Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 30 november 2019 om 11:00

Ik bedoel dat de meeste mensen anderen (niet alleen indo's) expres jonger schatten. Niet of dat naar waarheid is...Account2 schreef: ↑30-11-2019 10:57Ben ik niet met je eens. Donkere vrouwen hebben over het algemeen minder rimpels. Mits ze niet zwaar aan de alcohol gaan en overmatig roken. Dat heeft iets met melanine te maken. Negroïde types hebben dat zelfs nog meer.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b91a16cc/
Ze zijn natuurlijk allebei partner hè? Waarom zouden beiden iets doen waar ze allebei geen zin in hebben maar dénken dat de ander het leuk vindt?
zaterdag 30 november 2019 om 11:01
Maar dat wil ik helemaal niet. ik wil er gewoon uitzien als een veertiger en dat doe ik ook. Mijn niet-grijze vriendinnen en collega's zien er ook uit als veertigers maar zijn geen van allen grijs. En mijn dertiger-collega die niet verft ziet eruit als een eind-veertiger, begin-vijftiger met onverzorgd haar.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 11:04
Niemand kan een Sophie Hilbrand bijvoorbeeld toch als een andere leeftijd schatten dan een midden-veertiger? Zo zien de meeste blanke vrouwen om me heen eruit, met ongeveer zo'n soort haarkleur. Ik vind dat een hele normale haarkleur voor onze leeftijd, zeker niet krampachtig jong willen lijken maar gewoon, een vrouw van in de veertig die geregeld naar de kapper gaat.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 11:05
M'n complimenten voor hoe het je gelukt is om zoveel domme vooroordelen over grijs haar in 1 post te persen.
Knap stukje werk.
zaterdag 30 november 2019 om 11:06
Ik ook. Daarom is mijn haarkleur niet 100% natuurlijk, maar 95%. Mijn grijze kleur is prachtig en maakt me jeugdiger. Velen vinden ook dat ik mijn uitstraling vriendelijker is.
Maar het getut bij de kapper vind ik heerlijk en met high- en lowlights wordt mijn haarkleur gewoon nog mooier. Goed kapsel is het halve werk.
Slecht slapen doet ook veel. Mijn spiegel was vanochtend niet lief. Dan helpt een pot haarverf echt niet meer

Maar mooi haar staat of valt niet met alleen een potje verf. Ik ben zelf niet heel klein en er zijn nogal wat vrouwen die ik op het hoofd kan kijken. Dan zie je aan de achterkant het hoofdkussen er ingedrukt staan. Donker geverfd haar en dan een grote witte plek huid. Nee sorry, mooi is echt niet afhankelijk van wel of niet verven. Ik ga nou als de ikea klinken maar aandacht....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 30 november 2019 om 11:07
En de brunettes hebben meestal ongeveer zo'n kleur als Quinty Trustfull en worden naarmate de leeftijd vordert langzaamaan steeds wat lichter bruin door ofwel highlights, ofwel grijze haren. Maar midden veertig zijn het echt nog brunettes en geen grijze dakduiven.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 11:04Niemand kan een Sophie Hilbrand bijvoorbeeld toch als een andere leeftijd schatten dan een midden-veertiger? Zo zien de meeste blanke vrouwen om me heen eruit, met ongeveer zo'n soort haarkleur. Ik vind dat een hele normale haarkleur voor onze leeftijd, zeker niet krampachtig jong willen lijken maar gewoon, een vrouw van in de veertig die geregeld naar de kapper gaat.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 11:08
Ik vind het echt een dubbele moraal: als een man zijn haar niet verft wordt daar helemaal niks van gevonden, maar als vrouw moet je weer zoveel:
- Je moet je haar verven
- Je moet er jong uit blijven zien
- Je moet aantrekkelijk blijven voor je partner
- Enz
Waarom nemen we elkaar constant zo de maat over dingen die er eigenlijk niet eens zoveel toe doen?
- Je moet je haar verven
- Je moet er jong uit blijven zien
- Je moet aantrekkelijk blijven voor je partner
- Enz
Waarom nemen we elkaar constant zo de maat over dingen die er eigenlijk niet eens zoveel toe doen?
zaterdag 30 november 2019 om 11:08
Heel veel zijn echt geverfd.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 11:07En de brunettes hebben meestal ongeveer zo'n kleur als Quinty Trustfull en worden naarmate de leeftijd vordert langzaamaan steeds wat lichter bruin door ofwel highlights, ofwel grijze haren. Maar midden veertig zijn het echt nog brunettes en geen grijze dakduiven.

zaterdag 30 november 2019 om 11:11
Ik ben van mezelf middengoudblond en de afgelopen 10 á 20 jaren heb ik mijn korte krullencoupe geblondeerd. Van slechts streepjes of een coupe soleil tot helemaal wit.
En toen las ik een artikel dat kappers in de duurste categorie van waterschapsbelasting (of iets anders, weet niet precies) vallen, omdat ze zo verschrikkelijk veel chemicaliën in het riool afvoeren. Ik schrok daar best wel van, dat mijn drang om er anders/beter/mooier uit te zien een negatieve impact heeft op het milieu. En ik ben niet de enige, ik denk dat ongeveer de helft van alle vrouwen die ik ken regelmatig hun haar verven.
Een paar jaar terug heb ik,omwille van het milieu, al besloten om mijn vingernagels niet meer te lakken en mijn teennagels enkel in het openschoenenseizoen. Ik denk dat ik per 1 januari ook stop met mijn haar verven. Helaas valt nu dus wel op dat ik echt wel flink grijs begin te worden. Maar als ik daar een andere draai aangeef, zou ik het kunnen zien als een natuurlijke coupe soleil.
En toen las ik een artikel dat kappers in de duurste categorie van waterschapsbelasting (of iets anders, weet niet precies) vallen, omdat ze zo verschrikkelijk veel chemicaliën in het riool afvoeren. Ik schrok daar best wel van, dat mijn drang om er anders/beter/mooier uit te zien een negatieve impact heeft op het milieu. En ik ben niet de enige, ik denk dat ongeveer de helft van alle vrouwen die ik ken regelmatig hun haar verven.
Een paar jaar terug heb ik,omwille van het milieu, al besloten om mijn vingernagels niet meer te lakken en mijn teennagels enkel in het openschoenenseizoen. Ik denk dat ik per 1 januari ook stop met mijn haar verven. Helaas valt nu dus wel op dat ik echt wel flink grijs begin te worden. Maar als ik daar een andere draai aangeef, zou ik het kunnen zien als een natuurlijke coupe soleil.

zaterdag 30 november 2019 om 11:14

zaterdag 30 november 2019 om 11:16
Maar grijs haar betekent toch niet dat je direct bent gestopt met jezelf verzorgen? Als je een fijne dagcreme gebruikt, mooie make-up opdoet en je haar is goed geknipt en gestyled, maar wel grijs (of deels grijs) dan ben je toch gewoon mooi? En mannen van in de 40 zien er ook niet meer uit als de jonge goden van 20. Ze zijn zwaarder geworden, rimpeliger, kalend en worden grijs. Dat is nou eenmaal zo. Maar als die zich goed blijven verzorgen is daar toch niets mis mee?
Het is niet zo dat omdat je je haar natuurlijk grijs laat worden dat je alle decorum maar direct laat varen. Dat is nogal een vooroordeel.
zaterdag 30 november 2019 om 11:18

zaterdag 30 november 2019 om 11:19
Daarmee suggereer je dat grijs haar onverzorgd is en dat je je voor je partner moet “opdirken.” (Heb het niet over hygiëne)
Wat een afknapper.
En als je partner houdt van cup z en volle lippen?
Ik vind vrouwen die lekker hun eigen gang gaan veel interessanter.

zaterdag 30 november 2019 om 11:20
Ik blijf op jou reageren, volgens mij doe je het erom!

Ik wil dat mijn eigen man mij aantrekkelijk vind. Maar wat anderen van mij denken vind ik niet interessant. Maar daar ga ik weer, grijs worden zorgt er niet voor dat je opeens oud wordt. Het is een natuurlijk proces, net zo als je sproetjes een beetje verdwijnen en je lippen lichter van kleur worden. Je wallen worden donkerder, dat is dan weer jammer.

Mijn man ligt echt niet met oma in bed. En als dat al zo is, dan is hij toch wel opa. En dat is dan weer prima.