Mode & Beauty alle pijlers

Basisgarderobe

01-09-2012 10:20 88 berichten
Hoi

Hier zijn al topics over maar dat is toch net niet wat ik bedoel.

Ik sta elke dag voor de kast en denk 'wat MOET ik nu weer aan?!' dat shirt past alleen bij die broek en die ligt in de was en het vest dat er mooi bij kleurt hangt nog te drogen en dat kan er echt niet op, staat wel mooi met die rok maar ja, 't is geen lekker weer. And so on.

Als ik dan uiteindelijk kleding heb uitgekozen komt het schoenenprobleem. Geen laarzen onder een broek want ik draag nooit skinny's maar ik heb ALTIJD Allstars of vans aan en wil ook wel eens een nettere schoen aantrekken.

En dan weet ik niet wat voor tas ik moet nemen. Als ik college heb is het makkelijk, dan neem ik de grootste, maar anders weet ik het echt niet.

Kortom, ik ben totaaaal op m'n garderobe uitgekeken en dingen zijn niet op elkaar afgestemd.

Dus eigenlijk wil ik een aantal nieuwe basisstukken aanschaffen, die altijd met elkaar kunnen.

Maar als ik opzoek wat je dan 'nodig' hebt staan er dingen tussen als blouses, kokerrokken, zwarte pantalons etc.

Alleen dat draag ik echt nooit. Ik ben student en tijdens stages draag ik een witte jas en ik hoef dus nooit zakelijk voor de dag te komen.

Dus wat zijn voor mij nou goede kledingstukken die altijd met elkaar te combinerenn zijn, zodat ik dan niet elke ochtend voor de kast sta van 'tsja'.

Mijn knelpunten zijn: een goede broek. Ik hou niet van skinnyjeans. Ik heb lange benen en een korter bovenlichaam, waardoor ik broeken zodra ze op m'n heup komen al 'te hoog' vindt zitten, maar moet bijna altijd een riem om anders is hij veeeel te wijd. Een strak shirt erboven staat dan niet want ik krijg er of een super kort lijf van, of er zit een rare bobbel als ik m'n shirt overzee riem valt. Met een los shirt wordt het zo'n vormeloos geheel.

Ik heb hele grote borsten, dus een hoge hals staat me sowieso niet, en dat maakt dat m'n bovenlichaam nog korter lijkt en ik kan alleen maar elastische shirts kopen, omdat anders OF m'n borsten eruit barsten OF het een wijde zak is.

Tenslotte heb ik een beetje een zandloperfiguur met een hoge taille. Ik heb weinig vet maar mijn taille zit meer boven m'n navel. Dus die botten die daar uitsteken zijn best wel breed en hoewel ik slank ben lijkt het dan toch al snel alsof ik m'n broek te strak heb gekocht of dat m'n riem te strak is, terwijl de broek nog steeds afzakt.

Wat nu? Wie helpt mij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt heel veel tips voor je omdat ik niet echt een basisgarderobe heb. Ik hou erg van opvallende kleding maar ik heb wel een flink aantal vestjes in neutrale kleuren (zwart, grijs, roze, blauw) die overal bij passen. Daarnaast hou ik erg van kleur in je outfit.

Waar ik bij jou aan moest denken toen je de omschrijving van je figuur gaf, is om je zandloperfiguur te benadrukken door bijvoorbeeld wat wijd uitlopende rokken te dragen en door je taille te benadrukken met een riem.

Zelf koop ik veel tweedehands, via Marktplaats enzo, zodat je ook eens wat 'aparters' kunt kopen en kunt uitproberen hoe dat je staat. Ik ben daardoor een stuk meer gaan experimenteren met kleding omdat je dat vaak voor een zacht prijsje kunt overkopen.

En wat ik bij elk figuur mooi vind, en ik denk ook zeker bij het jouwe, is om wikkelkleding te dragen. Die benadrukken op een hele mooie manier je taille.
quote:kikkerjet schreef op 01 september 2012 @ 19:34:

Ik heb niet echt heel veel tips voor je omdat ik niet echt een basisgarderobe heb. Ik hou erg van opvallende kleding maar ik heb wel een flink aantal vestjes in neutrale kleuren (zwart, grijs, roze, blauw) die overal bij passen. Daarnaast hou ik erg van kleur in je outfit.

Waar ik bij jou aan moest denken toen je de omschrijving van je figuur gaf, is om je zandloperfiguur te benadrukken door bijvoorbeeld wat wijd uitlopende rokken te dragen en door je taille te benadrukken met een riem.

Zelf koop ik veel tweedehands, via Marktplaats enzo, zodat je ook eens wat 'aparters' kunt kopen en kunt uitproberen hoe dat je staat. Ik ben daardoor een stuk meer gaan experimenteren met kleding omdat je dat vaak voor een zacht prijsje kunt overkopen.

En wat ik bij elk figuur mooi vind, en ik denk ook zeker bij het jouwe, is om wikkelkleding te dragen. Die benadrukken op een hele mooie manier je taille.

dat bedoelde ik ook te zeggen, kikkerjet.

je hoeft geen zwarte of bruine broek als basis te kiezen, je kunt ook voor opvallende jurken en rokken kiezen en die afstylen, er zijn meer mogelijkheden als het min of meer standaard broek, shirt, jasje maar goed dat werkt alleen als je je ook op je gemak voelt in opvallende kleding.
Ik heb even vandaag op van die online winkels zitten kijken en ik heb een aantal shirts met v-hals of een soort 'wikkel' besteld. Binnenkort ga ik een keer naar die jeanswinkel om eens te kijken en ik heb nog twee rokken besteld die hoog in de taille zitten en dan wijd uitlopen. Ik hoop dat het mooi staat, we gaan het zien.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een kleurencombi van grijs en blauw, maar heb ook een paar dingen in het cremewit en zelfs een groen shirt besteld (jaa!). Niet teveel veranderingen in een dag...

Wat schoenen betreft ga ik volgende week eens even shoppen want ik had heeeeeele gave schoenen gezien van 600 euro, dus eens kijken of ik daar de goedkopere versie van kan vinden :p

Dank voor alle tips, ik hoop dat ik me zo wat mooier voel in mijn eigen kleren
Spannend! Wel goed dat je een grote hoeveelheid hebt besteld, dan kun je meteen alles terugsturen waarvan je denkt dat het toch niet helemaal is. Sowieso ben ik groot voorstander van het kopen van kleding die je écht heel erg mooi vindt en niet van kleding waarvan je denkt 'mwah, het kan er mee door'. Ik doe dit nu een aantal jaren bewust en ben nog steeds niet op deze kleding uitgekeken.

@Princessetamtam: precies! Ik ken ook iemand die volgens mij een uitgebreide basisgarderobe heeft en alles staat ook bij elkaar. Het is kleding van goede kwaliteit en de kleuren staan haar ook goed maar het is alleen een beetje saai. Het komt soms té perfect over.
quote:tyche schreef op 01 september 2012 @ 11:38:

Details op de schouders staat je waarschijnlijk ook goed omdat het je borsten balanceert, dus een rimpeling bij de mouwaanzet of een beetje schoudervulling in een jasje.Als je je schouders "groter" maakt legt dat juist het accent op je borsten, want dan wordt de bovenste helft "zwaarder".
quote:kikkerjet schreef op 02 september 2012 @ 10:14:

Spannend! Wel goed dat je een grote hoeveelheid hebt besteld, dan kun je meteen alles terugsturen waarvan je denkt dat het toch niet helemaal is. Sowieso ben ik groot voorstander van het kopen van kleding die je écht heel erg mooi vindt en niet van kleding waarvan je denkt 'mwah, het kan er mee door'. Ik doe dit nu een aantal jaren bewust en ben nog steeds niet op deze kleding uitgekeken.

@Princessetamtam: precies! Ik ken ook iemand die volgens mij een uitgebreide basisgarderobe heeft en alles staat ook bij elkaar. Het is kleding van goede kwaliteit en de kleuren staan haar ook goed maar het is alleen een beetje saai. Het komt soms té perfect over.

klopt, ik ben ook van het plus/plus combineren met sommige kledingstukken, zoals bijvoorbeeld een rode jurk combineren met een panterprint vestje, dat moet je maar durven en als je het al durft is vertrouwen op je eigen oordeel dat het staat of niet in het begin ook niet zo makkelijk.

als je altijd alle tips zou opvolgen die je overal leest zou je dat nooit doen, nu is dat zoals ik al zei voor sommige mensen ook niet haalbaar en als ze het wel doen staat het ze niet, bij hun past een veilige stijl.
quote:mo1971 schreef op 02 september 2012 @ 10:22:

[...]

Als je je schouders "groter" maakt legt dat juist het accent op je borsten, want dan wordt de bovenste helft "zwaarder".dat klopt.
Nouja, daarom probeer ik veel nu. En ik ga het alleen houden als ik het ECHT ECHT ECHT mooi vind staan inderdaad.

Ik heb namelijk heel vaak dat ik juist denk: ach, lelijk is het niet, dus prima. Maar daardoor voel ik me nooit echt mooi.

Terwijl bijvoorbeeld, heel veel vriendinnen van mij skinnyjeans dragen, want die zijn hip, en dan vinden ze het zelf ook echt mooi staan. Terwijl ik vind dat je billen niet mooi worden in een skinnyjeans en ik vind vaak dat het ze helemaal niet mooi staat. Maar ZIJ voelen zich er mooi in. En dan denk ik: ik wil me ook mooi voelen in mijn kleding. En dan kan het me eigenlijk niet schelen of anderen vinden dat het mooi staat. Het zou me gewoon veel waard zijn om me mooi te voelen in mijn outfits.

En daarom speel ik voorlopig ook maar op safe. Ik heb een vriendin en die kan een jutezak er nog als een galajurk uit laten zien, maar altijd als ik met haar ga shoppen voel ik me super ongemakkelijk, met de dingen die ze me aanraadt. Het is wel gaaf, maar one-bridge-too-far. Voorlopig zal ik al blij zijn met de juiste spijkerbroek, shirts en een leuk vestje ofzo, denk ik.

Wie weet, als ik daar een beetje aan gewend ben dat ik dan wat feeling krijg voor de meer gewaagdere dingen. Dus ik hoop dat dit me mooi staat.

Ondertussen heb ik in ieder geval geconcludeerd dat ik een 'wintertype' ben en dat ik alle soorten blauw en ook wel wat zachte roze- en groentinten kan hebben. Evenals zilver, bruin en beige.

Ik moet alleen absoluut geen oranje dragen.

En ik heb dat van Trinny en Susannah gelezen en ik herkende me heeeeeeel erg in het 'het voelt alsof ik geen bovenlichaam heb/alsof ik zwanger ben'-idee. Maar kennelijk moet ik vooral strakke dingen dragen... terwijl ik dus juist de neiging heb om losse dingen te dragen omdat ik een andere taille zou willen omdat ik vind dat het lijkt alsof ik dik ben. Ja oke, elk meisje denkt dat ze dik is en ik mag echt niet klagen over mijn figuur, maar toch.

Dus ik hoop dat dit gaat helpen
ik zou de laatste zijn om je opvallende kleding aan te praten, kabouterpuntmuts, ik hoop echt dat je nu kleding vindt waar je je op je gemak en mooi voelt, je zult merken dat het echt verschil maakt.

succes !
quote:kabouterpuntmuts schreef op 01 september 2012 @ 14:02:

@ Pumps: ik heb niet 1 paar hakken. Aangezien iemand zei: op pumps kun je leren lopen, dacht ik: tsja misschien. Maar die kitten heels zijn maar 5 cm ofzo toch? Daarom leek dat me dan wel wat. Ik zie mezelf niet op 12 cm rondparaderen nee. Ook niet echt mijn stijl overigens.. :p

Goed zo. Op dit forum lijkt het af en toe een must om zo hoog mogelijk te dragen. Ik heb zelf nog wat lagere pumps gekocht met een bescheiden hakje. Ik ben er heel blij mee. Ze geven ook redelijke steun en ik kan er langer dan een uur op staan en lopen. Moet ze alleen niet iedere dag dragen, maar dat geldt eigenlijk voor iedere schoen. (Is beter voor schoenen en voeten.)

Wat betreft de kleuren. Niet alles is te koop in de kleuren die het mooist bij je staan en passen. Vooral jassen, maar die kan je passend maken door 1 of 2 sjaals in jouw kleuren.

Zo zijn er nog meer trucs en die vallen allemaal onder de categorie combineren en eigen stijl. Langzaam opbouwen is ook een onderdeel. Stylistes en zo die kunnen het wel in 1 dag, maar dan hebben ze al wel een heleboel zien hangen. Is het nog uitproberen of het echt zo mooi is als zij hadden bedacht.
ik wil niet arrogant overkomen maar wat ik bedenk werkt meestal ook wel en ik ben geen eens stylist, zo moeilijk is het niet als je de kleding qua sfeer kunt inschatten.

ik kan altijd jassen vinden in mijn kleuren trouwens maar goed ik draag dan ook meestal een zwarte jas, dat scheelt.
(* Ik heb niet alles in detail gelezen. *)

Reageer alleen even op @Princessetamtam vanwege zwart. Zwart is NIET mijn kleur en er zijn inderdaad veel mooie jassen te vinden. Ik heb ook een lange nette zwarte jas gekocht bij gebrek aan beter. Met een sjaal waar ook zwarte accenten in zitten staat de jas wel heel mooi. Kreeg ooit een uitbrander van zo iemand professioneel met kleurenanalyse bezig was. Die noemde mij eigenzinnig en tegendraads (of iets in die strekking) toen ik de verkrijgbaarheid van kleuren noemde. Ik mocht dat gewoon niet uiten. Moest maar gewoon mijn eigen zin blijven doen en vooral niet luisteren.

Probleem is ook vaak dat er wel een hele set van gemaakt moet worden. Dat is niet altijd te vinden. Dat is ook de reden dat heel veel mensen er de voorkeur aan geven om zich neutraal te kleden.

Gewone mensen met interesse voor kleding doen het inderdaad vaak beter dan professionele stylistes. Stylistes weten alleen soms wel beter waar kleding hangt die er misschien bij zou kunnen passen.

Ik heb toevallig een jurk (met zwart er in) gekocht waar schoudervullingen in zitten. Ik heb geen grote boezem, maar ik vind hem ook leuk staan. Ik draag er een zwarte riem op... Staat ook heel mooi.
Ik vind dat niet arrogant hoor, maar ik heb er zelf gewoon geen oog voor. Ach, dat kan je hopelijk leren toch?
quote:kabouterpuntmuts schreef op 02 september 2012 @ 17:38:

Ik vind dat niet arrogant hoor, maar ik heb er zelf gewoon geen oog voor. Ach, dat kan je hopelijk leren toch?

al doende leert men.

quote:Pumps_italiaans schreef op 02 september 2012 @ 17:34:

(* Ik heb niet alles in detail gelezen. *)

Reageer alleen even op @Princessetamtam vanwege zwart. Zwart is NIET mijn kleur en er zijn inderdaad veel mooie jassen te vinden. Ik heb ook een lange nette zwarte jas gekocht bij gebrek aan beter. Met een sjaal waar ook zwarte accenten in zitten staat de jas wel heel mooi. Kreeg ooit een uitbrander van zo iemand professioneel met kleurenanalyse bezig was. Die noemde mij eigenzinnig en tegendraads (of iets in die strekking) toen ik de verkrijgbaarheid van kleuren noemde. Ik mocht dat gewoon niet uiten. Moest maar gewoon mijn eigen zin blijven doen en vooral niet luisteren.

Probleem is ook vaak dat er wel een hele set van gemaakt moet worden. Dat is niet altijd te vinden. Dat is ook de reden dat heel veel mensen er de voorkeur aan geven om zich neutraal te kleden.

Gewone mensen met interesse voor kleding doen het inderdaad vaak beter dan professionele stylistes. Stylistes weten alleen soms wel beter waar kleding hangt die er misschien bij zou kunnen passen.

Ik heb toevallig een jurk (met zwart er in) gekocht waar schoudervullingen in zitten. Ik heb geen grote boezem, maar ik vind hem ook leuk staan. Ik draag er een zwarte riem op... Staat ook heel mooi.

ik luister ook niet graag naar anderen, herkenbaar.

over kleurenanalyse, ik geloof er op zich wel in maar ik draag het liefst gewoon waar ik me fijn in voel.

ik let niet echt op combinaties als ik iets koop, doordat ik een consistente smaak heb, is er altijd wel iets waar het op staat in mijn kast en anders maak ik tijdelijk een niet optimale combi tot ik iets perfects vind, daar zit ik ook niet mee.
Ik zal denk ik ook niet me aan mijn kleurenanalyse houden (althans, mijn zelfgemaakte kleurenanalyse) maar ik vond het wel grappig dat er stond dat ik geen oranje kon hebben, want dat vind ik dus echt de lelijkste kleur ter wereld. Ik draag graag blauw en grijs, dus wat dat betreft zal er niet veel veranderen.

Maar ik zal er eens wat groen en roze enzo bij proberen, om te kijken of het werkt.

Hoe is bij jullie die sense of style zo gegroeid dan? Mensen zeggen altijd: ja, mode, daarin kun je jezelf uitdrukken... Maar ik zie nooit echt een shirt waarvan ik denk: oh, dat is ZO mij! Ofzoiets.. Ik vind dat allemaal maar lastig.

Ik weet wél wat niet-mij is: skinnyjeans, ballerina's, nette blouses, oranje, ringen die om meer dan een vinger moeten...

Maar ja, dan is er nog zóveel over. Geen idee of al die dingen wel of juist niet 'mij' zijn.

Ik vind bijvoorbeeld veel ringen en armbanden enzo opzich wel leuk (maar dat mag ik straks niet dragen als arts helaas ), van die rokjes die uitwaaieren/plooirokken, blazers en vans/Allstars, maar ik heb geen idee of het 'mij' is.
Mag ik me er weer even mee bemoeien? Over t zwart.

Je hebt nl verschillende soorten zwart in kleding. Soms is t zwart met een bruine ondertoon, soms blauw of grijs.(en dan glimmend, mat, beetje glans etc)

Maar zoals kaboutertje zich omschrijft zal het diep zwarte haar echt een vrij hard uiterlijk geven. (zwart-zwart dus)

Dus als je in een kleding zaak bent, en je past een zwarte jas. Vraag dan of ze een handspiegel hebben zodat je het even in daglicht kan bekijken.

En anders kan je het ook nog altijd "breken" met een sjawl.
ik heb al 20 jaar dezelfde stijl, ben nu 36, ik zie overal en nergens dingen die ik mooi vind tegenwoordig.

soms wat meer, dan weer minder maar ik heb toch altijd wel een basis om op terug te vallen.

als je wat meer met mode en kleding bezig bent, krijg je vanzelf een beeld van wat je mooi vindt en dan zie je opeens dingen en denkt ''iets voor mij''.
ik hou juist van heel diep zwarte kleding, erg mooi bij mijn lichte huid, blauwe ogen en donker haar.

nu grijp ik tegenwoordig wel bewust vaker naar donkerblauw en anthraciet maar dan nog dat zijn ook donkere kleuren.
Het lijkt mij ook heel mooi bij jou staan, prinsessentamtam.
thanks miss_acy !
quote:Hoe is bij jullie die sense of style zo gegroeid dan?

Ik heb een mode opleiding gedaan.

Maar ben in m'n horeca bijbaan blijven hangen.
quote:princessetamtam schreef op 02 september 2012 @ 19:24:

[...]

ik luister ook niet graag naar anderen, herkenbaar.

over kleurenanalyse, ik geloof er op zich wel in maar ik draag het liefst gewoon waar ik me fijn in voel.

ik let niet echt op combinaties als ik iets koop, doordat ik een consistente smaak heb, is er altijd wel iets waar het op staat in mijn kast en anders maak ik tijdelijk een niet optimale combi tot ik iets perfects vind, daar zit ik ook niet mee.

O jee, ik luister dus wel naar anderen. Maar de volgende stap is nadenken over of die leuke theorieën wel mogelijk zijn.

Ik stelde dus een kritische vraag en dat mocht niet. Het paste niet in zijn verkooppraatje. Vervolgens werd ik weg gemept als hinderlijk.

Maar net als jij, doe ik uiteindelijk wel wat ik zelf het beste vind. En wat het beste bij mij past. Wat anderen vertellen kan een heerlijke inspiratiebron zijn. De voorstellen met een aantal kleine of grotere veranderingen uitproberen.

Zwart is er in verschillende dieptes (nuances). Donkergrijs en antraciet (mooi met blauw) kan ik wel hebben. Diep donkerbruin staat ook goed.

Zoals de anderen ook al toegevoegd hadden.

Omgekeerd kan je felle kleuren en prints ook afzwakken met neutrale kleuren. Ik vind daar diepzwart erg mooi bij staan.

Kleuren vind ik gewoon prachtig en het doet wel veel voor je stemming. Maar teveel is teveel.

En ik heb ook ontdekt dat de mooiste kleding bij de neutrale kleuren te vinden is. Die indruk heb ik tenminste. Het wordt wel het meeste verkocht en dus is het ook commercieel meer winstgevend.

Ik kijk al jaren noodgedwongen naar wat de beste pasvorm heeft en ik het mooist vind. Soms is dat in de mode, maar daarna blijf ik ook met plezier dragen. Het staat me omdat het ook bij mij past. Beter een goede pasvorm dan een broek waar je billen niet goed in uit komen, maar wel in de mode is.

Er zijn toch altijd mensen die het prachtig vinden, maar net zoveel mensen die het afschuwelijk vinden.
P.S.: Er vallen zo nu en dan wat woordjes weg. Lees er a.u.b. over heen. Van de meeste zinnen is ook wel duidelijk wat er mee wordt bedoeld. Ik ben op het moment een beetje moe van het forum en enkele trollen (of moet het met een d....? Krijg er een beetje de schijt van. Zoals zo'n vieze plaatjes plakker.)

Ik wilde toch even reageren omdat de laatste toevoegingen heel herkenbaar zijn. Voor de rest veel plezier met de aankopen.
quote:missy_acy schreef op 02 september 2012 @ 19:57:

[...]

Ik heb een mode opleiding gedaan.

Maar ben in m'n horeca bijbaan blijven hangen. Gaaf! Wat jammer dat je er niets mee doet. Maar je loopt er wel zelf altijd fabulous bij? :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven