Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
Nog lopers hier?

Ik heb de afgelopen dagen ook weer heerlijk gelopen. Het trekkende gevoel in m'n kuiten werd steeds minder, af en toe helemaal geen last gehad. Ook naderhand nagenoeg niets gevoeld. Gister ondanks de regen en wind toch nog 7km gelopen. Ging prima, maar nu heb ik sinds gisteravond in ene een pijnlijke bult net onder m'n knie, bovenaan m'n scheenbeen zeg maar....Het is alleen pijnlijk wanneer ik er aankom, niet met lopen. Vrijdag moet ik weer naar de fysio en heb gelukkig even geen training gepland voor die tijd.....Ik ben het nu echt wel eens zat hoor! Gaat het lopen de laatste weken weer superlekker en nu dit weer.....grrrrrr
@ judith: ja hoor ik ben bezig met een schema en neuzel op mijn weblog dus over minuten en seconden enzo... hahaha. maar goed, moet het maar weer eens proberen dan. Inderdaad keiharde regen gisteren en winderig. Ik zat de hele dag te wachten op een koerier en kon pas om 17 uur op pad maar deed dat dus toch maar. Wat raar van die bult die je nu hebt Ben benieuwd wat het is, hoop dat het snel wegtrekt.

Vanmiddag weer een training. hoop dat het droog blijft maar regen is op zich niet eens heel erg. Fijne dag meiden.
@ max, ik zal je website weer ns bezoeken. Vind ik altijd leuk om te lezen. Jij bent nu geloof ik aan t trainen voor de halve in Berlijn toch? Volgens mij is die al snel?

Ja echt heel raar die bult....Doet ook geen pijn met lopen....Zit nu maar even met m'n benen omhoog. Af en toe een ice pack erop en heb het even ingetaped. Geen idee of dat goed is, maar ja....En straks maar weer uitgebreid al m'n oefeningen doen..
@ judith: vervelend elke keer iets waarvan je niet weet wat het is De halve van berlijn is op 1 april maar mijn schema is voor de halve van edinburgh. Ik wist al dat die berlijn loop een beetje lullig uit zou komen qua aankomst vanuit de UK maar dat geeft niet. Lekker genieten en tijd minder belangrijk. Voor Edinburgh wil ik dan wél proberen met een schema iets sneller te lopen. Als dat tenminste gaat want ik ben een schijterd met snelheid enzo dus als het warm is ofzo, dan haak ik al snel af. Maar ik vind het op zich wel leuk om weer eens een schema te doen. Vorig jaar deed ik dat voor de ladiesrun. Komende weken dus iets minder lekker vogeltjes kijken tijdens het lopen. Welk schema volg jij nou?
Hi!

@ judith: wat raar, die bult! Hoop dat de fysio je er morgen meer over kan vertellen. Vervelend als je niet weet wat het is.

Afgelopen 2 dagen door drukte niet gelopen, vanavond weer wel en... geen last meer van de beentjes!!! He, lekker. Het werd al steeds minder en die 2 dagen rust hebben goed gedaan.

Mrt 43 km - Totaal 2012 147 km
@sokkie, fijn dat je geen last meer hebt.

Mijn bult is inmiddels verdwenen. De plek is nog wel gevoelig. Ben benieuwd wat de fysio ervan zegt.

@ Max, ik volg nu nog niet echt een schema, maar ben met iedere week 10% aan het opbouwen. Nu loop ik dus een uur, daar mogen zondag dus weer 6 minuten bij. Dat wil ik even blijven doen totdat ik anderhalf uur loop. Dan pak ik een schema van Steffny erbij voor de halve. Ik mag wel in duur opbouwen maar nog niet in snelheid.

Er staat me iets van bij dat jij een camelbak hebt of heb ik het nou mis? Ik zit te kijken naar iets handigs wat ik tijdens de lange duurlopen mee kan nemen. Ik heb nu een nathan heupgordel met 2 flessen, maar dat is uiteraard niet genoeg voor de marathon. Er kunnen ook niet heel veel gelletjes in mee.Nu kan ik wel zorgen dat mijn ouders halverwege staan en dat ik dan omwissel, maar het lijkt me handiger om iets te hebben waar ik de hele marathon mee kan doen.....
@ judith: ik heb verschillende dingen. ik moet zeggen dat ik met dit weer helemaal niets gebruik, nog geen flesje onderweg ook niet op de 24 km routes. nog niet nodig gehad. ik heb zo'n rugding met water, een prima belt met water en andere dingen. links op mijn site staat een knop naar reviews gadgets en gear en daar staan ook wat drinksystemen bij. misschien kan je daar eens kijken. ik heb overgens een nathan met 4 flesjes, die is nog te koop voor een zacht prijsje want ik vind het helemaal niks. als jij er wel mee kunt lopen is dat misschien iets voor je?
@max, ik zal eens kijken op je site. Ik heb nu ook nog geen water mee, maar als het wat warmer wordt dan wil ik wel graag wat mee hebben. Zeker als de loopjes weer wat langer worden. Ik hou die nathan van je even in gedachten. Als ik er voor kies om een andere belt aan te schaffen, dan zou dat wel wat kunnen zijn. Die van mij ben ik iig erg tevreden over.
Hoi Lopers!

Ik lees veel bedrijvigheid hier! Goedzo!

Tegenwoordig ben ik meer een fietser, heb nu hetzelfde adrenaline-gevoel na het fietsen als in het begin na het lopen

Dag lopers!
Ben vanmiddag weer naar de fysio geweest. Ze vond die bult ook wel raar, maar zij had het idee dat ik me gestoten had. Ik kan het me niet herinneren, maar goed.

Had even m'n twijfels geuit, was bang dat het shin splints zou kunnen zijn, maar zij heeft me verzekerd dat dit het niet is. Ik moest wat bewegingen doen en die waren niet pijnlijk. Het is ook alleen gevoelig bij het aanraken, maar dan ook alleen als ik sta.....;-) Heel gek, want toen ik op die behandeltafel lag voelde ik er amper iets van. Alle spieren eromheen voelen goed, dus ik hoef pas over 3 weken weer terug te komen
@ max, nog ff een vraagje over die drinksystemen, Die inov heupgordel....misschien een stomme vraag, maar hoe drink je daaruit? Op zich lijkt me dat wel wat. Ik kan er voldoende in kwijt. Het enige nadeel is dat ik dan maar een soort drank mee kan nemen tijdens de marathon....Wil nl voor de laatste km's wel wat anders (dat lees ik steeds dat dat wordt aangeraden)
Ik heb vandaag een cursus slimlopen gehad van Davit van der Linde, was erg leuk en leerzaam.

Ik roep altijd dat hardlopen een stuk simpeler is dan paardrijden, want je hoef alleen maar je ene been voor de andere neer te zetten maar ik heb het mezelf een stuk moeilijker gemaakt door deze cursus. Nu moet ik met lopen overal aan gaan denken om het goed te doen. En thuis oefeningen doen. Elke dag de buikspieren trainen, als ik iets niet heb zijn het wel buikspieren. Mijn rug zal er ook wel blij van worden als mijn buikspieren dingen over gaan nemen.

Ik heb huiswerk mee gekregen en de video van het lopen krijg ik nog thuis gestuurd. Morgen maar eens proberen op te gaan lopen op de nieuwe manier, kleine stukjes anders val je weer in je oude fouten.
@ judith: bij de inov zit ook een slang die je dus naar je mond brengt om te drinken. kijk maar op het plaatje.

@ bibianne: ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. wat was zijn doel? sneller? makkelijker? ik heb een workshop pose running gedaan en de dvd's en boeken over chi running bekeken. heb er wel wat uitgehaald maar ik ga toch niet mijn echte manier van lopen veranderen. blessure ligt zo op de loer en je krijgt geen garantie van die gasten dat je geen blessure krijgt. nee: dan heb je het niet goed gedaan heb een leuk stukje van wetenschappers over pose running en chi running zal dat eens op mijn site plaatsen.

@ linda: lekker fietsen. leuk. loop je helemaal niet meer dan?
@max, jij bent ook al lekker vroeg op de zondagochtend zie ik

Ik dacht dat al te zien. Denk dat ik die ga bestellen.

@ bibianne, leuk hoor zo'n cursus. Ik ga eind april een ochtendje een cursus Chi Running volgen. Ben heel benieuwd. Lees hele enthousiaste verhalen over blessure vrij lopen. Weet alleen nog niet of het verstandig is om m'n loophouding te veranderen en tegelijkertijd te trainen voor de marathon. Maar goed, ik kan altijd kijken of het iets voor me is. Ik doe sinds een tijdje aan Chineng en zij organiseren nu dus ook deze cursus chi-running. Ze geven de cursus niet zelf, ze nodigen iemand daarvoor uit, maar het wordt wel hier in de buurt gehouden.

Ik ga me zo omkleden voor een uurtje hardlopen. Mij benieuwen of ik geen last krijg van de bult. De bult is inmiddels helemaal weg en alleen als ik erop druk voel ik nog iets. Zeker geen pijn meer en bij lopen voel ik al helemaal niets, dus moet goed komen
Slim lopen is hetzelfde chi-running,

Ik vind het leuk en ben benieuwt of ik het onder de knie krijg. Als je het Davit voor ziet doen lijkt het zo makkelijk en als je dan je eigen video ziet lijkt het nergens op. Ga maar wat op bloten voeten oefenen dan doe je het vanzelf beter.

Judith,ik ben benieuwt hoe jij het gaat vinden, misschien kom Davit ook wel bij jou langs.
@ bibianne, bij ons komt Marianne Meesters. Schijnt een hele goede lerares te zijn. Ik had al wel iets bekeken op internet. Het ziet er inderdaad erg makkelijk uit, maar ik ga maar niet zelf uitproberen, voordat ik de cursus heb. Het schijnt inderdaad op blote voeten makkelijker te zijn.... Ben heel benieuwd (ook of jij het snel onder de knie hebt0
Hai,

Wat interessant, dat soort cursussen!! Pik de dingen mee waar je wat mee kunt zou ik zeggen. Een aantal jaren geleden zat ik op triathlon, daar ook loopscholing gekregen maar man, wat moet je dan nadenken!! Het lukte mij niet om blijvend mijn manier van lopen te veranderen. Hoeft ook niet, gaat prima zo.

Afgelopen week heb ik besloten te stoppen met wedstrijdzwemmen en me volledig op het lopen te richten. Ik merk dat als ik kan kiezen, ik liever een looptraining doe dan een zwemtraining. Gisteren nog een wedstrijd gezwommen en dan zwem je dus tussen de 15 - 16 jarigen. Ga ik niet meer doen.

Wat een weertje vandaag! Net lekker in korte broek en t-shirt gelopen, in het zonnetje mmm!!

@max en judith: ik heb ook even gegoogled naar zo'n drinkgordel, maar vind alleen gordels met flesje erin. Kunnen jullie een link plaatsen naar zo'n gordel met slangetje?

Maart 54 km - Totaal 2012 157 km
Mag ik jullie als ervaren loopsters een vraag stellen? Gisteren mijn eerste looptraining gekregen van start to run, onder begeleiding. Het viel me mee en smaakt naar meer! Maar... Vanmorgen werd ik wakker met een pijnlijke voet, of nouja hoe heet het stuk waar je been overgaat in je voet en dan aan de bovenkant? Daar doet het harstikke zeer, alleen linkervoet gelukkig. Heb ik iets fout gedaan of is dit normale spierpijn? Mijn schoenen zijn aangemeten dus daar ligt het hopelijk niet aan.
Oja, de aangegeven linkjes in de OP krijg ik niet geactiveerd. En mn voet doet vooral zeer wanneer ik 'm flex (tenen omhoog en lopen).

Enne, mooie tijden gelopen bij de CPC? Het weer zat in elk geval mee!
@ sokkie Ik heb em hier besteld; Weet niet of ik hier links mag plaatsen, maar anders haal ik em later wel weg.

*link verwijderd*

Het is idd heerlijk weer! Ik was te warm gekleed Had m'n lange broek en shirt met lange mouwen aan, maar het lopen was echt genieten!

@ dotjemol, het is natuurlijk heel lastig om te zeggen wat het precies is, maar zou het misschien kunnen zijn dat je veters te strak hebben gezeten? Heb je een goede coolingdown gedaan?
@ judith en bibianne: ik heb er vooral van geleerd de cadans te verhogen. maar dan kom je dus soms ineens niet meer uit met ademhaling. hoe hoog is jullie cadans nu tijdens het lopen? enig idee? want dat is toch wel (naast de houding en het 'hellen') een beetje de kern van de chi running.

@ dotje: moeilijk te beoordelen. als het echt samenhangt met het lopen, dan kan het daardoor komen misschien. hou je jouw voeten erg stijf of beweeg je juist veel tijdens het lopen met de enkel? hahaha nee hoor veel te warm voor een goeie tijd op de cpc en bovendien had ik ineens gisteren een prive dingetje te doen in duitsland en had ik dus meer dan 5 uur in de auto gezeten. al met al geen voorbereiding dus. maar het was wel een aardige loop

@ sokkie: veeeeeel te warm ja
Max, ik moet 180 passen per min gaan lopen, geen idee meer wat ik nu loop. Ben er een poos geleden wel mee bezig geweest om muziek in de goede cadans te vinden maar dat was het ook niet. Muziek gaat me altijd irriteren en dat kunstmatig je voeten in de maat neer zetten was ook niet mijn ding.

Heb er vanmorgen met lopen wel opgelet dat ik kleinere pasjes ga nemen, had de hond mee dan loop ik vanzelf langzamer.

Ik vind het moeilijk om niet te knikken bij mijn heupen met voorover hellen.

Om niet meer op je hak te landen moet je ook kleinere pasjes nemen anders lukt dat niet denk ik.

Ik laat me wel filmen als ik loop dan kan ik kijken of het de goede kant op gaat. Heb nu wel het plan om over een paar weken een filmpje op te sturen naar Davit om te horen of ik goed bezig ben, dat kon zei hij.

maart 25 km

totaal 150 km
Bibianne je moet niks hoor. In het boek van denny dreyer staat ook dat je het heel langzaam moet opbouwen. Geen idee wat je nu haalt maar ik kom van 78 ofzo (x2 dan) en zit nu pas op 85 x2) en nu moet ik dus echt weer met ademhaling oefenen op een hoger tempo. Ik merk wel dat het lekkerder gaat nu op rustig tempo met hogere cadans. Het blijft zoeken maar ik blijf dicht bij mijn eigen rare loopstijl want ik heb geen zin in een blessure
Dank voor jullie antwoorden. Omdat ik nooit eerder last heb gehad van deze pijn denk ik wel dat het te maken heeft met het lopen. Heb wel een goede cooling down gehad (denk ik, daarom doe ik dit onder begeleiding ) maar goed, hopelijk trekt het weg en kan ik dinsdag weer rustig trainen.
@judith Thnx! Heb de link!

@ dotjemol misschien een beginnerspijntje? Geen idee. Hoop voor je dat je dinsdag pijnloos kan trainen.

Pff kan niet slapen...irritant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven