Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik schrijf graag mee want wil hier ook mee beginnen. Vind het alleen erg lastig om erachter te komen wat je wel en niet mag doen en gebruiken :?:

Ik heb heel droog, pluizig haar (tijdens zwangerschap en nu erna nog erger+haaruitval) ik was het 2x id week, fohn of stijl mijn haar nooit.

Ik wil shampoobars gaan gebruiken zonder al die toevoegingen. Gebruik nu na het wassen natuurlijke olie en 5in1 spray van Morrocan oil.

Hoe werkt deze methode en welke producten gebruiken jullie?
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Ahh! daar ging ik mis met de gel. Had gelezen dat je de gel erin doet en dan niet meer aankomen. Tja, dan is het haar zwaarder en zakt de krul naar onder en wordt het bij mij meer wavey. Denk aan kelly mcgillis uit topgun.

Ben wel wat ongeduldig, dus vind dat de krullen zich maar snel moeten laten zien :-P

Dank je wel voor je uitleg. Heel fijn, want ik google wel maar dan krijg je zoveel info dat ik de draad wat kwijtraak of net niet vind wat ik zoek.
En ook leuk om de verhalen en ervaringen van de andere 'beginners' te lezen.
Alle reacties Link kopieren
DivaMommy94 schreef:
06-08-2019 10:42
Hallo allemaal,

Ik schrijf graag mee want wil hier ook mee beginnen. Vind het alleen erg lastig om erachter te komen wat je wel en niet mag doen en gebruiken :?:

Ik heb heel droog, pluizig haar (tijdens zwangerschap en nu erna nog erger+haaruitval) ik was het 2x id week, fohn of stijl mijn haar nooit.

Ik wil shampoobars gaan gebruiken zonder al die toevoegingen. Gebruik nu na het wassen natuurlijke olie en 5in1 spray van Morrocan oil.

Hoe werkt deze methode en welke producten gebruiken jullie?
Voor die laatste vraag moet je echt even teruglezen. Het hele topic staat al volgeschreven daarover.
Voor de basisbeginselen google je even simpel op "Wat is curly girl" en dan vind je veel geschreven stukken. Ik vind shampoobars zelf tricky omdat er veelal bijenwas of andere spullies in zitten die je er moeilijk uit krijgt. Begin gewoon eenvoudig met een fles-shampoo (in dit topic worden veel voorbeelden genoemd).
Olie op droog en pluizig haar zou ik zelf nooit doen. Begin met vocht, moisturizers, goede conditioners. Olie kan hooguit werken als final touch, op de puntjes.
O ja en kijk op facebook eens bij de groep Curls Cult en word lid.
En echt nog even dit topic doorlezen want anders vallen we in herhaling. Het is nogal uitgebreid allemaal.
very__cherry wijzigde dit bericht op 06-08-2019 10:54
0.94% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en Divamoeder: die Moroccan spray zit dacht ik vol siliconen dus dat is een no go helaas.
Maar ik zoek het voor de zekerheid nog even op.
Heb toch vakantie.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,
Om nou tig pagina's terug te lezen of te googlen en dan zelf samen te vatten..boel werk...🙈

Kan iemand deze methode zeer kort samenvatten? (Als het niet teveel gevraagd is).

Ik heb nl.ook erg dik, krullend en na al het verven zeer droog haar en beetje machteloos want wat ik ook probeer, het blijft droog 🤦‍♀️

Alvast bedankt.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
03-08-2019 17:50
Oh sorry, zal 'm inderdaad even toelichten :)

Curly Girl method is een methode om droog (krullend) haar weer shiny te krijgen. In de eerste plaats kijk je naar je haarproducten. Daar mogen geen siliconen en sulfaten in zitten. Die ingrediënten zijn namelijk funest voor droog haar.

Volgens de methode was je je haar met conditioner en 1 x in de 3 weken/maand met een passende shampoo. Na het wassen gebruik je weer een crème spoeling, maar dan om je haar te voeden en uit te kammen met je vingers. Borstels zijn uit den boze en als je echt een kam moet gebruiken, dan een hele grove kam. Cremespoeling uitspoelen en daarna ga je een (zo doe ik het) leave-in conditioner door je haar doen en daarna opnieuw eventjes met je vingers 'detanglen'. Om je haar te drogen zijn wat manieren. Of je laat het aan de lucht drogen of je gebruikt een T-shirt/hydrofiele doek. Daarmee ga je je haar 'scrunchen'. In je haar knijpen zoals je er krullen in knijpt. Net zo lang er geen vocht meer uit je haar komt. Of (en dat doe ik) je gaat ploppen. Je vouwt op een speciale manier een T-shirt om je haar om zo het maximale wat betreft volume en krullen uit je haar te krijgen.

Maar ik vergeet nog een hoop hoor,het is best uitgebreid :)
Alle reacties Link kopieren
korte samenvatting. (van de eerste pagina van dit topic)
rammie schreef:
06-08-2019 10:56
Hoi iedereen,
Om nou tig pagina's terug te lezen of te googlen en dan zelf samen te vatten..boel werk...🙈

Kan iemand deze methode zeer kort samenvatten? (Als het niet teveel gevraagd is).

Ik heb nl.ook erg dik, krullend en na al het verven zeer droog haar en beetje machteloos want wat ik ook probeer, het blijft droog 🤦‍♀️

Alvast bedankt.

Groetjes!
https://krullenclub.nl/de-cg-methode/
https://www.haarpro.nl/blog/post/wat-is ... gK2lPD_BwE

En als je serieus overweegt om hiermee te beginnen: word lid van the curls cult groep op Facebook en lees daar alle info eens door. Er zijn daar bijv ook bestanden met handige startersets per haartype.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
05-08-2019 12:12
Ik kan je wel op weg helpen!
1. Je koopt Europrofit shampoo bij Kruidvat a 60 ct. Da's de Final Wash.
2. Je koopt een masker bij Kruidvat, want die moet je meteen daarna doen. Sowieso eens per week masker! Bijv Kruidvat Oil & Rescue haarmasker of Andrelon Kokosboost masker.
3. Koop daar meteen een setje CG approved shampoo en conditioner, bijv Petal Fresh Rosemary Mint.

Voor stylingprodukten verwijs ik je naar een goede webwinkel zoals myhairshop.nl
Maar om te starten kun je ook bij Kruidvat evt meenemen Syoss Keratine mousse, Wella New Wave gel (rode tube).

Verder: lezen lezen lezen. Alle stylingprodukten moeten op drijfnat haar aangebracht worden en je knijpt met een tshirt of een microvezel doek het vocht eruit en krullen erin. Diffusen op lauwe stand. Niet aan je haar zutten tot t helemaal droog is.

En dit is nog maar t topje van de ijsberg.
En tot slot: nee, co washen us niet wassen met conditioner, maar met speciaal geschikte was-conditioner :)
Alle reacties Link kopieren
En ja, er is veel informatie, dan valt dit topic nog mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even googlen naar YouTube video's waarin ze de basicdingen uitleggen. Als je dat onder de knie hebt (wat eigenlijk niet zo lastig is) kun je dat naar behoeften steeds verder uitbreiden. Het kan vooral in het begin teveel zijn om te behappen.
Alle reacties Link kopieren
rammie schreef:
06-08-2019 10:56
Hoi iedereen,
Om nou tig pagina's terug te lezen of te googlen en dan zelf samen te vatten..boel werk...🙈

Heel even hoor.... maar ik heb liever dat 1 persoon (Jij dus, want jij wil weten hoe t werkt) even 5 blz leest, dat is zo gebeurd, dan dat we iets waar boeken over vol zijn geschreven en wat voor iedereen weer anders werkt, voor de zesde keer binnen n week samen moeten vatten.
Want die samenvattingen/ basisbeginselen zijn hier al gegeven. In het topic. Zie de quotes hierboven. Wat je dus even moet lezen.
Sorry maar gemakzucht en CG horen niet bij elkaar.
very__cherry wijzigde dit bericht op 06-08-2019 14:49
3.60% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
De curly girl method , nu na 1.5 jaar begin ik het pas echt te begrijpen.

Toen ik begon sloeg ik door en smeerde ik van alles in mijn haar waardoor het echt vettig was. Ik heb periodes gehad waarin mijn haar er écht niet uitzag, ik gigantische haaruitval had en ik mijn haar wel af kon scheren zo wanhopig voelde ik mij. :(

Ik denk dat het belangrijkst van deze methode de basis is. Weten wat voor haartype je hebt en welke producten daarbij horen. Beginnen met alleen shampoo + masker + leave in en steeds weer een beetje toevoegen. Als je meteen van alles aanschaft is het gemakkelijk het overzicht te verliezen. Ik weet nu pas hoe mijn haar op de meeste producten reageert.

Daarnaast zijn er nog veel verschillende technieken hoe je producten moet aanbrengen.. Manes by Mell op youtube was hierin echt een lifesaver voor mij. Voor de geïnteresseerden: https://youtu.be/RrIVP122a5c

Het enige wat ik kan zeggen tegen iedereen die wil beginnen met de methode of er echt even doorheen zit: het komt vanzelf wel, leren door trial and error en veel geduld hebben. :)
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
06-08-2019 10:51
Oh en Divamoeder: die Moroccan spray zit dacht ik vol siliconen dus dat is een no go helaas.
Maar ik zoek het voor de zekerheid nog even op.
Heb toch vakantie.
Noo :-o :cry:
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Ik vat mezelf nog even samen met het motto van RaveMeisje :mrgreen:
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
DivaMommy94 schreef:
06-08-2019 10:42


Gebruik nu na het wassen natuurlijke olie en 5in1 spray van Morrocan oil.

Voorlopig nog geen man overboord hoor, want ik kan dit produkt niet vinden als ik Google :blond:
Heet het echt zo?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
05-08-2019 20:52
Nee :)
top
Wow, die curls cult is echt de bom! Met die bestandjes voor productkeuzes en alle stappen!

Ik denk dat ik lage elasticiteit/hoge porisiteit, fijn en dun haar heb. Met andere woorden een zielig bosje stro :hihi:
Ik zal dus aan de proteine moeten en serieus gaan moeten hydrateren!

Nu ga ik op zoek naar mijn innerlijke Katja, laterssss!!
Goed hè chocho?
Ben vanmiddag in een hairshop geweest, echt de (haar)hemel en ik kan weer even vooruit met producten uitproberen...
SallySpectra* schreef:
06-08-2019 15:58
Goed hè chocho?
Ben vanmiddag in een hairshop geweest, echt de (haar)hemel en ik kan weer even vooruit met producten uitproberen...
Oh, dat klinkt wel heel goed! Dat is een leuk uitje voor als ik een poosje bezig ben en wat meer geleerd heb.
SallySpectra* schreef:
06-08-2019 15:58
Goed hè chocho?
Ben vanmiddag in een hairshop geweest, echt de (haar)hemel en ik kan weer even vooruit met producten uitproberen...
Wat leuk! Ik vind dat altijd zo leuk in de DM drogist in Duitsland. Al die andere producten dan hier bij ons.
Helaas geen echte hairshop in de buurt, alleen wat toko's maar dan staat alles achter de toonbank. Nou ja, dan maar online bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Noooo, de Europrofit shampoo is gewoon uitverkocht bij mijn kruidvat! :cry:
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meer shampoos die voldoen als final wash🙂 Kruidvat baby shampoo kan ook!
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
06-08-2019 16:42
Er zijn meer shampoos die voldoen als final wash🙂 Kruidvat baby shampoo kan ook!
Ohh fijn dank je!! Kan ik toch vanavond nog beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
05-08-2019 18:05
Ik wil wel helpen!
Qua Kruidvat, adviseer ik meestal de Petal Fresh, Rosemary/ Mint. Die is erg okee en doet het ook goed in mijn refresh- waterspray (1 deel conditioner, 2 delen water).

Ik probeer het nog wat bij te benen, maar raak toch verstrikt in styling, co-wash en dergelijke.

Stel ik koop die shampoo van 60 cent bij het kruitvat samen met dat masker. Gebruik ik dat dan 1x per week? Of die shampoo nooit weer, alleen de allereerste keer? En als ik sowieso maar 1x per week m'n haar was, ben ik dan met wassen en masker klaar? Zonder styling, wat ik dus sowieso al nooit doe (want allergisch, ik ben diegene van de douchegel, waarvan ik ook wel snap dat dat niet cg is, maar het geeft wel betere resultaten dan alle producten die ik de afgelopen jaren gebruikte én ik krijg er geen uitslag van)
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven