Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een jurkje gekocht
Gekopbloemen schreef:
02-03-2020 20:15
Ja daar heb je gelijk in.
Ik heb ze ook nooit gekocht omdat ik twijfel over de kwaliteit.
Buiten dat ik er al voldoende heb eigenlijk.
Je hebt gelijk, waarom nu dan wel kopen voor die schamele zes euro korting.
Nee joh! Zes euro korting is lang niet genoeg om van je geloof te vallen. En zéker niet als je twijfelt over de kwaliteit. Dan koop je het en dan baal je omdat je iets gekocht hebt wat je eigenlijk niet wilde en nog niet eens blij mee bent ook! Dat is echt jammer.
Karl_Marx schreef:
02-03-2020 20:59
Ik heb vandaag een jurkje gekocht
Waarom, Karl? Kon je de verleiding niet weerstaan? Of had je een speciale gelegenheid? Vertel er eens wat meer over.
Wauw Enthousiasteling, al zes maanden, goed zeg! Die zelfde outfits, dat herken ik ook niet zo. Zelfs niet nu de winter bijna is afgelopen. Aan het einde van een seizoen kan ik zo'n gevoel wel eens hebben, maar deze keer heb ik van alles in mijn kast ontdekt wat ik alweer vergeten was.

Karl, je had een jurkje nodig of was hij onweerstaanbaar?
Zo, nu enkel de broeken nog. Ik heb weer wat de recycle ton in gegooid, tasjes voor de volgende ruil/ verkoop gemaakt en ander spul gerepareerd zodat het niet meer in de kast blijft liggen.

Daarna moeten de schoenen nog een keer. Ik heb veel paar en de meesten zal ik houden maar sommigen lopen echt niet lekker en zijn te krap voor mijn brede voeten. Die van mij zijn nogal moeilijk en vaak kom ik daar pas na een stuk lopen achter.

Op de valreep heb ik vorig jaar een zwart vest gekocht omdat dit neutraal is en bij veel dingen staat. Hoopte dat er daardoor meer kleding gedragen zou worden. Ik heb nu een shirt aan die er perfect bij staat. Deze had ik anders weg gedaan want het was net iets te groot, wat bij een vest niet op valt. Bij het opruimen lagen ze toevallig op elkaar :) Gisteren ook een nieuwe combinatie aan gehad waar ik me erg goed in voelde. De broek had ik geruild vorige week. Ik begin weer een beetje het overzicht terug te vinden in mijn kast en daarmee het plezier.
broodtrommel schreef:
03-03-2020 19:21
Zo, nu enkel de broeken nog. Ik heb weer wat de recycle ton in gegooid, tasjes voor de volgende ruil/ verkoop gemaakt en ander spul gerepareerd zodat het niet meer in de kast blijft liggen.

Daarna moeten de schoenen nog een keer. Ik heb veel paar en de meesten zal ik houden maar sommigen lopen echt niet lekker en zijn te krap voor mijn brede voeten. Die van mij zijn nogal moeilijk en vaak kom ik daar pas na een stuk lopen achter.

Op de valreep heb ik vorig jaar een zwart vest gekocht omdat dit neutraal is en bij veel dingen staat. Hoopte dat er daardoor meer kleding gedragen zou worden. Ik heb nu een shirt aan die er perfect bij staat. Deze had ik anders weg gedaan want het was net iets te groot, wat bij een vest niet op valt. Bij het opruimen lagen ze toevallig op elkaar :) Gisteren ook een nieuwe combinatie aan gehad waar ik me erg goed in voelde. De broek had ik geruild vorige week. Ik begin weer een beetje het overzicht terug te vinden in mijn kast en daarmee het plezier.
Wat een goede acties! Soms kan 1 item nieuw kopen idd betekenen dat je allerlei oude kleding weer aandoet. Ik vind het ook wel anders dan iets kopen voor de leuk zonder te weten waar je het precies bij laat passen of op welke gelegenheden je het aandoet.

Lekker bezig!
Ja, ik had eerlijk gezegd de moed een beetje opgegeven halverwege maar zie nu eindelijk de resultaten. Ik heb wel een kleding gerelateerde aankoop gedaan:een pil/scheerapparaat je.

Hopelijk kan ik zo wat nieuw leven inblazen bij sommige kledingstukken
broodtrommel schreef:
04-03-2020 12:21
Ja, ik had eerlijk gezegd de moed een beetje opgegeven halverwege maar zie nu eindelijk de resultaten. Ik heb wel een kleding gerelateerde aankoop gedaan:een pil/scheerapparaat je.

😀 dat is een hele verantwoorde aankoop. Net als garen en knopen om kleding te repareren.
broodtrommel schreef:
04-03-2020 12:21

Ja! Zo'n ding heb ik een tijdje terug ookjgekocht op aanraden van iemand van het forum (weet even niet meer wie). Daar heb je echt veel plezier van. Ik heb er al heel wat kleding mee opgeknapt die er een beetje gepild uitzag.
Ik heb nog zo'n ouderwetschige 'kam' maar wat maakt dat een verschil he? Ik draag graag wol/kasjmier en kan er niet meer zonder.

Net als je schoenen poetsen... kleine moeite, groot plezier.
Jufjoke schreef:
02-03-2020 21:01
Nee joh! Zes euro korting is lang niet genoeg om van je geloof te vallen. En zéker niet als je twijfelt over de kwaliteit. Dan koop je het en dan baal je omdat je iets gekocht hebt wat je eigenlijk niet wilde en nog niet eens blij mee bent ook! Dat is echt jammer.
Klopt inderdaad.
Gaat het nog goed met je “ ik koop geen make-up missie “ ?
Ik heb net mijn eerste mouwloze shirt gedaan. Deze draag ik graag maar was 1 en al pil en zou anders weg gedaan worden.

Wow wat een verschil zeg! Ik heb zo'n apparaatje van Philips gekocht. Er staat alleen niet bij hoe ik moet scheren, rond, horizontaal, verticaal etc. Dus even alles uitgeprobeerd. Het pluist wel alle kanten op.

Gebruiken jullie zoiets ook met truien die structuur hebben? En kan dit bijna bij alle stoffen?
broodtrommel schreef:
04-03-2020 15:31
Ik heb net mijn eerste mouwloze shirt gedaan. Deze draag ik graag maar was 1 en al pil en zou anders weg gedaan worden.

Wow wat een verschil zeg! Ik heb zo'n apparaatje van Philips gekocht. Er staat alleen niet bij hoe ik moet scheren, rond, horizontaal, verticaal etc. Dus even alles uitgeprobeerd. Het pluist wel alle kanten op.

Gebruiken jullie zoiets ook met truien die structuur hebben? En kan dit bijna bij alle stoffen?

Ik draai er een beetje rondjes mee en ja ik gebruik het op alle stoffen :)
Wauw Ethousiasteling 6 maanden! :cheer2: :applause:
Hier 2 maanden en nog steeds prima. Het is niet perfect (dan had ik ook die enkele lippenstift en de carnavalsleggings voor komend jaar laten liggen) maar goed genoeg. Geen schoenen, geen kleding voor mezelf en geen compensatie producten.

Ik ben er nog steeds wel mee bezig. Kijken wat er nieuw is, wat ik zou willen. Probeer het om te zetten in positieve manieren van omgaan met. Zoals hier ook benoemd wordt; goed zorgen voor wat je hebt, nieuwe combinaties zoeken en uitwieden wat weg mag.
Ik heb net even teruggezocht en me gerealiseerd dat ik, op 1 paar enkellaarsjes na, eigenlijk al vanaf 1 november geen kleding heb gekocht. Om heel precies te zijn: eind oktober kocht ik mijn laatste kleding, in november kocht ik 1 paar enkellaarsjes, in december een paar hardloopschoenen maar die waren noodzakelijk ivm een dreigende blessure (die ik mooi heb weten af te wenden door nieuwe schoenen en dagelijkse oefeningen) en in januari een noodzakelijke tight, en die sportdingen tel ik dus niet mee.

Ik riep dat ik op 1 januari startte met een challenge van 6 maanden. Nu denk ik ineens dat ik mijn challenge wel naar 12 maanden kan rekken, dus tot 1 november.
Marana schreef:
05-03-2020 08:00
Ik heb net even teruggezocht en me gerealiseerd dat ik, op 1 paar enkellaarsjes na, eigenlijk al vanaf 1 november geen kleding heb gekocht. Om heel precies te zijn: eind oktober kocht ik mijn laatste kleding, in november kocht ik 1 paar enkellaarsjes, in december een paar hardloopschoenen maar die waren noodzakelijk ivm een dreigende blessure (die ik mooi heb weten af te wenden door nieuwe schoenen en dagelijkse oefeningen) en in januari een noodzakelijke tight, en die sportdingen tel ik dus niet mee.

Ik riep dat ik op 1 januari startte met een challenge van 6 maanden. Nu denk ik ineens dat ik mijn challenge wel naar 12 maanden kan rekken, dus tot 1 november.
That's the spirit! :cheer2:
Gekopbloemen schreef:
04-03-2020 15:02
Klopt inderdaad.
Gaat het nog goed met je “ ik koop geen make-up missie “ ?
Mwah. Wel een enkele keer de fout in gegaan... maar ik blijf proberen. Soms ben ik even de juiste motivatie kwijt en in zwakke momenten ben ik dan voor ik het weet toch even de Etos in gewandeld. Maar ik geloof wel dat ik nu back on track ben.
Makeup-kriebel heb ik gelukkig helemaal niet meer. Ik heb hier 5 oogschaduwpalets liggen, allen duur, en ik taal er niet eens naar. Ik ben nu meer bezig met mijn huid. Ook dat kost wel het een en ander maar ik had rond de feestdagen goed ingeslagen bij Paula's Choice. En het zijn allemaal producten waar ik erg blij mee ben hoewel de retinol me wat te sterk is. Met dat flesje doe ik op deze manier wel een paar jaar.
Jufjoke schreef:
05-03-2020 08:48
Mwah. Wel een enkele keer de fout in gegaan... maar ik blijf proberen. Soms ben ik even de juiste motivatie kwijt en in zwakke momenten ben ik dan voor ik het weet toch even de Etos in gewandeld. Maar ik geloof wel dat ik nu back on track ben.
Goed zo, gewoon op deze tour doorgaan !
Lady_Day schreef:
02-03-2020 12:04
Ik hoop het! Ik heb nu eigenlijk bijna altijd van die makkelijk zittende dingen aan. Heb denk ik al een jaar geen jurk meer aangehad. Ik heb er echt zin in. Alles wassen, sorteren en kijken wat er nog past en wat er alsnog weg kan.
Pff dat heb ik hier ook hoor, maar denk dat ook het weer mee speelt. Een spijkerbroek onder de modder vind ik niet zo erg, mijn mooie jurken daarentegen :-D

Hier lekkage in de opslag. Dus een deel van de zomerkleding kon weg :-[ en een ander deel is nu allemaal gewassen en gestreken. Iets te vroeg nog om het te gaan dragen, maar wel weer een fris en fleurig gevoel al die zomer spullen.

Voor mij is het juist om het consuminderen, minder verspilling, dus zo veel weg moeten gooien door een lekkage voelt echt wel zonde!
Oef.... ik hoop dat mijn kleding niet kapot is gegaan in de opslag. Dan zou ik erg balen. Ik had wel een doos open gemaakt omdat ik een geurtje zocht. Daar een oogschaduwpalet in die doos met wat condens aan de binnenkant had. Heb ik weg kunnen gooien. Prima hoor, was al oud maar als dat met mijn kleding zou gebeuren zou ik echt wel balen. Het staat op zich in een droog hok maar er is geen verwarming of iets wat de luchtvochtigheid regelt. Nou ja, we zullen het wel zien.
Oh wat balen Levadell.
't Is deze week al keer kantje boord geweest. De eerste keer toen ik ging shoppen met een vriendin. Dat viel nog mee, want ik had eigenlijk best wel plezier in het uitzoeken van dingen voor haar. Dan had ik niet zoveel behoefte (en energie) meer om ook nog voor mezelf te zoeken. Maar vandaag zag ik in de Lidl leggings. Ik heb al een tijdje in m'n hoofd dat ik meer comfortabele kleding nodig heb voor thuis. Ik lig vaak in mijn bed (owv ziekte) en wil me dan lekker comfortabel, maar toch toonbaar kleden. Ik wil mezelf dan ook vaak troosten met iets moois. Pfff. Ik voel dat het nog tandenbijten wordt de komende tijd.
fam1973 schreef:
06-03-2020 13:41
't Is deze week al keer kantje boord geweest. De eerste keer toen ik ging shoppen met een vriendin. Dat viel nog mee, want ik had eigenlijk best wel plezier in het uitzoeken van dingen voor haar. Dan had ik niet zoveel behoefte (en energie) meer om ook nog voor mezelf te zoeken. Maar vandaag zag ik in de Lidl leggings. Ik heb al een tijdje in m'n hoofd dat ik meer comfortabele kleding nodig heb voor thuis. Ik lig vaak in mijn bed (owv ziekte) en wil me dan lekker comfortabel, maar toch toonbaar kleden. Ik wil mezelf dan ook vaak troosten met iets moois. Pfff. Ik voel dat het nog tandenbijten wordt de komende tijd.
Wel begrijpelijk.

Ik heb ook een pyjama-tik, maar als ik dan in de kast kijk, dan heb ik er echt genoeg!
Misschien kun je comfortabele kleding zoeken in je kast en kijken hoeveel het is? Misschien is het meer dan je denkt en heb je eigenlijk niks nodig?
En misschien kun je iets anders doen om jezelf te troosten en goed voor jezelf te zorgen?
Reigie3 schreef:
02-03-2020 13:29
Ik heb net al mijn schoenen bekeken en gepast. 4 paar kunnen zonder meer weg. 2 paar schoenen liep ik vroeger veel op. Ga zo een stuk wandelen en doe een van die 2 aan. Morgen het andere paar. Als ze beiden nog goed lopen ga ik de bestelde Skechers terugsturen.
En???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven