Lijf & Lijn alle pijlers

Opeens moeite met ouder worden.

27-06-2018 08:19 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens is het daar, het VERVAL. Mijn leven lang ben ik slank en strak geweest en het belangrijkste, gezond. Maar de laatste maanden weet ik lichamelijk geen raad meer met mezelf. Ik ga nu richting de 49 en opeens voel ik me ook zo terwijl eerder leeftijd maar een getal was. Opeens kan ik echt niet meer zonder leesbril, krijg steeds meer gebitsproblemen. Mijn gezellige ronde wangen gaan hangen.

Maar het ergste vind ik mijn lichaam, als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet meer, daar staat opeens m’n moeder. Ik heb cellulite op mijn armen en benen. Mijn taille is aan het uitdijen. Slappe bovenbenen en dikkere enkels. Slippers dragen vind ik niet mooi meer vanwege adertjes en droge kuiten. Eerder kon je me uittekenen in spijkerbroeken met leuke shirtjes en sneakers maar ook dat vind ik niet meer bij mezelf staan. Maar wat ik dan aan moet trekken, geen idee. Nu wil ik opeens ook bevestiging van mijn man of hij me nog aantrekkelijk vind, had ik eerder nooit. Mijn gewicht verandert niet zoveel, ik weeg altijd rond de 62 kilo maar toch voel ik me gigantisch dik. Op mijn werk ben ik verreweg de oudste, de rest is allemaal rond de 30, dat helpt ook niet echt. Ook is mijn energie totaal weg. Als ik uit mijn werk kom kan ik geen pap meer zeggen. Dan wil ik ook alleen maar op de bank zitten totdat ik naar bed kan. Dat had ik eerder ook nooit.

Ik weet dat het erbij hoort maar ik weet me even geen raad met mezelf. Hoe ik deze fase in moet gaan ofzo, dus ik hoopte hier op een beetje feedback of herkenning. :$
mentosje wijzigde dit bericht op 28-12-2019 20:21
9.10% gewijzigd
Soms ook in de ogen van veel jongere mensen, want ik heb nu al voor de 2e keer een dertiger achter me aan :-D
iris1969 schreef:
01-07-2018 18:15
Soms ook in de ogen van veel jongere mensen, want ik heb nu al voor de 2e keer een dertiger achter me aan :-D

En die dertiger loopt niet achter je omdat je je portemonnee/tasje of zoiets vergeten bent?
karin12345 schreef:
01-07-2018 18:17
En die dertiger loopt niet achter je omdat je je portemonnee/tasje of zoiets vergeten bent?
Mijn gebit denk ik eerder. Keurig opgevoede jongens hoor :smile:
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
01-07-2018 18:10
Deels denk ik.
Als je ouder wordt maak je nare dingen mee. Ziekte en overlijden van dierbaren. Daarmee leer je de betrekkelijkheid van uiterlijke schoonheid inzien.

En wie zegt dat oudere mensen niet aantrekkelijk meer zijn? Niet in de ogen van hen die (veel) jonger zijn, maar zeker wel in de ogen van leeftijdsgenoten.
Ik niet hoor. Anders had ik ook geen leven meer :proud: En wat ik vroeger stokoud vond, kan ik nu een heerlijk hapje vinden. En andersom.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens een soepele overgang gehad. Vier jaar onregelmatig en sinds 3 jaar niets meer. Opvliegers nooit gehad. Ook geen psychische klachten.

Het "verval" is niet op het gebied van aantrekkelijkheid bij mij. Krijg nog best wel aandacht van leuke mannen. Maar ik heb beginnende artrose. Niet leuk, maar nog geen groot probleem. En heb bij alles een leesbril nodig. Die ik in allerlei kleuren heb: bij iedere outfit een andere.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-07-2018 18:36
Ik niet hoor. Anders had ik ook geen leven meer :proud: En wat ik vroeger stokoud vond, kan ik nu een heerlijk hapje vinden. En andersom.
Liever een ervaren silver fox van mijn eigen leeftijd dan een onhandig welpje van 25 😉
karin12345 schreef:
01-07-2018 18:17
En die dertiger loopt niet achter je omdat je je portemonnee/tasje of zoiets vergeten bent?
Nee er zijn heel veel incels die geen kans maken bij vrouwen en dan de oudjes proberen
Soulsista schreef:
28-06-2018 19:34
Nou ik vind een gezicht vol met rimpels bv niet mooi en dan ga ik op latere leeftijd niet opeens andere criteria bedenken om het wel mooi te vinden.
Voor mijn gevoel houd ik mezelf dan voor de gek.
wacht maar meisje, niet alleen je uiterlijk rijpt maar je innerlijk ook: je wordt wijzer
S-Meds schreef:
01-07-2018 19:54
wacht maar meisje, niet alleen je uiterlijk rijpt maar je innerlijk ook: je wordt wijzer
Of niet.
Dan wordt ze een goede klant van de plastisch chirurgen.
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik bv vorig jaar gestopt met het verven van mijn haar. Ik was nooit echt tevreden over mijn kleur en het kostte me goud geld. En voor de goede orde, er verfde het dus als sinds mijn zestiende. Komt me daar toch een prachtige kleur onder vandaan. o_o De ondergrond van mijn haar is voornamelijk mat donker grijs en daar doorheen lopen zilveren dikke strepen. Mijn haar oogt sinds jaren veel gezonder en het glanst weer. Mensen die mij ern poos niet gezien hebben zeggen het ook, zo van jee wat ern gave kleur heb jij. Gewoon van mezelf dus. En dat is dan wel weer super bevrijdend, niet meer je haar hoeven te verven. :heart:
Soulsista schreef:
28-06-2018 19:34
Nou ik vind een gezicht vol met rimpels bv niet mooi en dan ga ik op latere leeftijd niet opeens andere criteria bedenken om het wel mooi te vinden.
Voor mijn gevoel houd ik mezelf dan voor de gek.
Ik vind een gezicht met rimpels ook niet mooi hoor. Ik heb dat nooit mooi gevonden en vind het nu op mijn 53ste nog steeds niet mooi. Ik ben echt blij dat ik alleen nog maar wat lachrimpeltjes heb.
impala schreef:
28-06-2018 14:13
Judi:
Afbeelding

Helen:
Afbeelding

Zoveel mooier dan die gladgetrokkken Hollywoodkoppen.
Ik zou het dus verschrikkelijk vinden als ik er later z]o uit zou gaan zien.
Blondie456 schreef:
07-07-2018 14:59
Ik zou het dus verschrikkelijk vinden als ik er later zo uit zou gaan zien.
Hoe ga je dat tegenhouden?
iris1969 schreef:
07-07-2018 15:05
Hoe ga je dat tegenhouden?
sowieso al een ander kapsel en geen grijs haar.
Blondie456 schreef:
07-07-2018 15:06
sowieso al een ander kapsel en geen grijs haar.
Dan loop je het risico van oud hoofd met jong haar. Ik weet niet of dat een verbetering is.

Ze zijn 70+ en dan ben je gewoon oud qua uiterlijk. Dat kun je denk ik beter maar gracieus omarmen ipv krampachtig ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
07-07-2018 14:41
Zo ben ik bv vorig jaar gestopt met het verven van mijn haar. Ik was nooit echt tevreden over mijn kleur en het kostte me goud geld. En voor de goede orde, er verfde het dus als sinds mijn zestiende. Komt me daar toch een prachtige kleur onder vandaan. o_o De ondergrond van mijn haar is voornamelijk mat donker grijs en daar doorheen lopen zilveren dikke strepen. Mijn haar oogt sinds jaren veel gezonder en het glanst weer. Mensen die mij ern poos niet gezien hebben zeggen het ook, zo van jee wat ern gave kleur heb jij. Gewoon van mezelf dus. En dat is dan wel weer super bevrijdend, niet meer je haar hoeven te verven. :heart:
Ik heb in 20 jaar al allerlei haarkleuren gehad. Sinds 10 jaar verf ik het niet meer.
Ik krijg ook complimenten over mijn natuurlijke grijze haar.
Het is staalgrijs met witte plukken, vooral rond mn gezicht. Het wordt wit, dat zit in de familie.
Maar ik zorg er voor het mooi blijft. 1x per week zilvershampoo van de kapper en een goed model.
Ook je teint verandert als je ouder wordt. Mijn huid is wat roziger geworden.
Heb wat meer make-up nodig in andere tinten dan vroeger. Ook de kleuren van kleding mogen feller.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Ik laat het goed knippen en 1 keer in de week zilvershampoo. Ik gebruik dan die van Fudge. En het geeft ook erg veel rust. Zo van, jee weer uitgroei weer 40 euro. Nu heb ik dat niet meer. En inderdaad, de teint van je gezicht. Ik ben een ern andere kleur CC crème gaan gebruiken en van een beter merk (Estee Lauder).
Maar het meeste moeite heb ik toch met mijn huid die zo rimpelig aan het worden is en dan bedoel ik mijn armen en benen. En het aanleren van een andere kledingstijl. :-?
Alle reacties Link kopieren
Niet te schraal eten houd je huid mooier.
Zalm, tonijn, volle yoghurt, noten, avocado bevatten de goede vetten

Qua kleding: waarom moet je een andere kledingstijl vinden? Koop een paar klassiekers waar je je bestaande garderobe mee kunt combineren.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
08-07-2018 10:35
Niet te schraal eten houd je huid mooier.
Zalm, tonijn, volle yoghurt, noten, avocado bevatten de goede vetten

Qua kleding: waarom moet je een andere kledingstijl vinden? Koop een paar klassiekers waar je je bestaande garderobe mee kunt combineren.
Ik heb het roer drastisch omgegooid. Ik ben koolhydraatarmer gaan eten waarbij de producten die je noemt prima daarin passen. Ik heb een mountainbike gekocht want dat armslachtige in de sportschool schoot niet op. Ik probeer iedere (werk)dag 20 km te fietsen en op vrije dagen 60/70 km. Ik merk na een maand dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat en begin ik over de hele linie iets strakker te worden.

Tja, en mijn kleding bestaat uit diverse spijkerbroeken, shirtjes en sneakers. Dus ik ben druk bezig op sites te kijken wat voor andere (zakelijke) kleding meer bij me past.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik dit uppen? Misschien zien de schrijvers hier het sindsdien positiever in ...
Ik kamp hier ook mee en heb eigenlijk last op alle fronten: haar, huid, gewicht, maar ook moe en bijvoorbeeld op werk veel moeilijker om mijn waarde in te zien....thuis puberkinderen, god wat zijn die vermoeiend af en toe .
Ik voel mij echt heel ongezien en merk ook dat je als oudere vrouw onzichtbaar wordt. Bijv..ben nu aantal keer op reis met collega's geweest bij .
Heb hen goed leren kennen omdat ik veel interesse toon en vragen stel. Heb gemerkt dat dat omgekeerd niet opgaat.

Ik schrik echt van mezelf in de spiegel maar ook hoe zwaar op de hand ik soms kan zijn ...was altijd heel speels.
Ik vind rimpels krijgen prima en hoef er echt niet jonger uit te zien maar aantrekkelijk is echt anders . Heb een zware tijd achter de rug ( man verloren, groot gezin) en had gehoopt na het rouwen in een rustiger vaarwater te komen....het valt me gewoon zo tegen.

Ok dan is het wrs de overgang.... Na jarenlang ongesteld...6 zwangerschappen...4 bevallingen en jarenlang borstvoeding wordt je beloond met.....de overgang....en bedankt. .#misantroop
Alle reacties Link kopieren
Feniks, heb je gelezen, dat wilde ik je even zeggen :hug:
Hatsjikideee...
Feniks: kijk eens op Saarmagazine.nl.

Een online magazine van 'vrouwen van 50 maar nog lang niet dood'. Staan leuke korte humoristische en herkenbare stukjes over ouder worden, de overgang in combinatie met pubers en onzichtbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je je zo voelt Feniks! Het is ook niet niks wat je achter de kiezen hebt en dan nog lastige pubers en misschien de overgang wat ook niet echt helpt om lekker in je vel te zitten.

Ikzelf vind het ( tot nu toe) leuk om ouder te worden, maar niet om lelijker te worden! Ik ben bijna 40 en ben altijd slank geweest .ik baal dat ik nu wat zwaarder ben geworden maar ik weet wel precies waar dat aan ligt. Wijn, croissantjes, frituur, pizza...vanaf morgen gaan man en ik weer op koolhydraat beperkt, veel water drinken, meer bewegen en spiertraining.
Dat doe ik gewoon thuis op een yoga matje. Het internet staat bomvol met tips en oefeningen dus dat is niet moeilijk.

Ik heb plooien in het voorhoofd, lijntjes bij mijn ogen en steeds meer grijze haren. Maar ondanks dat vind ik mezelf nog steeds leuk, ook zonder make-up. Maar eerlijk is eerlijk met wat make up is nog mooier.

Op straat zie ik leuke vrouwen van 70 en saaie slonzen van 25... of juist andersom. Ik merk dat nu ik wat ouder ben ik meer denk in leuke en niet leuke mensen in plaats van die is oud of die is jong. Jonge mensen zijn vaak wel erg gefocused op leeftijd en denken dat je bejaard bent op je 40e. Maar daar groeien ze gauw genoeg overheen haha. Eerder dan ze zelf denken :-?
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Madeliefjees schreef:
27-06-2018 09:35
Ga naar een goede kapper, trek leuke kleren aan, make-up op, en het belangrijkste: sporten. Van de hele dag op de bank hangen en sloten alcohol word niemand mooier.
Dit dus.....Ik ben bijna 63 en wordt er ook niet mooier op maar zo is het nu eenmaal.
Als je daar lang bij stil sta wordt je er niet vrolijker van. Geniet van je leven en bekijk het positief anders wordt je alleen maar depie van.
Mentosje schreef:
07-07-2018 14:41
Zo ben ik bv vorig jaar gestopt met het verven van mijn haar. Ik was nooit echt tevreden over mijn kleur en het kostte me goud geld. En voor de goede orde, er verfde het dus als sinds mijn zestiende. Komt me daar toch een prachtige kleur onder vandaan. o_o De ondergrond van mijn haar is voornamelijk mat donker grijs en daar doorheen lopen zilveren dikke strepen. Mijn haar oogt sinds jaren veel gezonder en het glanst weer. Mensen die mij ern poos niet gezien hebben zeggen het ook, zo van jee wat ern gave kleur heb jij. Gewoon van mezelf dus. En dat is dan wel weer super bevrijdend, niet meer je haar hoeven te verven. :heart:

Hier ben ik het helemaal mee eens!. Ik heb net dit topic ontdekt dus moet nog even bijlezen.
Ik ben 61 en sinds een jaar gestopt met verven. Wat een bevrijding! Mijn haar is nu hier en daar bijna zwart, maar overwegend lichtgrijs. I love it! De conditie van het haar is ook beter nu. Ik heb vrij kort haar, maar niet "mannelijk" kort. Beetje langer in de nek en dat springt een beetje.

Verder sport ik, wandel en fiets veel. Ik let op mijn voeding en probeer niet aan te komen.
Ik ben 6 jaar geleden ernstig ziek geworden maar daar gelukkig goed doorheen gegaan en nu mag ik me "genezen"noemen (klopklopklop).
Ik voel me fit en gelukkig. Wel wat kleine kwaaltjes zoals beginnende artrose maar daar valt allemaal prima mee te leven.

Ik kleed me niet ouwelijk maar wel aangepast aan mijn figuur. Mijn favoriet
is nog altijd een goeie spijkerbroek.

Niet bang zijn om ouder te worden dames, alles komt helemaal goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven