Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Blondie456 schreef:
02-12-2019 17:12
Ik vind kaal erg onaantrekkelijk.
Behalve de schaamstreek toch?
Of mag een man dan juist weer niet kaal?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Qiyara schreef:
02-12-2019 17:58
Wat kunnen sommige mensen toch ontzettend veroordelend zijn.
Grijs is lelijk, maakt oud, of je bent te oud om 'hip' te zijn... Kaal is lelijk en onaantrekkelijk bla bla.

Mensen vragen er niet om, om kaal te worden of grijs. Persoonlijk kan ik niet kleuren, ik had net mijn haar weer gezond van al dat gekleur. Jaren over gedaan, want had een dun bosje stro.
Ben ik eindelijk op het punt van gezond haar, word ik grijs!

Daar ben ik het dus mee eens. Sommige mensen zitten zelfs af te geven op hun beste vriendinnen, hoe oud en niet-sexy en onverzorgd en slonzig die er nu bij zouden lopen nu ze grijs zijn. Ik zou het zelf echt niet waarderen als een "vriendin" zo over me zou praten!

Maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over. Want (vroeg) grijs worden is iets waar je helemaal niets aan kan doen.
jongengrijs schreef:
02-12-2019 18:06

Maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over. Want (vroeg) grijs worden is iets waar je helemaal niets aan kan doen.
Ja hoor, gewoon mooi verven!
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:02
Niemand veroordeelt hier. In dit topic werd om meningen gevraagd over het stoppen met verven en het "grijs laten worden". Daar wordt op gereageerd. Het ging niet over mensen die om wat voor redenen dan ook niet kúnnen verven. Het ging om de kéuze!
:HA:
jongengrijs schreef:
02-12-2019 18:09
Precies, ik ga er maar niet op in :wtf:
jongengrijs schreef:
02-12-2019 18:09
Ik denk dat je het begrip "veroordelen" niet kent? Dat je zo moet schateren? Als mensen, zoals ik, grijs haar niet mooi vinden is dat niet een veroordeling. Smaken verschillen!
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:02
Niemand veroordeelt hier.

Ach, kom nou toch. Grijs haar is 'onverzorgd' en 'viezig', met grijs haar ben je een ingekakte bejaarde in dezelfde ANWB-jas als je man, kale mannen zijn lelijk, vrouwen met kort haar zijn lelijk en hebben een pottenkapsel, enzovoort, enzovoort, enzovoort. De onterechte oordelen vliegen je hier om de oren.
Weet je wat grappig is? Ik kan bij een heleboel posts die negatief over grijs haar gaan , het woord grijs vervangen door "kapsel" of "outfit"
Want wat zie ik in een willekeurige winkelstraat toch veel mensen met een kapsel wat niet bij ze staat. Of een kleur die niet bij ze staat.
Dus veel te blond of veel te donker bij de huidskleur. Of kleding in onflatteuze kleuren, of modellen.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel factoren zijn waardoor je er goed, geweldig of niet zo goed uit kunt zien.

Haar verven is imo echt geen garantie voor een mooi of leuk uiterlijk. Een goed gekozen outfit die bij je stijl past kan je prachtig maken, ook, of zelfs juist met een grijze coupe.

Dus TO: kort samengevat gewoon lekker proberen. Misschien word je er wel heel gelukkig van.
En zo niet, wat let je om dan alsnog weer tot een kleurtje over te gaan?
Het is het totaalplaatje wat je uitstraling bepaald.
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:11
Ik denk dat je het begrip "veroordelen" niet kent? Dat je zo moet schateren? Als mensen, zoals ik, grijs haar niet mooi vinden is dat niet een veroordeling. Smaken verschillen!
Google:
Veroordelen

1) Afkeuren 2) Afwijzen

Even om het begrip voor jou helder uit te leggen. Lees met dat in je achterhoofd het topic nog eens na. Vraag me dan af wie het begrip niet kent..
Qiyara schreef:
02-12-2019 18:33
Google:
Veroordelen

1) Afkeuren 2) Afwijzen

Even om het begrip voor jou helder uit te leggen. Lees met dat in je achterhoofd het topic nog eens na. Vraag me dan af wie het begrip niet kent..
:rofl:
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:08
Ja hoor, gewoon mooi verven!
Niet iedereen kan verven, net als niet iedereen make up kan gebruiken.

En niet alleen vanwege allergieën, maar ook vanwege het geld. Jeetje, die prijzen die ik langs zie komen voor de kapper :woa:
Later is nu
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:11
Op het moment dat het vies en onverzorgd genoemd wordt, is dat echt wel veroordelend hoor. En dat was niet het enige.
Later is nu
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:36
:rofl:
:there:
Dreamer schreef:
02-12-2019 18:37
Op het moment dat het vies en onverzorgd genoemd wordt, is dat echt wel veroordelend hoor. En dat was niet het enige.
Dat is waar! Maar dat trek je je toch alleen maar aan als er een kern van waarheid in zit? Anders sta je daar toch ver boven? Slaat natuurlijk nergens op. Dat vieze ging alleen maar over één of andere Curly-methode. Sloeg nergens op.
Dreamer schreef:
02-12-2019 18:36
Niet iedereen kan verven, net als niet iedereen make up kan gebruiken.

En niet alleen vanwege allergieën, maar ook vanwege het geld. Jeetje, die prijzen die ik langs zie komen voor de kapper :woa:
Klopt helemaal!
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:43
Dat is waar! Maar dat trek je je toch alleen maar aan als er een kern van waarheid in zit? Anders sta je daar toch ver boven? Slaat natuurlijk nergens op. Dat vieze ging alleen maar over één of andere Curly-methode. Sloeg nergens op.
Nee, dat vieze ging niet over de curly methode.

En ik ben niet grijs, of nog lang niet helemaal, maar het stoort me wel dat mensen zo enorm denigrerend over andermans uiterlijk doen. Dat haren verven als 'één van de basics' gezien wordt en 'dat doet toch iedereen'. Nee, dat doet niet iedereen. Laat mensen en hun keuzes gewoon in hun waarde, ook al zou dat nooit jouw keuze zijn. Zelfs als het de gezamenlijke ANWB-jassen en schoenen zijn.
Later is nu
Dreamer schreef:
02-12-2019 18:49

En ik ben niet grijs, of nog lang niet helemaal, maar het stoort me wel dat mensen zo enorm denigrerend over andermans uiterlijk doen. Dat haren verven als 'één van de basics' gezien wordt en 'dat doet toch iedereen'. Nee, dat doet niet iedereen. Laat mensen en hun keuzes gewoon in hun waarde, ook al zou dat nooit jouw keuze zijn. Zelfs als het de gezamenlijke ANWB-jassen en schoenen zijn.
Precies dit :)
Dreamer schreef:

Volgens mij wel hoor. Ik kan niet vinden waar het anders gezegd is.

Verder heb je gelijk.
Ik zou wel willen dat ik het durfde... gewoon niet meer verven. Lijkt me echt een enorme bevrijding.
Lady_Day schreef:
02-12-2019 18:54
Ik zou wel willen dat ik het durfde... gewoon niet meer verven. Lijkt me echt een enorme bevrijding.

Zo heb ik het ook echt ervaren. Het was een klein jaar doorbijten (niet makkelijk) maar nu ben ik er echt blij mee.
herfstappeltaart schreef:
02-12-2019 18:32
Weet je wat grappig is? Ik kan bij een heleboel posts die negatief over grijs haar gaan , het woord grijs vervangen door "kapsel" of "outfit"
Want wat zie ik in een willekeurige winkelstraat toch veel mensen met een kapsel wat niet bij ze staat. Of een kleur die niet bij ze staat.
Dus veel te blond of veel te donker bij de huidskleur. Of kleding in onflatteuze kleuren, of modellen.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel factoren zijn waardoor je er goed, geweldig of niet zo goed uit kunt zien.

Haar verven is imo echt geen garantie voor een mooi of leuk uiterlijk. Een goed gekozen outfit die bij je stijl past kan je prachtig maken, ook, of zelfs juist met een grijze coupe.

Dus TO: kort samengevat gewoon lekker proberen. Misschien word je er wel heel gelukkig van.
En zo niet, wat let je om dan alsnog weer tot een kleurtje over te gaan?
Het is het totaalplaatje wat je uitstraling bepaald.
1e alinea ben ik het dus mee eens.

En ja, ik was al vastbesloten dit te gaan doen. Al is het deels ook pure nieuwsgierigheid, want ik ben ook gewoon erg benieuwd naar wat mijn natuurlijke haarkleur is en welke kanten ik daarmee op kan. En dan het vooruitzicht verlost te zijn van dat eeuwige geverf... heerlijk lijkt me dat. Ik geloof niet dat ik het ooit nog ga verven nu ik zoveel moeite moet doen om het uit te laten groeien, maar zeg nooit nooit.
Ik ben nu trouwens geen grijze muis: ik kleed me modern en met stijl, ik heb een kast vol hippe sneakers, weet wat me wel en niet staat. Dat gaat echt niet zomaar veranderen als ik grijs haar heb. Mijn stijl blijft mijn stijl, grijs haar maakt die niet minder modern. Ik denk dat het 1 het ander juist kan aanvuilen. Maar we gaan het zien. Gek genoeg heb ik erg veel zin in de komende maanden :)
jongengrijs wijzigde dit bericht op 02-12-2019 18:59
0.88% gewijzigd
Dreamer schreef:

ik ben om hoor, ik ga voor de landingsbaan
Lacuba schreef:
02-12-2019 18:43
Dat vieze ging alleen maar over één of andere Curly-methode.

Nee, dat is ook over grijs haar in z'n algemeenheid gezegd.
Dat die Curlygirlmethode viezig genoemd wordt is ook een oordeel dat nergens op slaat trouwens. Met die methode wordt het haar gewoon gewassen, maar alleen met shampoo zonder SLS of andere troep. Waarom zou dat viezig zijn?
maar echt, dat is geen grap. Ik had er nog niet over nagedacht maar ik realiseerde me door dit topic dat ik echt niet 3 jaar bezig wil zijn met het uitgroeiproces. Bovendien heb ik ondertussen hele mooie grijze vrouwen gezien. Niet dat ik zo knap ben maar erger kan het ook niet worden.
jongengrijs schreef:
02-12-2019 18:56
1e alinea ben ik het dus mee eens.

En ja, ik was al vastbesloten dit te gaan doen. Al is het deels ook pure nieuwsgierigheid, want ik ben ook gewoon erg benieuwd naar wat mijn natuurlijke haarkleur is en welke kanten ik daarmee op kan. En dan het vooruitzicht verlost te zijn van dat eeuwige geverf... heerlijk lijkt me dat. Ik geloof niet dat ik het ooit nog ga verven nu ik zoveel moeite moet doen om het uit te laten groeien, maar zeg nooit nooit.
Ik ben nu trouwens geen grijze muis: ik kleed me modern en met stijl, ik heb een kast vol hippe sneakers, weet wat me wel en niet staat. Dat gaat echt niet zomaar veranderen als ik grijs haar heb. Mijn stijl blijft mijn stijl, grijs haar maakt die niet minder modern. Ik denk dat het 1 het ander juist kan aanvuilen. Maar we gaan het zien. Gek genoeg heb ik erg veel zin in de komende maanden :)

Super! En wat je zegt over die nieuwsgierigheid, dat had ik ook. Zo benieuwd hoe mijn eigen kleur intussen was.
Het ziet er nu gemeleerd uit. Heel natuurlijk en passend bij mijn gezicht.
Succes TO, hou vol :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven