Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
TO super dat je het gaat doen! Het is zeker bevrijdend en fijn om gewoon jezelf te kunnen zijn! Hopelijk ga je er net zo blij mee zijn.
Lady_Day schreef:
02-12-2019 18:54
Ik zou wel willen dat ik het durfde... gewoon niet meer verven. Lijkt me echt een enorme bevrijding.
Waarom zou je het niet durven? Ik kan me voorstellen dat je verwacht/bang bent dat het niet mooi zal staan. Maar dan probeer je het toch gewoon?
Omdat de meeste mensen niet weten dat je haar iedere dag met shampoo wassen het juist vet maakt. En dat dat de reden is dat mensen hun haar iedere dag wassen. Die denken dus, dat wanneer je je haar niet meer wast, je een vette viezige kop krijgt. Maar dat komt dus doordat je iedere dag je haar wast.
Trotter schreef:
02-12-2019 18:59
Nee, dat is ook over grijs haar in z'n algemeenheid gezegd.
Dat die Curlygirlmethode viezig genoemd wordt is ook een oordeel dat nergens op slaat trouwens. Met die methode wordt het haar gewoon gewassen, maar alleen met shampoo zonder SLS of andere troep. Waarom zou dat viezig zijn?
Geen idee.
Ik heb bij een paar mensen in mijn omgeving gevraagd wat zij daarvan zouden vinden. Behalve mijn vriend had iedereen een negatieve reactie. Want met grijs haar lijk je 'oud' en 'oud' staat gelijk aan minder goed of zo.

En ik weet het... heel stom... maar ik trek me daar toch wel wat van aan. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zou staan maar het uitgroeien (ik verf het donkerbruin, mijn oorspronkelijke natuurlijke kleur) daar zie ik tegen op. Ik weet ook niet hoe ik dat een beetje charmant aan zou moeten pakken.
herfstappeltaart schreef:
02-12-2019 19:01
Super! En wat je zegt over die nieuwsgierigheid, dat had ik ook. Zo benieuwd hoe mijn eigen kleur intussen was.
Het ziet er nu gemeleerd uit. Heel natuurlijk en passend bij mijn gezicht.
Succes TO, hou vol :)
Ok, maar jij hebt vast ook wel wat moeilijke momenten gehad tijdens het uitgroeien? Je bent weliswaar iets ouder dan ik, maar dan nog kan het confrontererend zijn?
Lady_Day schreef:
02-12-2019 19:04
Ik heb bij een paar mensen in mijn omgeving gevraagd wat zij daarvan zouden vinden. Behalve mijn vriend had iedereen een negatieve reactie. Want met grijs haar lijk je 'oud' en 'oud' staat gelijk aan minder goed of zo.

En ik weet het... heel stom... maar ik trek me daar toch wel wat van aan. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zou staan maar het uitgroeien (ik verf het donkerbruin, mijn oorspronkelijke natuurlijke kleur) daar zie ik tegen op. Ik weet ook niet hoe ik dat een beetje charmant aan zou moeten pakken.

Ach joh, oud is zo relatief. Er zijn mensen met geverfd haar die overduidelijk oud zijn. Daar doet die haarkleur niets aan af.
En ja...beetje charmant uit laten groeien valt niet mee. Dat geef ik helemaal toe. Stapsgewijs steeds lichter kleuren en dan BAM......uitgroei.
Heb je lang haar?

De zangeres zonder naam had zwart haar :rofl:
Lady_Day schreef:

Ik zeg het dus niet tegen mensen in mijn omgeving, ik wil niet beinvloed worden en dit zelf doen. Het wordt al moeilijk genoeg en al die meningen van anderen zouden me zeker niet helpen. Ik heb op dit moment geen vriend, maar mijn ex was zeer negatief over mijn grijze haren. Ik heb het uitgroei-onderwerp ooit voorzichtig aangekaart, maar hij wilde er echt niks over horen en begreep er ook niks van. Het enige wat hij kon zeggen was dat hij geen oude vriendin wilde. Het is dus fijn dat die alvast opgehoepeld is, dan kan ik nu op mezelf focussen.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 02-12-2019 19:11
0.92% gewijzigd
Lady_Day schreef:

Doen wat je zelf wilt!
Commentaar heeft men toch wel!
jongengrijs schreef:
02-12-2019 19:06
Ok, maar jij hebt vast ook wel wat moeilijke momenten gehad tijdens het uitgroeien? Je bent weliswaar iets ouder dan ik, maar dan nog kan het confrontererend zijn?

Absoluut! Ik heb zelfs overwogen om het op te geven en opnieuw te gaan verven. Maar ik vond dat toch zonde van de poging en heb doorgezet en nu ben ik er blij mee.
Ik vond het moeilijkste dat de lichtere kleuren( die het werden door de steeds lichtere kleur verf) helemaal niet bij me pasten. Ik ben donkerharig van nature met bruine ogen. En toen die uitgroei in grijs met dat donkerblond. Nee, blij werd ik er niet van.
Maar anders was het uitstel van executie want ik wist zeker dat ik wilde stoppen met verven.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 19:17
0.20% gewijzigd
Lady_Day schreef:

Heb je enig idee of je een beetje grijs bent of heel grijs? Je kunt er voor kiezen om een week of 2-3 langer uit te laten groeien dan normaal en dan de kaper op de plekken waar je de meeste witte lokken hebt er highlights in laten zetten. Doe je de keer er op met verven nog een rondje highlights en eventueel ook nog wat lowlights om de aansluiting met het donkerbruine wat beter te laten gaan. Tegen die tijd ben je een half jaar verder en zou je al wel enig idee moeten hebben of je het iets vind. Zo niet, gooi je er gewoon weer bruin overheen.
jongengrijs schreef:
02-12-2019 19:08
Ik zeg het dus niet tegen mensen in mijn omgeving, ik wil niet beinvloed worden en dit zelf doen. Het wordt al moeilijk genoeg en al die meningen van anderen zouden me zeker niet helpen. Ik heb op dit moment geen vriend, maar mijn ex was zeer negatief over mijn grijze haren. Ik heb het uitgroei-onderwerp ooit voorzichtig aangekaart, maar hij wilde er echt niks over horen en begreep er ook niks van. Het enige wat hij kon zeggen was dat hij geen oude vriendin wilde. Het is dus fijn dat die alvast opgehoepeld is, dan kan ik nu op mezelf focussen.

Gelukkig is het je ex... O_o

Overigens was een vriendin van mij ook niet positief. Ze is even oud als ik en verft nog steeds donkerbruin.
Het maakt hard vind ik maar wij zijn vrienden en laten elkaar. Nu mijn haar helemaal grijs is vind ze het toch wel mooi. :)
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 19:16
15.12% gewijzigd
S-Meds schreef:
02-12-2019 18:59
maar echt, dat is geen grap. Ik had er nog niet over nagedacht maar ik realiseerde me door dit topic dat ik echt niet 3 jaar bezig wil zijn met het uitgroeiproces. Bovendien heb ik ondertussen hele mooie grijze vrouwen gezien. Niet dat ik zo knap ben maar erger kan het ook niet worden.
Wat ga je nu doen dan?
Ik ben nu dus al 3 jaar ongeverfd grijs, verf al sinds mijn 20ste. lang haar, 41.

Misschien ben ik nu lelijker, onverzorgder, ouder.

En dan? Mag ik daarom niet over straat? Of op Insta? Of flirten? Of seksen?

Al zou ik er een ANWB jas bij dragen, een elektrische fiets hebben en egelijke ecco schoenen dragen, zonder lippenstift, luchtje etc. Waarom zou ik niet onverzorgd, oud en lelijk mogen zijn?

Wat is er met de wereld gebeurd? Alleen insta-waardige mensen horen er bij?
-Lucille- schreef:
02-12-2019 19:16
Ik ben nu dus al 3 jaar ongeverfd grijs, verf al sinds mijn 20ste. lang haar, 41.

Al zou ik er een ANWB jas bij dragen, een elektrische fiets hebben en egelijke ecco schoenen dragen, zonder lippenstift, luchtje etc. Waarom zou ik niet onverzorgd, oud en lelijk mogen zijn?

:high5:
02-12-2019 19:13
Gelukkig is het je ex... O_o

Overigens was een vriendin van mij ook niet positief. Ze is even oud als ik en verft nog steeds donkerbruin.
Het maakt hard vind ik maar wij zijn vrienden en laten elkaar. Nu mijn haar helemaal grijs is vind ze het toch wel mooi. :)
Dat is fijn! Al zijn er natuurlijk altijd mensen die het niet mooi vinden. Maar dat is ok.
-Lucille- schreef:
02-12-2019 19:16

Dat zegt toch helemaal niemand? Gewoon doen waar je jezelf lekker bij voelt. Draag wat je wil! En laat mensen (zoals ik) die grijs, kort pittig en géén lippenstift lelijk vinden dat lekker vinden. Zolang "we" die mening alleen "verkondigen" wanneer er om meningen gevraagd wordt. Niets mis mee dan.
Lacuba schreef:
02-12-2019 19:21
Dat zegt toch helemaal niemand? Gewoon doen waar je jezelf lekker bij voelt. Draag wat je wil! En laat mensen (zoals ik) die grijs, kort pittig en géén lippenstift lelijk vinden dat lekker vinden. Zolang "we" die mening alleen "verkondigen" wanneer er om meningen gevraagd wordt. Niets mis mee dan.

Joh...ik dacht altijd dat dat kort pittige bij rood hoorde :biggrin:
02-12-2019 19:25
Joh...ik dacht altijd dat dat kort pittige bij rood hoorde :biggrin:
Bijna nóg lelijker (grapje).
jongengrijs schreef:
02-12-2019 19:21
Dat is fijn! Al zijn er natuurlijk altijd mensen die het niet mooi vinden. Maar dat is ok.

Tuurlijk maar daar kan ik prima mee leven ;-))
Lacuba schreef:
02-12-2019 19:26
Bijna nóg lelijker (grapje).

:P
jongengrijs schreef:
02-12-2019 19:13
Wat ga je nu doen dan?
niks meer
S-Meds schreef:
02-12-2019 19:40
niks meer
:cheer:
RegretteRien schreef:
02-12-2019 17:22
Ja, is ook altijd waar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nee, zou er vooral niet aan beginnen.
De twee laatste, graag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
TO ik ben ook zo nieuwsgierig. Ben ook redelijk vastbesloten al heb ik al wel wat opmerkingen gehad als ik vertelde dat ik m’n haar laat uitgroeien. Variërend van ‘Stoer’ tot een veelzeggend stilzwijgen. De mensen die ik belangrijk vind, zijn positief. Een goede vriendin doet mee, m’n moeder zegt dat m’n haar al stukken minder droog is en m’n man zegt dat hij denkt dat het me prima zal staan. En dat het altijd beter dan z’n eigen kapsel is want hij is kaal. En verder maakt het me niet heel veel uit wat mensen denken. Ik heb er gewoon wel zin in, het is weer wat nieuws, een nieuwe fase. Daar ben ik altijd wel voor in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven