Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 30 november 2019 om 10:23
Dat is dus wél normaal en jij kent die vrouwen niet omdat iedereen zijn haar verft.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 10:19Ik wou het nét zeggen! Men doet hier in dit topic alsof het normaal is om met 40 jaar al grijs te zijn maar ik ken vrijwel geen vrouwen die zo jong al heel erg grijs waren.
Gemiddeld worden vrouwen rond hun 35e grijs en duurt het tot hun 45e tot ze helemaal grijs zijn:
https://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-l ... grijs-haar

Omdat het waarschijnlijk meer matched met de rest.
Verven is niet per definitie mooier.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 10:24
0.89% gewijzigd

Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 10:11Die foto's die BGB plaatst vind ik dus een goed voorbeeld hoe lelijk het is.
Dat is subjectief Blondie.
Ik vind vaak dat geblondeerde kapsels er lelijk uitzien. Soms over de top en kamperig.

zaterdag 30 november 2019 om 10:25
Oe ja, met zon verschrikkelijke gele gloed.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 10:23Dat is subjectief Blondie.
Ik vind vaak dat geblondeerde kapsels er lelijk uitzien. Soms over de top en kamperig.
Maar was jij helemaal Nederlands? Ik heb het idee dat het bij blanke mensen eerder grijs is eigenlijk. In mijn familie hebben ze allemaal zwart haar, en meestal zo rond hun 40/50ste komen daar grijze haren bij kijken. Ze trekken ze dan trouwens uit, brrrr. Dat ga ik niet doen.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 10:19Ik wou het nét zeggen! Men doet hier in dit topic alsof het normaal is om met 40 jaar al grijs te zijn maar ik ken vrijwel geen vrouwen die zo jong al heel erg grijs waren. Op mijn veertigste verfde ik mijn haar sowieso niet, ik ben er, nu een aantal jaar later, juist net weer mee begonnen omdat ik grijze haren begin te krijgen. Maar mijn uitgroei is nog gewoon donker, ik heb her en der een grijze haar maar zelfs nog geen hele plukken.
Maar ik heb heel donkerrood haar (het type kleur waarvan pejeka niet zal geloven dat het echt is) dus ik ben benieuwd of ik dan wit zal worden i.p.v. grijs. Ginger rood wordt namelijk niet zomaar grijs, weet niet hoe dat is voor echt donkerrood haar.

Mijn schoonvader vond het ook jammer dat ze haar haren niet meer verfde. Ze was ineens 20 jaar ouder geworden.
zaterdag 30 november 2019 om 10:26
Maria Goos vind ik er niet ouder uitzien dan Laura Towers.
Misschien niet een eerlijk voorbeeld want ze schelen nogal in leeftijd, maar Laura ziet er niet ineens 10 jaar jonger uit omdat ze niet grijs is.
Misschien niet een eerlijk voorbeeld want ze schelen nogal in leeftijd, maar Laura ziet er niet ineens 10 jaar jonger uit omdat ze niet grijs is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Ik merk wel eens hier dat mensen denken dat ik geblondeerd ben maar dat is dus niet zo hoor.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 10:23Dat is subjectief Blondie.

zaterdag 30 november 2019 om 10:27
Chapeau voor je schoonmoeder dat ze gewoon heeft gedaan wat ze zelf wilde.Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 10:25Mijn schoonvader vond het ook jammer dat ze haar haren niet meer verfde. Ze was ineens 20 jaar ouder geworden.

zaterdag 30 november 2019 om 10:29
En schoonvader was nog steeds diezelfde jonge god?Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 10:25Mijn schoonvader vond het ook jammer dat ze haar haren niet meer verfde. Ze was ineens 20 jaar ouder geworden.

zaterdag 30 november 2019 om 10:29
19 jaar geleden spotte ik mijn eerste grijze haar (op mijn 28e) en ik zit nog lang niet op 50%. Mijn man is 50+ en heeft alleen grijze slapen.Avena schreef: ↑30-11-2019 10:23Dat is dus wél normaal en jij kent die vrouwen niet omdat iedereen zijn haar verft.
Gemiddeld worden vrouwen rond hun 35e grijs en duurt het tot hun 45e tot ze helemaal grijs zijn:
https://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-l ... grijs-haar
Mijn ex (nog geen 50) daarentegen begon een stuk later dan ik, maar daar gaat het razendsnel.

zaterdag 30 november 2019 om 10:31
Hij verfde zelf wel? Of werd hij niet grijs?Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 10:25Mijn schoonvader vond het ook jammer dat ze haar haren niet meer verfde. Ze was ineens 20 jaar ouder geworden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

zaterdag 30 november 2019 om 10:32
zaterdag 30 november 2019 om 10:33
Dat kan. Ik ken iemand die steeds donkerderblond wordt, niet grijs.Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 10:26Ik merk wel eens hier dat mensen denken dat ik geblondeerd ben maar dat is dus niet zo hoor.
Van een afstand denk je dan idd dat ze geen 60 is, maar dr gezicht is dat echt wel.

zaterdag 30 november 2019 om 10:34
Hij is 88 geworden en had nog een volle bos haar. Nog nooit en man van die leeftijd gezien met nog zo veel haar. Hij had zelfs geen inhammen. Hij was wel grijs.

Sommige mensen hebben spiegels en mensen om zich heen.
Grijze mannen zijn opeens gedistingeerd.
Het is heel simpel: als je er jong(er) uit wil zien dan kun je verven wat je wilt maar je gezicht en je handen verraden je leeftijd toch wel. Niet roken, met mate drinken, bewegen, gezond eten, water drinken en vooral elke dag SPF van jongs af aan helpen meer dan je haar verven.
En anders hebben we altijd nog botox, fillers en facelifts.
En anders hebben we altijd nog botox, fillers en facelifts.

zaterdag 30 november 2019 om 10:36
zaterdag 30 november 2019 om 10:38

Dankjewel.
De reden dat ik er even op terugkom is: De meeste mensen die mij zien zeggen iets vergelijkbaars. Om eraan toe te voegen dat ze al zolang verven dat ze zelf eigenlijk helemaal niet weten welke kleur hun eigen haar heeft.
Als je ervoor kiest om het te laten uitgroeien en het blijkt echt niet mooi te zijn, is dat potje verf zo gehaald.
Mijn schoonmoeder verft nog steeds, zij is er vast van overtuigd dat grijs haar oud zal maken. Als ik naar de uitgroei kijk betwijfel ik dat. Volgens mij heeft ze een prachtige eigen kleur. Nu is het geblondeerd en gepermanent. Ik kan me niet voorstellen dat haar eigen (donker)grijze haar er slechter uit zal zien dan het dooie vogelnestje waar ze nu mee rondloopt. En ze is 80 inmiddels. Wanneer stop je in vredesnaam????
Los daarvan: er zit ammonia in verf. Door mijn witte haar zag je de uitgroei al na twee dagen en na twee weken moest ik weer verven. Elke twee weken die zooi op je kop. Als ik ervan uitga dat ik net zo oud mag worden als mijn oma's, mag ik nog meer dan 30 jaar verven. Om uiteindelijk te eindigen als schoonmoeder?? Neuh, doe mij maar mijn eigen kleur.
En ja, heel af en toe gecombineerd met wat high- en lowlights en regelmatig een zilvershampoo. Maar wassen moet ik het toch, die zilvershampoo is het werk niet.
De krullen daarentegen...
I
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 30 november 2019 om 10:38
Ik ben geboren met zwart haar. Daarna werd het lichtblond met lichte Krul. In mijn tienerjaren werd het steeds donkerder blond, en vanaf 26 wordt het wit. Ik ben nog geen veertig en mijn haar is grotendeels grijs/wit.simbalabimba schreef: ↑30-11-2019 10:33Dat kan. Ik ken iemand die steeds donkerderblond wordt, niet grijs.
Van een afstand denk je dan idd dat ze geen 60 is, maar dr gezicht is dat echt wel.
Heb weleens gedacht dat ik vitiligo op mijn hoofdhuid heb, het ging zo snel. (Heb ook witte vlekken op mijn lichaam.)
Het voordeel van het haar zonder pigment is dat het een stuk dikker is. Ik heb dus een volle bos sterk haar.
Stijlvol oud worden, dat is mooi. Of je het nou verft of niet.. Zolang het maar bij je past en je er zelf blij mee bent.