Lijf & Lijn alle pijlers

Val ik te snel af?

13-05-2020 11:53 60 berichten
Sinds vorig jaar ben ik bezig met afvallen. Gemiddeld viel ik een kilo per maand af, een prima tempo wat mij betreft.

Toen de lockdown begon ben ik weer een kilo aangekomen, het was wel erg gezellig om wat meer te snoepen en uitgebreider te lunchen. Tegelijkertijd baalde ik hiervan en heb toen besloten om wat beter op te gaan letten wat ik eet en sport nu 3 keer per week.

Ik ben nu sinds begin mei al.2 kilo kwijt en vind dit opeens wel erg snel gaan. Mijn idee is meer om het rustiger aan te doen om wel af te vallen, maar niet op een crashmanier, zodat het ook vol blijft te houden. Ik ben lang voor een vrouw en daardoor heb ik wel moeite om in te schatten hoeveel ik nou mag eten of niet en of ik mezelf teveel ontzeg. Ik voel me eigenlijk wel prima bij de hoeveelheid die ik nu eet, ben niet duizelig, heb geen cravings naar bepaalde voedingsmiddelen, dus wat dat betreft zit het dan wel weer goed, maar 1 kilo per week afvallen is wellicht wel wat veel??

Mijn dagmenu:
- Ontbijt met 2 boterhammen met kipfilet en groentes, een kopje cafe au lait OF een gebakken ei met diverse groentes erdoorheen
- Tussendoor yoghurt met walnoten en honing OF een cracker OF fruit / groentes
- Lunch met 3 boterhammen met kipfilet en groentes of zonnatura groentenspread. soms ook een gekookt eitje erbij.
- Tussendoor weer yoghurt met walnoten en honing OF cracker OF fruit / groentes (een andere keuze dan de ochtend)
- Eventueel een opkikker soepje als ik tussendoor nog trek krijg
- Avondmaaltijd probeer ik 25% van het bord te vullen met iets van zetmeel (pasta aardappel rijst), de rest met groentes en iets van eiwit (de avondmaaltijd eten we over het algemeen vegetarisch)
- 3 keer per week een toetje, kan fruit, vla of zelfgemaakt ijs van fruit zijn
- Na het sporten vaak nog iets van yoghurt, karnemelk of kefir

In het weekend eten we vaak wel een keertje iets extra's, een broodje of gebakje of een keertje iets van patat of pannenkoeken. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd er ook niet echt veel behoefte aan heb, vorige week had ik boterkoek gehaald omdat ik dat erg lekker vond maar nu dacht ik gadver wat een vieze vette zoete hap. Dus wat dat betreft is mijn smaak ook anders geworden ...

Eet ik nu te weinig?

Edit: ik hoef geen advies over macro's ;-)
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:38
Waar heb je die normale lichaamsbeweging vandaan? Die van de BMR website? Ik vraag me af of hun "normaal" gelijk is aan het Nederlands "gemiddeld" of gelijk is aan de aanbevolen hoeveelheid beweging.

die link die hier ergens gepost is
Inderdaad wat jij noemt Kokoro daar wordt nu ook geen enkele rekening mee gehouden in die BMR berekening. De ene persoon van een bepaalde lengte en gewicht torst heel veel vet met zich mee, de ander is juist gespierd en daardoor zwaarder dan gemiddeld.... Ik vraag me af of dat uiteindelijk tot een zelfde BMR leidt dan?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:41
Haha ja het is afhankelijk van zoveel factoren! Ik ben nu rond de 64-65kg. Vroeger kon ik bij dat gewicht écht niet meer eten dan 1600kcal per dag. Nu heb ik wederom dit gewicht maar met veel meer spieren. Ik heb nu minstens 2200 nodig, anders val ik af. Ben erg gelukkig met het feit dat ik mag eten als een bootwerker ;-D .
en leeftijd, hormonen, stress etc
aankomen/afvallen is echt niet zo eenvoudig als een gemiddeld bepaald aantal calorien eten
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:44
Inderdaad wat jij noemt Kokoro daar wordt nu ook geen enkele rekening mee gehouden in die BMR berekening. De ene persoon van een bepaalde lengte en gewicht torst heel veel vet met zich mee, de ander is juist gespierd en daardoor zwaarder dan gemiddeld.... Ik vraag me af of dat uiteindelijk tot een zelfde BMR leidt dan?
BMI bijvoorbeeld is volstrekt niet toepasbaar op topsporters
Een paar kilo sinds begin mei? Ik vind dat wel meevallen. Zeker als je lang bent.
rumforviva schreef:
13-05-2020 12:47
Een paar kilo sinds begin mei? Ik vind dat wel meevallen. Zeker als je lang bent.

ja, misschien is dat inderdaad dan ook wel weer anders als je langer dan gemiddeld bent. Je leest vaak dat meer dan een halve kilo per week te snel is... Vandaar dat ik me er zorgen over maak, want mijn motto is juist om het niet TE snel te doen, zodat ik de veranderingen die ik maak ook langere tijd kan blijven volhouden en ook niet opeens als een malle ga jojo-en als ik op gewicht ben
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
13-05-2020 12:35
je eet moker veel
Nee hoor, ze snoept nauwelijks. Dan kan je best veel eten om op gewicht te blijven of af te vallen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:50
ja, misschien is dat inderdaad dan ook wel weer anders als je langer dan gemiddeld bent. Je leest vaak dat meer dan een halve kilo per week te snel is... Vandaar dat ik me er zorgen over maak, want mijn motto is juist om het niet TE snel te doen, zodat ik de veranderingen die ik maak ook langere tijd kan blijven volhouden en ook niet opeens als een malle ga jojo-en als ik op gewicht ben
Ontzeg jezelf niet teveel zodat je dit je hele leven kan 'volhouden'. Als je niet gaan snoepen, heel 'clean' gaat eten en dat daarna niet meer gaat doen, ja, dan kom je weer aan natuurlijk. Dus het is niet erg om iets vaker iets lekkers te nemen. Het is ook niet erg om twee kilo in twee weken af te vallen trouwens hoor. Kan goed zijn dat je de komende twee weken een halve kg afvalt, gewoon even afwachten.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
13-05-2020 13:00
Ontzeg jezelf niet teveel zodat je dit je hele leven kan 'volhouden'. Als je niet gaan snoepen, heel 'clean' gaat eten en dat daarna niet meer gaat doen, ja, dan kom je weer aan natuurlijk. Dus het is niet erg om iets vaker iets lekkers te nemen. Het is ook niet erg om twee kilo in twee weken af te vallen trouwens hoor. Kan goed zijn dat je de komende twee weken een halve kg afvalt, gewoon even afwachten.

Ik neem zeker wel eens een snoepje, als ik er trek in heb :) Maar gek genoeg heb ik er steeds minder behoefte aan, waar dat precies aan ligt weet ik niet.Ik heb het vermoeden dat het door een supplement komt wat ik slik om mijn hormonen in balans te houden, maar op Google kan ik in elk geval niks vinden van deze "bijwerking". Voorheen was ik zo iemand die als ik aan een zak drop begon de hele zak leegat, en nu kan ik dus na 1 of 2 dropjes stoppen, heel raar
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:44
Inderdaad wat jij noemt Kokoro daar wordt nu ook geen enkele rekening mee gehouden in die BMR berekening. De ene persoon van een bepaalde lengte en gewicht torst heel veel vet met zich mee, de ander is juist gespierd en daardoor zwaarder dan gemiddeld.... Ik vraag me af of dat uiteindelijk tot een zelfde BMR leidt dan?
Nee absoluut niet. Hoe hoger het percentage spieren, des te hoger je BMR zal uitvallen. De enige manier om een écht goede BMR berekening te doen is individueel en in laboratoriumsetting ;-D . Zodoende houd ik me vast aan de schattingen (zoals die van die website) en pas ik dat aan a.d.h.v. wat ik mijn lijf mettertijd zie doen.
lilalinda schreef:
13-05-2020 12:44
en leeftijd, hormonen, stress etc
aankomen/afvallen is echt niet zo eenvoudig als een gemiddeld bepaald aantal calorien eten
Nee true. Maar als je ergens moet beginnen, is het hebben van richtlijnen wel gewoon handig. Al zul je altijd moeten kijken wat het effect is op jouw lijf. Zoals ik hierboven noem eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen (niet altijd helaas) is snel aan gegeten er snel afgekregen. Jij bent in korte tijd een kilo aangekomen en die ben je vrij snel weer kwijt. Die extra kilo nou ja 1 kilo in 2 weken is echt niet te snel hoor zeker niet met jouw gewicht.
Wat je eet is prima zie geen reden om daar dingen aan toe te voegen om eerlijk te zijn. Een halve kilo per week is ook prima hoor dus 2 kilo per maand dat kan echt geen kwaad.
Bovendien al het gebruikelijke, je cyclus, vochthuishouding, ontlasting enz enz heeft invloed op je gewicht. Zulke kleine schommelingen zijn echt geen probleem.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel goed van je dat je oplet in deze moeilijke periode. Eetpatroon lijkt me erg gezond.

Waar je op kunt letten is beweging.
Gewicht is maar 1 ding maar spieren wegen ook en die worden ook lichter als ze niet gebruikt worden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 13:02
Ik neem zeker wel eens een snoepje, als ik er trek in heb :) Maar gek genoeg heb ik er steeds minder behoefte aan, waar dat precies aan ligt weet ik niet.Ik heb het vermoeden dat het door een supplement komt wat ik slik om mijn hormonen in balans te houden, maar op Google kan ik in elk geval niks vinden van deze "bijwerking". Voorheen was ik zo iemand die als ik aan een zak drop begon de hele zak leegat, en nu kan ik dus na 1 of 2 dropjes stoppen, heel raar
het is ook gewenning, ik heb mezelf aangeleerd om 's avonds niet te snaaien
Dat was een week lastig en daarna nergens last meer van

ik had paar jaar terug eigenlijk altijd wel drop op mijn werk, doe ik gewoon niet meer en mis het niet meer.
Ja, dat heb ik inderdaad ook gedaan. Na het avondeten in principe alleen nog maar water. Eerst vond ik het heel saai, inmiddels is het zo'n gewoonte dat het een soort no-brainer is geworden.
Alle reacties Link kopieren
1 of 2 kg kun je normaal al schommelen. Ik denk dat je te vaak op de weegschaal staat waardoor je een beetje geobserdeerd wordt. Je lichaam is geen atoomklok. Sta 1x per maand op de weegschaal en niet elke dag of een paar maal per week.

Hoe lang ben je en wat weeg je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 13:48
Ja, dat heb ik inderdaad ook gedaan. Na het avondeten in principe alleen nog maar water. Eerst vond ik het heel saai, inmiddels is het zo'n gewoonte dat het een soort no-brainer is geworden.
Ik denk dat dit 1 van de belangrijkste dingen is die je kunt doen als je (blijvend) af wilt vallen :lol:
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Eigenlijk voel ik me er niet zo prettig bij om mijn gegevens zo neer te zetten ivm anonimiteit
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 17:24
78.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Sam- schreef:
13-05-2020 11:56
Als ik zou eten als jij nu doet, kom ik aan 😂
Volgens mij eet je meer dan genoeg.
Ik ook!!!
Venusss schreef:
13-05-2020 15:27
Ik ook!!!

En ik op mijn beurt zou waarschijnlijk van mijn stokkie gaan als ik het aantal kcal zou eten van een vrouw van 1.60.
Alle reacties Link kopieren
[...]


Op verzoek verwijderd
oohboy wijzigde dit bericht op 13-05-2020 18:56
90.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:00
Haha ja dat snap ik... Ik heb geluk met mijn lengte. Maargoed, het moet niet te snel gaan natuurlijk
Nou dan ben je zeker ruim 2.00m. Ik zou dicht groeien :-D
OohBoy schreef:
13-05-2020 15:41
Dat is BMI 27,1.
Je moet toch ook een leeftijd invullen? Weet je de leeftijd van mindervanmij?

Ik weet niet eens wat macro's zijn. Heb ik iets gemist? Is er weer iets nieuws? Is de opvolger van KHA er al?
Oriander schreef:
13-05-2020 16:24
Je moet toch ook een leeftijd invullen? Weet je de leeftijd van mindervanmij?

Ik weet niet eens wat macro's zijn. Heb ik iets gemist? Is er weer iets nieuws? Is de opvolger van KHA er al?

Ja intermittent fasting, keto weet ik veel wat.... Macro's gaat om de (perfecte) verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Prima als mensen zich daarmee bezig willen houden, mijn ding is het niet :)
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek verwijderd
oohboy wijzigde dit bericht op 13-05-2020 18:55
95.22% gewijzigd
OohBoy schreef:
13-05-2020 17:13
Nee hoor, BMI is gewicht/(lengte^2),
98/3,61 dus.

Mag ik nog een klein beetje in de anonimiteit blijven dat ik mijn lengte en gewicht een beetje aanpas of zal ik ook gelijk even mijn pincode en burgerservicenummer doorgeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven