Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
03-12-2019 12:36
Ehm... zouden jullie tips over haarverf misschien in een ander topic kunnen bespreken? Hier gaat het juist over het niet-verven van je haar :)
Bijzonder.... toen het over lippenstift ging had je er geen problemen mee...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in het verleden wel eens laten verven bij de kapper maar ik doe het nu zelf. Elke maand 100+ euro en een paar uur daar zitten vind ik helemaal niks. Wellicht doet de kapper het mooier dan ik zelf doe... weet ik niet.. ik had geen highlights of zo. Gewoon 1 kleur.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
03-12-2019 10:45
Even wat vragen/stellingen uit de OP waarop ik reageer.

Want ziet dat er niet gek uit, zo'n jonge vrouw met grijs haar?
Mijn moeder zei meteen: nee joh, dan krijg je zo'n oude kop. Maar dat hoeft toch niet perse?
Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er toch niet oud en onverzorgd uit te zien? En kun je er best nog wel jong uitzien?

Ennuh, je hoeft niet alles te snappen hoor!
Wat voel jij je telkens enorm aangevallen, zeg. Natuurlijk mag je je mening geven. Het gaat mij meer (en niet alleen mij, want meerdere forummers storen zich geloof ik aan je) om de manier waarop. In iedere post vermelden dat je grijs zo vreselijk lelijk vindt en het minstens 20 jaar ouder maakt. Ja, nu weten we het wel dat jij dat vindt. Dan kan je op een gegeven moment een opmerking terug verwachten.

Maar blijft het gerust iedere post herhalen hoor, dat grijs zo lelijk is. We leven in een vrij land :)
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
03-12-2019 12:38
Bijzonder.... toen het over lippenstift ging had je er geen problemen mee...
Das waar.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heel erg tegenstaat is dat grijs 'ouder' maakt. Alsof 'ouder' zo erg is. Ik doe daar zelf natuurlijk ook aan mee... met mijn potjes retinol en haarverf. Ik smeer en verf me gek want oh wee... straks zie ik er 'ouder' uit. Vreselijk eigenlijk dat ik zo denk. Alsof 'ouder' minder zou zijn. Alsof je op 40e/50e/60e uitgerangeerd zou zijn (als vrouw vooral dan he).
Alle reacties Link kopieren
Er zijn andersom ook een hoop oordelen over de mensen en hun beweegredenen om wel te verven.
Dat zijn natuurlijk ook gewoon meningen maar het valt mij op dat er feller gereageerd wordt op meningen van mensen over grijs haar, dan op de meningen over het waarom wel verven van grijs haar.
jongengrijs schreef:
03-12-2019 12:46
Wat voel jij je telkens enorm aangevallen, zeg. Natuurlijk mag je je mening geven. Het gaat mij meer (en niet alleen mij, want meerdere forummers storen zich geloof ik aan je) om de manier waarop. In iedere post vermelden dat je grijs zo vreselijk lelijk vindt en het minstens 20 jaar ouder maakt. Ja, nu weten we het wel dat jij dat vindt. Dan kan je op een gegeven moment een opmerking terug verwachten.

Maar blijft het gerust iedere post herhalen hoor, dat grijs zo lelijk is. We leven in een vrij land :)
Op- en aanmerkingen zij altijd welkom. Ik heb me werkelijk nog nooit aangevallen gevoeld op een forum. Moet niet gekker worden.
consuelabananahammok schreef:
03-12-2019 12:53
Er zijn andersom ook een hoop oordelen over de mensen en hun beweegredenen om wel te verven.
Dat zijn natuurlijk ook gewoon meningen maar het valt mij op dat er feller gereageerd wordt op meningen van mensen over grijs haar, dan op de meningen over het waarom wel verven van grijs haar.
Eens! Maar ik denk dan: dat enorm in de verdediging springen zal wel érgens vandan komen. :) Bij twijfel gebeurt dat natuurlijk eerder.
Lady_Day schreef:
03-12-2019 12:52
Wat mij heel erg tegenstaat is dat grijs 'ouder' maakt. Alsof 'ouder' zo erg is. Ik doe daar zelf natuurlijk ook aan mee... met mijn potjes retinol en haarverf. Ik smeer en verf me gek want oh wee... straks zie ik er 'ouder' uit. Vreselijk eigenlijk dat ik zo denk. Alsof 'ouder' minder zou zijn. Alsof je op 40e/50e/60e uitgerangeerd zou zijn (als vrouw vooral dan he).
Ik vind ouder worden juist geweldig! Zeker nooit minder. Maar ik smeer ook inderdaad. Wil wel mooi oud zijn:)
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, de OP ging niet over waarom je je grijze haar niet uit zou moeten laten groeien. TO gaat het al doen. Volgens mij twijfelt ze er niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-12-2019 12:57
Nou ja, de OP ging niet over waarom je je grijze haar niet uit zou moeten laten groeien. TO gaat het al doen. Volgens mij twijfelt ze er niet aan.
Nee ik twijfel überhuapt niet. Ben nog niet zeker over de manier waarop ik het ga aanpakken, maar dat ik mijn grijze haar uit laat groeien staat vast. Iemand vroeg trouwens of ik af en toe een update wilde geven. Jazeker!
Alle reacties Link kopieren
Waarbij ik me direct afvraag of ik het dan ben die fel oordeelt over mensen die hun haar wel verven? Ik reageer dan misschien fel op bepaalde reacties, maar zeker niet op het feit dat mensen hun haar wél willen verven.
En dat zie ik eigenlijk bij de meesten hier.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijzelf vind ik er ouder uit zien idd geen feest nee.
Ik denk dat dit gewoon iets persoonlijks is of je van dat gevoel meer of minder last hebt.

Mijn moeder van 70 heeft dat ook en we kunnen soms, met humor, lekker klagen tegen elkaar over het feit dat het stom is dat je uiterlijk gaat veranderen met het ouder worden .
Het is gewoon iets wat je in je hebt denk ik.
Ik hou gewoon niet van verandering in het algemeen :D

Ben daar ook gewoon nog helemaal niet aan toe om het ouder worden maar zijn gang te laten gaan en daar niets op in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Sarah Harris

Afbeelding

Prachtig toch? Ze is in de 40 en kreeg haar eerste grijze haren op haar zestiende:
https://www.telegraph.co.uk/women/life/ ... -i-was-16/

Natuurlijk zullen mensen deze “lange slierten” ook wel weer onverzorgd of hekserig vinden of dit geen representatief voorbeeld vinden omdat ze toch wel knap en slank is en dus elk kapsel kan hebben, maar ik vind het mooi en inspirerend! Ze lijkt net het meer gedistingeerde zusje van die eerder geplaatste Annika Von Holdt.

Sarah’s instagram: https://www.instagram.com/sarahharris/
.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
03-12-2019 12:22
Zowel bij de verf van de kapper en van de drogist piepten de stuggere grijze haren er bij mij al weer snel doorheen. Het werden er al snel teveel.
Daarom ben ik opgehouden met verven.
Ik vind mezelf daar te jong voor, dus ik hoor bij de vrouwen die het verven omdat niet verven ouder maakt. Maar deze mening ligt een beetje gevoelig hier.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
03-12-2019 13:19
Ik vind mezelf daar te jong voor, dus ik hoor bij de vrouwen die het verven omdat niet verven ouder maakt. Maar deze mening ligt een beetje gevoelig hier.
Ik hoor hier ook bij hoor. Tegenwoordig verf ik het elke 4 weken. Ik bewonder de vrouwen die lak hebben aan wat een ander zegt of vindt en gewoon niet meer verven omdat ze het beu zijn of wat voor reden dan ook.

Zelf heb ik best moeite met ouder worden en hoe ik 'gezien' word. Als ik op een onbewoond eiland zou zitten zou ik echt mijn haar niet meer verven hoor ondanks dat ik liever mijn oude vertrouwde donkerbruin in de spiegel zie. Ik voel dus toch de druk van buitenaf om er niet ouder uit te zien dan ik ben.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
03-12-2019 13:19
Ik vind mezelf daar te jong voor, dus ik hoor bij de vrouwen die het verven omdat niet verven ouder maakt. Maar deze mening ligt een beetje gevoelig hier.
Ik was 50 toen ik stopte met verven. Ik vond en vind dat het me niet ouder maakt. Mijn kleur grijs is best mooi. Krijg er regelmatig complimenten over. Toen ik pas grijs was vroeg een dame in de bus aan me waar ik mijn haar zo mooi had laten verven...
Wie me er oud uit vindt zien, jammer dan, ik ben 61 en over 3 weken pensionado na 43 jaar werken. En ik vind het héérlijk!
Ik ga echt niet achter de geraniums zitten met een breikous.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
02-12-2019 22:41
Deze mevrouw is toch zeker 70 plus?

Als jij denkt dat deze mevrouw 70+ is dan snap ik dat je vindt dat grijs haar oud maakt. Dat ligt dan echter niet aan de haarkleur, maar aan het feit dat jij blijkbaar geen leeftijden kunt schatten. Dit is namelijk een prachtige mevrouw, die nog lang niet bejaard is.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-12-2019 13:44
Ik hoor hier ook bij hoor. Tegenwoordig verf ik het elke 4 weken. Ik bewonder de vrouwen die lak hebben aan wat een ander zegt of vindt en gewoon niet meer verven omdat ze het beu zijn of wat voor reden dan ook.

Zelf heb ik best moeite met ouder worden en hoe ik 'gezien' word. Als ik op een onbewoond eiland zou zitten zou ik echt mijn haar niet meer verven hoor ondanks dat ik liever mijn oude vertrouwde donkerbruin in de spiegel zie. Ik voel dus toch de druk van buitenaf om er niet ouder uit te zien dan ik ben.
Je wilt er gewoon goed uitzien voor jezelf en voor andere mensen. Ik vind Botox en fillers, wat steeds meer de norm is, eerder de veroudering willen ontkennen dan het haar verven.
Ik begon grijs te worden toen ik kinderen kreeg ;-)
Ik was toen 27 nu in de 40. Ik verf mijn haar.

Ik ben dus niet leuk regelmatig grijs aan het worden.
Hier een pluk, daar een pluk, daar 3 haren.
Als ik het laat uitgroeien vind ik het er erg onverzorgd uitzien en daarom blijf ik nog even doorgaan met verven. Ten minste tot mijn 50e, daarna kijk ik wel weer.

Die foto van die vrouw in de 40, ja, dat is prachtig regelmatig grijs.
Maar goed, dat heb ik dus niet. En eerlijk is eerlijk, dat hebben hele veel vrouwen niet.
amarna schreef:
03-12-2019 14:11
Ik was 50 toen ik stopte met verven. Ik vond en vind dat het me niet ouder maakt. Mijn kleur grijs is best mooi. Krijg er regelmatig complimenten over. Toen ik pas grijs was vroeg een dame in de bus aan me waar ik mijn haar zo mooi had laten verven...
Wie me er oud uit vindt zien, jammer dan, ik ben 61 en over 3 weken pensionado na 43 jaar werken. En ik vind het héérlijk!
Ik ga echt niet achter de geraniums zitten met een breikous.

Niet?.... ;-)) :biggrin:
moonlight schreef:
03-12-2019 13:19
Ik vind mezelf daar te jong voor, dus ik hoor bij de vrouwen die het verven omdat niet verven ouder maakt. Maar deze mening ligt een beetje gevoelig hier.

Bij mij ligt het niet gevoelig hoor. Ik ben het er alleen niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
03-12-2019 14:30
Ik begon grijs te worden toen ik kinderen kreeg ;-)
Ik was toen 27 nu in de 40. Ik verf mijn haar.

Ik ben dus niet leuk regelmatig grijs aan het worden.
Hier een pluk, daar een pluk, daar 3 haren.
Als ik het laat uitgroeien vind ik het er erg onverzorgd uitzien en daarom blijf ik nog even doorgaan met verven. Ten minste tot mijn 50e, daarna kijk ik wel weer.

Die foto van die vrouw in de 40, ja, dat is prachtig regelmatig grijs.
Maar goed, dat heb ik dus niet. En eerlijk is eerlijk, dat hebben hele veel vrouwen niet.

Precies dat ook.
Ik ben ook niet volledig grijs. Hoewel het bij mij wel jong begon , heeft het bij mij niet doorgezet tot volledig grijs worden.
Ik heb grijs haar bij mijn slapen bovenop bij mijn scheiding en wat aan de zijkant.
Maar dan dus niet al het haar, het zit er wat doorheen gemengd..
Aan de achterkant is er nog helemaal geen grijs haar te zien.
Verre van regelmatig en volledig grijs zijn.
Ik ben nu 47,en verf dus liever het grijs wat er doorheen zit in een natuurlijke bruin, dan dat ik mijn bruine haar grijs ga verven ( gaat niet eens lukken bij mij, teveel roodpigmenten)
consuelabananahammok schreef:
03-12-2019 13:03
Voor mijzelf vind ik er ouder uit zien idd geen feest nee.
Ik denk dat dit gewoon iets persoonlijks is of je van dat gevoel meer of minder last hebt.

Mijn moeder van 70 heeft dat ook en we kunnen soms, met humor, lekker klagen tegen elkaar over het feit dat het stom is dat je uiterlijk gaat veranderen met het ouder worden .
Het is gewoon iets wat je in je hebt denk ik.
Ik hou gewoon niet van verandering in het algemeen :D

Ben daar ook gewoon nog helemaal niet aan toe om het ouder worden maar zijn gang te laten gaan en daar niets op in te zetten.

"Het ouder worden maar zijn gang te laten gaan"....daar moet ik een beetje om lachen. Of je het nu wilt of niet, dat GAAT gewoon zijn gang. Ik heb ook liever geen last van mijn gewrichten maar dat gebeurt gewoon.
En nogmaals: mijn haar is grijs, maar ook ik gebruik graag een cremetje, een leuk make-upje op zijn tijd en moderne kleding en schoenen. Ik probeer er zo leuk mogelijk uit te zien. Maar dat probeer ik al mijn hele leven. Dat verandert niet naarmate ik ouder ben geworden. Zo leuk en verzorgd mogelijk vind ik fijn, zo jong mogelijk vind ik onzin.
Ik ga elke 5/6 weken naar de kapper en voel me heerlijk met mijn eigen zelf.
Lady_Day schreef:
03-12-2019 12:43
Ik heb het in het verleden wel eens laten verven bij de kapper maar ik doe het nu zelf. Elke maand 100+ euro en een paar uur daar zitten vind ik helemaal niks. Wellicht doet de kapper het mooier dan ik zelf doe... weet ik niet.. ik had geen highlights of zo. Gewoon 1 kleur.

Ik vond de kapper ook te duur. Ik ben een krent :-D . Ik kocht altijd Hennaplus long lasting colours en het liefst nog in de aanbieding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven