Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-03-2024 20:15
80% functioneel. 20% wel leuk ;)

Of, ik vind kleding wel leuk hoor! Maar er is ontzettend moeilijk aan 95/100% katoenen shirts te komen bijvoorbeeld, die ook nog leuk zijn. Ik draag liever geen mouwen (wel in de winter hoor) maar die moeten wel los om m'n schouder/oksel zitten (anders ga ik heel erg zweten) en die combinatie is al lastig. Daarnaast staan niet alle kleuren mij even goed, dus op een gegeven moment is de spoeling gewoon dun ;) Bloesjes vallen bijv ook al snel af, omdat deze meestal te strak zitten, maar een flinke maat groter dan een hobbezak worden.
Ik vind het dus op zich wel leuk om me leuk te kleden, maar vervolgens kan ik daar vaak niet fijn genoeg in bewegen, het staat me niet, het is geen katoen, en dan is voor mij de keuze snel gemaakt; functionaliteit boven leuk/mooi.


Dat geldt denk ik voor de meeste mensen, dat synthetische kleding minder lekker draagt dan katoen. Als ik een dun blousje heb van synthetisch materiaal, draag ik daar altijd een katoenen hemdje onder.
Lady_Day schreef:
09-03-2024 18:44
Ik kan me er persoonlijk ook niets bij voorstellen maar er zijn mensen die kleding als echt iets functioneels zien. Soms zou ik ook wel willen dat ik zo was. Scheelt me echt een paar duizend euro per jaar.
Ik vond het vroeger (als tiener en twintiger) heel leuk. Maar nu koop ik al meer dan 25 jaar kleding voor ongeveer hetzelfde lijf&uiterlijk en inmiddels vind ik het meer saai dan leuk. Been there, done that.
Alle reacties Link kopieren Quote
Montana schreef:
10-03-2024 12:02
Dat geldt denk ik voor de meeste mensen, dat synthetische kleding minder lekker draagt dan katoen. Als ik een dun blousje heb van synthetisch materiaal, draag ik daar altijd een katoenen hemdje onder.
Hangt er van af. Ik heb een katoenen jurk zonder stretch die kreukt als een malle. Geef mij dan maar synthetisch hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een broek gaat het nog wel, maar een bovenstuk van synthetisch materiaal, daar krijg ik echt de rillingen van. En van dat koude zweet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
09-03-2024 18:44
Ik kan me er persoonlijk ook niets bij voorstellen maar er zijn mensen die kleding als echt iets functioneels zien. Soms zou ik ook wel willen dat ik zo was. Scheelt me echt een paar duizend euro per jaar.
Tegelijkertijd denk ik dat je, als het je nét wat meer interesseert of het kopen van kleding misschien ook echt als iets heel leuks ziet, dat zo'n uitdaging van 5 stuks (maar ook elke andere uitdaging is goed, als het maar bewustwording is) beter lukt dan voor degenen die het eigenlijk echt maar puur iets functioneels of vervelends is. Ik zit er een beetje tussenin. Vind het niet echt leuk maar wel iets meer dan slechts functioneel.

Echt goed kijken, voelen of ervaren heb ik dus nooit goed geleerd, waardoor ik waarschijnlijk gevoeliger ben voor een miskoop, niet teveel geld wil uitgeven of een kledingstuk eigenlijk te snel heb aangeschaft omdat ik geen zin meer had om verder te zoeken. Het is dus niet zo dat ik teveel heb omdat ik zovéél leuk vind, die mensen heb je ook nog, maar misschien wel dat ik na 2 broeken of rokken passen denk: ja dan die maar dan hoef ik niet meer verder te kijken...

Terwijl als je het echt leuk vindt om kleren te kopen of je garderobe uit te breiden dan vind je dat veel minder vervelend of weet je al sinds je 15e welke winkels, merken, stoffen enzo jou goed doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
10-03-2024 21:13
Tegelijkertijd denk ik dat je, als het je nét wat meer interesseert of het kopen van kleding misschien ook echt als iets heel leuks ziet, dat zo'n uitdaging van 5 stuks (maar ook elke andere uitdaging is goed, als het maar bewustwording is) beter lukt dan voor degenen die het eigenlijk echt maar puur iets functioneels of vervelends is. Ik zit er een beetje tussenin. Vind het niet echt leuk maar wel iets meer dan slechts functioneel.

Echt goed kijken, voelen of ervaren heb ik dus nooit goed geleerd, waardoor ik waarschijnlijk gevoeliger ben voor een miskoop, niet teveel geld wil uitgeven of een kledingstuk eigenlijk te snel heb aangeschaft omdat ik geen zin meer had om verder te zoeken. Het is dus niet zo dat ik teveel heb omdat ik zovéél leuk vind, die mensen heb je ook nog, maar misschien wel dat ik na 2 broeken of rokken passen denk: ja dan die maar dan hoef ik niet meer verder te kijken...

Terwijl als je het echt leuk vindt om kleren te kopen of je garderobe uit te breiden dan vind je dat veel minder vervelend of weet je al sinds je 15e welke winkels, merken, stoffen enzo jou goed doen.
Ik haat kleding kopen en shoppen.
Maar ik haat nog meer halfslachtige dingen kopen waar ik op 't moment zelf al mijn twijfels over heb en die ik nauwelijks ga dragen.

Dan zoek ik dus inderdaad verder tot ik iets heb dat ik wél ga dragen.
Dat kan rustig 2 maanden later zijn.

Ik koop héél weinig kleding omdat ik ook héél weinig vindt dat echt ideaal is en volledig matcht.
Qua maat, qua stof, qua kleur en motief, qua passen, qua budget, qua "ik wil dat dit minstens 5 à 10 jaar meegaat", ...


Ik zoek al 7 jaar naar de ideale leren jas. Tot op heden nog niet gevonden.
Er is altijd wel iets "net niet" en voor "net niet" ga ik niet. Daar geef ik mijn geld niet aan uit.
Het is trouwens ook niet dat het extreem dringt, dus al doe ik er nog 10 jaar over voor ik de ideale jas heb die ik dan 20 jaar ga dragen ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis, maar dan weet je in elk geval ongevéér wat je zoekt, waarbij je kan inschatten als je het koopt: ja, dit bevalt me dusdanig goed dat ik er waarschijnlijk 20 jaar mee kan doen.
Dan kun jij dus voor jezelf in gedachten al die selectie maken.

Bij mij blijkt pas jaren later achteraf welk kledingstuk een gouden zet was. Het is niet dat ik op het moment van aanschaf dacht: Hé, hééé maar wacht eens. Dit is echt precies wat ik zoek. Dit WIL ik! En dat ik dat dan dus goed heb ingeschat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
10-03-2024 16:10
Hangt er van af. Ik heb een katoenen jurk zonder stretch die kreukt als een malle. Geef mij dan maar synthetisch hoor.
Nee, 100% dat zo stijf is, dat is inderdaad ook echt niks hoor! Ik ga het fijnst in 95% katoen en dan Jersey :)
Linnen vind ik om die reden ook niks. Ten eerste zweet ik daar ook enorm in (en als je dat ergens in ziet, is het linnen), en je moet dat helemaal stijf strijken, maar na een half uurtjes dragen zitten de vouwen er weer in :bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja linnen loop ik ook met een grote boog omheen. Linnen, wol en dat stijve stretchloze kreukelkatoen. Ik wil geen kreukelende of kriebelende kleding.
Ik ben dol op linnen juist, dat kreukerige voelt zo lekker fris :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop niets dat ik moet strijken.
Ik heb geen strijkplank of strijkijzer.
(En ik kan ook gewoon niet strijken. Daar ben ik te onhandig voor en ik zou mijn handen alleen maar in de fik steken.)

Linnen komt er dus niet (meer) in.

Mij 1 keer miskocht* en dat was eens en nooit meer.
Na 1 seizoen kon ik dat truitje ook wegsmijten. Zonde van 't geld.


*Op zich vind ik linnen bloesjes er best leuk uitzien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
5 stuks? Daar zit ik allang overheen. :-D
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik houd ook niet van strijken maar ik heb sinds vorig jaar een kledingstomer, dat werkt prima en is niet zo'n gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag zelf geen linnen maar dat is meer omdat het vaak zo'n stugge zware stof is dat ik het mij niet vind flatteren. Ik vind het wel een prettige stof. Een linnen broek zou ik wel willen maar die schijnen vaak weer zo door. Een tweedelig linnen pak lijkt mij heerlijk voor in de zomer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind linnen juist lekker zacht. Ik heb 1 linnen broek en als de mussen dood van het dak vallen vind ik die erg fijn. Ja, hij schijnt een beetje door maar hij is wijd en ik draag er huidkleurig ondergoed onder.
Alle reacties Link kopieren Quote
aikidoka schreef:
10-03-2024 07:35
Wat voor mij speelt is dat ik niet geef om mode en wat in is. Ik weet wat mij goed staat en koop dat tervervanging.

Ik geef ook niet om wat in is. Ik begrijp het ook nooit zo, die mode, alsof ik mijn smaak daaraan zou moeten aanpassen. Ik hou bijvoorbeeld niet van geel of oranje in kleding. Als geel en oranje in de mode komt ga ik dat niet opeens wel mooi vinden. Ook staat mij bepaalde kleding niet, en dat gaat niet veranderen omdat het toevallig in de mode is. Je hebt mensen die alles mooi staat maar dat is bij mij nou eenmaal niet zo.
Dus ik verander ook niet van kledingstijl alleen omdat de mode dat zo wil bepalen.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien interessant: https://lauralagom.com/stoppen-met-shoppen/.
Linkje gedaan, maar 1 ja op de vragen uit die link: ik wil duurzamer shoppen.

Ik heb een aantal heel gerichte vinted-aankopen gedaan, nu al voor de komende zomer. Op deze manier ga ik het volgend jaar wel halen, die max van 5 stuks.
1 halve miskoop: prima zomerjurkje, maar zoons reactie was 'het lijkt of je gaat trouwen, zo wit' :rofl: en nu vraag ik me af of ik 't niet in een kleurtje moet verven, want de associatie 'bruidsjurk' gaat niet uit mijn hoofd meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
15-03-2024 11:07
Linkje gedaan, maar 1 ja op de vragen uit die link: ik wil duurzamer shoppen.

Ik heb een aantal heel gerichte vinted-aankopen gedaan, nu al voor de komende zomer. Op deze manier ga ik het volgend jaar wel halen, die max van 5 stuks.
1 halve miskoop: prima zomerjurkje, maar zoons reactie was 'het lijkt of je gaat trouwen, zo wit' :rofl: en nu vraag ik me af of ik 't niet in een kleurtje moet verven, want de associatie 'bruidsjurk' gaat niet uit mijn hoofd meer.
Nee joh, wit is niet alleen voor bruidjes. Gewoon kleurige schoenen/sandalen erbij, eventueel een gekleurd jasje of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vijf...

Ik heb alleen al dit jaar 3 nieuwe badpakken aangeschaft. Gewoon 3 dezelfde, omdat ik vaak zwem en ze niet op tijd droog krijg. En dan kunnen de meeste badpakken ook nog eens niet tegen chloor, dus volgend jaar heb ik weer 3 nieuwe nodig.

En worden kinderen uitgesloten van deze onzin? Want toen mijn dochter nog een ukkie was, groeide ze regelmatig in een paar weken uit ál haar kleding. En dat zo'n 2 á 3x per jaar. Dan heeft een kind toch zeker 2 broeken en 2 shirts nodig, naast de gymkleding, zwemkleding, sportkleding, zomer- en winterjas.

Zelfs mijn man, die doorgaans een pesthekel heeft aan nieuwe kleren, zou het met 5 stuks per jaar niet redden. Voor hem shoppen we 1x per 2 jaar in het groot. Dan gaat alle verwassen kleding de deur uit, we duiken zijn favoriete winkel in en dan gaan we weer naar huis met een complete set voor 2 winters: 5 broeken, 5 hemden, een paar truien/vesten, eventueel een colbertje. En voor de zomer bermuda's, polo's/shirts en een nieuwe zwembroek.

Zelfs in mijn jeugd, toen mijn ouders vrijwel geen geld te besteden hadden, kreeg ik elk jaar met pasen een setje nette kleding, 2 broeken, 3 shirts en nieuwe schoenen. 1x per 2 jaar een nieuwe jas. Eén en ander werd aangevuld met kleding van mijn nichtje, gebreide truien van oma in de winter en eenvoudige vakantiejurkjes in de zomer.

Ik zou het, als het echt moest, redden met 1 jeans, 2 blouses, een trui en een colbertje, ik houd van donkerblauw en dat is eventueel nog te verven ook. Maar als het in de was ligt moet je dus in je blootje door het huis totdat het allemaal weer droog is.
Dus ik vul dat toch wel graag aan met joggingbroek/shirt en ik wil ook graag een dik vest voor de winter, want anders moet de verwarming weer een paar graden hoger.

En dan heb ik nog een kantoorbaan, dus ik kan deze set ook prima dragen tijdens een bezoekje aan efteling, dierenpark, musical of terrasje. Maar ik denk dat ik na dat jaar die jeans met dat blauwe colbertje toch wel spuugzat ben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er niet om dat je maar vijf stuks in je kast mag hebben liggen, het gaat er om dat je maar vijf stukken kleding bíjkoopt in dat jaar. Dus alleen iets dat echt stuk is, of op een andere manier ondraagbaar.
Nu vind ik vijf persoonlijk ook echt een hele grote uitdaging hoor, maar het is natuurlijk wel feit dat de meeste echt heel veel kleding in hun kast hebben liggen, en eigenlijk echt niet iedere keer wéér iets nieuws nodig hebben.
Wat moet je met 10-15 broeken? Ik ken mensen die hebben wel 50-80 stukken shirtjes en blousjes, 20-30 truien, enz.
Jassen en schoenen gaan bij mij echt makkelijk vijf jaar mee, en dan heb ik een jas die ik bijna 2/3 van het jaar draag (in de winter een trui of vest er onder). Ik heb een katoenen jas (die ik ook als draagjas gebruikte) die heb ik inmiddels ook al dik vier jaar. Het gaat niet stuk en wordt gewassen als het vies is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik had begrepen dat je meer 'mag' hebben. Maar zelfs alleen aanvullen zou ik niet redden. Het winterspul wel. Ik heb een paar hele fijne wollen truien die al ettelijke jaren meegaan.
Maar zomerkleding wordt echt wel een stuk vaker gewassen. En dan kan ik me tegenwoordig shirts van Claudia Sträter permitteren, die zijn relatief duur maar gaan vervolgens ook een aantal jaar mee. Maar we hebben ook een tijd gekend waarin ik blij mocht zijn met goedkoper spul en dan moet je toch echt mazzel hebben wil het langer dan een jaar meegaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt nu in sommige berichten hier een tegenstelling tussen radicaal stoppen met kopen om aan die vijf stuks te komen, óf het hele bericht negeren want onhaalbaar. Terwijl het doel vooral was om mensen bewust te maken van de hoeveelheid kleding die onnodig wordt gekocht en weggegooid. Daar kun je toch ook iets mee ook al haal je het ideaal niet?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Tyche, daar ben ik het absoluut mee eens.


Los daarvan kopen mensen al steeds minder want de prijzen van gas, electra en benzine, de prijzen van basisvoedsel en de gestegen zorgverzekering en -kosten, als dit nog even zo doorgaat komen we vanzelf op het punt dat we blijven steken bij die 5 extra kledingstukken per jaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
15-03-2024 11:54
Ja, ik had begrepen dat je meer 'mag' hebben. Maar zelfs alleen aanvullen zou ik niet redden. Het winterspul wel.
Je mag ook aanvullen met kleding die er al is: doorschuivertjes, ruilen, tweedehands, kledingtas etc. De productie van nieuwe kleding vormt de grote milieubelasting.

Ik doe het puur voor mezelf, niet voor mijn kind. Misschien komt dat nog, maar ik begin bij mezelf.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven