Mode & Beauty alle pijlers

Basisgarderobe

01-09-2012 10:20 88 berichten
Hoi

Hier zijn al topics over maar dat is toch net niet wat ik bedoel.

Ik sta elke dag voor de kast en denk 'wat MOET ik nu weer aan?!' dat shirt past alleen bij die broek en die ligt in de was en het vest dat er mooi bij kleurt hangt nog te drogen en dat kan er echt niet op, staat wel mooi met die rok maar ja, 't is geen lekker weer. And so on.

Als ik dan uiteindelijk kleding heb uitgekozen komt het schoenenprobleem. Geen laarzen onder een broek want ik draag nooit skinny's maar ik heb ALTIJD Allstars of vans aan en wil ook wel eens een nettere schoen aantrekken.

En dan weet ik niet wat voor tas ik moet nemen. Als ik college heb is het makkelijk, dan neem ik de grootste, maar anders weet ik het echt niet.

Kortom, ik ben totaaaal op m'n garderobe uitgekeken en dingen zijn niet op elkaar afgestemd.

Dus eigenlijk wil ik een aantal nieuwe basisstukken aanschaffen, die altijd met elkaar kunnen.

Maar als ik opzoek wat je dan 'nodig' hebt staan er dingen tussen als blouses, kokerrokken, zwarte pantalons etc.

Alleen dat draag ik echt nooit. Ik ben student en tijdens stages draag ik een witte jas en ik hoef dus nooit zakelijk voor de dag te komen.

Dus wat zijn voor mij nou goede kledingstukken die altijd met elkaar te combinerenn zijn, zodat ik dan niet elke ochtend voor de kast sta van 'tsja'.

Mijn knelpunten zijn: een goede broek. Ik hou niet van skinnyjeans. Ik heb lange benen en een korter bovenlichaam, waardoor ik broeken zodra ze op m'n heup komen al 'te hoog' vindt zitten, maar moet bijna altijd een riem om anders is hij veeeel te wijd. Een strak shirt erboven staat dan niet want ik krijg er of een super kort lijf van, of er zit een rare bobbel als ik m'n shirt overzee riem valt. Met een los shirt wordt het zo'n vormeloos geheel.

Ik heb hele grote borsten, dus een hoge hals staat me sowieso niet, en dat maakt dat m'n bovenlichaam nog korter lijkt en ik kan alleen maar elastische shirts kopen, omdat anders OF m'n borsten eruit barsten OF het een wijde zak is.

Tenslotte heb ik een beetje een zandloperfiguur met een hoge taille. Ik heb weinig vet maar mijn taille zit meer boven m'n navel. Dus die botten die daar uitsteken zijn best wel breed en hoewel ik slank ben lijkt het dan toch al snel alsof ik m'n broek te strak heb gekocht of dat m'n riem te strak is, terwijl de broek nog steeds afzakt.

Wat nu? Wie helpt mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:kabouterpuntmuts schreef op 01 september 2012 @ 11:08:

@ Riony: oh dat vind ik ook wel een goeie. Want ik vind m'n outfit vaak wel saai, daarom ben ik dan geneigd om 'leuke' shirts te kopen die nergens meer mee te combineren zijn.

Je kan idd beter opleuken met accessoires (sjaals, sieraden, riemen, tasje) en je kleding wat meer neutraal houden, dan kan je veel meer combineren.

Basiskleuren hoeft niet alleen zwart/grijs/bruin te zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen kleuren die goed staan, daar zou ik vanuit gaan. Mijn basiskleur (donkerblond, blauwe ogen, huidtype 2) is blauw, daarbij grijs/paars/groen en bepaalde roodtinten. Bruin staat me niet, zwart en wit alleen als ik niet op mijn bleekst ben. Geel, oranje, goud, beige etc moet ik absoluut laten hangen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
@ Tyche, ja dat ziet er wel leuk uit, die shirts. Ik zal er eens naar kijken. Maar zie niet zo heel vaak zoiets hangen in de winkel.

Van die standaard shirts die echt van die tshirts zijn (weet je wel, wat je als kind altijd aan hebt), dat staat me echt NIET.

Dr Martens ken ik wel ja, vind ik altijd wel gave schoenen maar toch net een brug te ver voor mij om echt zelf te dragen.

Bovendien draag ik eigenlijk liever laarzen en enzo die een beetje netjes zijn, juist vanwege dat ik al zo vaak op Allstars/vans loop.
@ Tyche: ja.. Ik weet niet zo goed. Ik vind opzich dat rood me wel mooi staat, blauw ook wel. Geel en groen vind ik uberhaupt niet zulke mooie kleuren dus dat heb ik eigenlijk nog nooit aangetrokken.

Punt is dat rood inderdaad nogal opvallend maakt en dan wil ik het weet niet aan.

Maar blauw voel ik me altijd wel fijn in, grijs ook.

Maar hoe kom je achter 'jouw' kleur?

Ik ben gewoon nooit zo'n kledingheld geweest. Ik heb niet het idee dat ik er afschuwelijk uitzie Ofzo, maar ik mis die 'feeling' die ik bepaalde mensen zie hebben, die er altijd leuk uitzien.

Maar ik hoef niet echt gewaagde kleding ofzo, zoals meisjes in tutu-rokjes op hakken van 14cm met een doorschijnende top... Dat soort dingen: soms zie ik een meisje en dan denk ik: gaaf, maar nee bedankt.

Maar ik wil er gewoon standaard maar wel leuk uitzien.

En het lijkt gewoon alsof ik de plank altijd net missla :(
Ik sla nog vaak genoeg mis, vooral als ik per direct iets nodig heb en niet kan vinden wat ik in mijn hoofd heb.

En mijn basiskleur... ik vind blauw ten eerste erg mooi en krijg ook van anderen de bevestiging dat het me goed staat (zelfs eens van een wildvreemde toen ik in een winkel een jas paste). Maar het is dus deels geluk dat ik al naar die kleur neigde, en het werd ook bevestigd door wat ik over kleurtypes gelezen hebt. Volg je eigen smaak, ik denk dat dat meestal best klopt met wat bij je past.

En de kleur van je top is veel belangrijker dan die van je broek, want het is de kleur die dicht bij je gezicht zit die de meeste invloed heeft.

Net als met pasvorm is het een kwestie van proberen, liefst in daglicht. Soms zie je het gelijk, dan knallen je ogen ineens en ziet je huid er mooi uit, of je ziet juist gelijk dat je er bleek en saai van wordt.

Maak eens foto's van jezelf met de kleuren die je nu hebt. Op een foto kan je veel beter zien hoe iets staat dan in de spiegel. En neem iemand mee als je gaat winkelen.
zoiets?

[img]http://www.manfield.com/images/catalog/ ... 81510r.jpg[/img]

[img]http://www.manfield.com/images/catalog/ ... 84651r.jpg[/img]

[img]http://www.manfield.com/images/catalog/ ... 81808r.jpg[/img]
oh shit, kijk anders zelf even op de site van manfield, ze hebben erg leuke enkellaarsjes
Oja, een simpele eerste test: staat goud je beter of zilver?

Goud: warme tinten (herfst- en lentetypes)

Zilver: koele tinten (zomer- en wintertypes)

Meer info
Trinny en Susannah (even googelen, dan vind je ze wel) hebben boeken volgeschreven met stylingtips voor elk figuur. Hun kledingkeuze is niet ieders smaak maar je leert wel wat voor model broek je goed staat als je brede heupen hebt, bijvoorbeeld.

Die standaardlijstjes werken inderdaad niet voor iedereen. Er staat altijd een broek op, en ik draag bijvoorbeeld nooit broeken. Zie ze hooguit als inspiratiebron en verander ze naar smaak. Je draagt misschien geen zwarte broeken, maar hebt wel minstens één goed passende broek nodig. En een goede jas.

Wat styling betreft: je hoeft niet altijd je hele garderobe om te gooien om er iets nieuws van te maken. Met sjaals, mutsen, hoedjes, sieraden, handschoenen en schoenen kan je al heel veel doen. Het hoeft niet veel te kosten, H&M heeft bijvoorbeeld veel keus. Als je avontuurlijk bent ingesteld kan je tweedehandswinkels proberen. En negeer trends. Koop wat bij jou past en wat jij mooi vindt. Trends zijn binnen een paar maanden achterhaald, ik neem aan dat je langer met je spullen wilt doen.
Bij een foto moet je wel rekening houden dat het filter je huidskleur kan beïnvloeden. Bij blauw wordt je huidskleur veel bleker dan die in werkelijkheid is.

Ik heb trouwens een paar fel gekleurde shirts gekocht en hemden voor weinig geld. Die zijn heel eenvoudig onder een saaie kleur te dragen (wel letten op de pasvorm) en het heeft opeens een heel ander uiterlijk. Dan kan je toch een accent leggen op modern, maar hoeft niet al die winkels langs om steeds weer de laatste trends te volgen.
En pumps kun je echt op leren lopen hoor. En staat zooooveel eleganter dan welke andere schoen dan ook. De blaren gaan over, wie mooi wil zijn...
O, en die ruime vormeloze shirts kan je opleuken door er een elastische riem op te dragen. Maar dan kan je er beter geen skinny maar wel een tregging onder dragen. Want anders gaat het een beetje proppen en soms zelfs opkruipen. Met zo'n riem blijft het dan toch een beetje op zijn plaats zitten. Moet natuurlijk niet te strak zijn. (Ik heb er al een zwarte van Didi en een paar van Mango besteld in andere kleuren.) Er was er ook een bij met wat lak erin. Dat geeft een saaie outfit toch iets pittigs en legt het accent op de taille op de hoogte die je wil. (Ik kan die niet meer op de site vinden. Stond bij V&D.

En treggings zijn er ook in wat stevigere stoffen en met niet al te hoge enkellaarsjes kan dat ook heel vrouwelijk staan.
quote:winkelfanaat schreef op 01 september 2012 @ 12:57:

oh shit, kijk anders zelf even op de site van manfield, ze hebben erg leuke enkellaarsjesNou, kijk dan maar niet op alle andere sites. Is een van de laatste trends en er is héél veel keuze in alle hakhoogtes.
@ Tyche: ja, moeilijk. Ik draag bijna alles zilver, maar heb toevallig goud in m'n horloge en een gouden ring.. En ik vind 't allebei wel mooi.

Maar ik zou zeggen zilver, want al m'n sieraden zijn zilver en horloge en ring zijn erfstuk.

Alleen ik had een keer een paar gouden oorbellen en ik weet nog wel dat ik die nooit droeg omdat ik die lelijk vond staan.

@ Liqourice: ja dat is wel zo, maar ik heb niet echt iets wat combineert ofzo. 't Is echt een bij elkaar geraapt zooitje. Bovendien heb ik wel geld voor iets nieuws dus dat komt wel goed. Ik ga proberen er sjaaltjes bij te vinden zodat het beter combineert.

@ Pumps: ik heb veel shirts met print - bloemetjes Ofzo - Maar het staat gewoon heel vaak zo 'gewoontjes'. Dat ik iemand anders zie met hetzelfde (soort) shirt en denk: hee wat een leuk shirt! Dus ik doe iets verkeerd maar het is zo frustrerend als je niet precies weet wat.
Ik vind die 'kitten heel' wel wat. Beetje laag is misschien wel goed om mee te beginnen. Ik kan namelijk echt NIET op hakken lopen dus dat ziet er natuurlijk niet uit de eerste paar dagen.
Misschien zoiets er op? http://shop.mango.com/NL/ ... &ie=0&m=&ts=1346499082071 Zomaar een voorbeeld. Ze hebben er nog meer en goedkopere. Gewoon om het zoete er af te halen.

EDIT: Deze riem zocht ik dus als voorbeeld, maar is wel uitverkocht. http://shop.mango.com/NL/ ... &ie=0&m=&ts=1346500530107

Het is vaak toch een kwestie van combineren. Kijk eens bij de bibliotheek in de tijdschriften die er liggen. Daar staan heel veel foto's en voorbeelden. Is leuk om met wat je hebt ideeën op te doen. Nu zijn die modellen erg mooi en dat zouden ze zelfs zijn in een jute zak. Daar moet je wel even doorheen kijken. Vooral kijken naar wat je zelf mooi vind. Want als je het zelf leuk vind dan straal je dat ook uit. Soms ontdek je per toeval wat leuk staat. Vooral week 34 en 35 daar stond veel in. Kijk eens in je kast wat je hebt en ga daarmee aan de slag.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 01 september 2012 @ 13:38:

Ik vind die 'kitten heel' wel wat. Beetje laag is misschien wel goed om mee te beginnen. Ik kan namelijk echt NIET op hakken lopen dus dat ziet er natuurlijk niet uit de eerste paar dagen.

Waarom zou je op hoge hakken gaan lopen? Die zijn eigenlijk alleen bedoeld voor feestjes waar je alles uit de kast haalt om jezelf te etaleren. Moet je trouwens mee oppassen. Op dit forum zijn meerdere vrouwen die het niet meer kunnen door hielspoor en weet ik niet allemaal.

Verder succes. Ik moet iets anders gaan doen.
Mijn manier van shoppen:

Zorg dat je basisshirts hebt in verschillende kleuren (lange en korte mouwen). Ik koop die dingen altijd bij de WE, die hebben een v-hals, maar niet zo heel diep. Dat staat beter bij grotere borsten.

Zorg dat je een goede spijkerbroek hebt, of meerdere, en koop die in een winkel waar alleen spijkerbroeken verkocht worden en waar goed personeel staat.

Een paar rokjes; spijker, zwart en een opvallende kleur.

Combineer rokjes en spijkerbroeken met de basisshirts.

Koop een paar vestjes/jasjes die goed matchen met de basisshirts.

Op deze manier kan je alles combineren.

Schoenen: zorg voor een paar laarzen, waar je goed op kan lopen, die zowel onder een rokje of broek goed staan.

Dat je tegenwoordig je laarzen niet meer onder je broek mag doen, nou en! Als jij het leuk vindt staan, dan moet jij dat doen.

Tassen: 2 tassen in basiskleuren en 1 in een felle kleur. Dan kijk je bij je outfit welke tas er het beste bij kleurt.

Ik heb zelf op deze manier een bruine tas, bruine laarzen, bruine shirts/vesten die bij bruin kleuren,

en een grijze tas, zwarte laarzen, zwarte/witte/grijze/petrolkleurige shirts/vestjes en dat combineert altijd. Dan zit je met je kleding altijd in het goede kleurpalet.

Nog een laatste tip voor als je gaat shoppen:

Bedenk bij elke aankoop: staat dit bij kleding die ik in de kast heb hangen? Zo ja: kopen, zo nee: niet doen.

En kijk naar paspoppen in de winkel, die hebben vaak leuke combinaties aan waar je zelf nog niet aan gedacht had.
@ Pumps: ik heb niet 1 paar hakken. Aangezien iemand zei: op pumps kun je leren lopen, dacht ik: tsja misschien. Maar die kitten heels zijn maar 5 cm ofzo toch? Daarom leek dat me dan wel wat. Ik zie mezelf niet op 12 cm rondparaderen nee. Ook niet echt mijn stijl overigens.. :p
@ Pop: ja :p dat doe ik dus nooit, kijken of het staat bij de rest.

Ik zal je tips onthouden voor als ik in de winkel sta. Maar hoe kies je een felle kleur voor je tas? Ben je daar niet binnen no time op uitgekeken?
Wat ik trouwens bij een collega veel zie:

Zij heeft een paar goede spijkerbroeken, 3 paar kleuren laarzen (bruin/wit/zwart), basisshirts (wit/grijs/blauw/etc), een aantal riemen (bruin/wit/zwart) en een aantal vestjes/jasjes (ook bruin/wit/zwart/blauw).

Zij combineert er bijv van:

Bruine laarzen, blauwe jeans, wit shirt, bruine riem, cognac kleurig jasje en een sjaaltje in de kleuren van haar outfit.

Staat altijd verzorgd, en door de verschillende jasjes/vestjes/shirts heeft ze veel verschillende outfits.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 01 september 2012 @ 14:05:

@ Pop: ja :p dat doe ik dus nooit, kijken of het staat bij de rest.

Ik zal je tips onthouden voor als ik in de winkel sta. Maar hoe kies je een felle kleur voor je tas? Ben je daar niet binnen no time op uitgekeken?

Ik hou wel van de kitsch kitchen achtige tassen, of oilily. Beetje dat soort met veel kleuren, waardoor er al snel een kleurtje in de tas zit die ook matcht met je outfit.

Omdat ik de tas niet altijd gebruik raak ik er ook niet snel op uitgekeken. Maar het is natuurlijk wel mijn smaak, als jij het niet mooi vindt: niet doen!
Ik zal eens kijken, ik voel me echt zo'n fashion nitwit.

Ik vind Oililytassen wel leuk, daar heeft m'n moeder er een van. Die is inderdaad echt leuk en fleurt heel veel van haar outfits op.

Alleen ze draagt 'm dus bijna nooit, daarom dacht ik: mssn ben je daar snel op uitgekeken.

Het is gewoon zo lastig dat ik niet zo goed weet wat me staat enzo.

Het is niet dat wat ik draag echt lelijk staat of lelijk is, maar het is gewoon niet zó dat mensen zeggen: 'hé, wat zie jij er leuk uit!'

En dat hoeft ook niet, maar de tijd die het nu kost om een beetje normaal voor de dag te komen is gewoon niet leuk meer :(
ik zou ergens anders mee beginnen als ik jou was, kabouterpuntmuts.

welke beroemdheden vind je goed gekleed ? welke merken vind je mooi ? welke modestijlen spreken je aan ?

als je daar uit bent kun je met je eigen levenswijze in je achterhoofd veel beter bepalen wat je nodig hebt en daar desnoods lijstjes van maken.

maar goed ik ben zelf dan ook echt niet van de trends, ik draag al jaren wat ik zelf mooi vind en mijn garderobe bestaat vooral uit jurken, rokken en vesten in een stijl tussen tuttig, alternatief, vintage / retro en victoriaans, dat zal lang niet iedereen mooi vinden.
Heb je niet een vriendin of zus of zo die er veel kijk op heeft en die je een keer mee kan nemen om te shoppen?

Wat eigenlijk iedereen wel staat, is een rechte spijkerbroek met een shirtje en een colbertje erover. Colbertjes heb je in alle soorten en maten: nette, sportieve, hippe etc. etc. Tegenwoordig ook in elke kleur die je maar kan bedenken. Zo heb ik bijvoorbeeld een zwart, basic jasje, een grijze met motiefje, een glanzend zilvergrijze voor feestjes etc. (maar hij kan ook wel voor "gewoon"), een knalgroene en een donkerblauwe met ronde kraag die wat tuttiger is, maar wel weer leuk te combineren met wat stoers. Ik vind het vooral handig omdat ik nooit leuke zomerjassen kan vinden en ik ze nu ook gewoon als jas aan kan.

En zoals hier al gezegd is, is er voor ieder figuur wel een spijkerbroek te vinden, als je maar goed zoekt en past.

Pop, dat van je collega klinkt eerlijk gezegd een beetje saai. Ik had ook een collega die zich zo kleedde en ze zag er altijd netjes uit en zeker voor op het werk gewoon goed, maar als je andere werkkleding hebt en je draagt dit gewoon thuis, vind ik het wel saai. Altijd maar dezelfde kleuren, zelfde jasjes en vestjes en geen leuke prints oid, ik zou dat persoonlijk niet aanraden aan anderen.
waarom toch die spijkerbroek ?

ik heb 1 skinny jeans, 1 tregging en 1 (nep)leren zwarte strakke broek, dat is het ook wel qua broeken in mijn kast, heb er ook geen behoefte aan meer broeken te kopen.

je kunt prima ook in de winter jurken / rokken dragen, er zijn genoeg maillots, thermopanties en leggings te koop ( ja gedragen in een hogere schoen / laars vind ik een legging helemaal niet storend, zolang ze maar op een dikke panty lijkt, het is ook lekker warm ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven