Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Lady_Day schreef:
28-09-2020 15:56
Ondergoed doe ik ook niet jaren mee hoor. Ik heb daar geen bergen van dus het wordt vaak gewassen. Maar schoenen toch wel? Ik heb laarzen en schoenen die al meer dan 10 jaar oud zijn en ze zijn nog steeds goed. Wel laat ik er soms nieuwe hakken en/of zolen onder zetten.

Dat doe ik ook. Ik gebruik ze tot het echt niet meer kan, dat doe ik met mijn kleding ook. Als het nog goed is en ik draag het niet vaak dan geef ik het weg. Straks ga ik naar een goede vriend van mij, zijn dochter is 19 en als ik kleding over heb dan laat ik haar altijd eerst even neuzen. Wat zij niet wil gaat naar Appel&Ei of kringloop.
Ik heb nu net een paar geweldige sets kleding aangeschaft van Scotch&Soda en daar kan ik weer jaren mee vooruit. Ze hebben dit seizoen een waanzinnige collectie en je kunt zowat alles met elkaar combineren.
Alle reacties Link kopieren
Met kleding kan ik heel lang doen want ik slijt bijna niets maar mijn smaak verandert toch wel langzaam. Een paar jaar geleden heb ik nog een aantal skinny spijkerbroeken gekocht maar daar heb ik nu echt geen trek meer in. Ik heb net vorige week een stapel naar de kringloop gebracht.

De enige schoenen die ik ooit 'aftrap' zijn Toms. Ik koop om de 2 jaar een nieuw paar en die zijn dan ook helemaal af. En af en toe sneakers, dan wordt de zool wat hard en glad.
Alle reacties Link kopieren
Cecilie schreef:
26-09-2020 22:17
Nog goede merkkleding breng ik vaak naar Appel & Ei. Toch leuk als je daar weer wat voor krijgt. De niet-merkkleding breng ik altijd naar de kringloop. Ook weer fijn als een ander er iets aan heeft.
Het liefst geef ik het gewoon weg, maar mijn maat is niet heel gangbaar en het moet ook maar net iemands smaak zijn.
Ik breng het daar ook naar toe en alles wat ik daar niet verkoop gaat naar de ijhallen. Maar dat laatste begin ik nu maar even niet aan.

Voorheen bracht ik mijn hogere segment kleding naar die 2e hands boetiekjes, maar dan verkoop je 1 of 2 items en de rest krijg je weer retour. Bij Appel en Ei ga ik vaak helemaal los. Dat geld verdween eerst op de grote hoop maar nu gaat het rechtstreeks naar de spaarrekening :cheer2:

Thanks Marana, het is idd heel mooi mee genomen.

Ik ben nu weer bezig om de winter garderobe van stal te halen en heb nog steeds heel erg veel dus verwacht dat er nog wel een shoppertas naar Appel en Ei gaat. Weer even kritisch door de bakken en de kasten. Uiteindelijk moet alles gewoon in de kast passen zonder uit te wisselen. In 1 oogopslag zien wat je hebt.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 29-09-2020 12:35
0.08% gewijzigd
Dat laatste dat heb ik al. Ik hoef geen wissel te doen, alles past in mijn kasten. Ik heb teveel kasten denk ik. Maar het is wel leuk om weer eens naar de kleding van een ander seizoen te kijken. Fijne truien die je een poos niet gedragen hebt, lekkere laarzen...
Hier nieuwe winterjas en warme laarzen gekocht en nu ga ik met mijn uitpuilende kast een jaar niks kopen. Heb zo verschrikkelijk veel, telde net alleen al 17 zwarte broeken :-$

Heeft iemand tips van sites van die capsule wardrobe? Klinkt wel als iets dat ik zou kunnen gebruiken :)
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik destijds veel aan gehad (buiten Marie Kondo):

https://bemorewithless.com/how-to-build ... -wardrobe/

https://www.uselesswardrobe.dk/
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
29-09-2020 08:21
Dat laatste dat heb ik al. Ik hoef geen wissel te doen, alles past in mijn kasten. Ik heb teveel kasten denk ik. Maar het is wel leuk om weer eens naar de kleding van een ander seizoen te kijken. Fijne truien die je een poos niet gedragen hebt, lekkere laarzen...
Ja daar zit natuurlijk ook wel een verschil in, 2 meter kast of bijvoorbeeld 8 meter aan kast etc..

Bij mij zijn het bescheiden Ikea kastjes. Meer van die kinderdingen eigenlijk, die pasten toen goed in de gang. Het zal je echter verbazen hoeveel daar nog in gaat..

Vandaag weer een grote shoppertas naar Appel en Ei gebracht voor de verkoop. Toch maar wat dingen weg gedaan waar ik vorig jaar over zat te twijfelen en nog steeds onaangeroerd in de kast lagen

Ik krijg wel weer zin om straks mijn truien te dragen. Shopdrang is volledig weg nu. Ben nu al 2 maal in de stad geweest, wel gekeken, maar verleiding weerstaan ondanks dat er wel een paar mooie dingen hingen. Ik denk dat ik zowaar vooruit ga
Goed zeg, 2x in de stad geweest en niets gekocht!
Ik moet zeggen dat ik zelf gewoon geen zin heb om een stad in te gaan. Sinds maart 1x in het centrum van een stad geweest en ik vond het vreselijk. En dat was dan nog een rustige doordeweekse dag.


Ik hoorde net bij Ik Hou van Holland dat men in Nederland 46 kledingstukken per persoon per jaar koopt. Ik vond dat echt gigantisch veel. Gooien mensen ook zoveel weg dan? Zoveel verspilling...
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 70% van een garderobe die een vrouw heeft wordt nooit tot nauwelijks gedragen. Dus ja, ik geloof dat ook wel van die 46 kledingstukken. Als je alleen al kijkt wat er met 1 persoon uit zo'n Zara of een Primark komt aan gevulde tassen...

Zelf ga ik trouwens niet zo snel de stad meer in, maar ik was bij mijn ouders en m'n moeder wilde heel graag na zoveel maanden. Op een zondag is het ook nog wel te doen, maar eerlijk... , als je toch geen intentie hebt om iets te kopen is het echt geen reet aan. Je loopt er maar een beetje te slenteren.

Het borrelen en de cocktails bevielen ons een stuk beter :mrgreen:
broodtrommel wijzigde dit bericht op 03-10-2020 23:06
0.08% gewijzigd
Lady_Day schreef:
03-10-2020 22:08
Hier heb ik destijds veel aan gehad (buiten Marie Kondo):

https://bemorewithless.com/how-to-build ... -wardrobe/

https://www.uselesswardrobe.dk/
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-10-2020 22:36
Ik hoorde net bij Ik Hou van Holland dat men in Nederland 46 kledingstukken per persoon per jaar koopt. Ik vond dat echt gigantisch veel. Gooien mensen ook zoveel weg dan? Zoveel verspilling...
8-. Wat erg! Ik vond mezelf al erg, maar zo erg? Zouden ze sokken en ondergoed meetellen?
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... r-weg.html

https://www.google.com/amp/s/www.rtlnie ... ijks%3famp
Uit de eerste link:
Wereldwijd kopen we steeds meer kleren en we dragen ze steeds minder vaak voordat we ze weggooien. De gemiddelde Nederlander koopt nu jaarlijks 46 stukken kleding en doet er 40 weg.
In de kledingkast van de gemiddelde Nederlander vind je 173 kledingstukken, staat in een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar van die 173 kleren liggen gemiddeld 50 stuks al meer dan een jaar ongebruikt in de kast.


Ik heb even in het onderzoek gekeken en vond daar dit:
This is the volume of sales to consumers, in this case the number of items of apparel and footwear sold annually in each country. This includes online retail and excludes second-hand clothes and informal retail such as street markets. Sometimes items include more than one garment, such as in packaging including several pairs of socks, and sets of underwear. Accessories such as hats and scarves are included but bags (travel goods) are excluded.

Dus het is inclusief sokken, schoenen, ondergoed, hoeden en sjaals. Dan vind ik 46 stuks al iets minder schokkend.
In mijn telling van februari heb ik sjaals, sokken, panty's, leggings, ondergoed en sportkleding buiten beschouwing gelaten. Ik kwam toen tot 190 stuks kleding en 34 paar schoenen. Ik heb echt wel veel kleding dus. Ook al geloof ik niet dat ik 46 stuks per jaar koop. Ik heb ook geen 50 items ongebruikt in de kast liggen denk ik.

Voorlopig kan ik nog wel even doorgaan met no (of vanaf maart low) buy en wegdoen wat af is, niet meer past of ik om een andere reden niet meer draag, voordat ik op een normaal niveau zit.
Ik merk bij mezelf nog wel een grote drempel wat betreft tweedehands kleding.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! ik heb het net gevonden. Beetje aan de late kant om mee te doen maar met terugwerkende kracht heb ik dit jaar (bijna) niets gekocht.

Ik kom van ver. Ik kocht altijd heel veel en helaas ook een miskopen. Ik heb dingen weggedaan met prijskaartje er nog aan. Ook veel van hetzelfde. Waarom heb ik tien zwarte bloesjes nodig?

Waanzin vind ik zelf.

Ik heb een hele grote opruiming gehouden, dingen verkocht, weggegeven en in de kledingbak gedaan. En met een schone lei begonnen.
Ik doe zelden meer een miskoop. Ik koop geen dingen meer waarvan ik denk wauw! want hoeveel WAUW momenten heb ik nou in mijn leven? als ik naar mijn werk ga trek ik ik het niet aan, in en om het huis met de kinderen ook niet. Het is vlekgevoelig of wat dan ook. Nu heb ik een paar goede werkbasics die ik goed kan combineren.
En niet meer 4 zwarte jurkjes. Ik kan nu goed zeggen ik heb al een zwart jurkje dus deze laat ik hangen. Ook mijn smaak verandert wel. Ik zoek nu meer kleur en dessins uit waar ik eerder voornamelijk zwart droeg.
Schoenen vind ik moeilijk te kopen. Ik vind ze vaak niet mooi en haat ik ook om voor te gaan winkelen, dat komt goed uit. Ik heb nu een paar toppers voor de winter die ik lang geleden heb gekocht ( en bij de kringloop!) en die laat ik verzolen.
Naast heel lang geen kleding kopen was mijn voornemen dit jaar om ook eens kritisch door mijn kast te gaan en weg te doen wat ik niet meer draag en nooit meer ga dragen. De wintertruien ga ik de komende tijd wel bekijken, de rest heb ik vandaag uitgezocht. Ik dacht dat ik al best wel wat had weggegooid de afgelopen maanden maar er kan nog veel meer weg:
5 rokken
3 jurken
4 hemdjes
2 tops
1 jasje
1 vest
4 broeken
Alle reacties Link kopieren
Dat is flink wat ruimte Marana, 20 stuks kleding.

Ik heb zondag in een bui wat schoenen op MP gezet. Ze stonden er al jaren maar wat te staan in de schoenendozen. 2 paar zijn al verkocht voor 70 euro en er staan nu nog 3 paar op. Hopelijk gaan die ook snel weg.

De hele winterbak is ook uitgezocht en in de kast gehangen. Klein deel gaat weg maar moet van mezelf nu nog 1x kritisch door de hele kast heen. Het voelt lekker opgeruimd zo.

Wil ook nog een paar tassen verkopen. Ze waren best aan de prijs dus die gaan niet zomaar weg. Of ik moet vaker gaan switchen, want dit is ook zonde.

Merk wel dat ik getriggerd wordt door winterjassen. Met name trenchcoats :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer een rondje door mijn kast gedaan. Aantal jurken er uit gehaald die nog zo goed als nieuw zijn maar die ik waarschijnlijk niet meer ga dragen. Ik laat ze deze winter nog even in een doos en als ik ze na de winter niet gedragen heb dan gaan ze naar de kringloop.

Nu ik veel binnen zit merk ik dat ik heel vaak dezelfde dingen draag. Yoga leggings met slobbertruien zijn favoriet.
Dat vind ik ook fijne thuiskleding moet ik zeggen. Gelukkig mag ik nog wel de deur uit naar mijn werk, dan draag ik mijn jurken en rokken ook nog eens.

Broodtrommel, lekker zeg die zeventig euro! Ik ben een poosje terug getriggerd door een topic over een winterjas hier. Het topic staat onder mijn favorieten, voor volgend jaar alvast (er werd een winkel in genoemd waar ik zeker wil gaan kijken).
Ik heb nog maar 1 goeie jeans, en daar ben ik matig tevreden over, dat gaat dus ook op mijn wensenlijstje. Zonder haast, ik red me voorlopig met deze nog wel.


Medela, sorry, had nog helemaal niet op jou gereageerd. Welkom hier! Het is nooit te laat om mee te doen. Goed bezig met je schone lei en nooit meer miskopen! Dat is mijn streven ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bezig met die schone lei. Helaas gaat de kledingruil niet door wegens corona, dus nu zit ik tegen twee vuilniszakken kleding aan te kijken. Misschien toch kijken of ik wat kan verkopen. Misschien via zo'n winkel die voor je verkoopt, want ik voel er eerlijk gezegd niks voor om alles een voor een via internet te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Alles 1 voor 1 op internet verkopen zorgt ervoor dat ik weinig nieuwe kleding koop. Daardoor realiseer ik me dat dingen kopen zoveel makkelijker is dan dingen kwijt te raken. Ik koop hierdoor bewuster en alleen dingen die ik verslijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag op mijn overzicht dat het deze week precies een jaar geleden is dat ik mijn laatste kledingaankoop bestelde: een mantel waar ik nog steeds heel blij mee ben (deze week weer uit de kast gehaald) en die zwaar onder de prijs was die ik normaliter voor een winterjas neer zou tellen. Mijn jaar is dus geslaagd!
En ik denk dat ik nog even door ga want mijn 'nieuwe lijf' is nog niet stabiel en ik red het nog net met wat er in mijn kast hangt. Zeker nu ik geen netwerkdingen/vergaderingen e.d. heb. Bloesjes en jasjes passen nog prima en bij online vergaderingen zie je niet dat er geen nette broek of rok onder zit :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Oudblond! Super knap een heel jaar!

Haha heel herkenbaar van de broeken :rolling:
Goed zeg Blondje!
Voor mij is het nu exact 359 dagen geleden dat ik kleding kocht. Op 27 oktober 2019 kocht ik flink wat kleding. Daarna alleen maar 1 paar schoenen (exacte datum weet ik niet meer, ergens voor Kerstmis 2019) en dingen die niet in mijn challenge vielen dit jaar. En ook ik ga nog even door, hopelijk tot maart.
Wel ben ik een wensenlijst gestart:
- Duffelcoat (najaar 2021)
- Zwarte hoge veterschoenen
- Donkerblauwe mooie spijkerbroek
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig dames!

Mijn kledingkast is bijna uitgemest, alleen de tassen moeten nog. Zo fijn om alles in 1 oogopslag te zien. Er lagen nog wat dingen die niet zo mooi meer waren, dus is er toch nog een boodschappentas met kleding in de recycle ton gegaan. Het enige wat nu nog in de berging ligt is een klein stapeltje vakantiekleding zoals 2 linnen broeken, bikini etc..

@ Marana, ja het is zeker fijn om er weer wat cash voor terug te krijgen. Het is meteen op de spaarrekening gestort.

Je bent zelf ook goed bezig. En die wensenlijst snap ik wel. Het is in ieder geval een stuk bewuster als je uiteindelijk dan toch weer iets gaat kopen. Kijk je er naar uit?

@ Luistervink en Roze Roos, zou even kijken of er een Appel en Ei in de buurt is. Die nemen ook gewone kleding in.
Nou, ik ben los hoor. Ben zoveel afgevallen dat ik echt wel het één en ander moest vervangen. Spijkerbroeken, ondergoed, wat jurkjes, sportkleding..... En buiten dat bleken ook in zowat al mijn sokken gaten te zitten en waren m'n enkellaarsjes kapot beyond repair. Er is dus heel wat afgezalando'd.

Lekker bezig Marana, dinsdag een heel jaar geen kleding gekocht als je ook dit weekend de verleiding kan weerstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven