Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lukt me nooit!
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit met of zonder sokken en ondergoed en goed schoeisel? En een al ruime voorraad passende kleding in de kast?
Want dan redden de meeste mensen dat wel denk ik als, ze echt echt willen.

Maar 5 is wel weinig, ik doe mee met ander topic: Niets kopen in 2024 en de meeste redden dat niet ondanks uitsluiten van ondergoed en een gevulde kledingkast.
Alle reacties Link kopieren Quote
5 stuks per jaar is wel erg weinig.

Ik denk dat ik per jaar zo'n 10 nieuwe dingen koop: 4 winter, 4 zomer, 2 paar schoeisel. Oude, goede kleding gaat naar het Leger des Heils.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja en elk jaar 5 nieuwe snags erbij. Ondergoed gaat bij mij jaren mee.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit jaar zit ik er overigens al bijna overheen: ik heb een jurk, een t-shirt en badkleding gekocht. En schoenen (maar ik neem aan dat schoenen en sokken enzo niet meetellen, want dan is het helemaal niet te doen.)

Ik had misschien wel een tweedehands jurk kunnen kopen in plaats van die nieuwe, maar dit was wel echt precies het soort jurk dat ik zocht.
Dat kan misschien als je al begint met een uitgebreide garderobe, maar anders? Twee broeken, twee tshirts, één trui? Maar je moet toch ook wel eens een nieuwe jas? Of een sportlegging?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-02-2024 22:49
Is dit met of zonder sokken en ondergoed en goed schoeisel? En een al ruime voorraad passende kleding in de kast?
Want dan redden de meeste mensen dat wel denk ik als, ze echt echt willen.

Maar 5 is wel weinig, ik doe mee met ander topic: Niets kopen in 2024 en de meeste redden dat niet ondanks uitsluiten van ondergoed en een gevulde kledingkast.
Ik neem aan zonder ondergoed en sokken en schoeisel. Maar wel zonder de ruime voorraad kleding want het is de bedoeling dat iedereen voortaan elk jaar maximaal 5 stuks nieuw koopt. Dus die ruime voorraad mag je niet meer ruim aanvullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondergoed en sokken misschien niet, maar voor de rest lukt het mij prima om toe te komen met 5 stuks.

Ik vind sowieso zelden iets naar mijn zin én in mijn maat.
Wat ik vind daar doe ik jaren mee. De laatste nieuwe mode interesseert me geen bal.

Ik heb 3 jaar geleden bijvoorbeeld 3 dezelfde zwarte broeken gekocht (daarmee zou het jaar-budget aan kleding dus half zijn voor dat jaar). Maar die draag ik dus wel al 3 jaar non-stop winter en zomer zonder dat ze erg slijten. Geen andere broeken meer nodig voorlopig ...

Ik koop ook geen dingen die ik niet kan matchen of setjes.
Een t-shirtje draag ik bijvoorbeeld in de winter onder een trui en in de zomer gewoon. En die dingen gaan al 15 jaar mee en hoef ik dus al 15 jaar niet bij te kopen.
wissewis wijzigde dit bericht op 22-02-2024 22:56
17.85% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag wel tweedehands kopen en ruilen, volgens hun plan. Want dat is niet nieuw en belast het milieu niet extra
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 22:54
Ik neem aan zonder ondergoed en sokken en schoeisel. Maar wel zonder de ruime voorraad kleding want het is de bedoeling dat iedereen voortaan elk jaar maximaal 5 stuks nieuw koopt. Dus die ruime voorraad mag je niet meer ruim aanvullen.
Ik bedoel dus ook ruim om mee te beginnen, want anders is niet te doen denk ik. Je kan veel repareren maar 4 seizoenen door met 5 dingen zonder al wat passend goed spul in huis te hebben is te weinig denk ik.

En ruim bedoel ik niet een inloopkast vol hoor.
Maar gewoon paar goede broeken en shirts, trui/vest en wat zomerdingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tssss belachelijk, is dit nu vrijheid? Nee hoor laat iedereen maar zelf weten wat en hoeveel die koopt.

Overigens is 80% van mijn kleding en huisraad tweedehands. Ik vind het leuk om vaak te wisselen van kleding, dus wat ik niet meer draag verkoop ik weer of geef ik weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou mij zelfs met een goedgevulde kledingkast niet lukken. Als ik echt moest kiezen voor 5 kledingstukken dan koop ik een jurk, rok, broek, blouse en trui. Van alles wat.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 22:56
Je mag wel tweedehands kopen en ruilen, volgens hun plan. Want dat is niet nieuw en belast het milieu niet extra
Ah, dan haal ik het wel. Als schoenen niet mee tellen.

Koop al niet veel en vaker 2e hands dan nieuw, laat dingen repareren/passend maken bij kleermaker ect.
Heb sowieso geen kasten vol. Ook maar 3 paar schoenen en 1 paar sandalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
22-02-2024 22:57
Dat zou mij zelfs met een goedgevulde kledingkast niet lukken. Als ik echt moest kiezen voor 5 kledingstukken dan koop ik een jurk, rok, broek, blouse en trui. Van alles wat.
2e hands mag wel lees ik net.
Dan snap ik die 5 stuks wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik houd niet van winkelen, maar ik zit toch ook echt ruim boven de 5 items per jaar. Want kleding slijt toch ook gewoon? Dit jaar al twee spijkerbroeken gekocht, omdat de oude doorgesleten waren.

Ik doe eigenlijk nooit kleding weg puur omdat ik er op uitgekeken ben. Als ik kleding vervang, is het omdat het of versleten/verwassen/kapot is of omdat ik er niet meer in pas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar haal jij dit vandaan? In het artikel op nos.nl staat geen aantal genoemd: https://nos.nl/artikel/2509973-campagne ... wel-effect

In het acht uur journaal werd gezegd dat het al heel veel zou schelen als iedereen 5 stuks minder per jaar zou kopen dan we nu doen. Nu wordt er gemiddeld 50 stuks per persoon per jaar gekocht, ieder 5 minder is dan wel te doen toch?
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig hoor, want dat zou natuurlijk jaar in jaar uit om slechts vijf kledingstukken gaan. Dan waarschijnlijk één setje winterkleding en één setje zomerkleding. En geen sportkleding of zwemkleding meer. En hopen dat jassen decennia meegaan.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit misschien leuk topic voor je TO:

mode-beauty/niets-kopen-in-2024/list_messages/503162
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
22-02-2024 23:00
Waar haal jij dit vandaan? In het artikel op nos.nl staat geen aantal genoemd: https://nos.nl/artikel/2509973-campagne ... wel-effect

In het acht uur journaal werd gezegd dat het al heel veel zou schelen als iedereen 5 stuks minder per jaar zou kopen dan we nu doen. Nu wordt er gemiddeld 50 stuks per persoon per jaar gekocht, ieder 5 minder is dan wel te doen toch?
https://nos.nl/artikel/2509973-campagne ... wel-effect
De Duitse denktank Hot or Cool Institute berekende dat iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mag kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar, bleek eerder uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
HobbeltVerder schreef:
22-02-2024 22:56
Tssss belachelijk, is dit nu vrijheid? Nee hoor laat iedereen maar zelf weten wat en hoeveel die koopt.

Overigens is 80% van mijn kleding en huisraad tweedehands. Ik vind het leuk om vaak te wisselen van kleding, dus wat ik niet meer draag verkoop ik weer of geef ik weg.
Het nieuwsbericht zegt niet letterlijk de OP, wel dat 5 stuks pp de max is als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graad willen beperken.
Geen verplichting dus, iedereen mag ook in alle vrijheid dat negeren en de planeet verder om zeep helpen. Daar zijn geen wetten tegen of zo.
Maar het is me wel een volslagen raadsel waarom zoveel mensen die vrijheid belangrijker vinden dan de aarde leefbaar houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
22-02-2024 23:00
Waar haal jij dit vandaan? In het artikel op nos.nl staat geen aantal genoemd: https://nos.nl/artikel/2509973-campagne ... wel-effect
Op de website van milieucentraal zelf. In 2021 streefden ze naar maximaal 4 stuks nieuw per jaar. En dat hebben ze omhoog gezet naar 5.
En vrouwen schijnen in NL gemiddeld 50 stuks nieuw per jaar te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
22-02-2024 22:59
Ik houd niet van winkelen, maar ik zit toch ook echt ruim boven de 5 items per jaar. Want kleding slijt toch ook gewoon? Dit jaar al twee spijkerbroeken gekocht, omdat de oude doorgesleten waren.

Ik doe eigenlijk nooit kleding weg puur omdat ik er op uitgekeken ben. Als ik kleding vervang, is het omdat het of versleten/verwassen/kapot is of omdat ik er niet meer in pas.
Dingen slijten hier wel, maar niet aan een tempo van 10 stuks per jaar.

Zou ook lastig worden, want ik vind gewoon vaak maar 2 leuke nieuwe passende truitjes per jaar.
(Ik ga ook niet voor iets half passend. Ik moet er waarschijnlijk 10+ jaar op kijken, dus het moet écht wel goed zitten.)

Het is hier dus niet eens zo bewust of voor het milieu.
wissewis wijzigde dit bericht op 22-02-2024 23:07
3.72% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als basics zoals ondergoed (slips, bh) en sokken niet meetellen, moet mij dat wel lukken. Ik heb toevallig vandaag eindelijk eens mijn administratie bijgewerkt en heb in 2023 aan kleding voor mijzelf het volgende gekocht ter vervanging:
- twee pantalons
- een nette blouse
- een ‘gewone’ blouse
- een vest/jasje

Dit is wel exclusief zelfgemaakte zaken zoals twee truien en een zomertruitje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het niet duidelijk genoeg in de op gezet, maar ik bedoel ook: welke kledingstukken van welke merken of stoffen zouden jullie dan kopen?

Want mijn kleding slijt dus wel, ik doe echt niet lang genoeg met kleding om dit te halen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven