Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Ook hier gaat het prima. Totaal geen neiging gehad ook maar iets te kopen afgelopen maand. In augustus koop ik volgens mij nooit iets. Geen zomerkleding meer want de zomer is bijna voorbij, en geen herfstkleding want daar heb ik nog geen zin in. Wat dat betreft worden de komende 2 maanden lastiger denk ik.
Hexopbezemsteel schreef:
31-08-2020 07:44
De afgelopen maand ging goed.

Wel heb ik mijn kast uitgebreid met kleding van een overleden vriendin. Samen met haar man heb ik haar kast uitgeruimd. Ik vind het fijn om een paar dingen van haar te hebben. Alsof ze er toch nog een beetje bij is.

Wat bijzonder. Fijn dat je wat herinneringen aan haar hebt, en dat je dit voor haar man hebt kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
31-08-2020 09:46
Wat bijzonder. Fijn dat je wat herinneringen aan haar hebt, en dat je dit voor haar man hebt kunnen doen.
Het was fijn om het samen te doen. In sommige kleding konden we haar uittekenen. Ik heb een paar items meegenomen die we ooit samen gekocht hebben.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
31-08-2020 11:08
Het was fijn om het samen te doen. In sommige kleding konden we haar uittekenen. Ik heb een paar items meegenomen die we ooit samen gekocht hebben.
Wat mooi, Hex. Droevig maar mooi.

Hier gaat het niet super. Ik heb het niet helemaal los gelaten, maar ik heb al met al toch wel wat dingen gekocht de afgelopen maanden. Twee dingen waar ik een bon voor had, maar ook twee of drie dingen (kleding) waar ik verder geen excuus voor heb. Maar alles bij elkaar vind ik het nog steeds best netjes. Wel heb ik het niet kunnen weerstaan om wat make up dingetjes te kopen die ik eigenlijk niet nodig had. Kleine dingen, niet erg veel en ook niet voor veel geld, maar nodig was het niet.
Dus zeker niet 100% succesvol, maar ook niet ontevreden.
Ow, ik heb een fles Lucht gekocht bij de Zeeman.
Hexopbezemsteel schreef:
31-08-2020 11:22
Ow, ik heb een fles Lucht gekocht bij de Zeeman.
:HA:

Die marketingstrategie van Zeeman werkt! Ik ben daar heel benieuwd naar! Maar uitverkocht. Hoe is de Lucht?
Hoi!

Ik wil ook mee gaan doen. Ik wil eerst beginnen met een half jaar, maar ik weet nu al dat ik het heel moeilijk ga vinden. Ik shop bijna wekelijks, omdat ik gewoon gek ben op het kopen van kleding en schoenen. Vooral jassen en schoenen zijn mijn zwakke plek. Daarnaast ben ik ook gek op winterkleding. Nu heb ik met mijn verhuizing mijn kasten opgeruimd en er is zoveel weggegaan wat ik nagenoeg nooit heb gedragen, van die typische impulsaankopen. Het is eigenlijk bijna een soort verslaving en ik schaam me ook wel voor het vele geld wat ik eraan heb uitgegeven al die jaren.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik enkel nog één klassieke, wollen jas mag kopen deze winter en verder niets. Sowieso moet ik op mijn uitgaves gaan letten nu ik op mezelf woon. Hopelijk kan ik inspiratie uit jullie verhalen halen.
Hexopbezemsteel schreef:
31-08-2020 07:44
De afgelopen maand ging goed.

Wel heb ik mijn kast uitgebreid met kleding van een overleden vriendin. Samen met haar man heb ik haar kast uitgeruimd. Ik vind het fijn om een paar dingen van haar te hebben. Alsof ze er toch nog een beetje bij is.
:hug: :hug: :hug:
Hex :hug: Moeilijk maar ook heel mooi! Sterkte.

Hier gaat het eh eh eh goed. Eigenlijk 'te goed'. Misschien hebben jullie mijn 'huispak Vamp' topic gezien? Ik heb me laten inspireren en suf geshopt. Of eh... eigenlijk vond ik niets 'goed' genoeg en bestelde dus enkel 'het' jasje dat me geweldig leek met het idee dat ik er wel een broek bij zou vinden. Dat jasje is alles behalve geweldig. Kleur mwa, coupe slecht, losse draadjes en slechte stiksels, versieringen die er door een kleuter opgeplakt lijken... Dussss.... mijn 'oude huispak' blijft en ik ben weer klaar met proberen te kopen.
Probleempje is wel dat ik behoorlijk (gewenst) aangekomen ben en ik mijn winterkleding niet durf passen ;-D Schrik dat ik echt 'moet!' gaan shoppen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Getaway_Car_59 schreef:
02-09-2020 14:22
Hoi!

Ik wil ook mee gaan doen. Ik wil eerst beginnen met een half jaar, maar ik weet nu al dat ik het heel moeilijk ga vinden. Ik shop bijna wekelijks, omdat ik gewoon gek ben op het kopen van kleding en schoenen. Vooral jassen en schoenen zijn mijn zwakke plek. Daarnaast ben ik ook gek op winterkleding. Nu heb ik met mijn verhuizing mijn kasten opgeruimd en er is zoveel weggegaan wat ik nagenoeg nooit heb gedragen, van die typische impulsaankopen. Het is eigenlijk bijna een soort verslaving en ik schaam me ook wel voor het vele geld wat ik eraan heb uitgegeven al die jaren.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik enkel nog één klassieke, wollen jas mag kopen deze winter en verder niets. Sowieso moet ik op mijn uitgaves gaan letten nu ik op mezelf woon. Hopelijk kan ik inspiratie uit jullie verhalen halen.

Oi, bijna wekelijks shoppen! Heel goed en heel dapper dat je nu aan deze challenge begint. Die constatering bij het opruimen, dat je die impulsaankopen niet draagt, dat is alvast een heel goeie. Volgende keer dat je zo'n aankoop wilt doen hang je het terug, beloof je jezelf dat je het de volgende dag/week mag kopen als je het nog steeds heel graag wilt. En dan ga je er vast niet voor terug om het alsnog te kopen.
Ik zou wel een andere hobby/bezigheid gaan zoeken als ik jou was. Ipv in de stad lopen een rondje gaan lopen in het bos of zo?

Over die jas, heb je dat topic over een dufflecoat gezien hier? Ik wil nu ook zo'n jas. Volgend jaar dan natuurlijk ;)
Oudblond schreef:
02-09-2020 19:59
Hex :hug: Moeilijk maar ook heel mooi! Sterkte.

Hier gaat het eh eh eh goed. Eigenlijk 'te goed'. Misschien hebben jullie mijn 'huispak Vamp' topic gezien? Ik heb me laten inspireren en suf geshopt. Of eh... eigenlijk vond ik niets 'goed' genoeg en bestelde dus enkel 'het' jasje dat me geweldig leek met het idee dat ik er wel een broek bij zou vinden. Dat jasje is alles behalve geweldig. Kleur mwa, coupe slecht, losse draadjes en slechte stiksels, versieringen die er door een kleuter opgeplakt lijken... Dussss.... mijn 'oude huispak' blijft en ik ben weer klaar met proberen te kopen.
Probleempje is wel dat ik behoorlijk (gewenst) aangekomen ben en ik mijn winterkleding niet durf passen ;-D Schrik dat ik echt 'moet!' gaan shoppen.

Je kilo's blijven echt plakken dus? Wat fijn!
En goed dat je zo kritisch bent wat betreft kwaliteit en zo, dat maakt het niet-kopen een stuk makkelijker. Is ook echt mijn voornemen: nooit meer iets kopen omdat je het voor dat geld niet kunt laten hangen, alleen kopen als het een kwalitatief goed kledingstuk is wat me echt mooi past (en ook niet pas mooi staat als ik die paar kilo die ik kwijt wil echt kwijt ben of zo).
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 03-09-2020 23:30
9.32% gewijzigd
Marana schreef:
03-09-2020 08:09
Oi, bijna wekelijks shoppen! Heel goed en heel dapper dat je nu aan deze challenge begint. Die constatering bij het opruimen, dat je die impulsaankopen niet draagt, dat is alvast een heel goeie. Volgende keer dat je zo'n aankoop wilt doen hang je het terug, beloof je jezelf dat je het de volgende dag/week mag kopen als je het nog steeds heel graag wilt. En dan ga je er vast niet voor terug om het alsnog te kopen.
Ik zou wel een andere hobby/bezigheid gaan zoeken als ik jou was. Ipv in de stad lopen een rondje gaan lopen in het bos of zo?

Over die jas, heb je dat topic over een dufflecoat gezien hier? Ik wil nu ook zo'n jas. Volgend jaar dan natuurlijk ;)
Dank je voor je advies! De tips over terughangen en erover nadenken, vind ik een goeie. Vooral omdat je dan inderdaad beter gaat nadenken over wat je koopt.

Gek genoeg heb ik best veel hobby's eigenlijk, het gevaar zit hem voor mij meer in tussendoor online shoppen, dus als ik op de trein wacht, vlak voordat ik naar bed ga, als ik tv zit te kijken, tijdens een rustig moment op mijn werk etc. Is bijna een gewoonte. Ben ook goed in excuses verzinnen over waarom ik zogenaamd weer wat nodig had. Daarom ben ik blij met dit topic, wil het echt serieus gaan aanpakken.

Het jassentopic heb ik nog niet gezien trouwens.
Oh dan zou ik dat topic ook niet opzoeken als ik jou was. Niet kijken!

En ipv online shoppen tussendoor wat meer op dit forum lezen tussendoor? Of gaan Candy Crushen of Wordfeuden of zo?
Ik koop ook geen kleding meer, omdat ik vind dat ik meer dan genoeg heb en eerst maar moet dragen wat ik heb.
Sets gemaakt van de kleding die mooi bij elkaar passen.
De lange broeken die te klein zijn uit de kast gehaald zodat ik meer overzicht heb van de kleding die ik wel pas.
Marana schreef:
03-09-2020 09:54
Oh dan zou ik dat topic ook niet opzoeken als ik jou was. Niet kijken!

En ipv online shoppen tussendoor wat meer op dit forum lezen tussendoor? Of gaan Candy Crushen of Wordfeuden of zo?
Haha, ik zal niet kijken. Beloofd.

De spelletjes zijn echt een goed alternatief! Dank je! Dus dat in plaats van mijn geliefde Zalando-app. Ik heb jarenlang gedacht dat als ik maar bleef kopen, ik vanzelf gelukkig zou worden. Totdat ik een paar weken geleden bij het uitruimen van mijn kledingkast bedacht dat ik dan allang gelukkig had moeten zijn met de hoeveelheid die ik inmiddels heb, en dat was dus niet zo. En ben ook eens gaan optellen hoeveel het mij daadwerkelijk heeft gekost en toen schrok ik wel.
Ik heb vandaag mijn winterkleding weer van stal gehaald maar ik moet zeggen dat bepaalde dingen waarvan ik altijd vond dat het tijdloos was toch wat achterhaald zijn. Skinny spijkerbroeken bijvoorbeeld. Vorige winter nog heel af en toe een keer eentje aan gehad maar deze winter echt geen zin meer in.

Heel erg modegevoelig ben ik niet maar mijn smaak verandert toch wel, ook al is het subtiel.
flexibel schreef:
03-09-2020 10:17
Ik koop ook geen kleding meer, omdat ik vind dat ik meer dan genoeg heb en eerst maar moet dragen wat ik heb.
Sets gemaakt van de kleding die mooi bij elkaar passen.
De lange broeken die te klein zijn uit de kast gehaald zodat ik meer overzicht heb van de kleding die ik wel pas.
Dit heb ik gister ook gedaan, setjes gemaakt. Er zijn gelijk wat shirts weg gegaan waarvan geen set te maken was.
Oude Ik, had daar weer kleding bij gekocht. Maar eigenlijk is zo'n shirt dan toch net niet mijn smaak en vind ik het leuk bij iemand anders, maar niet voor mezelf.

Door die sets krijg ik ook een beter idee van mijn stijl.

Ook kleding uit mijn kast gehaald die ik komende maanden niet ga dragen (door het geven van borstvoeding), maakt het lekker overzichtelijk.
Lady_Day schreef:
14-09-2020 21:46
Ik heb vandaag mijn winterkleding weer van stal gehaald maar ik moet zeggen dat bepaalde dingen waarvan ik altijd vond dat het tijdloos was toch wat achterhaald zijn. Skinny spijkerbroeken bijvoorbeeld. Vorige winter nog heel af en toe een keer eentje aan gehad maar deze winter echt geen zin meer in.

Heel erg modegevoelig ben ik niet maar mijn smaak verandert toch wel, ook al is het subtiel.
Ja, kleding lijkt steeds sneller achterhaald te worden. Daarom is het ook zo zonde om er veel van te hebben. Voordat het versleten Is, is het alweer achterhaald. Of nergens meer mee te combineren.

Denk dat ik de no buy nog wel even volhou. Raak er steeds meer van overtuigd dat het kopen van kleding zonde is van geld, tijd en gemoedsrust.
Natuurlijk moet er leuke kleding in de kast hangen, waar ik blij van wordt om aan te trekken. Maar teveel kleding maakt echt niet gelukkig.
Ik houd enorm van kleding en zelf vind ik het kopen ervan niet zonde van mijn tijd, geld en gemoedsrust maar ben het er wel mee eens dat je echt niet zo heel veel nodig hebt. Na dat ik gisteren de kast eens uitgemest heb zie ik dat ik echt niet veel over heb. Ik heb slechts 2 spijkerbroeken over, allebei zwart. De rest waren skinnies, geen zin meer in.

Ook heb ik al mijn nette kantoorkleding van mijn rek gehaald. Ik zie mezelf deze winter dat niet nodig hebben. Er blijft weinig over.
Getaway, de eerste maanden zijn het moeilijkst. Echt afkicken. Maar daarna verdwijnt de behoefte vanzelf. Ik heb het al eens eerder gedaan. Na 2 of 3 maanden dacht ik er niet eens meer aan.
Jufjoke schreef:
31-08-2020 12:23
:HA:

Die marketingstrategie van Zeeman werkt! Ik ben daar heel benieuwd naar! Maar uitverkocht. Hoe is de Lucht?
Hij is best goed. Ben en echte parfum freak en wilde deze graag proberen uiteraard. De geur heeft zeker lagen, en dat is natuurlijk super voor de 5 euro. Eigenijk heb ik ze liever wat zoeter, maar ik draag vooral de gele regelmatig. Mijn lief gebruikt de blauwe als hij moet werken. Past wel goed bij hem. Ook voor hem liever een iets vollere geur wat mij betreft. Maar deze is best heel ok.
Hexopbezemsteel schreef:
15-09-2020 11:32
Getaway, de eerste maanden zijn het moeilijkst. Echt afkicken. Maar daarna verdwijnt de behoefte vanzelf. Ik heb het al eens eerder gedaan. Na 2 of 3 maanden dacht ik er niet eens meer aan.
Bij mij is de kriebel wel lang weggeweest. Door corona en daarna zomer. Ik heb niks met zomerkleding. Maar nu hangen de wintercollecties in de winkel en ik heb echt al heel wat mooie dingen gezien.

Maar goed, ik hoor ook niet thuis in dit topic. Ik deed mee voor 3 maanden en daarna had ik seizoensbudgetten opgesteld. Dat bevalt me beter dan een jaar niets kopen.
Lady_Day schreef:
15-09-2020 11:38
Bij mij is de kriebel wel lang weggeweest. Door corona en daarna zomer. Ik heb niks met zomerkleding. Maar nu hangen de wintercollecties in de winkel en ik heb echt al heel wat mooie dingen gezien.

Maar goed, ik hoor ook niet thuis in dit topic. Ik deed mee voor 3 maanden en daarna had ik seizoensbudgetten opgesteld. Dat bevalt me beter dan een jaar niets kopen.
Mijn kast is echt belachelijk vol. Ik mest hem wel regelmatig uit, maar er blijft meer dan genoeg over. Nu heb ik wel besloten dat ik alle broeken weg doe die niet meer dicht kunnen (na mijn scheiding was ik enorm afgevallen, maar het zit er weer aan nu). Ik heb een paar nieuwe gekocht waarin ik geen champignonvorm heb, en daar heb ik genoeg aan.
Een paar jaar geleden was ik echt dun maar er zitten weer een paar kilo's aan waardoor ik een maat groter draag. Ik hoop deze maat te houden. Alles wat me nu niet past gaat weg.

Ik heb helemaal niet zoveel kleding momenteel. Ik ben een aantal keren verhuisd in de afgelopen 2 jaar en elke keer weer dingen weg gedaan.
Ik ben ook dol op mooie kleding.

Maar ik bedoel meer het nutteloze scrollen van zalando tot er iets moois tussen staat en het dan uiteindelijk niet dragen. Zonde van de tijd.

Nu als ik een witte bloes nodig heb, zoek ik alleen daar naar. Of naar zwarte pumps van mijn lievelings merk (andere merken draag ik uiteindelijk toch niet, omdat ze minder lekker zitten). Ik shop weer gerichter en alleen wat ik echt nodig heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven