Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag de dunnere wollen truitjes ook in de zomer maar denk dat de meeste mensen dat niet doen. Ik vind het niet te warm.

W.b. 'boring' - ik draag heel vaak een zwarte wijde broek met een zwarte coltrui. Ik vind dat lekker zitten en het staat me goed. Iemand anders zal het ongetwijfeld 'boring' vinden. Heb ik geen last van.

Wat ik wel doe is als ik iets koop dan koop ik het beste wat ik me kan veroorloven. En ik zie gewoon dat het kwaliteit is. Ook als een ander iets kwalitatiefs goeds draagt.

Overigens ben ik enorm tevreden over de kwaliteit van COS.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben absoluut koopverslaafd en merk dat ik in mijn hoofd al aan het “onderhandelen” ben: maar wat als je elke dag sport? Mag je dan extra items kopen, want sportkleding? Ik heb geen kinderen, mag je dan ook extra items, je hoeft immers geen kleding voor je kinderen te kopen? :proud:

Zou eens goed voor me zijn, die 5 kledingstukken. Ik heb achterlijk veel, maar die 5 stuks biedt wel ruimte voor een keertje een nieuwe top voor een speciale gelegenheid.

Ik wil eigenlijk niet die cursus doen, want het feit dat ik een cursus moet “kopen” voor € 46,00 voelt dan weer dubbel :lol: en net als stoppen met diëten moet ik dit toch ook gewoon zelf kunnen.

Betreffende de laatste vraag uit de OP: ik denk 5 tops, waarschijnlijk 2 longsleeves, 2 met korte mouwen en 1 mouwloos. Puur voor variatie/ voor de lol. Want ik heb eigenlijk zat kleding, ook sportkleding, maar ik weet dat een compleet koopverbod voor mij niet gaat werken en ik vind dat ook niet nodig. Meer bewustwording is wel heel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
20-03-2024 13:55
Ik draag de dunnere wollen truitjes ook in de zomer maar denk dat de meeste mensen dat niet doen. Ik vind het niet te warm.

W.b. 'boring' - ik draag heel vaak een zwarte wijde broek met een zwarte coltrui. Ik vind dat lekker zitten en het staat me goed. Iemand anders zal het ongetwijfeld 'boring' vinden. Heb ik geen last van.

Wat ik wel doe is als ik iets koop dan koop ik het beste wat ik me kan veroorloven. En ik zie gewoon dat het kwaliteit is. Ook als een ander iets kwalitatiefs goeds draagt.

Overigens ben ik enorm tevreden over de kwaliteit van COS.
Wat is COS?

Die zwarte wijde broek met zwarte coltrui lijken me ook wel kledingstukken die je eventueel heel goed kunt laten matchen met andere kledingstukken. Sowieso zullen mijn nieuwe aankopen waarschijnlijk effen kleuren zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
COS is een kledingwinkel.
https://www.cos.com/en_eur/index.html?g ... s8QAvD_BwE

Al mijn kleding past bij elkaar. Ik draag geen prints m.u.v. Bretonse streep en ik draag zo goed als nooit een kleur. Alleen zwart, wit, grijs, navy, bruin of een variatie daar op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yraatje schreef:
20-03-2024 11:47
Hmm, maar eens in verdiepen dan. Want ik vind het best irritant dat ik soms na een halve dag al denk: "Zo, deze mag straks wel in de was" en "Ik hoop dat anderen het niet ruiken." Vreselijk vind ik dat namelijk...
Is het dan wel 95/100% katoen? En was je je kleding op 60 graden? Pas sinds ik deze twee dingen doe, ruik ik mezelf nooit meer. En ik zweet echt behoorlijk, regelmatig. Goede deo als Nuud of Loveli helpt ook, net als goed m'n oksels wassen met een washand en zeep :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, Loveli deo werkt heel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
20-03-2024 18:36
COS is een kledingwinkel.
https://www.cos.com/en_eur/index.html?g ... s8QAvD_BwE

Al mijn kleding past bij elkaar. Ik draag geen prints m.u.v. Bretonse streep en ik draag zo goed als nooit een kleur. Alleen zwart, wit, grijs, navy, bruin of een variatie daar op.
Dat zijn wel goede tips. Ik ga mijn eigen weg er wel in vinden. Kijk ook veel naar plaatjes van capsule wardrobes en die inspireren ook. Verschilt wel nog met wat ik zelf heb hangen maar misschien lukt het er binnen mijn eigen stijl naartoe te werken. Ik heb voor de winter trouwens een duidelijkere "stijl" dan voor voorjaar/zomer. Daar sla ik de plank sneller mis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind winterkleding ook veel makkelijker dan zomerkleding. In de zomer is het toch wel vaak een t-shirt en jeans.

Overigens, ik heb wel een aantal 'gekleurde' dingen besef ik me nu. Niet zo zeer in kleding maar wel in dingen als sjaal, muts, tas etc.

Capsule heb ik ook heel lang gedaan. Werkt eigenlijk heel goed. Ik heb nu wel meer kleding dan destijds, ook andere kleding want ik werk vanuit huis. Ik houd gewoon van heel mooie basics. Kasjmier trui, wollen broek, mooie laarzen/sneakers. Ik vind het ook altijd mooi om 'ton-sur-ton' te dragen en niet teveel contrast te hebben in wat ik draag. Echt trendy dingen doe ik niet aan maar ik ga wel 'mee' in het silhouette.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind zomerkleding ook lastig. Om me dan nog stijlvol te voelen terwijl ik het bloedheet heb en er niet uit te zien als een zwerver.

In de winter houd ik (ook) van een coltrui of longsleeve met col en een wijde broek.

Ik heb eigenlijk minder kleding nodig sinds ik de helft van de tijd thuiswerk, want dat thuiswerken doe ik toch altijd in mijn Adidas uniform.

Ik zie dat COS “maar” tot maat L gaat, maar weet iemand hoe dat valt, past dat met maat 42?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-03-2024 21:18
Is het dan wel 95/100% katoen? En was je je kleding op 60 graden? Pas sinds ik deze twee dingen doe, ruik ik mezelf nooit meer. En ik zweet echt behoorlijk, regelmatig. Goede deo als Nuud of Loveli helpt ook, net als goed m'n oksels wassen met een washand en zeep :)
Scheut azijn in de wasmachine ( via vakje wasverzachter ipv) helpt ook enorm. Het neutraliseert geuren
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-03-2024 21:18
Is het dan wel 95/100% katoen? En was je je kleding op 60 graden? Pas sinds ik deze twee dingen doe, ruik ik mezelf nooit meer. En ik zweet echt behoorlijk, regelmatig. Goede deo als Nuud of Loveli helpt ook, net als goed m'n oksels wassen met een washand en zeep :)
Scheut azijn in de wasmachine ( via vakje wasverzachter ipv) helpt ook enorm. Het neutraliseert geuren
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-03-2024 21:18
Is het dan wel 95/100% katoen? En was je je kleding op 60 graden? Pas sinds ik deze twee dingen doe, ruik ik mezelf nooit meer. En ik zweet echt behoorlijk, regelmatig. Goede deo als Nuud of Loveli helpt ook, net als goed m'n oksels wassen met een washand en zeep :)
Dat weet ik eigenlijk niet eens. Ik zal er eens op letten vanaf nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind zomerkleding juist veel makkelijker! Leuke jurken en rokjes, je hoeft maar weinig te doen om charmant voor de dag te komen. In de winter draag je alleen de warme dingen dus dat zijn dan automatisch dikke truien. Dan moet je nog best moeite doen om die charmant te laten ogen. Spijkerbroeken vind ik sowieso al nooit charmant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
21-03-2024 20:52
Ik vind zomerkleding juist veel makkelijker! Leuke jurken en rokjes, je hoeft maar weinig te doen om charmant voor de dag te komen. In de winter draag je alleen de warme dingen dus dat zijn dan automatisch dikke truien. Dan moet je nog best moeite doen om die charmant te laten ogen. Spijkerbroeken vind ik sowieso al nooit charmant.
Mee eens, toch zijn dat voor mij wel veelgedragen broeken in de zomer. Ik ga eens proberen deze zomer die eens minder vaak te dragen. Des winters draag ik immers ook vaak iets anders dus zou des zomers toch ook wel moeten lukken... Ik hoop vooral nog leuke rokken te vinden die ik met effen tops goed kan combineren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet mee eens. Maar ik draag ook wel rokken in de winter. Bovendien is 'charmant' niet waar ik voor ga. Ik draag graag dit soort outfits:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind ik al leuker dan wat ik onder mijn saaie outfits versta:

https://wikatech.com/nl-nl/products/sto ... hirt-ladys
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/t-shirt-2218413/1
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
21-03-2024 21:18
Niet mee eens. Maar ik draag ook wel rokken in de winter. Bovendien is 'charmant' niet waar ik voor ga. Ik draag graag dit soort outfits:

Afbeelding
Dat is ook een van mijn favoriete stijlen! Minimalistisch met fijne mooie stoffen. Maar ik ben daarnaast best divers. Ik hou ook van fleurige jurken en dierenprints.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
21-03-2024 20:52
Ik vind zomerkleding juist veel makkelijker! Leuke jurken en rokjes, je hoeft maar weinig te doen om charmant voor de dag te komen. In de winter draag je alleen de warme dingen dus dat zijn dan automatisch dikke truien. Dan moet je nog best moeite doen om die charmant te laten ogen. Spijkerbroeken vind ik sowieso al nooit charmant.
Het is denk ik heel persoonsgebonden en ook afhankelijk van je lijf en bouw. Ik vind het in de zomer veel moeilijker want; moeilijke voeten, dus een charmant zomerschoentje onder dat leuke jurkje kan ik wel vergeten, het zijn of mijn crocs slippers of degelijke sandalen van panama jacks of ecco op de echt warme dagen, en op alle dagen tot 25 graden zijn het sneakers.
Dan heb je nog de jas aan/ jas uit dagen, waar onze NL zomers ook zo beroemd om zijn. Komt de zon tevoorschijn dan is het direct heet, maar is ie weg en komt er een windvlaag of een bui dan moet je toch weer bedekt. Dus altijd vestje / jasje mee, evt een dunne sjaal, pet/hoed, zonnebril, regenjas... pff hahaha

In de winter vind ik het makkelijker om er gekleed uit te zien, ik draag graag jurken met laarzen en een wat langere jas met een tailleriem. Sjaal erbij, muts, wollen pet of hoedje op, leren handschoenen aan.
Onder de (wollen) jurk draag ik al naargelang de temperatuur een wollen onderhemd of truitje, en aan mijn benen evt wollen pantys of gewoon dikke panties en ja huiver soms gewoon een (fleece) legging. Dat stukje knie dat je soms ziet, ach ja.

Verder wel geheel eens dat spijkerbroeken nooit charmant ogen en idd, dikke truien zijn voor mij ook een no go dat staat me gewoon niet. Een lekker vest over een jurk kan dan weer prima en staat me goed, net als sjaals, die heb ik dan ook veel teveel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop ook wel tweedehands. Ik vind de huidige mode sowieso niet zo. Ik heb een tweedehands jas meer dan 10 jaar gedragen maar nu is deze echt af.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven