Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
@ judith: nee mijn lange staat voor komend weekend gepland. Vanavond nog een kort rondje. In het schema zie ik een aantal keren 29 en 27 staan, en pas in maart gaat dat dan weer oplopen, en dat is natuurlijk ook logisch. Het loopt op tot 43 km. Maar er zitten behoorlijk wat rond de 30 nog in het schema voor die tijd en dat is op zich wel OK. Tussendoor heb ik nog de berenloop op 4 november. Jij deed het dus prima. Op naar de 30. ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn, nog maar eventjes en dan is het al zo ver voor je. Ik vind de 12 extra bovenop de 30 nog steeds best veel. Maar dat is voor mij persoonlijk he, ik weet dat de meeste schema's uitgaan van 30 a 35 als maximale training. De rest dan op 'karakter'. Hahaha nou dat heb ik dan blijkbaar niet hoor.

@ bibianne: 3e kerstdag is leuk! Lijkt me een gezellige sfeer daar. Is de route mooi? Als het leuk is, en je voelt je goed en sterk dan is het misschien wel iets. Waarom niet. Je loopt er genoeg voor nu toch?

Wat boffen we met het weer he? Echt genieten. Vanmorgen vroeg was het wel fris, maar die zonsopkomsten zijn geweldig en gisterenavond was het ook super mooi met de zons ondergang. Ik hou wel van dit seizoen. Lekker fris, zonnetje erbij zonder dat je te warm wordt. Héérlijk!
43 km op een marathon schema Max? Of ben je in training voor een ultraloop. Want anders is 43km totaal toch niet zinvol?

Het idee achter het feit dat schema's in het algemeen maar tot 32-35km gaan is dat een 30km op marathonwedstrijdtempo lopen al op de grens is en dat het daarna een uitputtingsslag of te wel afbraak wordt ipv opbouw. Uitgaande dat je die 30-35km onder je marathon tempo loopt, dan maak je al een enorme lage duurbelasting. En breek je op een gegeven moment meer af dan op.

Dat er een enorm verschil zit tussen 30km en 42km kan ik alleen maar beamen. Niet voor niets wordt vaak gezegt dat de marathon pas bij de 35km begint. Maar dat laatste stukje is dus niet efficient trainbaar in die zin van je duurlopen langer maken.

Natuurlijk zijn er genoeg ultralopers die meer dan 40km in een training lopen. Heb zelf ook wel eens een duurloop gedaan van 45km. Maar voor het trainen voor de marathon afstand is het dus niet rendabel. Achteraf gezien was het zelfs voor een 60km niet echt rendabel geweest.

Fijn judiths dat de trainingen zo goed gaan en dat je lichaam al die km's zo goed verteerd.
Dag Baukje. Dank voor je input maar ik volg liever mijn trainer/coach die het schema maakte. Hij heeft pas vijftig jaar ervaring dus wie weet. Het past bij mij. Wekelijks terug rapporteren. Zal wel loslopen met de manier waarop ik loop denk ik. Langzaam. Bovendien heb je na de eerste marathon toch ook 4# km in de benen.
@ Max, ja dat zeggen ze he, de rest op karakter....Zal zie hoe het bij mij met mijn karakter gesteld is. Ik ga ervan uit dat het wel goed zal komen. Tuurlijk; het zal zwaar zijn die laatste kilometers maar hoop ook dat veel energie krijg van al het publiek langs de kant. Ik hoef nog maar 9 trainingen tot de grote dag. Van de week maar eens alvast een lijst maken met spullen die ik niet mag vergeten mee te nmen.

En ik blijf erbij dat je moet doen wat voor jezelf goed voelt. Als jij een 43km in een training wilt lopen dan moet je dat gewoon doen. Die trainer zal dat niet zomaar uit de lucht gegrepen hebben!
Was gewoon benieuwd of ik het goed had gelezen en ben nu benieuwd naar het idee erachter. Moet je die 43km dan in een rustiger tempo lopen dan je uiteindelijke marathon tempo? En hoe weet je trainer nu al wat voor duurbelasting jij in maart 2013 aankan. Of is het gewoon al een vasttaand schema.

ik vind het altijd heel leerzaam eninteressant om me te verdiepen hoe anderen de opbouw aanpakken. Dus het is niet zo zeer dat ik mijn input wil geven dan wel dat ik geïnteresseerd ben naar dit in min ogen best wel van de standaard afwijkende uitgangspunt om de lange duurloop zo lang te maken.

En inderdaad na de marathon heb je ook die 42km de benen. Alleen plan ik dan een week rust om te herstellen en moet weer opbouwen voor een volgende wedstrijd. Eigenljk breek je dus met een wedstrijd af. Maar goed dat is het hele spelletje he. Opbouwen tot je hoogtepunt, resultaat nieerzetten, herstellen en weer opbouwen naar en volgend doel.

En zoals ik zeg ik heb ook best marathons als training gelopen (inv oorbereiding op een ultra) en daarna gewoon verder getraind. Maar dan moet je toch al echt al wat marathons in de benen hebben (naar mijn idee dan he). En nu achteraf denk ik dat er ook beter methodes, minder belastend en zeker zo effectief.

En er zijn vele wegen naar rome. Maar deze kende ik nog niet dus vandaar de interesse.
Judith het wordt vast een feest voor je. Ben zo benieuwd. Ierland is prachtig. Daarna lekker vakantie. Dat schema loopt nog verder op als je voor een tijd gaat. Dat doe ik dus niet. Ik las ook boeken van die man en het bevalt me prima en past bij mij.
Baukje het schema is grof nu. Wekelijks rapportage en evt. bjjsturen. Berlijn zit er nog ingebakken als snellere HM als dat gaat. De berenloop voor dit moment niet. Als gewone loop. Verder de brugfenloop nog. Alles wat ik nog wilde zit er ingebakken. Op minn site staag al weken meer over de methode overigens. Ik moet een stapje terug doen qua tempo ivm lijf dus dit voelt goed. Tempo voor de eerste heb ik niet. Edinburgh is niet vlak voor onze begrippen dus dat wordt gewoon lopen. Daarna zien we wel weer.
Genoeg tussen plannen dus. Leuk. Zal nog eens kijken op je site. Bij mij is juist ik de rustige duurloop vrijwel geheel uit mijn schema verbannen. Eigenlijk alleen als in en uitlopen en af en toe een herstelloopje tussendoor. Verder juist niet die ellenlange duurlopen maar tempoblokken met in het algemeen in totaal maar zo rond de twee uur.

Het is dat ik een paar weken terug nog een wedstrijd van 30km gelopen heb en toen ben ik met in en uitlopen dus wel aan de 35km gekomen.

Maar doordat alle trainingen wat langer zijn ben ik uiteindelijk toch nog aan een omvang van 115km per week gekomen vorige week.

Is het overigens geen idee je langste duurloop dan hier gewoon in nederland in een marathon wedstrijd te doen? Of anders combineren met een trainingsloop van de road to rotterdam die op diverse plaatsen worden georganiseerd.

Zo heb ik toe mijn langste duurloop gedaan. Ben met iemand meegereden na de tainingsloop, gezamelijk de 35km gelopen (lekker handig met haas en met drankposten) en direct na aankomst doorgelopen naar mijn eigen woonplaast. En zo dus aan die 45km gekomen. Heb hij het 42,195km punt nog mijn handen in de lucht gestoken en mijn tijd gechekt. Maar ik liep in het buitengebied en ik hoop dat niemand me gezien heeft want moet er belachelijk uitgezien hebben zo met die handen in de lucht.
@ baukje: hahaha ik zie het wel voor me hoe jij aan het trainen was en op de marathon afstand 'joehei' riep :-) Nou ja figuurlijk dan he. Kan me dat voorstellen. Ik vind het leuk om dit schema te proberen met deze trainer en dan op de lange termijn te kijken hoe ik daar op reageer. Zo deed ik een papieren schema voor de halve in mei en vond dat achteraf veel te zwaar voor mij eigenlijk. Te vaak trainen, te veel en gewoon niet lekker. Bovendien bracht het me ook niet veel volgens mij. Maar juist doordat ik een stapje terug moet doen is dit prima. Het voelt goed, ik heb lol in het lopen en het doel is nu eenmaal de marathon van Edinburgh. Zonder tijd doel, dat doe ik niet voor de eerste. Omdat het niet vlak is, hoef ik ook niet te gaan denken of hopen dat het ineens 'snel' zou gaan en dat is prima voor mij om me dan aan het plan te houden voor de eerste marathon. De volgende is dan misschien de hele in Berlijn (ik ga de halve ook doen) als het tenminste allemaal lukt. Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat de komende maanden. Misschien gaat alles wel sneller bergafwaarts dan ik denk en hoop. Dus er staat van alles gepland, maar eerst maar eens kijken. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Grappig genoeg heb ik n og niet eerder zo weinig gelopen per week als nu. Komend weekend komen daar weliswaar heel wat kms bij, maar over het algemeen is het veel minder eigenlijk.

Vanmiddag kort gelopen met cadence drills. Dat liep leuk en de tijd vloog voorbij. De hond vond het maar gek en moest lekker mee draven :-)

Nu lekker niets tot zondag en dan dus die lange duurloop.
Ik vind het leuk om over jullie training en loopervaringen te lezen. Ik hoop ooit ook zo goed te kunnen lopen.

Vandaag stond er bij mij een interval training op het programma. Het ging lekker, maar wat een weer. Juist op het stuk waar ik de langste versnellingen moest lopen waaide het hard en vlogen mijn oordopjes uit mijn oren. Maar ik heb er toch een lekker gevoel aan over gehouden.

(okt 40,7 km en 2012 346,3 km)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@ sun: baukje kan lopen, ik niet hoor. Ik loop op mijn gemakje, ben een soort schildpad maar heb er plezier in. En dat is voor mij ook belangrijk. En volgens mij doe jij het prima! Eerst de opbouw en daarna kan je lekker experimenteren. Zoals ik met rare trainers en rare opbouw :-) Of met iets anders. Gewoon lekker eerst een basis leggen, op een niveau dat bij jou past. Voor mij is dat langzaam. So be it.
He, wat zijn jullie lekker bezig zeg!!!

@Judith, wat gaat het snel zeg!! Nog maar even!!

@Max heb je al uitslag?

Hier gaat het niet goed. Nog steeds last, baal er enorm van. Misschien is het hele hardlopen wel niks voor mij, er is altijd wat!

Straks lekker een eind wandelen.
He wat balen sokkie

Ik heb vandaag met een groepje een rondje Kralingse Plas gelopen. Lekker rustig aan, maar wel lekker.

(okt 46,4 en 2012 352 km)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@ sokkie: he wat raar ik had al gereageerd maar die is weg Hoe voelt het nou? Heeft de pijn echt met lopen te maken? Liet je al eens naar de schoenen kijken? uitslag volgt 24/10

@ sun: je gaat als een speer, rustig opbouwen en daarna kijken wat je wilt gaan doen. Lekker genieten nu!

@ bibianne: hoe was de twente run? was zeker wel heel gaaf?

Ik heb het weekend heerlijk gelopen. Vriendlief op de fiets en hij m aakte foto's. Ik vond het wel lang hoor achteraf :-) De run zelf was eigenlijk wel snel voorbij hoewel ik even een moeilijk momentje had toen we ineens niet meer de route konden vervolgen. Als je dan niet meer zeker weet dat je nog maar 8 km van de auto bent wordt het op deze afstand nu nog even moeilijk. Maar gelukkig kwam het goed en kwamen we prima uit. Verslag van deze lange 30 km run op www.runpower.nl
@Max: met wandelen voel ik niks, alleen als ik ga rennen een soort van uitstralende pijn in mijn rechterbovenbeen. Is misschien wel een goed idee om eens met mijn schoenen naar Runnersworld te gaan inderdaad, baat het niet dan schaadt het niet he! Gister had ik in mijn hoofd om vanavond een klein stukje te proberen, maar voel nog steeds pijn bij het rennen dus lijkt me toch niet zo verstandig. Man, wat een eind, 30 km!! Knap hoor!!!
@ sokkie, ik zou idd ook eens naar m'n schoenen laten kijken. Bij mij heeft het vorig jaar een hoop problemen opgelost.

@ Max, leuk verslag weer!

Ik heb mijn langste duurloop afgelopen zondag gehad. Ook 30km. Tijdens het lopen totaal geen problemen gehad. Heb het ook niet 1x zwaar gehad. Beetje jammer dat ik na afloop toch wel last had van mijn knie, maar dat is nu inmiddels weer zo goed als over. Donderdag weer langs de fysio, dus dan mag ze me weer even oplappen Gelukkig heb ik tijdens het lopen totaal geen last van m'n knie. Gek genoeg alleen daarna.

Vanaf nu is het rustiger aan doen. Deze week nog een 20km (maar dat is inmiddels niet zover meer) en dan volgende week nog 2 korte trainingen.
@ sunny: is het pijnlijk als je erop drukt? Voel je iets van een snaar? Google eens op piriformis syndroom. Lijkt het daarop?

@ judith: gaaf hoor! Ik vind het onwijs knap van je, leef zo met je mee. Nou ja, we hadden al contact natuurlijk :-) Nog maar 2 weekjes! Had jij nou ook zoveel regen?

Heb net een rustig rondje gedaan. Wat een mooie kabouterhuisjes onderweg. Van die rooie met witte stippen echt geweldig. vanmorgen was het zulk slecht weer en nu die prachtige zon. Heerlijk. Wat boffen we toch!!
Dag dames,

@max, ik zal eens googelen!

Vandaag naar de sportschool geweest, krachttraining gedaan en ook even 10 min op de loopband. En op de loopband gaat het dus wel goed!!! En dan had ik niet eens mijn dure hardloopschoenen aan!

Dus, onder het mom van elke kilometer is er 1:

Okt 11 km - Totaal 2012 386 km
@maxn: nee dat is het niet, komt niet vanuit mijn bil. Maar wel bedankt voor het meedenken!!
Hai!

Vanavond weer naar de sportschool geweest, uurtje krachttraining en 5 km op de loopband. Ging super, nergens last van!!!

Rustig verder hier! Iemand nog gelopen??

Okt 16 km - Totaal 2012 391 km
@ max, ik wist niet dat je in Amsterdam ging lopen, anders had ik je wel even succes gewenst natuurlijk! Jammer dat het niet zo is gegaan als je had gehoopt!

@sokkie, wat fijn dat je nergens last van had. Houden zo!

Ik moet vanavond mijn laatste training doen. 50 minuten op een heeeel traag tempo. Zaterdagochtend vliegen we naar Dublin. Daar moet ik dan 's middags nog 20 minuutjes "loslopen" En dan maandag is het dan eindelijk zo ver! Ik heb afgelopen zaterdag de film "de marathon" gezien (hele leuke film) en toen werd ik wel ontzettend zenuwachtig hoor! Maar heb er onwijs veel zin in !
@ judith: spannend he, het gaat zoooo snel ineens voor je! Leuk hoor, ik ga heel erg voor je duimen maandag. Ik zie je in gedachten lopen daar. Probeer een beetje te genieten. Hoe is de weersvoorspelling? Nee joh dat amsterdam was een experimentje, en dat lukte niet maar het was wel leuk en ik heb veel geleerd. Vandaag nog even tijdens mijn loopje nog wat getest en nu weet ik wéér meer :-)

@ sokkie: nog geen last?
@ max, das dan ook wel weer fijn dan je ervan geleerd hebt. Is t toch niet voor niks geweest.

Zit toevallig net weer even te kijken naar de weersvoorspelling. Hij wordt iets beter....11 graden en een enkele lichte bui.

Eerder werd er nog 7 graden en regen opgegeven. Hoop zelf op een graad of 14 met een klein zonnetje....maar ja dat zal em wel niet worden
@ judith: 11 graden is heerlijk om bij te lopen, als er maar niet teveel wind is en het niet te warm is. Op koud weer kan je je goed kleden, maar 11 a 12 graden is super lekker om mee te lopen. Topje aan. heb je iets ouds voor het startvak wat je kunt achterlaten als je staat te wachten? Koop eentueel zo'n nood poncho in een zakje, dat kan je aantrekken tegen de wind en de regen in het startvak. Is echt ideaal!
@max, ja idd kou kun je je op kleden. Er gaat een hele zooi aan kleding mee en dan zie ik op de dag zelf wel wat ik aan trek. Een poncho heb ik al klaarliggen. Dit had ik laatst bij de dam tot dam ook aangetrokken en dat beviel wel. Loop jij bij 11 graden in een topje? Ik heb sowieso een shirt met korte mouwen dat ik aan moet..of eigenlijk wil...deze heb ik speciaal laten bedrukken dus dat staat eigenlijk wel vast. Als het koud zou zijn (< 10 graden) dan zou ik een hemd met lange mouwen eronder doen....Maar ik beslis dus op de dag zelf....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven