Mode & Beauty alle pijlers

beugel op latere leeftijd

22-08-2007 14:11 1357 berichten
Alle reacties Link kopieren
sinds de nieuwe vivasite ben ik het oude topic kwijt, dus plaats ik maar een nieuwe...

Na lang twijfelen is gisteren mijn beugel erin gegaan.(op 38 jarige leeftijd) Keramische slotjes boven en de gewone beneden. Tot nu toe valt het me erg mee. Alleen als je breeduit gelachen hebt, moet je echt je bovenlip over de slotjes schuiven, anders blijft ie hangen.....!

Maar dat zal wel wennen.

Nu krijg ik volgende week elastiekjes en draad en dan begint het echte werk natuurlijk pas.

Alleen schrok ik er van, dat ik een metalen draad door mijn witte slotjes krijg. Ik had in mijn gedachten dat we in het laatste gesprek gesproken hadden over een onzichtbare, witte draad.

Anders zijn die witte slotjes toch onzin, dan is het met zo'n draad nog opvallend! Maar de assistentes zeiden dat ze alleen met metalen draden werken. Hier baal ik wel van. Ik zie op verschillende sites dat ze ook witte draden gebruiken. Kan ik dat dan niet gewoon krijgen? Bovendien staan mijn tanden zo scheef bovenaan dat die metalen draad er echt zigzaggend doorheen moet, geen gezicht toch?

Wat denken jullie ervan?
Hoi,

Ivm nikkelallergie heb ik op mijn 13e een slotjes beugel van fyber(?)glas gehad. Dit waren witte slotjes die vrijwel onzichtbaar waren... Hierdoorheen kreeg ik een metalen draad die gecoat was met wit plastic. Hierdoor zag je de draad ook nauwelijks en had ik dus geen last van het metaal... Zou het gewoon eisen als ik jou was. Anders had je net zo goed een normale beugel kunnen nemen...

Ik heb overigens afgelopen september (op mijn 22e) opnieuw een beugel genomen omdat op mijn 13e de nabehandeling niet goed was. Dit keer een normale metalen omdat de allergie over is. In het begin kronkelde de draad door de slotjes, zag er inderdaad niet uit! Maar dat is binnen no-time over. De tanden worden heel snel rechtgetrokken, naar boven en beneden, het hoogteverschil zeg maar. De mooie boog die je in je tanden zou moeten krijgen, dat duurt veel langer...

Als ik jou was zou ik ook ff vragen naar de elastiekjes. Veel elastiekjes verkleuren namelijk geel door eten en drinken (thee, jus d'orange etc.) en om elk slotje krijg je strax een elastiekje. Heb je mooie witte slotjes met een geel randje eromheen, dan lijkt het dus net of je hele gele tanden hebt (jaja zo heb ik er dus een jaar bijgelopen ).

Succes!!

groetjes
.
hoi allemaal,

ik was ook al een hele week aan het zoeken naar dit topic.

heb het nu maar meteen aan mijn favorieten toegevoegd.

ik ben 47 en heb in juni mijn beugel gekregen.

vorige week een nieuwe draad erin, en in september krijg ik ook mijn onderbeugel.

over 2 jaar krijg ik een operatie aan mijn onderkaak, die wordt ahw. verlengd.

de namen die ik nu hier zie kende ik nog niet.

de namen die in het "oude topic" meededen heb ik hier nog niet gezien.

@ ingrid6; ik heb ook heel lang getwijfeld, mijn oudste zoon is inmiddels klaar met zijn beugel, en mijn andere zoon bijna (hoop ik voor hem).

ik zat het meeste tegen die operatie aan te hikken (ik wist dat dat moest), maar eerst zou ook de bovenkaak geopereerd moeten worden, en dat hoeft nu niet meer; vorig jaar zag ik een kennis me een beugel, en was stomverbaasd dat dat nog kon op deze leeftijd. affijn, ikke naar de ortho, afspraak gemaakt, uitgebreid gesprek gehad, en toen dacht ik; nu of nooit.........

tot "klets", en de groeten
Heb op mijn 14e een beugel gehad, die er een jaar had moeten inzitten zo'n slotjes beugel.. maar hij heeft er maar 4 mnd ingezeten, toen vonden ze het wel best..

Nouja dat spleetje kwam al gauw weer terug bij mijn voortanden, want daar ging het me om..

En nu heb ik afgelopen jaar heb ik opnieuw beugel aangevraagd , gelukkig kon een deel vergoed worden, dus dat heb ik gedaan.. En nu heb ik die beugel jaartje gehad, en na die tijd zo'n hoe noem je dat, beugel achtig iets erachter zeg maar, hoe noem je dat, ben het allemaal helemaal kwijt op dit moment

* heb epilepsie aanval achter de rug paar uurtjes terug, en nog btje in de war, en soms kom ik dus niet helemaal uit mijn woorden .. excuses.. *

Maargoed ja dat werkt dus prima.. wel blij dat ik voor een 2e keer weer beugel heb genomen..
nou, de draad zit erin en werkelijk: geen gezicht, het zigzagt dwars door mijn witte slotjes heen en ik voel me echt enorm geremd als ik nu mijn tanden bloot moet lachen. Dit wordt echt afzien voor me! Ik ben toch al zo onzeker...

Maar tegelijkertijd ben ik nog steeds trots op mezelf dat ik het gedurfd heb en weet ik waar ik het voor doe. Dus spijt? Dat niet.

Maar ik hoop wel dat de tijd heeeel vlug gaat en dat het een beetje went!

Maar een ander vraagje: De assistente heeft vanmiddag banden om mijn kiezen geplaatst en de draad getrokken. Tussendoor vroeg ze nog terwijl ze in een bak graaide: welke kleur wil je? Ik koos voor witte en nam aan dat ze elastiekjes bedoelde. Maar: ik zie echt nergens elastiekjes, ook niet aan die haakjes van de slotjes op mijn hoektanden. Is ze dat nou gewoon vergeten of heeft ze ze onzichtbaar ergens verborgen...?Tja, misschien een stomme vraag, maar als het zonder elastiekjes niet helpt, ben ik straks 4 weken voor niks bezig!!
@ingrid6

volgens mij zat jij ook op het "oude forum".

en was je verschrikkelijk aan het twijfelen, of je ja of nee aan de beugel zou gaan??

werk jij in het onderwijs??

GOED DAT JE ER TOCH AAN BEGONNEN BENT!!

Vorige week zat ik bij mijn ortho in de stoel en hij vroeg of ik nog reakties had gehad?? Ik zei eigenlijk niet, en trouwens: schijt aan...

en toen gaf hij mij een schouderklopje.

Ik heb er idd. schijt aan wat anderen ervan denken/vinden; en dat sterkt me alleen maar in mijn weten dat ik de goeie beslissing heb genomen!!!

succes en tot "klets"

melly59
ja, dat was ik inderdaad. Errug getwijfeld en zelfs in maart de afspraak naar augustus verzet, maar nu zit ie dan toch erin. Ik voel me er nog erg onzeker over, maar daar moet ik nog even doorheen. Heel veel mensen hebben het nog niet gezien. Volgende week begint school weer en daar zie ik het meest tegenop. Al die ouders, die dan opmerkingen zullen maken en zo....

Maar ik hoop dat dat na een week of zo over is.

trouwens, die elastiekjes heb ik nu wel ontdekt, die zitten gewoon heel strak om de slotjes heen!
@ ingrid6

kind, denk je nou echt dat mensen daar iets van zeggen??

als jij iemand tegenkomt met een beugel, wat zou je dan zeggen?? iemand die jou kent en weet dat je eraan getwijfeld hebt zal je alleen maar bemoedigen. en hoe oud zijn je kinderen in de klas??

ik heb tot nu toe nog maar een (halve!) opmerking gehad; op vakantie in de supermarkt liep een klein kind met haar moeder en dat kind was naar mij aan het kijken, en toen hoorde ik: "maman, la madame ....." en toen werd ze de mond gesnoerd.. hahahaha.

maar kennissen die ik tegenkom zien het natuurlijk wel, maar zeggen er nix van, vind ik eigenlijk ook wel gek.

maarja, als ik iemand tegenkom die bv. erg dik is, zeg ik toch ook niet: gossie, jij bent dik...........

nee hoor, kind je zit je alleen maar zorgen te maken voor wat??

denk aan je nachtrust!!

succes!!!!!

(en ik vind het zo goed van je dat je hebt doorgezet!!)

melly59

o, en die draad, joh, je ziet het zelf altijd erger dan een ander.

en het is maar tijdelijk !!
het gaat al elke dag beter, ik wen er nu zelf al een klein beetje aan.

Wel lastig met eten en ik heb echt veel van die was nodig om me niet te prikken aan al dat ijzer in mijn mond.

Het ergste vind ik nog die uitstekende dingetjes aan de binnenkant van mijn bovenkaak. Daar schuurt mijn tong steeds tegen. Maar die was helpt echt super!
Hoi Ingrid & Melly. Ik ben 43 jaar en heb sinds afgelopen mei witte brackets boven & onder. Het draadje is bij mij ook metaalkleurig. In het begin zat het draadje bij mij ook schots & scheef, maar dat trekt heel snel recht. Verder gewoon niks van anderen aantrekken. Je zult zien dat bijna niemand er iets van zegt. Bij mij was het 'heb jij een beugel?!' Ja, inderdaad, ik heb een beugel! Bij mijn orthodondist is ruim 30% van de patienten 'volwassen'. Het is dus echt niet zo ongewoon!

Prognose is dat het anderhalf jaar gaat duren voordat het gevaarte eruit mag. goed poetsen blijf ik lastig vinden - het best werkt bij mij de electrische tandenborstel. Verder gebruik ik regelmatig tandenstokers & ragertjes om de boel een beetje netjes te houden. Superfloss gaat ook goed, alleen heb ik nu boven al een enorme spleet tussen mijn twee voortanden. Die stonden nl. over elkaar heengeschoven en staan nu naast elkaar met de spleet tot gevolg. In september weer terug voor nieuwe draden. Ik hoop dat de boel dan ook al een beetje wordt bijgeslepen. Je ziet niet echt verschil in lengte tussen de verschillende tanden.

Weet iemand misschien hoe ze dit oplossen?

Veel succes, hou vol, het is het waard!

Groetjes, C.
quote:melly59 schreef op 29 augustus 2007 @ 13:23:

@ ingrid6

ik heb tot nu toe nog maar een (halve!) opmerking gehad; op vakantie in de supermarkt liep een klein kind met haar moeder en dat kind was naar mij aan het kijken, en toen hoorde ik: "maman, la madame ....." en toen werd ze de mond gesnoerd.. hahahaha.

maar kennissen die ik tegenkom zien het natuurlijk wel, maar zeggen er nix van, vind ik eigenlijk ook wel gek.

ik lach altijd naar een bepaalde catechorie kindertjes , zie je die oogjes glimmen , een handje uitreiken , de mondhoekjes omhoog ... terwijl moeder druk bezig is met boodschappen afrekenen en inpakken....

ik vind dat leuk !!
hoi yamuna,

blij dat je ons ook weer gevonden hebt!

ik mis nog evian, dansen, en watmoetikdoen, o, en elisabeth1979 geloofik.

maarja

ik ben allang blij dat ingrid6 een nieuw topic geopend heeft!!

en af en toe, idd. zie je zo van die lekkere kindertjes in de buggy; met van die lekkere spekarmpjes en -billen, en die zitten je zo aan te kijken, en dan MOET je gewoon glimlachen..........

en dan lachen ze terug......... en dan denk je terug aan de tijd dat je zelf met zulke buggies voor de kassa stond.......................

affijn

lang geleden, en voorbij......

is er voor jou al zicht op "einde behandeling" ??

jij moest heel lang beugelen, dat weet ik nog wel.

en met je werk, kun je alweer een beetje fatsoenlijk praten??

tot klets,

melly59
Hallo allemaal, ben ik ook weer! Tsja, reacties van anderen op je beugel (ben 42). De meesten reageren heel positief. Alleen toen ik onlangs op vakantie was in het buitenland kreeg ik wel een aantal reacties van mensen dat ze het raar vonden en dat een beugel alleen iets voor kinderen is. Lekker laten kletsen dus. Ik heb trouwens zowel onder als boven witte slotjes, witte draad. Sinds vorige week heb ik ook elastieken van onder naar bovenkaak. Volgens de ortho gaat het als een speer. Hij denkt dat m'n kaakoperatie in maart kan plaatsvinden. (heb m'n beugel onder sinds februari en boven sinds april). Daar kijk in nog steeds niet naar uit, maar ja, enige manier voor stabiliteit op langere termijn en ook de enige om (helemaal) van m'n overbeet af te komen!

@ Charmaine: kom jij toevallig ook bij een ortho in Leiden?
@ nazanine

ja jou heb ik dus ook gemist, welkom terug!!

ik denk dat een heleboel van ons veel moeite hebben gehad om het topic terug te vinden.

maar we gaan weer gewoon door!

die elastieken van onder naar bovenkaak krijg ik ook, maar ik weet nog niet wanneer. (dat zal de ortho vast wel verteld hebben, maar bla bla bla....)

ik heb laatst toevallig in een winkel iemand ontmoet die zeer binnenkort dezelfde operatie gaat krijgen als ik over 2 jaar... onderkaak "verlengen" dus.... zij had nu ook die elastieken.

was wel leuk, daar ga ik dus over een paar weken nog eens kijken (niet kopen !!;-)) om te zien/horen hoe het ermee gaat!

maar het "zetten" gaat idd. sneller dan ik had verwacht...

en volgens mijn ortho ga ik in november/december echt wezenlijk verschil zien (dan zal hij ook wel weer een tussenfoto maken denk ik...)

@ingrid6: mijn tong is al een paar keer "kapot" geweest, idd. van die ringetjes, je zit daar toch telkens tegenaan.

voordeel van de beugel is wel dat ik niet zoveel meer snoep, sommige dingen kan ik echt niet meer kauwen, chips bv.......

toastjes zijn ook een ramp, het beleg minder......... )

nou, tot zover, en tot klets

groetjes
Hallo allemaal! Ik had problemen met inloggen onder mijn Evian nick dus heet ik nu maar zo.

Ik krijg eigenlijk weinig reacties op mijn beugel. De reacties die ik krijg zijn positief.

Ik heb ook sinds 2 weken elastieken van boven naar onder. Over 3 weken vertrek in 6 maanden naar het buitenland, maar ik kom nog 1 keertje terug om mijn beugel strakker te laten zetten. Dan zou de behandeling weinig vertraging oplopen.

Tot klets!
Hoi Hoi,

Ik krijg een beugel en nu heeft de orthodontist het over een slotjesbeugel gehad, en omdat ik al ouder ben zij hij dat hij er ook wel doorzichtige slotjes in kon zetten. Wie heeft hier ervaring mee??? en krijg je er ook geen schade van op je glazuur?

Groetjes.
Hoi @ nazanine - mijn ortho zit in Amersfoort.

voor Rob21; ik heb geen ervaring met doorzichtige slotjes, die van mij zijn wit, zoals bij de meesten hier denk ik. Ik vind de witte wel een beetje tegenvallen bij mij, het lijkt op een afstandje net of ik enorme tandplak heb! De draad is gewoon van staal. Ik zou ook even informeren naar de extra kosten voor die slotjes, de witte zijn in ieder geval weer duurder dan de normale.

Groeten aan alle 'beugelbekkies',

C.
wat zijn de extra kosten van witte slotjes dan?

Groetjes Rob.
@rob, ik heb doorzichtige brackets met metalen slotjes erop, en ook een metalen draad.

ik geloof niet dat mijn ortho andere soorten/kleuren heeft...

en als jij je tanden altijd goed poetst krijg je ook geen schade aan je glazuur.

dit is een product wat in overleg met tandartsen is ontwikkeld, zou wel gek zijn als dat schade zou opleveren, toch???

tot klets,

melly
Jajaja, ik ga ook aan de slotjes. Afgelopen maart mijn kaak gebroken en dat heeft mijn gebit ook wat anders gemaakt dan wat het was. Heb de 25e een afspraak staan voor foto's ed. Na hoe lang na de eerste afspraak zaten bij jullie de slotjes er uiteindelijk in? Ik kijk er wel een soort naar uit: de eerste stap naat mijn mooie gebit! Onder krijg ik ook, die stonden al langer scheef, maar als ik dan toch aan de beugel ga, dan maar meteen goed!
oh en ik ben dus bijna 26.
hoi, ik heb een beugel met van die slotjes maar geen elastiekjes. Nieuw systeem. Nu is de draad uit een van de slotjes. Volgens de ortho kan ik dat er met een pincet weer in wurmen maar het lukt me niet! Iemand dit al een keer gehad en tips? Bracket zit wel gewoon nog op mijn kies dus.
Rob: Bij mij was het totaal 120 euro duurder, een 10 per slotje, op mijn kiezen heb ik gewoon metalen slotjes. Ik heb gewoon de witte met wit draad, geen doorzichtige. Ik heb ooit bij iemand doorzichtige gezien en die hele slotjes waren geel geworden, zag er best vies uit. Bij mij worden alleen de elastiekjes geel als ik kerrie heb gegeten en dat is zo te verwisselen voor een nieuwe. Vraag even aan je ortho of je bij jouw type slotjes dat ook zou kunnen hebben.

Christine: probeer het draad een beetje te buigen en dan in dat gaatje te stoppen, dat lukte bij mij wel.
het gaatje zit aan de zijkanten. Er zit een soort 'deurtje' in mijn bracket wat weg moet klappen zodat de draad er in kan. Hij zit dus niet met elastiek op zijn plek. Schijnt een nieuw systeem te zijn. Ik heb geprobeerd met een pincet het draadje te pakken en tegen de bracket te drukken maar hij 'klikt' er niet in zullen we maar zeggen. Ik vrees dat ik tot woensdag moet wachten tot ik bij de ortho langs kan. Maar zeer doet het wel nu die kies niet meer in de beugel zit. nu wordt er veel harder aan de kies ernaast gerukt tenminste zo voelt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven