril, krijg steeds meer gebitsproblemen. Mijn gezellige ronde wangen gaan hangen.

Maar het ergste vind ik mijn lichaam, als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet meer, daar staat opeens m’n moeder. Ik heb cellulite op mijn armen en benen. Mijn taille is aan het uitdijen. Slappe bovenbenen en dikkere enkels. Slippers dragen vind ik niet mooi meer vanwege adertjes en droge kuiten. Eerder kon je me uittekenen in spijkerbroeken met leuke shirtjes en sneakers maar ook dat vind ik niet meer bij mezelf staan. Maar wat ik dan aan moet trekken, geen idee. Nu wil ik opeens ook bevestiging van mijn man of hij me nog aantrekkelijk vind, had ik eerder nooit. Mijn gewicht verandert niet zoveel, ik weeg altijd rond de 62 kilo maar toch voel ik me gigantisch dik. Op mijn werk ben ik verreweg de oudste, de rest is allemaal rond de 30, dat helpt ook niet echt. Ook is mijn energie totaal weg. Als ik uit mijn werk kom kan ik geen pap meer zeggen. Dan wil ik ook alleen maar op de bank zitten totdat ik naar bed kan. Dat had ik eerder ook nooit.

Ik weet dat het erbij hoort maar ik weet me even geen raad met mezelf. Hoe ik deze fase in moet gaan ofzo, dus ik hoopte hier op een beetje feedback of herkenning. :$
mentosje wijzigde dit bericht op 28-12-2019 20:21
9.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Judi:
Afbeelding

Helen:
Afbeelding

Zoveel mooier dan die gladgetrokkken Hollywoodkoppen.
.
Donna1971 schreef:
28-06-2018 10:44
Interessant allemaal.
Nu ook over de 45 en heb geen overgangstest laten doen, zover ik weet is deze ook niet geheel betrouwbaar.

Hoe weten jullie dat jullie in de overgang zijn?
Behalve opvliegers die ik iig niet heb?
Of de eerste kleinere signalen?

Of ben je sowieso in de overgang na je 45e?
Een overgangstest is onbetrouwbaar en ook niet nodig in mijn ogen. Je moet er toch doorheen en het is niet te voorkomen. Op een gegeven moment voel je je gewoon anders, heb je allerlei vage klachten. Je menstruatie doet raar, je vindt je vent en kinderen opeens lastig (kunnen ze verdorie nu niks zélf ?!) Dat zijn van die momenten dat je steeds vaker denkt : zou ik in de overgang zijn ? Naast de al eerder genoemde plotselinge veroudering. Waar dit topic over gaat.

De meeste vrouwen ervaren als eerste tekenen van de overgang een onregelmatige en heel heftige menstruatie. Daarna worden de intervallen tussen de menstruaties steeds groter. Ook emotioneel niet helemaal stabiel zijn hoort erbij. En na een aantal jaren is daar opeens je eerste opvlieger en dan weet je het zeker :-)

Dit in algemene zin, het kan bij iedereen net ietsje anders lopen. Ik ben vrij vrolijk en zonder al teveel klachten door de overgang gerold. Ik kon en kan nog weleens heel akelig worden tijdens een opvlieger maar die worden nu steeds minder.
karin12345 schreef:
28-06-2018 12:30
Niet iedereen heeft in dezelfde mate last van de overgang of ervaart klachten als opvliegers.
Je kunt eens aan je moeder vragen op welke leeftijd zij in de overgang kwam, het is namelijk voor een belangrijk deel erfelijk bepaald.
Mijn moeder op haar 50/51e ms iets later.
Ze had er wel veel last van mbt oa op vliegers.

Ben wat jonger, 47.

Moeten opvliegers altijd gepaard gaan met dat hitte gevoel?
Ouwedibbes schreef:
28-06-2018 14:28
Een overgangstest is onbetrouwbaar en ook niet nodig in mijn ogen. Je moet er toch doorheen en het is niet te voorkomen. Op een gegeven moment voel je je gewoon anders, heb je allerlei vage klachten. Je menstruatie doet raar, je vindt je vent en kinderen opeens lastig (kunnen ze verdorie nu niks zélf ?!) Dat zijn van die momenten dat je steeds vaker denkt : zou ik in de overgang zijn ? Naast de al eerder genoemde plotselinge veroudering. Waar dit topic over gaat.

De meeste vrouwen ervaren als eerste tekenen van de overgang een onregelmatige en heel heftige menstruatie. Daarna worden de intervallen tussen de menstruaties steeds groter. Ook emotioneel niet helemaal stabiel zijn hoort erbij. En na een aantal jaren is daar opeens je eerste opvlieger en dan weet je het zeker :-)

Dit in algemene zin, het kan bij iedereen net ietsje anders lopen. Ik ben vrij vrolijk en zonder al teveel klachten door de overgang gerold. Ik kon en kan nog weleens heel akelig worden tijdens een opvlieger maar die worden nu steeds minder.
Merk dat ik op mijn voeding moet letten, nog meer dan na mijn 42 bv.

Sneller overbelast en sneller door mijn enkel/rug gaan.

Interesse in tuinieren zoals alle ouwe wijven :mrgreen:

Geestelijk ook wat verstandiger.

Spier verlies.

En erg bijkomen van dagjes/uitjes weg.

Alcohol is een ramp de volgende 2 dagen waar ik vroeger FF een vet gebakken ei had is het nu miezerig stuk zijn.

Merk ook dat mijn haar dunner wordt...
Donna1971 schreef:
28-06-2018 15:22
Mijn moeder op haar 50/51e ms iets later.
Ze had er wel veel last van mbt oa op vliegers.

Ben wat jonger, 47.

Moeten opvliegers altijd gepaard gaan met dat hitte gevoel?
Bij mij wel.
Of dat voor iedereen het geval is: geen idee.
Ik had juist gehoopt dat het uiterlijk minder uitmaakt naarmate je ouder wordt en dat was dan juist iets waar ik dan uitkeek. Als ik 30/40 ben hoef ik niet meer de mooiste te zijn van mezelf en denk dat dat een enorm bevrijdend gevoel zal geven.
Op die leeftijd hoop ik mezelf toch echt te gaan richten op diepzinnerige(is dat een woord?) dingen in het leven en daar mijn voldoening uit te halen.
Soulsista schreef:
28-06-2018 16:25
Ik had juist gehoopt dat het uiterlijk minder uitmaakt naarmate je ouder wordt en dat was dan juist iets waar ik dan uitkeek. Als ik 30/40 ben hoef ik niet meer de mooiste te zijn van mezelf en denk dat dat een enorm bevrijdend gevoel zal geven.
Op die leeftijd hoop ik mezelf toch echt te gaan richten op diepzinnerige(is dat een woord?) dingen in het leven en daar mijn voldoening uit te halen.
Een combinatie is niet mogelijk??? :proud:
karin12345 schreef:
28-06-2018 16:26
Een combinatie is niet mogelijk??? :proud:
Ja zeker wel, hoop er tegen die tijd alleen minder waarde aan te hechten en mijn zelfvertrouwen grotendeels ergens anders vandaan te halen.
Voor mijn gevoel heb ik dan een soort mijlpaal bereikt.
Ik zou me ijzersterk voelen als ik elke dag op kan staan met een goed gevoel zonder dat mijn uiterlijk daaraan tepas komt.
Maar voor nu geniet ik nog optimaal van mijn (goede) looks hoor.
Soulsista schreef:
28-06-2018 16:52

Maar voor nu geniet ik nog optimaal van mijn (goede) looks hoor.


En waarom zou je daar niet op je oude dag van kunnen genieten?
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
28-06-2018 16:52
Ja zeker wel, hoop er tegen die tijd alleen minder waarde aan te hechten en mijn zelfvertrouwen grotendeels ergens anders vandaan te halen.
Voor mijn gevoel heb ik dan een soort mijlpaal bereikt.
Ik zou me ijzersterk voelen als ik elke dag op kan staan met een goed gevoel zonder dat mijn uiterlijk daaraan tepas komt.
En waarom moet dat wachten tot je oud bentt? Dat is toch niet gezond, dat je bij het opstaan een goed gevoel uit je uiterlijk moet halen?
.
karin12345 schreef:
28-06-2018 16:55
En waarom zou je daar niet op je oude dag van kunnen genieten?
Dat kan heus.
Ik zou er alleen niet op willen teren en mijn ziel en zaligheid eraan op willen hangen.
Aangezien schoonheid vergankelijk is en als je het niet neer meehebt je kracht ergens anders vandaan zal moeten halen.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
28-06-2018 16:25
Ik had juist gehoopt dat het uiterlijk minder uitmaakt naarmate je ouder wordt en dat was dan juist iets waar ik dan uitkeek. Als ik 30/40 ben hoef ik niet meer de mooiste te zijn van mezelf en denk dat dat een enorm bevrijdend gevoel zal geven.
Op die leeftijd hoop ik mezelf toch echt te gaan richten op diepzinnerige(is dat een woord?) dingen in het leven en daar mijn voldoening uit te halen.
Ik kan je geruststellen, fysiek ga je achteruit - wat je wel erg vindt - maar uiteindelijk neemt het niet meer die plaats in dan als tiener of twintiger.
Ook onderling met vriendinnen, waar je vroeger de mooiste/slankste wou zijn zit je nu gewoon in hetzelfde (gerimpelde) schuitje :biggrin:
Dus het is wat dubbel hoor... maar zeker niet slechter.
En wat ik ook ervaar als positief, de (meeste) mannen kijken toch echt wel naar vrouwen van min of meer hun leeftijd, als je er dan 'nog lekker uitziet' voel je je nog net zo sexy en gewild als toen je een jonge deerne was :worship:
Soulsista schreef:
28-06-2018 17:11
Dat kan heus.
Ik zou er alleen niet op willen teren en mijn ziel en zaligheid eraan op willen hangen.
Aangezien schoonheid vergankelijk is


Nee hoor, echte schoonheid is niet vergankelijk.
Je zult er alleen andere criteria op los moeten laten.
FarFarAway schreef:
28-06-2018 19:02
Ik kan je geruststellen, fysiek ga je achteruit - wat je wel erg vindt - maar uiteindelijk neemt het niet meer die plaats in dan als tiener of twintiger.
Ook onderling met vriendinnen, waar je vroeger de mooiste/slankste wou zijn zit je nu gewoon in hetzelfde (gerimpelde) schuitje :biggrin:
Dus het is wat dubbel hoor... maar zeker niet slechter.
En wat ik ook ervaar als positief, de (meeste) mannen kijken toch echt wel naar vrouwen van min of meer hun leeftijd, als je er dan 'nog lekker uitziet' voel je je nog net zo sexy en gewild als toen je een jonge deerne was :worship:
Goed om jouw ervaring te horen, zo zie ik het ook voor me namelijk!
karin12345 schreef:
28-06-2018 19:10
Nee hoor, echte schoonheid is niet vergankelijk.
Je zult er alleen andere criteria op los moeten laten.
Nou ik vind een gezicht vol met rimpels bv niet mooi en dan ga ik op latere leeftijd niet opeens andere criteria bedenken om het wel mooi te vinden.
Voor mijn gevoel houd ik mezelf dan voor de gek.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
28-06-2018 16:25
Ik had juist gehoopt dat het uiterlijk minder uitmaakt naarmate je ouder wordt en dat was dan juist iets waar ik dan uitkeek. Als ik 30/40 ben hoef ik niet meer de mooiste te zijn van mezelf en denk dat dat een enorm bevrijdend gevoel zal geven.
Op die leeftijd hoop ik mezelf toch echt te gaan richten op diepzinnerige(is dat een woord?) dingen in het leven en daar mijn voldoening uit te halen.


Yup.
De Overgang ----> Yoga, tuinieren, wandelen, spirituele zaken, elektrische fiets, groepstrui, crocs, pittig rood kapsel, auto-met-hoge-instap, abonnement op Happinez, plots wel weer je verjaardag gaan vieren, enzoverder enzovoorts ;-D
quattro35 schreef:
28-06-2018 19:38


Yup.
De Overgang ----> Yoga, tuinieren, wandelen, spirituele zaken, elektrische fiets, groepstrui, crocs, pittig rood kapsel, auto-met-hoge-instap, abonnement op Happinez, plots wel weer je verjaardag gaan vieren, enzoverder enzovoorts ;-D
Zou ik dan toch niet in de overgang zijn? Ik heb mijn 52e verjaardag onlangs geruisloos voorbij laten gaan.
Soulsista schreef:
28-06-2018 19:34
Nou ik vind een gezicht vol met rimpels bv niet mooi en dan ga ik op latere leeftijd niet opeens andere criteria bedenken om het wel mooi te vinden.
Voor mijn gevoel houd ik mezelf dan voor de gek.


Dus oudere vrouwen met rimpels zijn per definitie nooit mooi volgens jou?
Soulsista schreef:
28-06-2018 19:34
Nou ik vind een gezicht vol met rimpels bv niet mooi en dan ga ik op latere leeftijd niet opeens andere criteria bedenken om het wel mooi te vinden.
Voor mijn gevoel houd ik mezelf dan voor de gek.
Of je groeit in deze andere criteria.
karin12345 schreef:
28-06-2018 20:04
Dus oudere vrouwen met rimpels zijn per definitie nooit mooi volgens jou?
Rimpels ansich vind ik niet mooi en ik vind dat het afbreuk doet aan iemands schoonheid.
Neemt niet weg dat mensen met een rimpeltje hier en daar alsnog een mooie uitstraling kunnen hebben. Of andere bewonderenswaardige kwaliteiten kunnen bezitten.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, ik ben 60 en hen kort grijs haar!
En ik ben nog te dik ook. Dat ik nog over straat loop zonder dat mensen over hun nek gaan, mag dus een wonder heten volgens sommigen
hier :-D

Weet je wat het fijne is van deze leeftijd?
Dat het je geen mallemoer kan schelen wat men van je vindt!
Ik ben 55 en ik vind het jammer dat ik op de helft zit, ja ja de helft ik word minstens 130.
Ik ben er wel eens verdrietig om meer omdat je sneller dood gaat en dat vind ik jammer, ondanks al mijn gebreken ben ik nu gelukkiger dan ik ooit geweest ben.
Ik ben veel blijer heb lak aan wat andere vinden kleed mezelf kleurrijker ,ben over mijn uiterlijk niet meer zo onzeker.
En ik vind mezelf mooi ,ik heb mezelf altijd heel lelijk gevonden en nooit gezien dat ik best wel mooi was en dat doe ik nu eindelijk wel.
karin12345 schreef:
28-06-2018 20:04
Dus oudere vrouwen met rimpels zijn per definitie nooit mooi volgens jou?
Het is een ander soort schoonheid. Feitelijk wordt je gezicht minder mooi, net als een fris appeltje dat gaat verrimpelen, maar er kan gratie, rust en elegantie voor terugkomen. Of een oud verzuurd gezicht, dat kan natuurlijk ook :-D

Bij het ouder worden treedt er verval van het lichaam op totdat je uiteindelijk dood gaat. Zo gaat dat nu eenmaal en dat kun je maar beter accepteren.

Dit betekent overigens niet dat je niet je best kunt doen om er evengoed leuk uit te zien als je dat belangrijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
01-07-2018 15:52

Weet je wat het fijne is van deze leeftijd?
Dat het je geen mallemoer kan schelen wat men van je vindt!
Zou cognitieve dissonantie hier iets mee te maken hebben? :proud:
Je moet je denkbeelden wel bijstellen, anders heb je helemaal geen leven meer!
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-07-2018 16:59
Zou cognitieve dissonantie hier iets mee te maken hebben? :proud:
Je moet je denkbeelden wel bijstellen, anders heb je helemaal geen leven meer!
Deels denk ik.
Als je ouder wordt maak je nare dingen mee. Ziekte en overlijden van dierbaren. Daarmee leer je de betrekkelijkheid van uiterlijke schoonheid inzien.

En wie zegt dat oudere mensen niet aantrekkelijk meer zijn? Niet in de ogen van hen die (veel) jonger zijn, maar zeker wel in de ogen van leeftijdsgenoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven