Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en Volwassen deel 5

14-04-2016 12:32 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 zat vol. Dus we gaan gauw verder in deel 5 van het beugelkletstopic.

Hier kunnen alle stoere vrouwen (mannen zijn ook welkom hoor!) met een beugel (of bijna-beugel-bekkies) zich verzamelen en mee kletsen over het leed dat beugels heet.



Veel van ons zijn/worden geopereerd aan hun mond (kaakoperatie(s)) i.c.m. het dragen van een beugel. Dus daarover mag je natuurlijk ook mee kletsen!



Sinds kort is er ook een Facebook-pagina voor Beugels en Volwassenen van het Viva Forum. Hier delen we foto's!



Deel 4 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, valt mee qua tijd! Operatie zie ik wel tegenop hoor, maar de orthodontist liet er geen twijfel over bestaan: zonder operatie, behandel ik je niet. Toch ook wel goed die duidelijkheid. Hoop heel erg voor jou dat het lukt zonder! Orthodontist zou dat niet als optie aangeven als dat echt mogelijk is denk ik, dus dat geeft goede hoop!
Alle reacties Link kopieren
Nee precies! Hier dacht de tandarts wel dat het een operatie moest worden! Bij de intake met de ortho was het eerste wat ik vroeg ook of ze aan een operatie dacht!

En toen zei ze meteen al dat ze er van uitging dat het wel zonder kon! Maar pas naar het happen en alle foto's kon ze het echt zeggen. En toen zei ze we gaan het proberen omdat er een grote kans was dat het zo likken zonder! Al moest ik er wel rekening mee houden dat een operatie toch nog nodig zou zijn!

Maar heb zoiets we zien het dan wel. Het gaat nu al zo goed dus heb er vertrouwen in!



Snap dat je tegen de operatie opziet mijn leek het herstel heel lastig vooral met de zorg voor me kids! En met een man die veel is voor werk enzo! Maar we slepen je er tegen die tijd online doorheen????
Alle reacties Link kopieren
Fijn zeg dat de kans dus groot is dat het zonder operatie lukt! We duimen er voor!

Ik zit er ook beetje mee qua Werk: zware baan en kan echt niet zomaar paar weken wegblijven. Naja, we zien het wel! Dank in ieder geval voor de steun alvast ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi allemaal,



Vandaag vanuit google hier op deze topic terecht gekomen. Ook inmiddels ben ik sinds 22 april aan het beugelen (slotjes beugel) & dat op mijn 27ste, vandaag was de dag dat ook beneden de beugel geplaatst werd, wat een ramp zeg!! Kwam vorig jaar bij de ortho terecht doordat ik een flinke overbeet heb ook staan mijn tanden flink scheef door te weinig ruimte.

Ik krijg dus een traject van ongeveer 2 jaar, anderhalf jaar voor beugelen, kaak operatie (beide kaken) en een half jaar na beugelen.. Ik weet nou niet waar ik het meest tegen op kijk?! Inmiddels 4 kiezen minder, onder en boven beugel..

Ik las terug dat sommige al een controle hebben na 4 weken, hoorde vandaag bij de ortho dat ik over 9 weken terug kon komen..



Wens iedereen veel succes met de beugel traject, dat we allen maar een stralende glimlach krijgen na onze traject
Alle reacties Link kopieren
@stephje345. Welkom hier! De periode tot de volgende controle verschilt inderdaad nogal per praktijk, is 9 weken standaard of heeft dit wellicht met de vakantie te maken? Ik zag bij je bericht op facebook een plaatsnaam staan en dacht dat je wellicht dezelfde orthodontist als ik zou hebben maar daar is 9 weken toch ook wel erg lang. Daarnaast heb je bijna eenzelfde traject als ik en verwacht ik dat je ook dezelfde kaakchirurg zal hebben. Zijn jouw kiezen door de kaakchirurg getrokken of door je eigen tandarts?
Alle reacties Link kopieren
@OnsEl, dankjewel!

Waarschijnlijk heeft het inderdaad met de vakantie te maken, de vorige controle was na 6 weken.. Mijn orthodontist zit in Tilburg noord, ik weet dus niet of jij de zelfde hebt. Hoe mijn kaakchirurg heet, ik heb geen flauw idee meer haha, weet dat er volgend jaar weer een afspraak staat voor meerdere informatie etc.. Ik heb mijn kiezen bij mijn eigen tandarts laten trekken, wat trouwens wel echt een mega ramp was! Volgens hem staat er nog 2 verstandkiezen op het lijstje wat de kaakchirurg gaat doen, ook heb ik een horizontale kies in mijn tandvlees zitten wat ook tijdens de operatie verwijderd gaat worden.. Zit jou kaakchirurg ook in het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg?



Net na het typen van deze bericht nog snel even opgezocht, mijn kaakchirurg heet: E. Nout
Alle reacties Link kopieren
@Stephje345. Wel dezelfde orthodontist (OrthoTilburg) maar niet dezelfde arts (wel zelfde ziekenhuis, ik heb van Veen). Dan is het inderdaad vanwege de vakantie dat je nu 9 weken moet wachten. Gelukkig vroeg hij zelf of ik nog bij hem op controle wilde, want dat moest dan voor de 22e. Bij mij zijn er ook 4 kiezen getrokken en dit heb ik door mijn kaakchirurg laten doen, ik heb alleen last gehad van veel pijn gedurende een weekje. Ik heb ook 2 verstandskiezen die er tijdens de operatie door de chirurg eruit gehaald worden, gelukkig maar! Dan heb je niet nog een extra ingreep. Verder ook 2 jaar, waarvan 1,5 beugelen, operatie en dan weer beugelen.
Alle reacties Link kopieren
@OnsEl. Dan heb je inderdaad bijna het zelfde traject die je door moeten lopen als mij. Ik moet ook 1.5 jaar (al denkt de kaakchirurg aan 1 jaar) voor beugelen, heb nu alleen de slotjes beugel en moet nog een tpa beugel krijgen (boventanden zijn te smal). Operatie en dan nog een half jaar na beugelen.. De operatie zelf geeft me wel echt de schrik, hoopte dat alleen de onderkaak hoefde maar helaas dus beide.. Hoe lang ben je al bezig en schiet het voor je gevoel al een beetje op?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben sinds het ontstaan v/d Facebookgroep bijna niet meer hier te vinden, haha! Maar nu toch maar even bij gelezen. Grappig dat jullie dezelfde ortho hebben @OnsEl en @stephje345. Mijn controles zijn normaliter om de 6 weken, maar het is het afgelopen jaar vaker voorgekomen dat ik elke 3/4 weken bij de ortho zat dan om die 6 weken haha! Zo vaak een slotje los, draadje te lang etc. Ik heb nu donderdag weer controle en dan zijn ze een paar weken dicht i.v.m. vakantie ook. Hopelijk blijven m'n slotjes dan even zitten (klopt af!) is nu een paar weken geleden dat de laatste los kwam.



@Lola en @Lynn bij jullie leuk dat jullie traject ong. gelijk loopt. Doordat jullie namen allebei met de L beginnen en eindigen op 89 moet ik steeds goed kijken wie wat zegt. Haha! Tijd voor een avatar misschien? Moet ik zelf ook nog doen hoor



Ik heb verder geen nieuws. Zie de laatste twee maanden echt geen veranderingen en de ortho had het in juni zelfs pas over opereren in november/december, omdat 'ie nu nog niet tevreden was over onder. Heb ervoor gekozen om na de zomer een studie te gaan doen en zie wel hoe het allemaal loopt. Had geen zin om nog een jaar met die studie te wachten alleen voor die operatie.



Ik laat jullie na donderdag wel even weten of er verder nog nieuws is!



Groetjes,
Alle reacties Link kopieren
@ JanneM, goede suggestie! Meteen maar wat mee gedaan .

Wat vervelend dat het nog zo onduidelijk is over de operatie. Ik geef je groot gelijk hoor dat je gewoon met de opleiding begint! Wat voor opleiding is het? Veel succes! Mooi dat slotjes laatste tijd beter blijven zitten. Ik heb tot nu toe nog geen problemen (klopt ook af!).



@onsEl en Stefje: leuk dat jullie orthodontist delen! Kunnen jullie elkaar beetje waarschuwen als het humeur te wensen over laat ;)



Ik krijg vrijdag onderbeugel. Lijkt erg lang geleden dat boven werd geplaatst, maar nog geen drie maanden. Toch blij dat het vanaf vrijdag compleet is en we echt naar operatie kunnen toewerken!



Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
@janneM oh balen van die los latende slotjes! Hier de eerste maand gehad werd s'ochtends wakker denk oh wat voelt me voortand raar slotje los. Kon gelukkig meteen de zelfde ochtend langs! Kwam bij mij door de druk van me hoektand!

Zou morgen even een avatar plaatsen????

Wat voor studie ga je doen?



@lala89 oh spannend hoor je onderbeugel! Hier nog lang niet aan de beurt ervoor maja ene kant fijn omdat er niet veel gebeuren moet, maar zie ook graag veranderen onder haha





Hier volgende week weer controle best zin in krijg dan me laatste slotje boven!

De laatste week veranderd er weer veel! Soms sta in gewoon verbaasd in de spiegel te kijken. Maar voel me er wel steeds beter bij!





Hier
Alle reacties Link kopieren
@Lynn: dat is ook mooie mijlpaal, laatste slotje boven. Hopelijk draait die tand net zo vlot succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoop ik ook! Alleen dag erna een Barbeque dus duim echt dat ik niet heel veel pijn heb maja heb een voorraadje paracetamols! Maar wilde niet later plannen, me man zei ook had het een week later gedaan! Maja toen ik hoorde dat het slotje erop mocht had ik zoiets dan ook meteen over 4 weken haha
Alle reacties Link kopieren
@JanneM. Ik zou ook lekker die opleiding gaan doen! Ik ga m'n leven niet 'on hold' zetten voor de operatie, sommige dingen kunnen wel wachten maar sommige dingen gaan gewoon door. Wel balen dat de ortho eraan denkt om de operatie later plaats te laten vinden, ben benieuwd wat hij morgen zegt.



@Lala89. Fijn dat je nu een ava hebt, geeft mij ook meer duidelijkheid ( want ik herken wat Janne zegt)



Vandaag bij de ortho geweest, hij stond me zelfs op te wachten bij de stoel! Niet 10 minuten rondkijken terwijl je wacht op de ortho maar gewoon meteen gecontroleerd. Zo'n snelle afspraak heb ik nog nooit gehad, haha! Hij kent mij ondertussen ook goed en we hadden het er weer over dat ik zo weinig geduld heb. Hij verzekerde mij dat het echt de goede kant op gaat en dat voor het mooiste resultaat straks je nu geduld moet hebben. Dus ik ga er maar vanuit dat het 1.5 jaar duurt voordat de operatie plaatsvind (en om het maar positief te bekijken: ik ben nu op de helft). Maar mijn volgende afspraak is pas over 9/10 weken ivm zomersluiting. Dacht ik daar in eerste instantie goed mee weg te komen door nu te gaan, maar helaas!



Ik merk wel dat hoe vaker ik bij de ortho ben geweest, hoe minder lang ik last heb van zere tanden. Dus wie weet @lynn1989, valt het volgende week wel mee. Laten we het hopen
Alle reacties Link kopieren
@ OnsEl, mooi dat je het ook handig vindt. Als ik me gerealiseerd had dat het onhandig was, had ik het al eerder gedaan hoor ;)



Wat fijn zeg die vlotte afspraak! Bij jou doet de ortho zelf de controles? Bij ons assistentes, soms loopt de ortho langs, maar niet altijd (wel bij plaatsen enzo natuurlijk). Wat goed dat je zo de tijd neemt... Kan ik nog wat van leren ;)

Toch ook wel fijn, een zomervakantie voor je tanden ;).



@ Lynn: groot gelijk hoor met de bbq. Gaat vast helemaal lukken, zeker met paracetamol!



Ik weet niet of anderen dit weten, maar vond het zelf wel nuttig: als je een beugel hebt is paracetamol echt veel beter dan ibuprofen of diclofenac: die laatste twee horen tot NSAIDs en die remmen de orthodontische beweging van je tanden!

Raar hè, maar zijn echt publicaties over (zit in de medische hoek, dus uitgezocht of het echt wel klopt). Het mechanisme is zelfs best logisch: NSAIDs remmen een stofje wat een rol heeft bij het 'omvormen' van het bot (via afbreken en opbouwen). Sinds ik dit weet, pak ik toch een paracetamol, waar ik anders een ibuprofen had genomen. Hoop dat jullie er ook wat aan hebben!
Alle reacties Link kopieren
En ja hoor heb weer de pech een slotje los ! Tijdens het tandenpoetsen viel die zo uit me mond! Ze hadden liever dat ik meteen kwam!

Maar vandaag en morgen lukte me echt niet!

En maandag de kids vakantie en me man komt woensdag pas! Dus mocht tot vrijdag me normale afspraak af wachten! Flink balen lijkt wel of me kies er uit valt zo los voelt het! Maar omdat me draad toch nog goed zat en het slotje de laatste in rij was kon het niet veel kwaad! Nou we hopen het maar
Alle reacties Link kopieren
@Lynn1989. Balen! Ik heb het nu 1 keer meegemaakt (ook met de achterste) en ik mocht volgens de telefoniste dat gerust laten zitten tot de volgende controle (4 weken). Het zal dus wellicht niet veel uitmaken, maar dat wilde ik zelf destijds niet omdat het blokje nog aan een stiek vastzat en lekker in mijn mond irriteerde.



@lala89. Dat van diclofenac en ibuprofen wist ik niet. Nu pak ik vaak wel een paracetamol maar toevallig van het weekend door mijn rug gegaan en nu aan de diclofenac. Daar zal ik langzaam eens mee stoppen, aangezien ik al zo'n ongeduld ben, haha.

Bij ons doen de assistentes eigenlijk alles, eruit en erin. De orthodontist komt langs voor de controle en beslist welke draad, welke stiekjes, etc geplaatst moeten worden. Maar met 5 mensen tegelijk moet je wel eens op de ortho wachten. Gisteren dus gelukkig niet



Ik heb trouwens weer veel pijn aan mijn tanden! Vannacht bijna niet geslapen en de paracetamolletjes doen vrij weinig. En dat had ik niet verwacht omdat de vorige keer de pijn heel erg mee viel. Helaas!
Alle reacties Link kopieren
Oke nee hier is die echt helemaal los viel zo uit me mond!

Dit is de tweede keer dat er een slotje los is.

Vorige keer op mijn voortand maar die zat dan nog aan me draad vast en voelde heel apart dus toen wel meteen laten vast plakken! En dat moest toen ook want bij voortanden scheen het wel zo snel mogelijk weer geplakt te moeten worden

Maar moet er 40 minuten voor rijden en dat lukt me vandaag en morgen niet qua planning! Behalve dat het apart voelt en me draad nu wel prikt is het te doen! En maar hopen omdat me draad nog goed zit het echt niet veel uitmaakt
Alle reacties Link kopieren
Vervelend van jullie pijn!! Leef mee.



Hoe komt het bij jullie dat de blokjes eruit vallen? Door bepaalde dingen gegeten? Of zomaar? ( evt kracht van eigen kaak) .

Het is mij namelijk nog niet *afkloppen*. overkomen.



Hebben jullie soms ook niet het gevoel dat je gewoon heel even, heeeeel even.. die beugel eruit wil halen.

Ben er goed aan gewend, dat wel. Maar soms wou ik dat het een bitje was die ik er even kon uithalen.
Alle reacties Link kopieren
@ Lynn: balen zeg! Kan me voorstellen dat het vervelend is! Bericht van OnsEl klinkt wel gunstig, dus valt vast mee...



@ OnsEl: lijkt me handig inderdaad om dan af te bouwen. Dat ongeduld ken ik helemaal. Hopelijk gaat het nu ook al wat beter met je rug? Vervelend dat je veel pijn hebt nu.. Hopelijk snel minder! Vanaf morgen doe ik gezellig met je mee, iets met gedeelde smart ;)



@ Doorenroosje: eens, voel ik ook soms hoor.. Maar we houden vol voor mooi resultaat!
Alle reacties Link kopieren
@doornroosje bij mij door de druk! Eerste keer werd ik wakker s'ochtends en zat er eentje los en nu met poetsen! Maar heb wel veel druk op me kiezen de laatste dagen door eten kan het niet want eet geen harde dingen! Al zou ik willen lukt dat met die pijnlijke kiezen geeneens!

Nee me beugel eruit willen halen dat gevoel heb ik niet meer!' in begin wel gehad! Maar nu heb ik dat gevoel totaal niet meer. Zoals nu met het slotje het voelt heel apart! En baal ik eigenlijk dat ik niet meteen vandaag kan!
Alle reacties Link kopieren
@ Lynn: gaat het nog met de losse bracket? Hoop het!



Nou, onderkant zit er ook in hoor. Helaas met twee ophogingen op mijn kleine kiezen ivm afbijten anders. Boven nieuwe draad gekregen, dus helemaal bingo ;)

Vorige keer duurde het wat langer voor ik last kreeg, maar met de lunch was het al niet goed. Belooft veel goeds.





Heb trouwens bij de onderkant twee ringen om mijn kiezen, terwijl ik die boven niet heb. Schijnt nog steviger te zijn dan slotjes.. Hebben jullie die ook? Misschien ook iets te maken met operatie die moet komen.

Qua tijd deed orthodontist vandaag voor eerst uitspraak: hij gaat er niet vanuit dat december gaat lukken, maar kan dus meevallen ;).
Dames, ik heb een tijdje vanwege drukte en andere issues niet meegeschreven. Ik ben een jaar verder en de ortho vond het er goed uit zien en wilt afronden. Ik ben het hier helaas niet mee eens en overweeg een second opinion en overstap, indien mogelijk. Heb zitten dubben om mijn probleem hier meer te zetten, gezien ik al even niet van mij heb laat lezen. Ik vroeg mij af of jullie iets meer weten over het het verplaatsen van de mediaanlijn en de overbeet van de bovenkaak? Deze twee van de drie punten, zijn bij het begin en tussendoor elke keer besproken. Echter is er aan de eerste punt niks gedaan en de tweede ietswat, maar niet veel. Ik voel mij belazerd nu de ortho vertelde dat deze niets meer kan doen. Terwijl dit de afgelopen periode geen probleem was en het geregeld zou worden. Ik kan nu niets aantonen, gezien alles mondeling besproken was en de ortho dit (schijnbaar) niet vermeld heeft. Ik baal want betaal dit uit eigen zak, maar wil eerst meer weten voordat ik mijn afspraak heb voor een second opinion. Wie weet er meer hierover. Meer info: De overbeet is onder behandeling dmv elastiekjes, gezien deze minder als vijf mm is. Operatie was hierdoor niet nodig. Bij mijn staan de tanden niet recht naar beneden maar schuin, zeg maar. Mediaanlijn zit duidelijk zichtbaar niet symetrisch ten op zich te van mijn gezicht. Bij lachen en praten zie je dit ook duidelijk. ook lijkt de neus Hierdoor schuin te staan. Dit zou ook door middel van elastiekjes verholpen worden. Echter niet gebeurd. Baal dus als een stekker.
Alle reacties Link kopieren
@ vivagirl: jeetje wat vervelend zeg! Snap dat dat uit de lucht komt vallen, zeker als eerst mondeling verteld werd dat het wel kon...jammer dat je dat niet op schrift hebt, maar niks aan te doen.

Wat geeft hij als reden dat er niet meer te verbeteren is? Er zitten misschien inderdaad gewoon grenzen aan, maar dat had hij vooraf moeten zeggen. Second opinion zou ik sowieso doen, met de beugel nog in uiteraard. Als die zegt dat er ook niks aan te doen is, dan is dat misschien gewoon zo. Hopelijk ziet de andere ortho tuurlijk wel mogelijkheden!



Ik weet dat iemand hier ook een keer gepost heeft over het verplaatsen middenlijn en niet tevreden zijn met het eindresultaat. Weet alleen niet meer wie dat was, zou je even terug kunnen zoeken. Veel succes!
@lala89

Ortho vertelde dat het wel mogelijk was om de mediaanlijn te verplaatsen, maar dat deze er niet aan ging beginnen in zijn praktijk, gezien deze het onzin vind. Hetzelfde voor mijn overbeet. Met andere woorden, ik moest niet piepen en gewoon accepteren. Hier was ik het niet mee eens. Als het vanaf het begin gezegd had dat het wel kan, maar het niet doet of lukt vanwege welke reden dan ook. Had ik op zoek gegaan naar een ortho die het wel doet. Als deze mij ook verteld dat het echt niet kan door de stand van mijn tanden, dan accepteer ik dat gewoon. Echter kreeg ik deze indruk dus niet. Ik kan mij natuurlijk vergissen. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Mijn beugel blijft erin totdat ik het ook van een ander hoor. Ben ook al oude topics aan het doorspitten en zag dat Lotte35 en claudia4life volgens mij wel meer kunnen vertellen. Hoop dat zij ook meelezen.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 16-07-2016 12:49
Reden: .
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven