Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Lady_Day schreef:
15-09-2020 12:00
Een paar jaar geleden was ik echt dun maar er zitten weer een paar kilo's aan waardoor ik een maat groter draag. Ik hoop deze maat te houden. Alles wat me nu niet past gaat weg.

Ik heb helemaal niet zoveel kleding momenteel. Ik ben een aantal keren verhuisd in de afgelopen 2 jaar en elke keer weer dingen weg gedaan.
Hé, volgens mij was jij die vrouw die ooit eens schreef dat panty's van het merk Falke zo goed waren. Toen had ik hier nog geen account, maar las weleens mee en heb toen ook dat merk aangeschaft. Nog steeds heel blij mee en van goede kwaliteit. Maar ik kan me ook vergissen.
Hexopbezemsteel schreef:
15-09-2020 11:32
Getaway, de eerste maanden zijn het moeilijkst. Echt afkicken. Maar daarna verdwijnt de behoefte vanzelf. Ik heb het al eens eerder gedaan. Na 2 of 3 maanden dacht ik er niet eens meer aan.
Ja, het is inderdaad net afkicken van een soort verslaving. Heb vorige week voorlopig de laatste aankoop (een winterjas) gedaan en dan is het echt even alsof je in een zwart gat valt. En terwijl ik het opschrijf, vind ik het belachelijk overkomen, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
15-09-2020 13:14
Hé, volgens mij was jij die vrouw die ooit eens schreef dat panty's van het merk Falke zo goed waren. Toen had ik hier nog geen account, maar las weleens mee en heb toen ook dat merk aangeschaft. Nog steeds heel blij mee en van goede kwaliteit. Maar ik kan me ook vergissen.
Ah, ja, Falke en Wolford! Ik heb ze net dit weekend weer van stal gehaald :)
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
15-09-2020 13:17
Ja, het is inderdaad net afkicken van een soort verslaving. Heb vorige week voorlopig de laatste aankoop (een winterjas) gedaan en dan is het echt even alsof je in een zwart gat valt. En terwijl ik het opschrijf, vind ik het belachelijk overkomen, maar goed.
Het is ook een soort verslaving. Als ik van mezelf 'mocht' dan was ik de hele tijd onrustig aan het scrollen op bepaalde web sites. Dat 'zoeken' was ook wel leuk, daar niet van maar ik kocht toch wel eens dingen om het kopen. De laatste jaren heb ik dat niet meer. Als ik wat 'nodig' heb dan zoek ik heel gericht.

Ik weet het past niet in dit topic omdat het over een jaar geen kleding kopen gaat maar ik had een lijstje met een aantal dingen die ik dit jaar graag wilde kopen ter vervanging waarvan ik niet al iets soortgelijks in de kast had liggen wat nog goed was. Ik heb een spijkerbroek gekocht, een soepele wijde broek, een gebreide jurk met col en een paar laarzen. De broeken en jurk ter vervanging en de laarzen omdat ik ze al echt een aantal jaar heel graag wil maar die ik niet kon 'verantwoorden'. Nou ja, toch gedaan en nu klaar voor de rest van het jaar.

Afgelopen zomer 2 t-shirts met korte mouwen gekocht (had niets met korte mouwen). Dat waren overigens flutdingen van de H&M die ik volgende zomer niet weer zal dragen want de kwaliteit is niet heel best. Ze zijn heel kort geworden. Waardeloos.
Lady_Day schreef:
15-09-2020 14:30
Het is ook een soort verslaving. Als ik van mezelf 'mocht' dan was ik de hele tijd onrustig aan het scrollen op bepaalde web sites. Dat 'zoeken' was ook wel leuk, daar niet van maar ik kocht toch wel eens dingen om het kopen. De laatste jaren heb ik dat niet meer. Als ik wat 'nodig' heb dan zoek ik heel gericht.

Ik weet het past niet in dit topic omdat het over een jaar geen kleding kopen gaat maar ik had een lijstje met een aantal dingen die ik dit jaar graag wilde kopen ter vervanging waarvan ik niet al iets soortgelijks in de kast had liggen wat nog goed was. Ik heb een spijkerbroek gekocht, een soepele wijde broek, een gebreide jurk met col en een paar laarzen. De broeken en jurk ter vervanging en de laarzen omdat ik ze al echt een aantal jaar heel graag wil maar die ik niet kon 'verantwoorden'. Nou ja, toch gedaan en nu klaar voor de rest van het jaar.

Afgelopen zomer 2 t-shirts met korte mouwen gekocht (had niets met korte mouwen). Dat waren overigens flutdingen van de H&M die ik volgende zomer niet weer zal dragen want de kwaliteit is niet heel best. Ze zijn heel kort geworden. Waardeloos.
Haha, dan had ik het toch goed van de panty's. ;)

Ik koop mijn basic t-shirts altijd bij de Arket. Topkwaliteit voor een mooie prijs. En dan heb ik dit model:

https://www.arket.com/en_eur/women/tops ... 65002.html
Het gaat bij mij erg goed. Als ik het zo lees is dat vooral omdat ik niet online shop. Online shoppen kan iedere dag. Ik kom bijna nooit in een stad, en hier in het dorp kan ik geen kleding kopen. De verleiding is er voor mij dus niet.

Wel is mijn kast nog steeds vol. Ik denk dat ik voor 14 maanden challenge ga. Ik heb me namelijk bedacht dat de laatste keer uitgebreid shoppen eind oktober 2019 was. Ik heb toen veel gekocht voor de winter. Eigenlijk heb ik nu alleen het zomerseizoen overgeslagen, en dat voelt dan toch niet als een Challenge. Ik vind dat ik ook deze winter geen kleding mag kopen. En dat ik dus pas in maart 2021 weer ga shoppen. En dan moet er echt meer uit mijn kast verdwenen zijn dan ik tot nu toe heb weggedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is pas goed meedoen aan de challenge! Ik vond 3 maanden al lang. Het is ook wel een beetje een hobby van me, kleding. Ik heb voor mijn doen echt heel weinig gekocht dit jaar. Ik had een onverwachte crematie en mijn nette kleding zat in de opslag dus daar heb ik nog wel iets voor gekocht. Verder eigenlijk alleen ter vervanging van en dus die paar dingen voor de winter. Ben al wel geheel door mijn budget heen helaas dus als het goed is koop ik tot 2021 niets meer.
Behalve ondergoed, sokken en basic shirtjes had ik al twee jaar geen nieuwe kleding meer gekocht.
Afgelopen weekend besefte ik dat het echt niet meer ging zo: alles lubberde, sommige dingen stonken zelfs een beetje en aan de meeste kledingstukken was wel iets beschadigd.
Ik heb voor meer dan 800 euro (merk)kleding gekocht. Als herboren voel ik me.
Maar hier ga ik wel weer een paar jaar mee doen!
Alle reacties Link kopieren
Hier is de no buy niet helemaal gelukt, ik heb wel af en toe iets gekocht. Maar wel heel weinig vergeleken met anders, en veel bewuster. Dat wil ik er graag in houden.
Ik denk beter na en maak bewustere keuzes. Dat is absoluut winst.
Soms overvalt me de koopdrang op het gebied van make up. Dat is ook absoluut niet nodig, want ook daar heb ik meer dan genoeg van, maar af en toe kan ik het niet weerstaan. Ook wel veel minder dan eerst, maar daar is nog wat ruimte voor verbetering.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde, Jufjoke. De laatste paar jaar ben ik wegens omstandigheden (paar keer moeten verhuizen, spullen in opslag etc.) al veel bewuster geworden van mijn koopgedrag maar ik blijf van mooie kleding houden. Wel luister ik steeds beter naar dat kleine stemmetje dat soms zegt 'het is niet 100% perfect, doe maar niet'. Ik had vorige week een wintertrui besteld die ik al heel lang graag wilde. Een wat ruime, dunne wollen coltrui met splitten aan de mouwen waar halverwege een knoopje zat. Het ding kwam binnen en ik was meteen verliefd maar toen ik em aandeed had ik al door dat die mouwen niet prettig zijn. Het was wat wijd en lang en flodderig, reden om em niet te dragen. Ik heb em terug gestuurd. Een paar jaar geleden zou ik em gehouden hebben omdat ie zo mooi was.

Makeup... daar had ik vorig jaar wel heel veel last van. Ik heb toen alle ouwe meuk vervangen... plus nog wat meer gekocht (veel meer). Ik ben er nu eigenlijk van af. Het enig wat ik koop is een nieuwe mascara. Met de rest kan ik dit jaar en volgend jaar vooruit.
Lady_Day schreef:
16-09-2020 09:09
Wel luister ik steeds beter naar dat kleine stemmetje dat soms zegt 'het is niet 100% perfect, doe maar niet'.


Dat wil ik ook heel graag als ik straks weer kleding ga kopen. Alleen kwaliteitskleding waar ik heel erg tevreden over ben. En geen kleding meer waar mijn shop-gezelschap over zegt dat het leuk staat terwijl ik twijfel, geen 'voor die prijs kun je het niet laten liggen' meer en geen 'ik zie thuis wel waar ik het mee combineer, ik weet niet zeker of ik iets erbij heb'.
Alle reacties Link kopieren
Marana, ik winkel altijd online en ik zoek heel gericht. Dat scheelt al. Uitverkoop doe ik ook niet aan. Mijn beste aankopen zijn meestal de wat duurdere kledingstukken waar ik echt goed over nagedacht heb. Ik vind het niet erg om wat meer geld uit te geven aan mooie dingen die ik echt graag wil hebben want mijn ervaring is dat ik die dingen juist veel draag. Dingen die ik koop omdat het een 'goede deal' is blijken meestal juist het tegenovergestelde te zijn.

Combineren is bij nooit een ding want ik houd niet van prints (m.u.v. een paar bretonse streeptruitjes) en bijna alles wat ik draag is zwart, grijs, wit, ecru, nude en heel af en toe een uitspatting naar roodbruinigroze en een soort vergrijsd groen.

Maar ik houd zo van winterkleding. Wollen truien en jurken en laarzen... en de winkels hangen vol met mooie dingen.
Op zich heb ik me aan de no buy gehouden, moest alleen wat vervangen: een trenchcoat die ik aan mijn dochter had gegeven, gympen en enkellaarsjes die echt stuk waren en wat ondergoed en jeans vanwege afvallen. Maar nu wel 1 echt nieuw iets, dus gecheat: neppe Chanelschoenen, van die beige met een zwarte neus. Kwam ik tegen toen ik een verjaardagscadeautje voor dochter zocht, heb haar die ook gegeven maar vond ze zo mooi en ik wil die al jaren, dat ik ze ook maar voor mezelf heb gekocht. Voor straf een verlenging van m'n no buy met een kwartaal! :whip:
Ik heb ook gefaald met "no buy" , merk dat als ik een periode niet lekker in vel zit ik echt shopdrang krijg .
Sale is ook erg verleidelijk.
Bijna altijd kleding.
Nu had ik ook wel het eea nodig maar nu is het echt wel genoeg.
Ik pak het weer op, no buy tot einde van het jaar op kleding. Muv ondergoed/ panty's.
Moet lukken :thumbsup:
Succes allemaal !!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
16-09-2020 09:49
Dat wil ik ook heel graag als ik straks weer kleding ga kopen. Alleen kwaliteitskleding waar ik heel erg tevreden over ben. En geen kleding meer waar mijn shop-gezelschap over zegt dat het leuk staat terwijl ik twijfel, geen 'voor die prijs kun je het niet laten liggen' meer en geen 'ik zie thuis wel waar ik het mee combineer, ik weet niet zeker of ik iets erbij heb'.
Herkenbaar! Ik heb binnenkort een kledingruil en ik ben mijn kledingkast rigoureus aan het opruimen. Alles wat net niet goed zit, wat ik niet kan combineren of ik al twee jaar amper heb gedragen: hup, weg. En alles wat mijn vriendinnen niet willen gaat naar een goed doel. Ik wil nu dat er alleen maar dingen bijkomen die écht goed zijn. Ik ga ook van de rare patroontjes en vormen afstappen. Gewoon mooie stukken die goed combineren en (zoveel mogelijk) tijdloos zijn.

Overigens niet helemaal aan de no-buy gehouden. Ik heb birckenstocks gekocht voor de zomer, omdat ik geen makkelijke instapsandalen had voor in en om huis, alleen 'moeilijke' met bandjes en gespjes. En zojuist sneakers besteld omdat mijn oude helemaal verkleurd zijn. Maar verder heb ik het shoppen helemaal niet gemist.
Alle reacties Link kopieren
Verder niets gekocht afgelopen tijd dus hier gaat alles nog goed.

Heb weer een tasje kleding weg gedaan met een kledingruil en een tas weg gebracht voor de verkoop. Ik heb er de afgelopen keer ongeveer 125 euro ermee verdiend. Het lag er maar te liggen.
broodtrommel schreef:
26-09-2020 20:46
Verder niets gekocht afgelopen tijd dus hier gaat alles nog goed.

Heb weer een tasje kleding weg gedaan met een kledingruil en een tas weg gebracht voor de verkoop. Ik heb er de afgelopen keer ongeveer 125 euro ermee verdiend. Het lag er maar te liggen.

Nog goede merkkleding breng ik vaak naar Appel & Ei. Toch leuk als je daar weer wat voor krijgt. De niet-merkkleding breng ik altijd naar de kringloop. Ook weer fijn als een ander er iets aan heeft.
Het liefst geef ik het gewoon weg, maar mijn maat is niet heel gangbaar en het moet ook maar net iemands smaak zijn.
X
anoniem_254365 wijzigde dit bericht op 26-09-2020 22:19
Reden: idioot....het stond er opeens dubbel!
0.00% gewijzigd
Dat is toch weer fijn meegenomen Broodtrommel, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik stel nog steeds uit. Afgelopen week had ik een paar zakelijke dingen en ik ben er met wat moeite en toegevingen in geslaagd om best goed voor de dag te komen. Dus ik hoef nog even niet!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Hoe doe je het? Ik kan mezelf niet beheersen elke keer als ik naar het winkelcentrum ga.
Niet naar het winkelcentrum gaan dan.

Hoe vaak ga je daar heen? En koop je echt elke keer iets nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn herfst/winter capsule opgehangen. Ik word er helemaal blij van. Iets van 40 kledingstukken. Ik moet nog wel even goed met de ontpluizer over een aantal truien en vesten maar ik zit deze winter goed. No buy sowieso tot het eind van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wauw een jaar! Supergoed.. Ik heb dit vorig jaar drie maanden gedaan en daarna ook fijne inzichten :).

Sommige dingen doe ik jaren mee en hoef je niet opnieuw te kopen. Maar bij sommige dingen is dat toch lastiger :) Bikinis, schoenen, ondergoed.. :D
Alle reacties Link kopieren
Ondergoed doe ik ook niet jaren mee hoor. Ik heb daar geen bergen van dus het wordt vaak gewassen. Maar schoenen toch wel? Ik heb laarzen en schoenen die al meer dan 10 jaar oud zijn en ze zijn nog steeds goed. Wel laat ik er soms nieuwe hakken en/of zolen onder zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven