Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat wel en niet 'mag' hangt van jezelf af. Ondergoed en sokken ga ik niet moeilijk over doen. Als mijn bh's gaan lubberen dan vervang ik ze echt wel.
Grr, nu krijg ik weer allemaal van die pop-up’s met kleding. De hele wereld is erop uit ons zo veel mogelijk te laten kopen, lijkt het wel.
spuit-elf schreef:
02-02-2020 17:20
Grr, nu krijg ik weer allemaal van die pop-up’s met kleding. De hele wereld is erop uit ons zo veel mogelijk te laten kopen, lijkt het wel.
Dat had ik begin deze maand ook, alle kleding waar ik online naar had gekeken popte op elke site weer op. Raah! Gelukkig is het nu blijkbaar te lang geleden dat ik online naar jurkjes heb gekeken en krijg ik vrij algemene IKEA-reclame ed. Kan ik wel hebben. Hou vol!

Ik heb in januari alleen sportschoenen gekocht, maar dat was volgens mijn regels. Sportkleding mocht, mits écht nodig en mijn oude schoenen waren versleten. Stug langs alle rekken met uitverkoop van leuke sportvestjes en -leggings gelopen, want die ik heb nog genoeg. :yes:
spuit-elf schreef:
Dat lijkt niet alleen, dat is ook zo. En je dat realiseren is een belangrijke stap voorwaarts. Dat is allemaal marketing. Bedoeld om jou in verleiding te brengen. Om jouw geld uit je zakken te kloppen. Om jou te laten denken dat je het betreffende product nodig hebt. Daar hebben mensen voor gestudeerd, en ze zijn er heel goed in. Je gaat ze nog geloven ook!
Blijf bij jezelf, kijk door dit soort trucjes heen: het zijn niet meer dan dat, gewoon trucjes. Je laat toch niet door een marketing strateeg bepalen wat jij gaat of wil kopen?
Lady_Day schreef:
02-02-2020 11:05
Jufjoke... kijk uit dat je je niet op de slippery slope van de wereld van geurkaarsen gaat bevinden. Ik heb zelf menig euro weten te verkwanselen bij Diptyque.

Ik moet daar zelf ook voor uitkijken - dat ik mijn voormalig kledinguitgavenpatroon ga verschuiven naar een andere categorie.
Nee joh, daar ben ik helemaal niet bang voor. Deze kaars was negen euro, dat vond ik achteraf way too much voor iets wat ik niet nodig heb en ook eigenlijk nooit koop. Ik ben niet iemand die gerust voor een geurkaars net zoveel neertel als voor een nieuwe jurk.
Bovendien besef ik nu al (oké, wel ná de aankoop, maar vóór de slippery slope) dat dat een belachelijke actie was.
maylina schreef:
02-02-2020 14:40
Haha, de slippery slope van geurkaarsen:
https://www.youtube.com/watch?v=9uHHTwAzCPE
:rofl: :rofl:

Oké (ooooooke). Veel te gevaarlijk inderdaad die geurkaarsen! Ik kan me beter richten op Hello Kitty dolken of zo. Of Che Guevara kookwekkers.
spuit-elf schreef:
Als je bij sommige webshops wat in je winkelmandje laat staan krijg je ook mails met ‘koop snel, je artikelen gaan snel, je kan tot x dagen retour sturen, bestel nu’ . Dat vind ik ook redelijk bizar en uiteraard heb ik de mails uitgezet.

Cosmetica, meubels en huisfrutsels doen mij gelukkig niets. Ik ben dol op planten maar op een gegeven moment is het echt vol, en nog even daarna moet je echt stoppen :biggrin:

Stiekem moet ik wel een paar kilo kwijt zodat ik alles net weer wat leuker vind staan, dan is die koopbehoefte ook weer minder.
Ik herken dat heel goed. Als ik bepaalde dingen van mezelf niet mag kopen (zoals nu kleding en make up tot 1 mei) dat ik dan toch ga compenseren met andere onzin dingen.
Gelukkig kosten die zaken veeeeel minder geld dan wat ik normaal uitgeef aan make up en kleding, maar toch heb ik deze maand ook opeens meer kaarsjes, luchtverfrissers etc in huis :cencored: .
Het is echt kopen om het kopen bij mij.
Stom eigenlijk dat ik dan op zoek ben naar dat tijdelijke "geluksgevoel" door een kaarsje te kopen. :frusty: .
Nou ja, het besef is stap 1.
Lady_Day schreef:
09-01-2020 14:38
Voor mij vallen schoenen er ook onder maar als ik ze moet laten verzolen valt dat er weer niet onder.

Vorig jaar heb ik een low buy gedaan maar eigenlijk toch nog meer gekocht dan ik nodig had. Voor ik mijn low buy begon gaf ik zo'n 4 a 500 euro per maand aan kleding uit. Vorig jaar heb ik goed kunnen sparen.
400 of 500 per maand??? Mijn hemel
Eviva1983 schreef:
02-02-2020 19:28

Het is echt kopen om het kopen bij mij.
Stom eigenlijk dat ik dan op zoek ben naar dat tijdelijke "geluksgevoel" door een kaarsje te kopen. :frusty: .
Nou ja, het besef is stap 1.

Precies, het besef is er en dan komt het minder kopen daarna ook wel. Je gaat je vanzelf afvragen hoe gelukkig je gaat worden van een kaarsje...
OK, ik ben blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben met dit verplaatsen van het soort spullen die je dan koopt.

Vorig jaar leek ik hier een stuk minder last van te hebben. Het is momenteel echt pure bezigheidstherapie volgens mij.... Dat of ik vind mezelf heul zielig haha.

Vooral de drang is er heel erg sterk en ik kom ineens ook van alles tegen. Toen ik de low buy vorig jaar deed verplaatste het niet zozeer naar andere spullen. Er gingen toen ook heel veel spullen weg dus het eindsaldo van 2019 is minder LPS, kleding, schoonmaakspullen, make up, schoenen en boeken dan waar ik mee was begonnen.

Ik probeer er ook echt een punt van te maken dat hetgeen wat ik koop en nu nog mijn huis in sleep daar ook echt heel erg blij van word. Dit werkt heel goed.

@JufJoke, ik ga nog even nadenken over die cadeaubonnen. Gevaar is dat je even snel die fix weer haalt. En zo uiteindelijk niet mijn gedrag aan pas. Laten verlopen is het andere uiterste en idd zonde.

Ik denk dat ik deze bewaar voor de winterjas die ik volgende winter waarschijnlijk nodig heb of die hoge sneakers die ik al een tijd zoek. Het zijn beiden items voor vervanging ivm slijtage straks.

Je denkt er nu wel beter over na dan lukraak naar de winkel rennen en allerhande in je mandje gooien hier voor.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 03-02-2020 09:05
3.23% gewijzigd
Nou ik dacht deze maand lekker geld over te houden. Maar nee. Vriend die nooit wat koopt heeft drie truien en een jas gekocht. Dus niks naar de spaarrekening deze maand. Voor dochter alleen 2de hands vestje gekocht van 7,50.

Zelf dus weten te beheersen. Ook niks voor in huis gekocht. Op naar maand 2!
Wat goed dat je zelf niks hebt gekocht Sneeuwwitje, nu was er tenminste geld over voor je vriend om wat te kopen. Als jij ook nog wat had gekocht waren jullie in de min geschoten ;-)
Nou inderdaad marana, zonder dat kaarsje kan ik ook wel leven.
Ik denk dat het echt afkicken is van de drang om te kopen.
Kopen geeft even een geluksgevoel.
Eigenlijk maar heel even, want vaak als ik het binnen heb is de meeste lol er vaak alweer vanaf.
Spaarrekening zien groeien, voelt eigenlijk ook best goed.
Ik denk dat ik daar maar mijn "fix" uit ga halen. :idee: .
En met kleding, niemand zal het wat interesseren of ik een jurkje meer of minder heb.
Heb genoeg kleding dus waarom eigenlijk nog meer kopen? Niet nodig.

Januari heb ik mijn doel wel bereikt. Geen kleding voor mezelf en make up.
Mocht alleen hardloopschoenen, die waren versleten.
Mijn dochter had nog wel kleding nodig en daar had ik wel wat zuiniger mee mogen zijn.
Februari ga ik nog beter opletten: geen kleding of make up voor mezelf sowieso, maar ook letten op andere dingen (heb ik het wel echt nodig) .
Succes allemaal in februari! :high5:
Eviva1983 schreef:
03-02-2020 08:32
Nou inderdaad marana, zonder dat kaarsje kan ik ook wel leven.
Ik denk dat het echt afkicken is van de drang om te kopen.
Kopen geeft even een geluksgevoel.
Eigenlijk maar heel even, want vaak als ik het binnen heb is de meeste lol er vaak alweer vanaf.
Spaarrekening zien groeien, voelt eigenlijk ook best goed.
Ik denk dat ik daar maar mijn "fix" uit ga halen. :idee: .
En met kleding, niemand zal het wat interesseren of ik een jurkje meer of minder heb.
Heb genoeg kleding dus waarom eigenlijk nog meer kopen? Niet nodig.

Januari heb ik mijn doel wel bereikt. Geen kleding voor mezelf en make up.
Mocht alleen hardloopschoenen, die waren versleten.
Mijn dochter had nog wel kleding nodig en daar had ik wel wat zuiniger mee mogen zijn.
Februari ga ik nog beter opletten: geen kleding of make up voor mezelf sowieso, maar ook letten op andere dingen (heb ik het wel echt nodig) .
Succes allemaal in februari! :high5:
Ik heb om die reden ook besloten om een algehele lowbuy te doen. Scheelt een hoop tijd struinen in de stad en op internet. Ervaring leert dat ik dan juist veel ga snaaien, dus daar let ik óók nog op. Ik probeer het allemaal te zien als 'goed voor mezelf zorgen' en gelukkig zijn met minder. De energie, tijd en geld die ik overhoud probeer ik te steken in dingen waar ik wel echt gelukkig van word: sporten, vrienden, familie, hobby's, minder werken, hypotheek aflossen. Geen quick fix!
Best lastig, maar tot nu toe gaat het goed...
Goed bezig allemaal! Ik heb een algehele no buy dit jaar en dat vind ik eigenlijk makkelijker dan toen ik alleen kleding no buy deed. Het scheelt ontzettend veel keuzes, want ik koop toch niks. We hebben vorige week een reis geboekt en normaal had ik dan gelijk een reisgids besteld, nu heb ik die op mijn verlanglijstje gezet voor mijn verjaardag. Normaal weet ik dan niks te vragen en mijn moeder wil altijd graag iets tastbaars geven dus een en een is twee, iedereen blij.
Zo januari is voorbij, dat is voor mij de vierde maand van geen kleding kopen.

Had bijna een nieuwe snowboard broek gekocht. Ben zwanger en paste mijn eigen broek niet meer. Maar uiteindelijk een oude broek van vriend aangedaan, ging prima!

Voor februari mag ik van mezelf een zwangerschapsbroek kopen. En ben bang dat ik komende maand ook op zoek zal moeten naar panty's die niet knellen. Jurkjes gaan prima, krijg ook veel complimenten dat ze zo mooi om mijn buik vallen :mrgreen:

Leuk om te zien dat er zoveel dames mee schrijven. Super om te zien wat iedereen afgelopen maand heeft bereikt :high5: dit motiveert om door te zetten!
Vandaag zat ik Instagram stories te kijken en ik zag iemand die ik volg en zij had wat nieuwe dingen gekocht... Ik voelde meteen de kriebel weer. Ik wilde ook die jurk. Ik heb verder niet op de website van die winkel gekeken maar baal er dan wel van dat ik de adrenaline voel.
Hi allemaal. Hoe is jullie januari geweest qua low/no buy? Heb niet alle posts gelezen. Hier gaat het okay. Maar zoals een aantal van jullie kriebelt het hier ook. Zat steeds naar sportkleding te kijken :-?
Lady_Day schreef:
03-02-2020 18:14
Vandaag zat ik Instagram stories te kijken en ik zag iemand die ik volg en zij had wat nieuwe dingen gekocht... Ik voelde meteen de kriebel weer. Ik wilde ook die jurk. Ik heb verder niet op de website van die winkel gekeken maar baal er dan wel van dat ik de adrenaline voel.
Gelukkig gaat dat gevoel ook weer weg. Vertrouw daarop, dan is het makkelijker om het er gewoon te laten zijn.
Katjespatatjes schreef:
03-02-2020 18:22
Hi allemaal. Hoe is jullie januari geweest qua low/no buy? Heb niet alle posts gelezen. Hier gaat het okay. Maar zoals een aantal van jullie kriebelt het hier ook. Zat steeds naar sportkleding te kijken :-?
Hier gaat het goed. Ik heb nog steeds dezelfde mindset als eind december, dus dat zit goed. Soms voel ik koopkriebels, maar dat gaat weer weg. Ook zonder eraan toe te geven ebt het wel weer weg.
Jufjoke schreef:
03-02-2020 20:24
Gelukkig gaat dat gevoel ook weer weg. Vertrouw daarop, dan is het makkelijker om het er gewoon te laten zijn.
Ja, heb je gelijk in. Het is ook al weer weg. Wat bij mij helpt is even naar mijn spaarrekening kijken. Ik heb in december en januari heel weinig uitgegeven en heb vorige maand echt een heel mooi bedrag naar mijn spaarrekening kunnen doorsluizen. Daar word ik dan ook wel heel blij van.
Maand 1 geslaagd! Een paar panties, ter vervanging/ aanvulling. Qua outfits zit ik inmiddels op 20 verschillende outfits deze maand en ik denk dat ik nog wel een tijdje vooruit kan met die uitdaging.

(De andere dagen is 2e dag hetzelfde aan of vrije dag slobber-hoodie)

Het voor mezelf bijhouden wat ik al gecombineerd heb vind ik misschien nog wel het leukst. Vaak als ik het terug lees weet ik nog wel of ik me ergens heel tof in voelde of toch net wat meer 'mwoah', kan ik heel goed uit destilleren wat voor mij de top-outfits/ kledingstukken zijn. :)
Jaaaa, Januari goed doorgekomen :cheer:
Ik heb ook echt nog geen drang om te kopen. Ben benieuwd wanneer dat gaat komen...
Ik heb 1 februari wel een tasje gekocht, maaaarrrr...accessoires vallen buiten mijn challenge :hihi:

Hopelijk lukt het bij jullie ook allemaal goed!
Ik kan helaas niet alles teruglezen, hou jullie niet bij ;)

Ik kom ook niet toe aan een capsule maken...dus nog maar even op de oude tour verder :-)
Hier wel het voornemen van low buy, maar gefaald! Ik wilde alleen maar tweedehands kopen. Echter wilde ik al lang een fluwelen joggingsbroek, deze zag ik in de uitverkoop ergens.... gekocht. En ook nog online truien besteld in uitverkoop. Nu had ik ook een boel truien weggedaan en maar weinig strijkvrije bovenkleding over.... maar ik had dat ook tweedehands kunnen kopen.
Voor de rest gaat low buy en spullen wegdoen wel goed. Mijn kledingkast is veel leger nu! Mijn huis ook langzaam.
Enkel speciale shampoo voor eczeem gekocht en nieuwe huidproducten van the ordinary, wat goedkoper was wat ik eerder gebruikte.

Ik merk dat omschakelen naar echt alles tweedehands kopen best een stap is voor mij. Je vindt niet perse iets wat je op dat moment zoekt namelijk... en ik kom niet graag in winkels, juist omdat ik me niet altijd in kan houden. Online is dan makkelijker, maar via marktplaats ed is ruilen geen optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven